Europinis nedarbas Lietuvoje:
ar to išvengsime?
Giedrius Kadziauskas,
Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertas
|
Giedrius Kadziauskas
|
Ekspertai ir rinkos dalyviai lėtėjantį Lietuvos
ūkio augimą, greta kitų priežasčių, sieja su darbo jėgos ir darbo
žinių trūkumu Lietuvoje. Įvairiais vertinamais, iš Lietuvos išvyko
iki dešimtadalio darbingų asmenų. Darbo jėgos trūkumas ateityje
įvardijamas kaip ūkio augimą stabdysiantis veiksnys.
Situacija, kai žmonių lyg ir turime, bet jie
ne Lietuvos darbo rinkoje, darbo yra, bet čia jo nenorima imtis,
primena tradicinio nedarbo fenomeną. Europinis nedarbas, kai darbuotojai
nedirba Lietuvos rinkoje, o išvyksta dirbti į ES šalis, jau jaučiama
ir būsimai opi Lietuvos darbo rinkos problema.
Akivaizdu, kad pagrindinė darbuotojų emigracijos
priežastis žymiai mažesni atlyginimai, mokami Lietuvoje nei už
jos ribų. Tačiau liekančiųjų Lietuvoje motyvacija rodo, kad yra
daugiau priežasčių nei vien atlyginimo dydis.
Siekdamos išlaikyti darbuotoją įmonės imasi įvairiausių
personalo vadybos priemonių gerinti darbo vietą iš pirmo žvilgsnio
mažareikšmių, tačiau svarbių darbuotojui: nuvežti, parvežti iš darbo,
rengti šventes, vaikų vasaros stovyklas, drausti darbuotojus įvairiais
draudimais ir pan. Įmonės pririša ir vilioja darbuotojus ne tik
atlyginimais, bet ir kurdamos jiems palankią terpę.
Valstybės galioje yra svarbi darbo kasdienybės
dalis reglamentuojamos darbo valandos, atostogų trukmė ir tvarka,
minimalus darbo užmokestis ir panašiai. Darbo sąlygos ir darbo santykių
reguliavimas galbūt ne visada darbuotojo identifikuojamas, bet svarbus
veiksnys, kuris prisideda prie sprendimo palikti darbo vietą Lietuvoje
ar ne.
Todėl gyvenant bendrojoje ES rinkoje, kurioje
darbuotojų mobilumas yra skatinamas ir valstybės narės konkuruoja
dėl geriausių darbuotojų, Lietuvai, kurioje gyvenimo lygis dvigubai
žemesnis nei ES vidurkis, o lietuviai jau pagarsėjo savo mobilumu
ir yra paklausūs, sudėtingas darbo santykių reguliavimas yra rimta
priežastis likti ar išvažiuoti, ir ji turi rūpėti Lietuvos valdžiai.
Kaip galėtų prisidėti kurdama palankią erdvę darbuotojams
ir kokias institucines europinio nedarbo priežastis turėtų imti
šalinti Lietuva? Svarbiausia, reikia sudaryti kuo daugiau galimybių
darbuotojui pačiam susitarti su darbdaviu. Iš savanoriškos sutarties
išnaudojimas neatsiranda, o darbdavių konkurencija dėl darbuotojo
yra pagrindinis darbo sąlygų gerėjimo garantas.
Kolektyvinių sutarčių propaganda ir vis aktyvesnis
jų taikymas grasina stagnacija. Ekspertai vertina, jog maža kolektyvinių
sutarčių ir profesinių sąjungų apimtis lemia lankstesnę Lietuvos
darbo ir darbo jėgos kainos rinką, kuri yra svarbus makroekonominis
privalumas reaguojant į vidaus ir išorės veiksnius.
Kolektyvinės sutartys remiasi ydingomis prielaidomis,
kad darbuotojų interesai vienodi ir kad darbuotojai draugauja prieš
darbdavius, o pagrindinė kolektyvinių sutarčių jėga yra valstybės
suteikta prievarta galioti įmonės darbuotojams, kurie nėra profesinės
sąjungos nariai.
Tokios teorinės prielaidos lemia, kad be kolektyvinės
sutarties darbuotojas su darbdaviu negali asmeniškai susitarti dėl
labai asmeniškų ir svarbių darbuotojo motyvacijai aplinkybių nustatant
darbo (pamainų) grafikus, įvedant suminę darbo laiko apskaitą, nustatant
pertraukas pailsėti ir pavalgyti, organizuojant darbo apmokėjimą,
suteikiant nemokamas atostogas dėl kitų, nei numatyta Darbo kodekse
priežasčių, sudarant visiškos materialinės atsakomybės sutartis
ir kita. Nesant kolektyvinės sutarties darbdaviui ir darbuotojui
geriausiu atveju tenka gudrauti, kaip apeiti įstatymą.
Darbo laikas, deja, taip pat priklauso nuo kolektyvinių
sutarčių. Didžioji Britanija, į kurią plūsta lietuviai, bene aktyviausiai
gynė galimybę netaikyti darbuotojo pageidavimu 48 valandų darbo
savaitės limito svarstant ES darbo laiko direktyvą. Lietuviai balsuoja
kojomis ir lagaminais noras uždirbti daugiau ir prisiimti kitokį
nei Lietuvos nustatomas darbo valandų režimas daugeliui pasirodė
priimtinesnis.
Lietuvos Vyriausybė nepalaikė Didžiosios Britanijos
iniciatyvos, motyvuodama tuo, jog darbo santykių kultūra Lietuvoje
nepakankama, kad būtų leidžiama laisviau susitarti dėl darbo valandų.
Lietuviai pasirinko nekultūringuosius anglus. Taigi ES ir vėl įduoda
kolektyvines sutartis administruojančioms profsąjungoms valią spręsti
apie kiekvieno darbuotojo norą ir galimybę dirbti daugiau.
Europinius darbo jėgos praradimus stiprina ir
specialiųjų darbuotojų grupių nėščiųjų, motinystės, tėvystės atostogų
einančių, nepilnamečių ir neįgaliųjų apsauga, pasibaigianti tokių
darbuotojų stūmimu iš darbo rinkos. Iš darbdavio reikalaujamos ypatingos
sąlygos: išlaikyta darbo vieta ir atlyginimo dalis nėštumo, motinystės
ar tėvystės atostogų laikotarpiu, neįgaliajam pritaikyta darbo vieta,
apribojimai atleidžiant ar perkeliant į kitą darbo vietą.
Tokių asmenų įdarbinimo ir išlaikymo darbo vietoje
sąnaudos didesnės, o diskriminavimo darbo vietoje draudimas neleidžia
tokių sąnaudų kompensuoti mažesniu darbo užmokesčiu, todėl darbdaviams
tokių asmenų įdarbinimas kainuoja daugiau sąnaudų ir rūpesčio.
Valstybė, užuot steigusi subsidijuojamas darbo
vietas ar vykdžiusi propagandines tėvystės atostogų akcijas, turėtų
imtis pačioms grupėms nekenksmingų veiksmų. Jauni besidarbinantys
vyrai dar negirdėjo klausimų per įdarbinimo pokalbius, ar rengiatės
turėti vaikų ir išeiti tėvystės atostogų, tačiau neturėtų nustebti
darbdaviai pradės juos vertinti kaip rizikingą darbuotojų grupę
ir leis dar vieniems pasijausti valstybės saugomais.
Prie darbo rinkos tuštėjimo prisidės ir visuomenės
senėjimas. Vyresniojo amžiaus žmonių integracija į darbo rinką
vienas iš senstančios Europos uždavinių. Lietuvos Nacionalinėje
gyventojų senėjimo pasekmių įveikimo strategijoje, greta kitų priemonių
užimtumo srityje, yra numatyta šalinti priežastis dėl priešlaikinio
išėjimo iš darbo rinkos ir lanksčiau organizuoti darbą vyresniojo
amžiaus žmonėms.
Tačiau realios priemonės rodo ką kita: didinamas
minimalus atlyginimas, kuris yra kliūtis įsidarbinti vyresniojo
amžiaus žmonėms. Darbo ir socialinių santykių instituto atliekamos
apklausos preliminariais duomenimis, net 48 proc. vyresniojo amžiaus
žmonių sutiktų dirbti už mažesnį nei minimalų mėnesinį atlyginimą.
Akivaizdesnio įrodymo, kaip MMA trukdo vyresniems žmonėms likti
darbo rinkoje, ir aiškesnio kelrodžio, kad reikia mažinti ar naikinti
MMA, negalėtų būti.
Lietuvos pensijų sistema, pagrįsta einamosiomis
išmokomis, mažiau motyvuoja darbuotojus dirbti ilgiau nei privati
kaupiamoji, kai kaupiama sava nuosavybė, nepriklausanti nuo demografinės
situacijos, lengviau valdoma ir paliekama paveldėtojams. Todėl siekiant
skatinti žmones ilgiau dirbti kaupiamųjų pensijų sistema yra efektyvesnė.
Darbo santykių reguliavimas, nustatantis, kokią
darbo sutartį galima sudaryti, po kiek dienų imti atostogas, kiek
valandų dirbti, kiek mažiausiai gauti, deja, yra labai svarbi motyvacija,
kokioje įmonėje ir valstybėje dirbti. Darbuotojui yra svarbi priemonių
visuma, bendras darbdavio požiūris, leidžiantis prognozuoti, kaip
darbdavys elgsis.
Lietuvos valdžios požiūris yra akivaizdus ir prognozuojamas
darbo santykių perreguliavimo žala ignoruojama, į asmeninius darbuotojo
norus atžvelgianti atmosfera kaltinama išnaudojimu svarbiausia,
išlieka pigi politinė paroda, pagrįsta klaidingais ekonominiais
sprendimais ir bijanti išgąsdinti stabilų ir idėjiškai inertišką
elektoratą. O kovos su tradiciniu nedarbu kareiviai, karininkai
ir generolai ras naują karą ir imsis europinio nedarbo ir jaudinančių
žmonių grąžinimo ir sulaikymo programų.
LLRI, ELTA
Mykolo Ambrazo (ELTA) nuotrauka
© 2005 "XXI amžius"
|