Atmetę brolybę
Gražina Trimakaitė
Vieni sako esą labai blogai, kad jau dvi valstybės
(Prancūzija ir Nyderlandai) nepanorėjo ES Konstitucijos, kiti sako,
kad nelabai blogai.
Vieniems nelabai blogai dėl to, kad tai dar nėra
Konstitucijos žlugimas, kitiems gal dėl to, kad ne visai būtinai
ji reikalinga.
Yra didesnių dalykų, kurie Europai tikrai labai
reikalingi.
Politikams rengiant Konstituciją, gal net garsiausi
ginčai vyko dėl to, ar reikia preambulėje minėti krikščionybę. Buvo
ir ginčų dėl sprendimų priėmimo tvarkos ir kitokių dalykų, bet jie
visuomenei žinomi mažiau.
Ginčytasi dėl krikščionybės matyt, suprasta,
kad ji yra svarbiausia. Bet laimėjo nekrikščionybė.
Atrodo, kad mažiau krikščionybės reikšmę suprato
tie, kurie krikščionybę gynė, nes su pralaimėjimu bemat susitaikė
ir apie ją kalbama daugiau nebuvo. Turbūt, manė, kad tolesnis priekaištavimas
trukdytų Konstituciją priimti, o Konstitucijos vis dėlto reikia.
Dėl to reikia, kad pagal Nicos sutartį sunku priiminėti sprendimus
ir reikia ilgai tartis. Gremėzdiškas sprendimų priėmimo procesas
daro nelabai veiklią pačią ES ir net trukdo jos ekonominiam augimui,
kuris paspartėtų, daugiau centralizavus, taip pat ir užsienio politika
kryptingesnė pasidarytų. Kai kas sako, kad atsirastų galimybė konkuruoti
ir su JAV ekonomika.
Atsitiko taip, kad kaip tik nepriekaištavimas
sutrukdė Konstituciją priimti, nes ją atmetė bene labiausiai nukrikščionėję
Prancūzija ir Nyderlandai. Vieni bijojo nežinia ko, apie kitus net
sakoma, jog bijojo, kad jiems bus panaikintas leidimas gėjų santuokoms
ir eutanazijai.
Taip yra sakoma, bet mes jų diskusijų nė argumentacijų
negirdėjom, tad nežinom, ar tikrai tos priežastys mums teisingai
pasakomos. Tiktai susivokiam, prisiminę Vytauto Landsbergio argumentaciją
Europos Parlamente tuo metu, kai vyko ginčai dėl krikščionybės paminėjimo.
Bijantiems krikščionybės V.Landsbergis siūlė neatmesti bent jos
esmės. Ta tema yra keli jo pasisakymai, o čia cituoju jo, tuomet
dar ne parlamentaro, bet stebėtojo, klausimą Silvijui Berluskoniui
EPP-ED grupės posėdyje: (...) Kokia jūsų nuomonė apie Konstitucijos
Europai preambulę, jeigu persekiojamas žodis krikščionybė būtų
taikiai pakeistas kitu iš esmės to paties turinio žodžiu brolybė,
fraternita, ir vien tris žodžius įterpiant kaip Europos dvasios
charakteristiką: strive for brotherhood (brolybės siekis).
(...) Ar jums asmeniškai patiktų žiūrėti į komunistus
ir socialistus, balsuojančius prieš brolybę ?
Politikai balsavo prieš krikščionybę net ir po
paaiškinimo jiems, kad tokiu būdu jie balsuoja prieš brolybę. Prancūzijos
politikai tuo ypač pasižymėjo, o kai reikėjo jų šalyje Konstituciją
priimti, bandė įkalbėti savo šalies žmones, kad jie elgtųsi kaip
broliai. Kad nebijotų pasidalyti savo gerove, neprotestuotų prieš
lenką santechniką nė gausią šeimą atsivešiantį turką, ir iš viso
kad elgtųsi protingai. Balsavimas prieš kažką iš keršto ar dėl
protesto, nepaisant pasekmių, kurios dar didina blogį, prieš kurį
protestuojama, yra visai neprotingas elgesys ir būdingas iš bedieviško
socialistinio lagerio neseniai ištrūkusioms šalims. Bet argi ir
Prancūzija yra toksai lageris? Visur tas pats, kur yra bedievybė?
Išgirtasis protas prastesnis už širdies išmintį taip pat iš
V.Landsbergio pasisakymų, ginant krikščionybę. Štai citata iš jo
pasisakymo konferencijoje Briuselyje Dievas ir Europa: religijos
laisvė ir politinė laisvė būsimoje Europos sutartyje: (...) visa
tai primena man vieną F.Nietzschės metaforą apie žmones, kuriuos
sudaro tiktai galva. Kitos homo futurus veislės būtų sudarytos tik
iš kojos ar gerklės, ar pilvo, ar dar ko žemiau, bet niekad neturėtų
papildomų dalykų. Jokių kitų sąnarių. Šis vaizdelis iš filosofo
sakmės, kaip Zaratustra sutiko būrį luošių. Ar jums patiktų Europos
Konstitucija dvasios luošiams, kur iškilmingai šlovinama vien galva,
retorika skiriama pilvui, o jūsų širdį siunčia velniop? Aš jaučiu
šią spragą, kuri daro Konstitucijos projektą labai pažeidžiamą.
Ir, kaip matote, preambulė yra labai svarbi jos
dalis. (Abi citatos yra iš Vyatuto Landsbergio knygos Europos Parlamente,
2003 birželis 2004 lapkritis, 2004).
Pažeidžiamumas sulauktas iš mažiau tikėtos pusės.
Krikščionys, siekdami bendro gėrio, kuriuo patikėjo, kad Konstitucija
jo vis dėlto siekia, kaip broliai balsavo ir už juos pačius atmetusią
Konstituciją. Konstitucijos nepanorėjo žmonės, jau įsisavinusieji
nekrikščionybę ir nebrolybę: ir nenorintieji su kuo nors dalytis,
nors vsoks gėris dalijamas tik padidėja, ir šiaip pasirenkantieji
tokį pikto protesto būdą, kuris dar padidina tarsi norimą atsikratyti
blogį proto garbintojai elgiasi neprotingai, nes pražudyta širdies
išmintis.
Dabar yra svarbu pasekmės. Jos galėtų būti ir
neblogos, jeigu politikai padarytų tinkamas išvadas ir nustotų demoralizuoti
savas tautas. Jeigu daugiau neatmetinėtų krikščionybės nė brolybės,
bet į ją atsigręžtų. Parodytų gerą pavyzdį, kuris būtų ne šaip sau,
bet veiksmingas, nes sulaukiantis pagalbos iš aukščiau. Pagalba
iš aukščiau padėtų ir savo klaidą suprasti, nes Konstitucija Europai
gal ir buvo per ankstyva. Jeigu ją toliau bus atkakliai stangiamasi
įvesti, ji ir toliau gali tokia pati pasilikti per ankstyva. Konstitucija
yra ne šiaip sutartis, bet iškilmingas dokumentas, kalbantis ir
apie Europos dvasią. Kaip galima kalbėti apie tai, ko nėra? Jeigu
vaizduojamasi, kad laisvė arba kokios nors žmogaus teisės yra toji
dvasia, tai yra per daug neapibrėžta. Laisvė negali būti beribė.
Kai ji apima ir laisvę skriausti, ką panorėjus ar ką pajėgiant,
tai negerai. Kol kas užsimota skriausti silpniausius: dar negimusius,
galinčius gimti nesveikus, pagaliau dar gyvenančius ir kažkodėl
nustatytus gyvenimui netinkančius kuriems atliekama eutanazija.
Mirties kultūra vietoj gyvenimo, ir jokia vertybė. O žmogaus teisės
be atsakomybės taip pat linksta virsti nevertybe. Netikinčių žmonių
kalbėjimas apie vertybes dažnai būna tuščias. Galima būtų nekurti
tokio lygio dokumento, kur privalo būti minimos vertybės. Jeigu
Nicos sutartis išsiplėtusios Europos gyvenimui yra per daug sudėtinga,
galima sudarinėti kitą tokio pat lygio sutartį, nesibraunant į sritį
vertybių, kurių kol kas nėra. Ir kartu labai energingai vertybių
siekti. Jas jau įsigalėjusias arba nors įgijusias pagreitį galima
įtvirtinti tegul ir Konstitucine sutartimi. Europai reikia iš naujo
bręsti, jeigu jau taip nuo savo šaknų atitrūko, kad iškilo grėsmė
jos pačios buvimui. Skubiai bręsti. Prisiminus, kad matė daugybę
į Popiežiaus Jono Pauliaus II laidotuves susirinkusio jaunimo, politikams
vertėtų pagalvoti, ko ten jaunimas ieškojo ir ar jiems nepatiktų
krikščionybė brolybė?
Sako, kad ekonomika smunka ir nelaukia (ir greitų
reikia sprendimų), kad būtų galima su JAV konkuruoti, bet negi tai
būtinybė? Priešas yra ten, kur klesti nelaisvė: ne Amerika, bet
kažkas į Rytus. Su Amerika galima ir sugyventi, ne tik konkuruoti.
Pagaliau Amerika yra religinga šalis ir nepasisakanti prieš krikščionybę;
gal ir Europai, prie krikščionybės sugrįžus, jos konkurencinis pajėgumas
labiau padidėtų negu perrašius kokias nors vidaus sutartis?
Jeigu broliai gyvena Europoje, tai ir Nicos sutartis
gali gerai veikti, nes broliai moka susitarti. Jeigu žmonės ne broliai,
tai ir didesnis valdžios centralizavimas neduos gerų rezultatų,
nes valdys kažkas ne brolis ir ne krikščionis, ir iš to rasis tironija,
bet ne gerovė. Tai yra labai rimta. Nereikia atmesti brolybės, kuri
negalima, kai nėra Tėvo, kuris turi būti Danguje, o ne žemėje, nes
žemiškieji apsiskelbusieji visų tėvais būna dirbtiniai.
Žmonės dažnai stengiasi sukurti žemėje kokią nors
tvarką, kuri juos pačius apribotų ir mažiau leistų vieniems kitus
skriausti. Kartais tos pastangos būna sąžiningos, kartais jomis
tik pridengiami kokie nors blogi tikslai, bet vis tiek yra prievarta
kuriamo gėrio. Dabar pats populiariausias yra solidarumas per prievartą
tai mokesčiai, kurie vėliau perskirstomi visos visuomenės ir jos
silpniausiųjų narių reikmėms. Niekas neneigia, kad nereikia tokios
sistemos, ir prie jos jau priprasta. Bet reikia ir pastebėti, kad
daugėjant prievartinio gėrio, mažėja jo laisvai esančio, ir tai
yra žala visiems žmonėms. Krikščionybė yra didi laisvai kuriamo
gėrio gynėja ir nešėja. Viskas turi vykti kartu: šiek tiek prievartos
ir daug laisvės. Nereikia luošių visuomenės nė Europos. Yra sakoma:
Geriau turėti brolį vergą arba net vergui brolį savo šeimininką
negu neturėti jokio brolio. Tai vieno žmogaus išvada, paskaičius
šv. Pauliaus laišką Filemonui. Šv. Paulius laiške prašo brolio krikščionio
, siųsdamas jam atgal nuo jo pabėgusį vergą , grįžusį jį priimti
(...) kaip savo širdį(...). (...) Be tavo sutikimo,- jis rašo,-
nenorėjau nieko daryti, kad tavo geras darbas būtų atliktas laisva
valia, o ne tarytum iš prievartos.
Galbūt jis tam ir buvo laikinai atskirtas nuo
tavęs, kad galėtum jį turėti amžinai, jau ne kaip vergą, o daugiau
kaip mylimą brolį. Jis ypač brolis man, o juo labiau tau, ir kaip
žmogus, ir kaip krikščionis (Fm 13-16).
Net vergija pati baisiausia ir neteisingiausia
visuomeninė santvarka kartais nesutrukdydavo krikščionims būti
broliais. Tuo labiau turi nesutrukdyti jais būti europiečiams netobula
ar senstelėjusi Nicos sutartis. Reikalui esant, gal ją galima patobulinti
ir nekuriant Konstitucijos. Kai jau bus broliai, kai netrukdys,
tada, jeigu dar reikės, galima ir apie Konstituciją galvoti, bet
ne anksčiau.
Krikščionys ir broliai gali gyventi ir be Konstitucijos.
Ne krikščionims ir ne broliams Konstitucija mažai ką padėtų. Ne
baisybė, kai kelios valstybės ją atmetė, tuo labiau ne baisybė,
kad Lietuva ją ratifikavo. Lietuva šiuo atveju elgėsi kaip krikščionys
dėl bendro gėrio, ir jai reikia palinkėti dažnai taip elgtis ir
tam skatinti savo piliečius.
O visai Europai atsiminti, kad būtinai reikia
ir laisva valia daromų gerų darbų. Jie gali būti švelniai ir įstatymais
įtvirtinami. Kai nėra laisvų gerų darbų ir visko tikimasi tik iš
prievartos arba centralizavimo, tada gali nepasisekti.
© 2005 "XXI amžius"
|