Maskvos marionečių teatras
Petras KATINAS
Aukšti Kremliaus ir užsienio reikalų ministerijos
pareigūnai jau skelbia, jog prezidentas V.Putinas ir vyriausybė
artimiausiu metu peržiūrės savo politiką posovietinėje erdvėje.
Esą tos naujosios politikos imtis Kremlių privertė pačios nedėkingos
buvusios sovietinės respublikos ir anksčiau buvusios paklusnios
marionetės liaudies demokratinės Rytų ir Vidurio Europos šalys.
Pasirodo, dabar didžiausi Rusijos priešai yra ne dešimtmečius skelbtas
Amerikos imperializmas, o Baltijos šalys, Lenkija, Ukraina ir Gruzija!
Ypač supykdė Kremlių nuolat cituojamas Gruzijos prezidento Michailo
Saakašvilio pareiškimas, padarytas viename susitikime su žurnalistais.
Jame teigiama: Mums, gruzinams, atsiranda istorinė galimybė pagaliau
baigti su tuo istoriniu ir geografiniu prakeikimu, kuris slegia
mus ištisus amžius. Reikėtų nutraukti tą istorinį prakeikimą ir
išeiti ten, kur mūsų vieta į europietišką civilizaciją. Dar labiau
Kremlių sunervino Ukrainos ekonomikos ir integracijos į Europą ministro,
Maskvos vadinamo Kijevo radikalu, Sergejaus Teriochino kalba, kurioje
jis Nepriklausomų valstybių sandraugą (NVS) pavadino sistema, kuri
jau baigė vykdyti visas savo funkcijas ir todėl nebeturi jokių vilčių
tolesniam vystymuisi.
Bet kur kas didesnį pavojų Rusijai Kremliaus
įžiūrėjo neseniai vykusio Kryme keturių vadovų Ukrainos, Lenkijos,
Lietuvos ir Gruzijos prezidentų susitikime. Sukeltas didžiulis
triukšmas, kad Lenkijos prezidentas Aleksandras Kvasnievskis atkuria
ne tik naują Žečpospolitą, bet ir kartu su Kijevu, Vilniumi ir Tbilisiu
formuoja ne tiek provakarietišką, kiek proamerikietišką naują Rytų
Europos politinį ir ekonominį bloką. Pasak Maskvos politikų ir analitikų,
šis blokas pirmiausia siekia kiek galima daugiau atsikratyti ekonominės
priklausomybės nuo Rusijos, o tai, pasirodo, kelia grėsmę pačiai
Rusijai! Maskvoje jau paskaičiuota, jog šiame kuriamame politiniame
bloke gyvena beveik 100 milijonų žmonių, ne ką mažiau kaip Rusijoje.
Todėl gąsdinama, jog šis formuojamas agresyvus Lenkijos, Lietuvos,
Ukrainos ir Gruzijos blokas, remiamas Jungtinių Amerikos Valstijų,
pakenks Rusijos saugumui. Nežinia, kur čia Kremliaus politologai
ir politikai įžiūri tą grėsmę saugumui, jeigu patys remiasi vieninteliu
argumentu, esą Vašingtonas pažadėjo dėti visas pastangas, kad šios
valstybės galėtų apsirūpinti Kaspijos nafta. Štai ir visa grėsmė.
Maskva puikiai supranta, kad nepriklausomybė nuo Rusijos energetinių
resursų suteikia jai galimybę daryti ne tik ekonominę, bet, svarbiausia
politinę įtaką. Štai kodėl Kremlių taip nervina aukštų Lenkijos
politikų, konkrečiai, įtakingo Lenkijos prezidento A.Kvasnievskio
patarėjo profesoriaus Vitoldo Orlovskio Lenkijos ir kitų Europos
šalių spaudoje paskelbti samprotavimai, jog naujoji koalicija (Lenkijos,
Lietuvos, Ukrainos ir Gruzijos) netrukus reikš nepriklausomybę nuo
Rusijos naftos. Norim nenorim, mums teks pasistatyti naftotiekį,
apeinantį Rusiją, pareiškė V.Orlovskis.
Tas Kremliaus Lenkijos ir Lietuvos prezidentams
inkriminuojamas kaltinimas kuriant naująją Žečpospolitą tėra dar
vienas spaudimo kaimynams triukas. Juk priešų ieškojimas dabar tapo
vienu pagrindinių Maskvos politikos aspektų. Esą Varšuva ir Vilnius,
sėkmingai atlikę Vašingtono sugalvotą operaciją Ukrainoje, dabar
imasi Baltarusijos. Neatsitiktinai Baltarusijos prezidentas A.Lukašenka
ėmė vaizduoti itin susirūpinusį dėl branduolinių atliekų saugyklos,
uždarius Ignalinos AE, statybos netoli Baltarusijos sienos. Mat
lietuviai šitaip sužlugdys turistų gausiai lankomą nacionalinį parką
Braslavskio ežerai, kuris, anot A.Lukašenkos, yra Baltarusijos
perlas.
Todėl A.Lukašenka ir numatė skubiai pastatyti
Lietuvos pasienyje du didžiausius Europoje kiaulių kompleksus, kad
paverstų dvokiančia kloaka ne tik Nemuną, bet ir Druskininkų kurortą.
Suorganizuoti masiniai liaudies protestai prieš branduolinių atliekų
saugyklos statybą. Atrodo, kad mūsų pragmatiški valdantieji vėl
išsigando iš Maskvos ir Minsko sklindančių grūmojimų. Štai prieš
prasidedant Vilniuje Baltijos jūros valstybių parlamentinei konferencijai,
Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininkas J.Karosas jau pareiškė,
jog Baltarusijos izoliavimo politika žlugo, todėl reikia ieškoti
sąlyčio taškų. Kitaip tariant, remti A.Lukašenkos režimą. Toks
Lietuvos užsienio politikos neapibrėžtumas suteikia progą prorusiškoms
jėgoms pačioje Lietuvoje į valias šaipytis iš atsakingo už valstybės
politiką Prezidento. Be to, prorusiškoms jėgoms papildomą kozirį
politiniame žaidime suteikia faktiškas vadinamosios Lisabonos strategijos
ES pavyti ir pralenkti Ameriką jau 2010 metais žlugimas. Amerikiečiams
tai suteikė progą gerokai pasišaipyti, o ES naujokėms, taip pat
ir Lietuvai, irgi sukelia papildomų rūpesčių. Ypač Paryžiuje ir
Berlyne ėmus kalbėti apie dviejų greičių Europą. Tai yra visus
svarbiausius ES reikalus tvarkyti senosioms ES valstybėms, mažąsias
Rytų ir Vidurio Europos šalis nustumiant į periferiją, izoliuoti
jas nuo politinių, ekonominių, o svarbiausia, finansinių ES reikalų.
Kai kurie Vakarų, ypač amerikiečių politikos analitikai tokius Paryžiaus
ir Berlyno planus dėl dviejų greičių Europos vertina kaip duoklę
Rusijai, faktiškai paliekant Baltijos ir buvusias kitas socialistinio
lagerio šalis Rusijos vasalėmis.
Kai dėl Lietuvos beveik absoliučios priklausomybės
nuo Rusijos energetinių resursų, tai jau pakankamai aišku, kad Maskva
dės visas pastangas pirmiausia išplėšti Lietuvą iš to kuriamo provakarietiško
politinio ir ekonominio bloko. Ir tai Kremliui sekasi, turint labai
aukštų Lietuvos valdžios pareigūnų, pirmiausia Premjero ir jo Vyriausybės
pagalbą. O momentas labai palankus. Kremliui sužlugdžius nepalankią
Jukos naftos kompaniją, Gazprom atveriama žalioji gatvė paimti
Mažeikių naftą. Premjero ir naujojo ūkio ministro K.Daukšio samprotavimai,
kad neva dėl Mažeikių naftos pardavimo deramasi ne tik su Rusijos,
bet ir su kitomis Vakarų naftos kompanijomis, tėra skirti tiktai
mūsų šalies žmonėms nuraminti. Paskutinis to pavyzdys ūkio ministro
K.Daukšio ištrimituotas pranešimas, jog į Vilnių atvyksta Lenkijos
naftos koncerno PKN Orlen prezidentas A.Cholupecas. Pastarasis
gi pareiškė, jog pirmą kartą girdi apie tokį vizitą. Ūkio ministerijos
atstovei neliko nieko kita, kaip neaiškiai pralementi, jog įvyko
techninė klaida. Aišku, Lenkijos koncernas puikiai žino, kad Lietuvos
Premjeras jau seniai viską sutaręs su Rusijos Gazprom. Todėl ir
nusprendė negaišti laiko tuščioms kalboms. Nesvarbu, kad Premjeras
ėmė skelbti, jog šiuo metu Lietuva negali pakeisti Mažeikių naftos
likimo, nes Vyriausybei nelieka nieko kita, kaip tiktai laukti,
ką nuspręs pati Jukos ir Olandijos teismas, kuris dabar nagrinėja
kai kurių galingų Vakarų bankų pretenzijas į bankrotą įstumtai Jukos
kompanijai. Po susitikimo su Premjeru, Prezidento patarėjas R.Vilpišauskas
aiškiai pasakė, jog Mažeikių naftos reikalai yra Vyriausybės kompetencija,
todėl Prezidentas tiktai stebės procesą. Deja, atsakingam už užsienio
politiką Prezidentui ir kituose užsienio politikos reikaluose paliekamas
tiktai pasyvaus stebėtojo vaidmuo.
Štai Vyriausybę ganėtinai sunervino dar vienas
europarlamentaro prof. V.Landsbergio priminimas, jog dabartinė Vyriausybė
nieko nedaro ne tik derybose su Rusija, bet ir tarptautinėje arenoje,
bandydama išsireikalauti iš Rusijos sovietinės okupacijos metais
padarytą žalą. Nepaisant to, kad niekas neatšaukė Lietuvos Seimo
priimto įstatymo dėl SSRS okupacinės žalos atlyginimo. Ta žala,
tuometinės Vyriausybės darbo grupės 2000 metais pateiktais skaičiavimais,
siekia 20 milijardų dolerių, arba pagal dabartinį dolerio kursą
58 mlrd. litų. Sprendžiant iš mūsų užsienio reikalų ministro A.Valionio
kalbų, paskutinį kartą okupacinės žalos atlyginimo klausimas buvo
keltas 2001 metais per Tarpvyriausybinės Lietuvos ir Rusijos komisijos
susitikimą. Nuo to laiko šis klausimas jau nebebuvo keliamas. Mat
tada ir dabar Maskva nuolat kartoja, jog tai yra istorinis, o ne
dabarties klausimas, todėl dėl jokios žalos atlyginimo negali būti
nė kalbos. Aišku, dabartinės prorusiškos vyriausybės nepasitenkinimą
sukėlė mūsų teisės specialistų, konkrečiai, Vilniaus universiteto
Teisės fakulteto Tarptautinės ir Europos Sąjungos teisės katedros
vedėjo Dainiaus Žalimo ir kitų jo kolegų siūlymas, jog, siekiant
išsireikalauti iš Rusijos kompensaciją už okupacijos metais padarytą
žalą, vertėtų tai pabandyti per Hagos tarptautinį teisingumo teismą
prie Jungtinių Tautų. Pasiūlymas, aišku, logiškas. Tačiau kaip tai
padaryti, jeigu, kreipiantis į Hagos tarptautinį teisingumo teismą,
byla pradedama nagrinėti tiktai tada, kai abi pusės dėl to sutinka!
O tikėtis, kad Rusija su tuo sutiktų nėra jokios vilties. Mūsų
diplomatija turi dėti visas pastangas, kad tokias pretenzijas Rusijai,
kaip SSRS teisių perėmėjai, pareikštų ir kitos okupuotos valstybės.
Pirmiausia Latvija ir Estija. Galbūt ir Lenkija bei kitos buvusios
okupuotos ar pusiau okupuotos šalys. Būtina aktyviau kelti šį klausimą
ir Europos Sąjungoje. Prof. V.Landsbergis, nors ir deda visas įmanomas
pastangas, vienas to padaryti nepajėgs. Ateina žinios iš Latvijos
ir Estijos, kurių parlamentai irgi rengiasi skaičiuoti okupacinę
žalą. Tačiau jau ne kartą dabartinės aiškiai prorusiškos mūsų Seimo
daugumos atstovai užsiminė, jog geros kaimynystės vardan reikia
atšaukti įstatymą dėl okupacijos žalos atlyginimo. Kol kas tokios
iniciatyvos dar nesvarstomos. Tačiau matydami kasdien vis labiau
stiprėjančias ir įžūlėjančias Vyriausybės ir Premjero tendencijas,
galime sulaukti ir tokio sprendimo. Premjeras ir jo aplinka, nusprendusi,
kad visuomenė jau tokia atbukusi ir bedantė, užsimojo perimti į
savo rankas absoliučiai visą valdžią. Pirmiausia, žinoma, teisėtvarkos,
visų operatyvinių tarnybų, įskaitant ir Valstybės saugumo departamento
kontrolę. Tam buvo sugalvotas įkurti Vyriausybės Teisėtvarkos ir
valdymo organizavimo skyrius. Jis buvo įkurtas artimiausio Premjero
partinio bendražygio patarėjo J.Bernatonio iniciatyva. O skyriaus
vadovo konkursą laimėjo buvęs nušalintojo prezidento R.Pakso patarėjas
R.Senovaitis, akivaizdžiai pažeidęs daugelį įstatymų. Tačiau dėl
visuomenės spaudimo jis buvo priverstas atsisakyti tų pareigų, dar
jų net nepradėjus. Aišku, jis bus pakeistas kitu savu.
Todėl visiškai teisus žinomas politologas, pareiškęs,
jog Lietuvą dabar valdo žmonės, kurie žiūri į Lietuvos valstybę
(kaip ir jų šeimininkai bei bičiuliai Rusijoje) kaip į laikiną praeinantį
reiškinį ir todėl nemato jokio reikalo kovoti ar ginti šią valstybę.
O matydami tokius procesus Lietuvoje, Rusijos politikai ir specialiosios
tarnybos gali nesinervinti dėl vadinamojo Lenkijos, Lietuvos, Ukrainos
ir Gruzijos pakto, kaip atsvaros Rusijos imperializmui. A.Brazausko,
J.Bernatonio ir jų bičiulių veiksmai puikiausiai įrodo, kad Lietuva
sparčiai stumiama atgal į Rusijos geopolitinę erdvę.
Politologai ir žurnalistai dabar spėlioja, ko
siekia valdantysis klanas. Negi dar neaišku?
© 2005 "XXI amžius"
|