Okupuotos Lietuvos istorija
Prof. Ona VOVERIENĖ
Neseniai pasirodžiusi ir Lietuvos Seime sutikta
okupuotos Lietuvos istorija Lietuva 1940-1990 m. (V.,2005), be
jokios abejonės, reikšmingas leidinys, atsistosiantis į vieną gretą
su Lietuvių kalbos istorija, Visuotine lietuvių enciklopedija,
Mažosios Lietuvos enciklopedija, Izidoriaus Ignatavičiaus parengtu
enciklopediniu žinynu Lietuvos naikinimas ir tautos kova 1940-1998
m. (V.,1999).
Tai knyga, kuri turi stovėti visų mokyklų bibliotekų
lentynėlėse, ant kiekvieno istorijos ir ne istorijos mokytojo, dėstytojo,
kiekvieno Lietuvos inteligento darbo stalo. Knyga sudaro prielaidą,
kad Lietuvos mokykla gal nustos gaminti sovietinius mankurtukus
be šaknų, be tėvų, be gimtinės, be Tėvynės, be savo valstybės.
Svarbesnės knygos už ją dabar nėra.
Knygos autoriai doc. dr. Arvydas Anušauskas (jis
ir redakcinės kolegijos vyriausiasis redaktorius), dr. Juozas Banionis,
dr. Česlovas Bauža, dr. Valentinas Brandišauskas, dr. Arūnas Bubnys,
doc. dr. Algirdas Jakubčionis, Dalia Kuodytė, Nijolė Maslauskienė,
dr. Petras Stankeras, Juozas Starkauskas, dr. Arūnas Streikus, dr.
Vytautas Tininis, prof. habil. dr. Liudas Truska taigi įvairiausių
ideologinių pakraipų ir įsitikinimų istorikai, atlikę mokslinį ir
žmogiškąjį žygdarbį. Rašant okupuotos Lietuvos istoriją jiems teko
sunkus išbandymas ir dramatiška dvasinio lūžio dalia: daugeliui
jų, siekiant mokslinio objektyvumo ir tiesos, teko pakilti virš
savęs, savo pasaulėžiūrinių dalykų. Visų jų garbei reikia pasakyti
jiems tai pavyko!
Suprantama, tai tik skaitytojo, ne istoriko nuomonė.
Neabejoju, istorikai tars savo žodį. O mano žvilgsnis iš šalies,
iš kitų mokslo pozicijų, skaitytojo, piliečio ir savo tautos vaiko
žvilgsnis. Jeigu jis bus ir ne visiems priimtinas, tai jų teisė
ir jų pasirinkimas. O mano pats palankiausias.
Knygą sudaro septynios dalys, iš kurių pavadinimų
jau galima spręsti apie ką ši knyga. Tai 1.Lietuva okupacijos
išvakarėse. Politinė, ekonominė ir kultūrinė padėtis; 2.Lietuvos
Nepriklausomybės praradimas. Sovietų okupacija ir aneksija. SSRS
1940 m. gegužės 25 d. nota; 3. Nacių okupacija. VokietijosSSRS
karo pradžia; 4.Totalitarinis stalininis režimas. Sovietinė reokupacija.
Stalininis režimas. 5.Lietuva restalinizacijos metais. Stalininio
laikotarpio pabaiga. Lietuva politinio atšilimo laikotarpiu (1953-1964
m.); 6.Kraštas ir visuomenė. Tarp modernizacijos ir sąstingio. Politiniai,
ekonominiai ir kultūriniai pokyčiai. Sovietinė modernizacija. Antisovietinis
pasipriešinimas ir kova dėl žmogaus teisių. Stagnacija. Ūkio padėtis.
Paskutinės pastangos stiprinti sovietų režimą; 7. Lietuvos valstybingumo
atkūrimas. Kova dėl nepriklausomos demokratinės Lietuvos. Išeivija
atkuriant Lietuvos nepriklausomybę. Nepriklausomos Lietuvos valstybės
atkūrimas. Lietuvos valstybės 1991-2004 m. kronika. Asmenvardžių
rodyklė. Santrumpos.
Kiekvienas šios knygos skaitytojas, neabejoju,
atras joje savo temas ir atsakymus į jam rūpimus klausimus; pats
supras ir kitam paaiškinti galės.
Man visada klampiausias atrodė prieškario Lietuvos
paskutinysis dešimtmetis. Visada žavėjausi gen. Povilo Plechavičiaus
ryžtingu veiksmu žabojant komunistų siautėjimą Lietuvoje tuo laikotarpiu.
Tačiau po perversmo sekęs politinis ir dvasinis marazmas, atvedęs
mūsų valstybę į katastrofą, o tautą į pražūtį, man buvo nesuprantamas.
Kodėl taip atsitiko? Kodėl A.Smetona nuvertino gen. P.Plechavičiaus
žygdarbį? Juk galėjo tada Lietuva rinktis ir kitą savo raidos ir
savo ateities kelią?
Su prof. L.Truska, kaip skaitytoja, ne kartą polemizavau
įtardama jį noru perrašyti Lietuvos istoriją. Knygos pirmoji dalis,
apimanti nuo 1926 metų iki 1940 birželio 15 d., Lietuvos okupacijos
ir tautos tragedijos pradžios, šį kartą man pasirodė visiškai įtikinama,
gerai argumentuota ir nekelianti abejonių. Skaičių ir faktų kalba
pateikiama politinė, ekonominė ir kultūrinė Lietuvos padėtis prieš
karą parodo, kad Lietuva, darbščių žmonių valstybė, per keletą Nepriklausomybės
metų sukūrė ekonominį stebuklą: ne tik pati apsirūpindavo maistiniais
ir pašariniais grūdais, bet ir derlingiausiais metais perteklių
eksportuodavo (1938 m. 132 tūkst.t., 1939 m. 85 tūkst.t.), plėtojo
ne tik žemės ūkį, bet ir pramonę tekstilės, šilko, vilnonių audinių,
trikotažo ir t.t., turėjo tvirtą valiutą; Lietuvos nacionalinės
pajamos 1924-1939 metais pasiekė 2,5 milijardo litų; turėjo puikiai
reformuotą žemės ūkį, kurio produkcija sudarė 78 proc. viso Lietuvos
eksporto. Tarp visų Europos valstybių Lietuvoje mažiausiai būta
beraščių: veikė 2,3 tūkst. pradžios mokyklų, jose mokėsi per 300
tūkst. vaikų, dirbo 5,6 tūkst. mokytojų, buvo 15 gimnazijų, per
60 progimnazijų, 10 kitų vidurinių mokyklų. Per labai trumpą laiką,
vos du dešimtmečius, buvo įkurtos kelios aukštosios mokyklos: Lietuvos
universitetas (1922); Dotnuvos žemės ūkio akademija (1924); Aukštoji
karo mokykla Panemunėje (1931); Konservatorija (1933); Aukštieji
fizinio lavinimo kursai (1934); Klaipėdos prekybos institutas Šiauliuose
(1934); Klaipėdos pedagoginis institutas (1935); Veterinarijos akademija
(1936); Dailės institutas Kaune (1939). Lietuvos aukštosiose mokyklose
studijavo per keturis tūkstančius studentų, dirbo 450 profesorių
ir kitų dėstytojų (ten pat, p.17-29).
A.Smetonos nuosaikios aksominės diktatūros režimas
motyvuojamas gana objektyviai: viena, tuo metu totalitariniai ir
autoritariniai režimai buvo įvesti beveik visose Rytų, Pietų ir
Vidurio Europos šalyse ir, antra, dėl nuolat bauginusios, ir ne
be pagrindo, valstybės komunistinio perversmo grėsmės 1929-1939
metais. Tais metais komunistų riaušių būta daugiausia net trylika.
Jomis siekta nuversti Lietuvos valdžią. Buvo nubausta 4,7 tūkst.
komunistinių ir prokomunistinių organizacijų narių. To gaivalo Lietuvoje
būta net 16,1 tūkst. Taigi reikėjo nuo jo gintis.
Kita vertus, atrodo, objektyviai įvardytos ir
A.Smetonos, kaip valstybės vadovo, klaidos. Jomis būta: jo pasitikėjimas
vien tik giminėmis, artimaisiais, bičiuliais, tarp kurių būta nemažai
vidutinybių, neturėjusių gebėjimų valdyti valstybę; fatališka Prezidento
klaida buvo Antano Merkio, bailaus ir silpno žmogaus, skyrimas ministru
pirmininku bei išdaviko gen. V.Vitkausko kariuomenės vadu, kai
jo brolis buvo Rusijos specialiųjų tarnybų užverbuotas ir Lietuvoje
sušaudytas kaip išdavikas. Visa prezidento komanda buvo suformuota
iš blankių žmonių ir prastų politikų. Pats prezidentas tinkamai
neįvertino politinės situacijos: tada dar nesuvokė, kad pasaulyje
nėra baisesnio žvėries už komunistą ir manė, jog šliejimasis prie
Rusijos bus mažiau pavojingas tautiniam lietuvių identitetui negu
šliejimasis prie nacistinės Vokietijos. Ir, ko gero, pati didžiausia
A.Smetonos klaida buvo tautos lūkesčių garbingai ir su ginklu rankose
iš įžūlėlių lenkų atsiimti Vilnių ignoravimas. Apie tai buvo svajojama
nuo pat Vilniaus krašto užgrobimo. Mes be Vilniaus nenurimsim!
tai buvo didžiausias lietuvių tautos idealistinis siekinys ir
idealas. 1938 metų gegužę pasirašytas lenkų ultimatumas buvo moralinis
tuometinės politikos negandos vėjas, kuris tautos buvo suprastas
kaip istorinės sostinės savanoriškas išsižadėjimas. Tauta jautėsi
pažeminta, ir tai sukėlė moralinę krizę. Savo tautos neremiami vadai
pralaimi. Tauta nuo A.Smetonos ir jo Tautininkų partijos ir vyriausybės
1940-ųjų pradžioje jau buvo nusisukusi. Tą akivaizdžiai pademonstravo
rinkimai į valsčių tarybas, kuriuose dalyvavo vos 42,7 proc. gyventojų
(ten pat, p.34). O vėliau jau sekė katastrofa: V.Vitkausko ir A.Merkio
išdavystės, Lietuvos okupacija
ir Lietuva buvo paskandinta kraujyje:
ministrai, paskutinio vyriausybės posėdžio metu raginę nesipriešinti,
išžudyti arba išsiųsti lėtai mirčiai Sibiro lageriuose patys pirmieji,
tragiškai žuvo (kas žino, ar ne nuo enkavėdisto rankos? O.V.)
ir pats A.Smetona.
Todėl galima daryti išvadą, kad diktatūra, kuri
remiasi jėga, gali keletą metų išsilaikyti iki nekyla konfliktai
iš užsienio. Kilus tokiam konfliktui valstybė žlunga, nes jos neremia
jos pačios piliečiai (ten pat, p.34).
Antra svarbi išvada:
politiškai pasyvi masė,
atėjus išmėginimo valandai, lengvai gali tapti auka mažutės drausmingos
saujelės žmonių, kurie žino, ko nori (ten pat). Komunistai visada
žinojo, ko nori, pavergti savo tautą savo asmeniniams interesams,
o už tą jiems svetimųjų suteiktą galią Lietuvos žemes ir jos turtus
atiduoti Rusijai.
Ir pagaliau trečioji išvada labai svarbi mūsų
dienomis mažas rinkėjų skaičius rinkimuose tai valstybės moralinė
problema: kuo blogesnė valstybės dorovinė būklė, tuo mažiau rinkėjų
dalyvauja rinkimuose. Tai galimo valstybės žlugimo ženklai.
Knygoje parodytos skaudžiausios mūsų žemės žaizdos
išdavikai: patriotinių kūrinių autorius Vincas Mickevičius-Krėvė,
rusų užverbuotas nuo 1924 metų, Justas Paleckis, leidęs savo raštus
rusų ambasados pinigais ir už tai jai teikęs informaciją apie politinę-ekonominę
padėtį Lietuvoje, smulkesnės žuvelės Petras Cvirka, Antanas Venclova,
Liudas Gira. Tai jiems saldžiabalsiams pavyko apmulkinti dalį
tautos, kad, rusams okupavus Lietuvą, žlugs ne valstybė, o tik nekenčiamas
Smetonos režimas; nuvarė tūkstančius Lietuvos žmonių į Stalino skerdyklą.
Pakankamai objektyviai parodyti A.Sniečkus, J.Paleckis,
M.Gedvilas, A.Gudaitis-Guzevičius, tikri lietuvių tautos galvažudžiai,
kurie, vos tik įkėlę kojas į valdžią, tuoj pat pradėjo kruviniausias
visoje Lietuvos istorijoje žudynes, pirmiausia aukštų kariškių ir
teisėsaugininkų. Jau 1940 m. liepos 18 d. buvo suimti kariuomenės
štabo žvalgybos ir kontrolės skyriaus viršininkas Kostas Dulksnys,
jo pavaduotojas Juozas Matusaitis, pulk. Petras Kirlys, karo komendantas
Vladas Braziulis (Brazevičius), pulk. Pranas Saladžius, kiti aukšti
26 karininkai ir patriotiškiausi 40-50 kareivių. Jie buvo išsiųsti
į Maskvos, kai kas Norilsko kalėjimus ir ten nužudyti.
Istorikas A.Anušauskas atskleidė pačius tragiškiausius
mūsų tautos istorijos puslapius dar iki 1941 m. birželio 14 d.
buvo suimta ir kankinama 6606 žmonės, kaltinami politiniais nusikaltimais.
Į Archangelsko, Komijos, Karelijos, Norilsko Sol Ilecko lagerius
išvežti 3565 kaliniai, karui prasidėjus dar 1365, iš jų gyvi išliko
tik kas septintas; 400 kalinių karo pradžioje buvo žiauriai nužudyti.
Petrašiūnuose, Panevėžyje, Rainiuose, Pravieniškėse ir kitose Lietuvos
vietose 40 masinių žudynių buvo išžudyti 672 žmonės, iš jų 518 nužudė
traukdamiesi raudonarmiečiai.
1941 m. birželio 14-17 d. į Krasnojarsko, Komijos,
Altajaus ir Ledynuotojo vandenyno negyvenamas salas buvo ištremta
17,5 tūkst. Lietuvos žmonių su mažais vaikais.
Po karo represijos Lietuvoje buvo dar žiauresnės:
vien tik 1944-1945 metais Lietuvoje buvo nužudyti 12 266 žmonės,
daugiausia valstiečiai: degė jų sodybos, kraujas liejosi upeliais,
suimta ir į lagerius išsiųsta 32 661 žmogus; nukankinta kalėjimuose
ir stribynėse 49; nuteista mirties bausme ir sušaudyta 721; mobilizuota
į sovietinę armiją 46 674; išsiųsta lenkų į filtracines stovyklas
6 533. Iki 1952 metų į gulago lagerius išvežta iš Lietuvos 142
579 žmonės (ten pat, p. 287, 289).
Jau vien šių faktų pakanka inicijuoti Tarptautinį
komunizmo teismą Europoje, pasmerkti šitą žvėrišką ideologiją ir
komunistus, kaip tautos genocido vykdytojus.
Kas trečias politinis kalinys lageriuose žuvo.
Į Lietuvą grįžo tik apie 19 tūkst. kalinių, kurie buvo teisti už
politiką. Keliasdešimt tūkstančių dingo be žinios arba jiems ilgai
nebuvo leista grįžti į Lietuvą.
Knygoje didelis skyrius skirtas ginkluotam pasipriešinimui
Lietuvoje. Remtasi daugiausia istorikės Nijolės Gaškaitės-Žemaitienės
tyrimais. Skyriaus autorė Dalią Kuodytė. Aprašoma partizanų kariuomenės
struktūra, vadai, atskiri mūšiai su NKVD kariuomene, Lietuvos laisvės
kovotojų likimai, išdavystės ir tragiška Lietuvos ginkluoto pasipriešinimo
baigtis žuvo per 20 tūkst. Lietuvos vyrų ir merginų.
Doc. dr. Algirdas Jakubčionis skyriuje Kultūra
totalitarinio režimo metais rašo apie dvasinio tautos genocido
sovietinės okupacijos metais metodus ir formas.
Dr.Arūnas Streikus skyriuje Katalikų Bažnyčios
padėtis rašo apie Bažnyčios ir tikinčiųjų persekiojimus okupuotoje
Lietuvoje. Asmeniniu A.Sniečkaus įsakymu buvo uždaryta šešiolika
bažnyčių, suimti vyskupai Vincentas Borisevičius, Teofilius Matulionis,
Mečislovas Reinys, Pranciškus Ramanauskas, 364 kunigai (iš tuo metu
1232 buvusių Lietuvoje).
Vysk. V.Borisevičius žiauriai nukankintas Vilniaus
NKVD kalėjime, vysk. M.Reinys mirė Vladimiro kalėjime, kiti grįžo,
bet, išsekinti ligų ir kančių, irgi greitai mirė. Kunigai buvo persekiojami
per visą okupacijos laikotarpį. Po Stalino mirties ir kunigai ėmė
priešintis, ginti Bažnyčios ir tikinčiųjų teises. Ypač pasižymėjo
kunigai kovotojai mons. Alfonsas Svarinskas, kun. Sigitas Tamkevičius,
kun. Juozas Zdebskis, kun. Bronius Laurinavičius, vienuolės Nijolė
Sadūnaitė, Birutė Briliūtė, Elena Šuliauskaitė. Jų vardai įrašyti
į istoriją.
Pilietinis pasipriešinimas Lietuvoje nenurimo
per visą okupacijos laikotarpį. 1955-1958 metais kilo neginkluoto
pasipriešinimo banga daugiausia studentų, moksleivių, jaunimo.
Jų buvo sukurta 61 organizacija. Visas jas KGB pavyko atskleisti:
Geležinio Vilko (vad. Algirdas Liorentas, jis buvo nušautas Mordovijos
lageryje), Nacionalinis liaudies frontas (vad. Vytautas Laugalys,
Antanas Terleckas),Kova dėl Lietuvos laisvės ir kt. Vėl kalėjimai,
vėl kalinių etapai į Sibiro kalėjimus, vėl motinų ašaros.
1972 m. gegužės 14 d. Kauno centre su šūkiu Laisvę
Lietuvai! lūpose susidegino Romas Kalanta.
1974 metais mirus kruvinajam A.Sniečkui, į valdžią
atėjo ramus, Kremliaus šeimininkams labiausiai paklusnus, brežnevinės
stagnacijos stilių labiausiai atitinkantis Petras Griškevičius ir
jo pasirinkta komanda Lionginas Šepetys, Algirdas Mykolas Brazauskas,
R.Sakalauskas, V.Astrauskas. Jie valdė iki pat Atgimimo. Jų valdymo
braižas stagnacija, korupcija, girtuokliavimas, pirtelės, garsūs
šūkiai, šlovinantys komunizmą, pilka valstybės valdymo biurokratija,
sustiprinto tautos rusinimo tendencijos, pradėtos dar Sniečkaus
valdymo metais.
Tuo laikotarpiu atsirado ir naujos pasipriešinimo
formos disidentinis judėjimas Lietuvos Helsinkio grupė, Lietuvos
laisvės lyga, pogrindžio spauda. Kita vertus ir naujos represijų
formos: psichiatrijos ligoninės kitaip negu komunistai manantiesiems.
Knyga baigiama Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio
įkūrimu, jo veiklos aprašymu, Kovo 11-osios Akto paskelbimu, kitataučių
pasipriešinimo organizavimu tautiniam atgimimui, Sausio 13-osios
tragedija, Lietuvos pergale ir Lietuvos nepriklausomos valstybės
pripažinimu pasaulyje. Tačiau Lietuvos istorijos tarpsnių riboženkliu
ir naujo jos istorijos tarpsnio pradžia okupacijos pabaiga istorikas
A.Anušauskas laiko ne Kovo 11-ąją, kaip būtų širdžiai miela manyti,
o 1993 m. rugpjūčio 31 d., kai iš Lietuvos buvo išvestas paskutinis
okupacinės kariuomenės kareivis.
Liūdna ir iškalbinga istorikų knygos pabaigoje
pateikta Lietuvos 1991-2004 metų kronika be jų komentarų, liudijanti,
kad Lietuvoje visiškai pasitvirtino žiaurus visuomenės raidos dėsnis:
į revoliucijas veda romantikai-idealistai, jas vykdo tautos, o jų
vaisiais naudojasi patys didžiausi niekšai ir apgavikai.
Romantikai-idealistai, atvedę Lietuvą į nepriklausomybę,
valdė ją vos dvejus metus nuo 1990 m. kovo 11-osios iki 1992 m.
lapkričio 25-osios: tada, kai Lietuvai buvo sunkiausia, kai reikėjo
dėl jos laisvės ir nepriklausomybės kautis kiekvieną dieną, rizikuojant
ir savo, ir savo artimųjų gyvybėmis.
Kai šitos grėsmės atslūgo, su lietuviška Valpurgijų
naktimi į valdžią atėjo komunistai: prasidėjo bankų grobstymas,
turto dalybos, žmonių santaupų nusavinimas, nedarbas, kraštutinis
Lietuvos žmonių nuskurdinimas ir galiausiai kol kas dar aksominė
komunistų partijos sekretoriaus diktatūra (dar kol kas leidžia loti!
O.V.). Kaip įvykiai klostysis toliau, tai jau ne istorikų, o politologų
tyrimų objektas ir mūsų visų reikalas.
Taigi sulaukėme knygos, objektyviai atspindinčios
okupuotos Lietuvos istoriją, tautos patirtas nesėkmes ir kančias.
Ir nors šešioliktais Lietuvos nepriklausomybės metais dar nesame
išsivadavę iš komunizmo pavergto proto vergijos, mūsų dvasia vis
dar svetimųjų okupuota, nevertiname savo tautos, savo katalikiškų
tautinių vertybių vis tiek daugelis perskaitę šią knygą mokytojai,
dėstytojai ir dar inteligentiškumo nepraradę intelektualai, neabejoju,
susimąstys, galbūt kai kas iš jų ir supras, kad lietuviais esame
mes gimę, kitos tėvynės mes neturime ir todėl turime ją ginti, saugoti
ir branginti kaip savo MOTINĄ.
© 2005 "XXI amžius"
|