Nebėra kada laukti
Petras KATINAS
Aukšti valdžios pareigūnai, sovietmečiu vadinti
partiniu-ūkiniu aktyvu, pasigriebė savo partinio viršininko mūsų
amžinojo Premjero mestą šūkį, jog reikia baigti politikuoti, o darbą
dirbti. Todėl, anot Vytauto Didžiojo universiteto profesoriaus Leonido
Donskio, jie ir darbuojasi pasiraitoję rankoves. Žodžiu, turime
politikus, kurie atėjo ne į polį ir viešąją erdvę palaikyti, o tvarkyti
liaudies ir savo ūkio problemas. Jei tam nesukursime alternatyvos
ir toliau spręsime viso labo tik technines bei ūkines problemas,
tai mūsų politikos dimensija pasirūpins kiti, teigia L.Donskis.
Kas tie kiti, matyt, aiškinti nereikia. Nesigirdėjo, kad kokios
nors valstybės vyriausybės vadovas ragintų nesidomėti politika.
Aišku, Premjeras, kaip didysis sovietmečio eros statybininkas, gal
taip ir iš tiesų galvoja, ragindamas nepolitikuoti. Juk taip kur
kas paprasčiau paslėpti tikruosius jo paties vadovaujamo partinio
ūkinio aktyvo ir su juo glaudžiai susijusios naujosios oligarchijos
tikslus. Visų pirma maskuojant vis didėjančią ne tik energetinę
priklausomybę nuo Rusijos.
Aiškinant, jog tai nieko bloga, nes ir kone visa
Europa gyvena iš Rusijos naftos ir dujų, kažkodėl nesakoma, jog
Lietuvos atveju ta priklausomybė yra ne tik energetinė, bet ir politinė.
Nesvarbu, kad Premjeras nuolat kartoja, jog nereikia maišyti politikos
ir ekonomikos, visas pasaulis puikiai žino, kad Kremlius ekonomiką,
o ypač naftą ir dujas naudoja savo politiniams tikslams pasiekti.
Pirmiausia savo mažųjų kaimynų atžvilgiu. Taip bus daroma ir toliau.
Beje, Maskva to net neslepia. Štai neseniai Kremliaus politiką atspindintis
laikraštis Rossijskije vesti paskelbė savo politikos apžvalgininko
Jevgenijaus Belovo straipsnį Tranzitinė Pribaltika. Jame rašoma:
Įdomu, kad sudėtingame dialoge su Maskva Ryga, Talinas ir Vilnius
kaip ir anksčiau pretenduoja į monopoliją Rusijos energoresursų
tranzitui į Vakarus. Jie iš vienos pusės pareiškia siekiantys sumažinti
savo ekonominę priklausomybę nuo Rusijos, bet iš kitos pusės siekia
gauti iš to tranzito maksimalios naudos iš ekonominių ryšių su Rusija.
Toliau J.Belovas išjuokia Baltijos valstybių ir Serbijos projektą
Amber, kaip alternatyvų Rusijos paskelbtam projektui Jamal-2
nutiesti dujotiekį Baltijos jūros dugnu į Vokietiją su jo atšakomis
į Didžiąją Britaniją, Suomiją ir Švediją. J.Belovas primena, kad
jeigu Baltijos valstybės ir Lenkija statytų savo alternatyvų dujotiekį,
tai pirmiausia turėtų gauti Rusijos sutikimą, kurio, aišku, Rusija
niekada neduos. Todėl ir kyla klausimas: kokiais būdais Latvija,
Lietuva ir Estija tikisi pramušti savo projektą, neatitinkantį
Rusijos interesų? Tarp Baltijos šalių Lietuva turi galingą spaudimo
Rusijai vertę Kaliningrado tranzitą, ir todėl pretenduoja būti
Baltijos šalių lydere. Rusijos ir Baltijos šalių santykiuose ekonomika
glaudžiausiai yra susijusi su politika, todėl bet koks stambus projektas
(pavyzdžiui, Rusijos keltų linija iš Kaliningrado arba dujotiekis)
tampa svarbiu faktoriumi sudėtingame daug ėjimų turinčiame politiniame
žaidime. Neprobleminis Baltijos šalių ir Rusijos bendradarbiavimas
yra visiškai negalimas. Visų pirma esant mažų, bet labai išdidžių
respublikų ekonominiam bejėgiškumui. Nepaisant ekonominio būtinumo,
Baltijos šalys labiausiai bijo masinio Rusijos kapitalo eksporto,
pirmiausia į energetinį sektorių bei infrastruktūrą, todėl ir toliau
ieško didelių ES valstybių palaikymo. Tačiau rimtai tikėtis tokios
paramos tranzitinei Pribaltikai neverta. Ypač po referendumų dėl
ES Konstitucijos pralaimėjimo Prancūzijoje ir Olandijoje ir apskritai
dėl neaiškios ES ateities, išdėsto Maskvos požiūrį Kremliaus
ruporas Rossijskaja gazeta. Su tuo sutikti galima. Ypač kai Vokietijoje
ir Prancūzijoje valdžioje esantys kancleris G.Šrioderis ir prezidentas
Ž.Širakas faktiškai padeda Rusijai regzti visokias intrigas ES viduje,
stabdyti suvienytos ir demokratinės Europos kūrimą. Todėl belieka
tikėtis, kad šį rugsėjį vienas Maskvos draugas Vokietijos kancleris
G.Šrioderis nueis pagaliau nuo politinės scenos, o po metų toks
pat likimas gali ištikti ir Ž.Širaką. Maskva puikiai supranta galimą
tokių politinių įvykių eigą, todėl galvotrūkčiais skuba statyti
naftos terminalus Sankt Peterburge ir kituose Rusijos uostuose.
Tokių terminalų tikslas yra eliminuoti Baltijos šalių Ventspilio,
Talino ir Klaipėdos uostus, pirmiausia sutraukiant Rusijos naftos
produktų eksportą per juos.
Matyt, tokią instrukciją iš Maskvos gavo ir Baltarusijos
prezidentas A.Lukašenka, užsimojęs statyti krantinę Kaliningrade
baltarusiškų prekių eksportui į Vakarus. Pažiūrėsim, kaip tada
pašokinės Lietuva, netekusi baltarusiško eksporto per Klaipėdos
uostą, pareiškė A.Lukašenka.
Iš tiesų ekonominė priklausomybė nuo Rusijos jau
tapo visuotinė: Rusija yra vienintelė ne tik naftos ir dujų tiekėja,
bet toliau plečia savo degalinių tinklą Lietuvoje, kontroliuoja
ne tik Lietuvos dujas ir Dujotekanos bendrovę, bet jau perima
ir elektros ūkį. O kalbos apie alternatyvų naftos ir dujų importą
iš Kazachstano ar Azerbaidžano tėra nerealūs samprotavimai, skirti
visuomenei apraminti. Juk Kazachstanas ar Azerbaidžianas gal ir
norėtų mums tiekti tuos energetikos išteklius, tačiau faktiškai
nieko padaryti negali be Rusijos geranoriškumo. Juk visus naftotiekius
ir dujotiekius valdo Rusija, tad tikėtis jos geranoriškumo Pribaltikos
atžvilgiu beviltiškas dalykas. O bent jau šiuo metu tikėtis, kad
Europos Sąjunga tvirtai parems Lietuvą ir Baltijos šalis bei kitas
ES naujokes, irgi vilčių ne per daugiausia. Apie tai šiomis dienomis
didelį straipsnį paskelbė gerai žinomas Lietuvoje rusų politologas
Viktoras Olžičius, pavadinęs jį Briuselis nespjaus į šulinį. Tai
yra, į tą Rusijos naftos ir dujų šulinį, iš kurio pats geria. Girdamas
Vokietiją ir Prancūziją bei kitas jų politikai pritariančias ES
šalis, V.Olžičius džiūgauja, kad senoji Europa gyvens pagal savo
taisykles, o naujokėms teks tualetų plovėjų vaidmuo.
Tiesa, džiūgaujant dėl ryškėjančių nesutarimų
ES viduje, V.Olžičiui ir kitiems Kremliaus politologams bei politikams
labai nepatinka tų ES naujokių, paniekinamai pavadintų tualetų
plovėjomis, orientacija į Didžiąją Britaniją. Esą Baltijos šalys
ir kitos naujosios ES valstybės stengiasi visomis išgalėmis palaikyti
Didžiąją Britaniją, tuo pačiu siekia įdiegti ES amerikonizmą.
Dešiniojo sparno lietuvio širdžiai mielas anglosaksiškas amerikoniškas
liberalizmas. Todėl Lietuva ir siekia dėl didesnio svorio įtraukti
į ES naujokių bloką Didžiąją Britaniją. Tačiau ar pavyks ES naujokėms
suburti savo šalininkų kontingentą, kad vadovautų baliui ES? Lietuvos
pozicija Europos Komisijoje, kurioje Lietuvos atstovė tvarko labai
svarbią finansų sritį, o Rusijai draugiškos Prancūzijos atstovas
kuruoja trečiaeilę sritį, dar nieko nereiškia. Nepamirškime, kad
Prancūzija ir Vokietija turi savo stiprias kozirines kortas, kaip
palikti ES naujokes už borto, sudarydamos ES išrinktųjų klubą,
samprotauja V.Olžičius.
Tokie ir panašūs Rusijos politikų ir politologų
žaidimai beveik atviromis imperialistinėmis kortomis, deja, nesusilaukia
mūsų pragmatiško Premjero ir kitų valdžios vyrų reakcijos. Atsimušinėjama
jau įprastu vos ne kasdieniu tapusiu argumentu: esą nereikia kreipti
dėmesio į tokius pareiškimus, neva neatspindinčius aukščiausių Kremliaus
valdovų nuomonės. Tačiau ne kas kitas, o pats Rusijos prezidentas
V.Putinas vadina Baltijos šalis purkštaujančiomis nykštukėmis,
į kurias neverta kreipti dėmesio.
Kai dėl Premjero nuolaidžiavimo Rusijos energetikos
bendrovėms, konkrečiai Gazprom, naiviai tikintis, kad Maskva taps
palankesnė Lietuvai tiekiant jai naftą ir dujas, tai vargu ar pats
Premjeras tuo tiki. Bet daro. O argi toks nuolaidžiavimas neprives
prie to, kad Kremlius vieną dieną padiktuos Lietuvos Vyriausybės
personalinę sudėtį, kaip tai buvo padaryta 1940 metais? Aišku, dabartinė
Lietuvos valdžia kol kas tenkina Rusiją. Nebent su mažomis išimtinis.
Todėl ir sukeliami parapijiniai, anot Premjero, skandalai. O į
juos visomis išgalėmis stengiamasi įtraukti užsienio reikalų ministrą
ir jo vadovaujamą ministeriją. Tai daroma todėl, kad URM, bene vienintelė
Lietuvos valdžios institucija, drįstanti pareikšti savo nuomonę,
kartais nepalankią Maskvai. Kad ir apie tos pačios energetinės priklausomybės
nuo Rusijos keliamą pavojų Lietuvos saugumui ir nepriklausomybei.
Matyt, kaip tik todėl Premjeras ir kviečia ant kilimėlio užsienio
reikalų ministrą pasiaiškinti tai dėl V.Uspaskicho mokslų dokumentų,
tai dėl K.Prunskienės siuntinio. Susidaro įspūdis, kad Lietuvos
užsienio politiką siekia perimti aiškiai prorusiški K.Prunskienės
tipo veikėjai. O Rusija, kaip žinoma visiems, nepakenčia vykdančiųjų
nepriklausomą politiką. Štai iš čia ir kyla strateginės politikos
nebuvimas dabartinėje valdžioje. Įskaitant ir prezidentinę, ir vykdomąją
valdžią bei partinį ir oligarchinį Seimą. Todėl nėra nieko stebėtina,
jog Statistikos departamento ir Lietuvos banko duomenimis tiesioginės
Rusijos investicijos vien per pirmąjį šių metų ketvirtį Lietuvoje
išaugo nuo 8,4 proc. iki 12,6 proc. Rusijai nutiesus dujotiekį Baltijos
jūros dugnu ir to dujotiekio atšaką į Kaliningradą, Lietuva nebeteks
ir tų dar esančių derybinių galių su Rusija bei bus priversta atsiduoti
jos malonei.
Todėl laukti jau nebelieka kada. Būtina visomis
išgalėmis ieškoti draugų ir sąjungininkų Europos Sąjungoje, kurios
nare yra Lietuva. Deja, kaip pastebi politologai (aukštų valdžios
pareigūnų paniekinamai pavadinti eopatologais), Lietuvos dabartinė
valdžia nededa ES institucijose jokių pastangų kovojant už savo
valstybės interesus. Besididžiuojantis savo pragmatiškumu Premjeras
ir valdančioji nomenklatūra turėtų geriau prisiminti istoriją ir
kuo tas pragmatiškumas baigiasi. Nejučiomis peršasi analogija su
1939-1940 metų įvykiais, kuo baigėsi tas pragmatiškumas Lietuvai
ir kitoms Baltijos šalims ar Suomijai, atsisakiusiai to pragmatizmo
ir stojusiai į žūtbūtinę kovą su Maskva. Pragmatizmas ir tuo pačiu
jokių principų neturėjimas prie gero tikrai neatves. Juk nuolat
nuolaidžiaujant nenuspėjamas didysis kaimynas faktiškai skatinamas
imtis dar ryžtingesnių veiksmų.
© 2005 "XXI amžius"
|