Europa suka nauju keliu?
Po nesėkmingo ES viršūnių susitikimo birželio
mėnesį darosi pakankamai aišku, kad nesutarimais ES viduje puikiausiai
naudojasi Rusija. Senais, dar SSRS laikais galiojęs Maskvos užsienio
politikos principas skaldyk ir valdyk vykdomas ir dabar. Tuo labiau
kad apie bendrą Europos Sąjungos užsienio politiką šiuo metu nėra
ir kalbos. Maskva nors kol kas ir vengia komentuoti Didžiosios Britanijos,
nuo liepos 1-osios perėmusios pirmininkavimą ES, poziciją, tačiau
aiškiai parodo, jog visas viltis, kad ES politika vystytųsi Rusijai
palankia linkme, ji deda į Prancūziją, Vokietiją ir Belgiją. Tai
ir suprantama. Pirmiausia Prancūzija jau nuo seno sukeldavo ES įvairias
krizes, ir ši krizė, nepriėmus ES Konstitucijos, per 50 ES egzistavimo
metų ne pirmoji. Štai 1954-aisiais žlugo jau parengtas Europos gynybinės
bendrijos sukūrimo projektas. Šį susitarimą atsisakė ratifikuoti
Prancūzijos Nacionalinis Susirinkimas (parlamentas) ir 1963 metais
Prancūzijos prezidentas Šarlis de Golis vetavo Didžiosios Britanijos
priėmimą į ES. Taigi Londono ir Paryžiaus prieštaravimų šaknys ganėtinai
gilios. Dabartinis Prancūzijos prezidentas Žakas Širakas, neslepiantis
savo ambicijų įeiti į Prancūzijos ir Europos politikos istoriją
kaip ir Š. de Golis, gana nevykusiai mėgdžioja savo pirmtaką. 1992-aisiais
Danijos rinkėjai referendume nepritarė Maastrichto sutarčiai dėl
valiutų sąjungos. 1999-aisiais ES ištiko dar vienas nemalonumas
atsistatydino visa Europos Komisija ir jos pirmininkas Žakas Santeras.
Jis ir Komisijos nariai buvo apkaltinti neefektyviu darbu ir korupcija.
2000 metais keturiolika ES valstybių paskelbė diplomatinį boikotą
penkioliktajai ES narei Austrijai už tai, kad į jos vyriausybės
sudėtį buvo įtraukti Austrijos laisvės partijos atstovai, kurios
lyderis neva propagavo neonacistines pažiūras. 2001 metais Airijos
gyventojai referendume nepritarė Nicos sutarčiai dėl balsų paskirstymo
valdančiose ES struktūrose po ES plėtros. Taigi problemų Europos
Bendrijoje būta ir anksčiau, tačiau ji nesubyrėjo, o išsiplėtė iki
25 narių.
Bet visiškai aiškus vienas dalykas Prancūzijos
prezidentas Ž.Širakas, labai kategoriškai sukritikavęs britų premjero
Tonio Bleiro pateiktą britiškąjį ES modelį, tai yra atsisakant
Prancūzijos siūlomo socialinės valstybės modelio, savo pozicijos
taip lengvai neatsisakys. Tačiau ta socialinė valstybė, kurią
propaguoja Ž.Širakas ir jo bičiulis Vokietijos kancleris G.Šrioderis,
akivaizdžiai parodė jos negyvybingumą. Juk Prancūzijos ir Vokietijos
biudžetas jau nepakelia tos socialinės naštos, o 40 proc. ES biudžeto
skyrimas žemės ūkiui remti nieko gero taip pat nedavė. Todėl T.Bleiras
ragina radikaliai pertvarkyti ES biudžetą, pirmiausia smarkiai padidinant
investicijas į profesinių įgūdžių ir žinių skatinimą. Pasak T.Bleiro,
būtina investuoti į žmonių žinias ir protus, o ne mokėti kiekvienai
ES karvei po du eurus per dieną. Be to, T.Bleiras siūlo paspartinti
Europos darbo rinkos reformas.
Bet labiausiai Ž.Širakui nepatinka Didžiosios
Britanijos politika ES tolesnės plėtros atžvilgiu. Ir ne tiek dėl
Turkijos priėmimo į Bendriją. Londonas aktyviai remia ES plėtrą
ne tik į Turkiją, bet ir į posovietinę erdvę Ukrainą, Gruziją
bei Balkanus. To labai nenori Rusija. Ypač kad ES narėmis taptų
Ukraina ir Gruzija. Taigi Ž.Širakas faktiškai vykdo Maskvos politiką
ES viduje.
Paryžiaus ir Berlyno bei jų sąjungininkų priešiškumą
Didžiajai Britanijai galima paaiškinti ir paprastu pavydu. Juk Prancūzijoje
ir Vokietijoje nedarbas nuolat auga, o visoje ES yra per 20 milijonų
bedarbių. Tuo tarpu Didžiojoje Britanijoje nedarbas sparčiai mažėja,
o šiuo metu britų darbdaviai skundžiasi darbo jėgos trūkumu. Dabar
Jungtinėje Karalystėje yra pusė milijono laisvų darbo vietų. Didžioji
Britanija dar nuo geležinės ledi Margaret Tetčer laikų puikiai
įrodė, kad šnekos apie socialinę Europą, pagal kurias įvairios
neuždirbtos žmonių privilegijos nustelbia laisvosios rinkos dėsnius,
nieko gera Europai nedavė, sumažino jos prekių konkurencingumą pasaulio
rinkose. O tarsi ant mielių auganti Kinijos ir Indijos ekonomika
tą konkurencingumą dar labiau sumažina. Kaip ir skelbtus ambicingus
planus pavyti ir pralenkti Jungtines Valstijas. Iš tokių nerealių
ambicijų, bent jau artimiausiu metu, šaipėsi netgi žymiausi Vakarų
apžvalgininkai ir politologai, prilygindami jas garsiajai buvusio
SSKP generolo N.Chruščiovo tezei: Pavyti ir pralenkti Ameriką.
Todėl, nepaisant Londono siūlomo ES lėšų skyrimo perskirstymo, naujosios
ES narės turėtų visokeriopai palaikyti Didžiosios Britanijos politiką,
nes jau faktiškai nueinančių nuo scenos Ž.Širako ir G.Šrioderio
neva socialinės politikos zigzagai niekur nenuves.
Petras Katinas
© 2005 "XXI amžius"
|