Neribotas apmąstymų laikotarpis
Petras KATINAS
|
Į Europos Sąjungos viršūnių
susitikimą atvykę valstybių vadovai
|
Buvęs pirmas ir paskutinis Sovietų Sąjungos prezidentas,
iki šiol labai populiarus senojoje Europoje, Michailas Gorbačiovas,
komentuodamas Prancūzijos ir Nyderlandų piliečių daugumos nepritarimą
ES Konstitucijai, pareiškė: Tai tiktai sustojimas, bet ne katastrofa.
M.Gorbačiovas teigė, jog dėl tokių referendumų rezultatų turi susimąstyti
visi ES valstybių lyderiai, kuriuos tokie dalykai turi priversti
rimtai pagalvoti. Pirmiausia, anot M.Gorbačiovo, reikia atkreipti
dėmesį į pagrindinį klausimą, kuris neišvengiamai iškyla visada
vykdant vienokią ar kitokią politinę transformaciją. Susimąstyti
reikia pirmiausia dėl permainų tempų. Kaip tai yra svarbu, aš įsitikinau
pats. Prieš keliolika metų vieni kritikavo mane už neryžtingumą,
kiti už tai, jog aš primetu visuomenei nepakeliamus reformų tempus.
Įsidėmėjau rusų mąstytojo demokrato Aleksandro Gerceno žodžius:
Būtina eiti žmogaus žingsniu. Negalima formuoti tempų, nesiskaitant
su konkrečių žmonių galimybėmis suprasti ir priimti gyvenimo naujoves.
M.Gorbačiovas ir kiti Europos politikai nesutarimus, prasidėjusius
išsiplėtusios Europos Sąjungos viduje, aiškina tuo, jog vieningos
Europos kūrimo tempus pirmiausia diktavo neoliberalumo dvasia. Esą
kaip tik tai ir pravėrė vieną didžiausių plyšių. Milijonai europiečių
tiesiog genetiškai įsisavino pilietinio ir socialinio solidarumo
idealus. Todėl jie be didelio entuziazmo sutiko ES naujoves, o ypač
Bendrijos plėtrą, ir tai sukėlė nerimą dėl įprastos materialinės
gerovės ir neaiškios ateities.
Dabar, kai ES Konstitucijos priėmimas atidėtas
faktiškai neribotam laikui, neabejojama, kad iki ES dviejų bangų
plėtros senosios ES 15 šalių nedvejodamos būtų balsavusios už ES
Konstituciją. Todėl ES plėtros priešininkai ar vadinamieji nuosaikieji
aiškina, jog ES lyderiams susisuko galvos nuo laimėjimų. Iš tiesų
viskas vyko puikiai. Politinis stabilumas Europoje augo, kaip ir
ekonominiai pasiekimai. Žlugo vadinamasis socialistinis blokas ir
pati Sovietų Sąjunga. Taip pat grėsmė civilizacijai iš Rytų labai
sumažėjo. Vakarų Europos lyderiai jau ėmė dėti visas pastangas atitolti
nuo JAV. Dar daugiau ekonomiškai tapti lygiaverte JAV ir net ją
pralenkti. Ir tolesnės plėtros perspektyvos buvo gana rožinės.
Paryžius, pavyzdžiui, neslėpė, kad numatomoje ateityje į ES įsilies
net Šiaurės Afrikos šalys, pirmiausia iš frankofoninės zonos, o
Viduržemio jūra taps vėlesniu vidiniu ES ežeru, kaip dabar tokiu
faktiškai tapo Baltijos jūra. Iš tiesų pasiekimai buvo dideli. Rusija
pagaliau prarado savo vasalus, ir jie tapo ES nariais. Ir štai,
po ES plėtros, prasidėjo nesutarimai ir vis didėjanti tarpusavio
trintis. Naujosios ES valstybės pareikalavo iš senųjų lygiai tokių
pačių teisių kaip ir senosios. Naujokių ES dabar beveik tiek pat,
kiek senųjų. Jeigu įvyktų dar viena ES plėtros banga, tai vieningos
Europos senbuvės ir ES kūrėjos pasimestų tokioje minioje. To ypač
bijo Paryžius ir Berlynas. Todėl pasigirdo tikrų ar Maskvos įtakoje
esančių ES priešininkų samprotavimų, kad ES žlugs dėl tos pačios
priežasties, kaip žlugo Sovietų Sąjunga. Tai yra todėl, jog užėmė
pernelyg dideles teritorijas ir užsikrovė nepakeliamą atsakomybę.
Taip pat todėl, jog nacionaliniai interesai darosi svarbesni už
bendrus ES interesus. Be to, turtingosios ES senosios šalys, pirmiausia
Prancūzija, Vokietija, Nyderlandai, netgi Švedija nenori aukotis
dėl neturtingesnių naujokių, skiriant lėšas jų gerovei kurti. Ir
dar vienas senųjų, ypač Prancūzijos ir Vokietijos argumentas, kuris
išreiškiamas beveik atvirai: kam mums finansuoti tas ES naująsias
valstybes, jeigu jos politiškai daugiau linksta prie Vašingtono,
o ne prie Paryžiaus ir Berlyno?
Esant tokiai situacijai pasigirdo net abejonių
dėl bendros ES valiutos euro. Kai kurie Italijos ir Vokietijos politikai
prakalbo netgi apie galimą išėjimą iš euro zonos. Ypač tokios nuotaikos
pasireiškia Italijoje. Ir tai suprantama. Italijos pramonės produkcijai
darosi vis sunkiau prasimušti į pasaulio rinką. Jos lengvąją pramonę
išstumia kinai, automobilių pramonė irgi prarado savo turėtas tvirtas
pozicijas. Todėl Italijoje vis daugėja manančiųjų, jog viskas grįžtų
į savo vėžes, jeigu būtų galima devalvuoti savą valiutą. Aišku,
su buvusia italų lira jie galėjo taip daryti, o su euru ne. Tačiau
ar gali Italija grįžti prie liros, o Vokietija prie markės? Juk
stojant į euro zoną reikėjo atlikti tam tikras procedūras: valstybė
pretendentė turėjo sutvarkyti savo finansus, pirmiausia iki minimumo
sumažindama biudžeto deficitą. Tuo tarpu išėjimo iš euro zonos procedūra
niekur nenumatyta. Nepavydėtinoje ekonominėje situacijoje atsidūrusioje
Vokietijoje irgi atsirado panašios nuotaikos. Esą grįžimas į praeitį,
t.y. prie markės, galėtų pagerinti ekonominę padėtį.
Bet tarptautiniai finansų ekspertai mano, jog
kalbos apie euro eros pabaigą visiškai nepagrįstos,ir teigia,
kad eurui nėra jokio pavojaus. Tiesa, yra ir tokių, kurie aiškina,
jog euras dar neišaugo iš vaikiško amžiaus, todėl jo kurso svyravimai,
ypač JAV dolerio atžvilgiu neišvengiami.
Praėjusį savaitgalį įvykęs ES valstybių viršūnių
susitikimas parodė, jog ES vidinių problemų ne tik kad nepavyko
išspręsti, bet jų dar padaugėjo. Pirmiausia ES Konstitucijos priėmimas
atidedamas faktiškai neribotam laikui. Tas laikas pavadintas apmąstymų
laiku. Referendumus dėl ES Konstitucijos atidėjo ne tik Didžioji
Britanija, bet ir Airija, Švedija, Suomija, Danija, Portugalija.
Taigi nebėra absoliučiai jokių vilčių, kad anksčiau planuota data
2006 m. lapkričio 1-oji, kai turėjo būti ratifikuota ES Konstitucija,
tebegalioja.
Tačiau didžiausias smūgis ES vienybei buvo Bendrijos
biudžeto 2007-2013 metams priėmimo žlugimas. Taigi dėl būsimojo
ES bloko finansavimo nepasistūmėta nė per žingsnį. Dėl ES biudžeto
labiausiai susirėmė Didžioji Britanija (kuri netrukus perims pirmininkavimą
ES) ir Prancūzija. Londonas kategoriškai reikalauja pertvarkyti
ES bendrąją žemės ūkio politiką ir subsidijas ūkininkams. Prancūzija,
gaunanti iki šiol didžiausią savo žemės ūkio finansavimą, su tuo
kategoriškai nesutinka. Nacionaliniai mažiausiai kelerių ES valstybių
Didžiosios Britanijos, Prancūzijos, Nyderlandų, Švedijos, nenorinčių
skirti daugiau pinigų į ES biudžetą, prieštaravimai atvedė prie
to, kad ES viršūnių susitikimas baigėsi nepasiekus jokio konkretaus
susitarimo. Prieš paskutinį vadovų susitikimą ES dabar pirmininkaujantis
Liuksemburgo premjeras Žanas Klodas Junkeris dar bandė prastumti
kompromisinį pasiūlymą dėl ilgalaikio ES biudžeto, tačiau ir dėl
jos net penkiolika valandų užsitęsusio posėdžio susitarti nepavyko.
Taip pat nepriimta jokio konkretaus sprendimo dėl tolesnės ES plėtros.
Taigi paskutinis ES viršūnių susitikimas akivaizdžiai
parodė, jog išsiplėtusi Bendrija atsidūrė aklavietėje. Tą pirmiausia
rodo faktas, jog ES valstybių vadovai išsiskirstė netgi nenumatę
kitos viršūnių susitikimo datos. Na, o Liuksemburgo premjeras Ž.K.Junkeris
konstatavo: Europos Sąjunga atsidūrė ne krizėje, o gilioje krizėje.
Tuo pačiu ES pirmininkaujantis Liuksemburgo premjeras teigė, kad
jam yra liūdna ir gėda dėl senosios Europos. Didesnį optimizmą
dėl ES ateities išreiškė buvęs pirmasis ir paskutinis SSRS prezidentas
M.Gorbačiovas. Jis pareiškė, jog, nepaisant tarpusavio nesutarimų,
tebetiki Europos projekto šviesia ateitimi. Maskva neslepia, kad
jai naudingos rietenos Bendrijoje. Kaip pabrėžė artimas Kremliui
politologas Vitalijus Tretjakovas, Europos ateitis dabar priklauso
ne nuo jos plėtros iki begalybės, prarandant atskirų valstybių identiškumą,
o nuo dviejų draugiškų bet konkuruojančių tarpusavyje Sąjungų bendradarbiavimo.
Tos Sąjungos, anot V.Tretjakovo, tai Vakarų Europos ir Rytų Europos
(Rusija). Vadinasi, Maskva save bando tapatinti su visa Rytų Europa.
Neatsitiktinai Lietuvos žemės ūkio ministrė, neseniai gavusi rusų
kunigaikštienės titulą, K.Prunskienė savo interviu Rusijos žiniasklaidai
pažymėjo: Europos Sąjunga pripažįsta Rusiją kaip svarbų ir perspektyvų
partnerį. Todėl mes (t.y. Lietuva) privalome padėti Rusijai šioje
partnerystėje.
Kaip žinoma, nuo liepos 1 dienos Didžioji Britanija
oficialiai pradeda pirmininkauti Europos Sąjungai. Tai labai blogas
ženklas Europos ateičiai. Nes kaip tik Didžiosios Britanijos premjeras
T.Bleiras, nesileisdamas į jokius kompromisus dėl išmokų, ir sužlugdė
paskutinįjį ES aukščiausiojo lygio susitikimą. Netgi Prancūzijos
prezidentas Ž.Širakas nusileido ir sutiko, kad parama Prancūzijos
žemės ūkiui būtų sumažinta šešiais milijardais eurų. Todėl tikėtis,
jog Jungtinės Karalystės pirmininkavimo metu ES išbris iš krizės,
mažai vilties. Taigi nežinomybė atidedama mažiausiai pusei metų.
Viliamasi, kad tada, kai pirmininkavimą ES perims Austrija, pavyks
išbristi iš krizės.
EPA-ELTA nuotrauka
© 2005 "XXI amžius"
|