Lietuvos ekonomikos strategai pasiklydo
Margarita Starkevičiūtė
Europos Parlamento narė
Europos Sąjungos (ES) šalių lyderiai puikiai suvokia,
kad pasaulis labai sparčiai keičiasi, ir tos šalys, kurios nesugebės
prisitaikyti ir keistis kartu, per kelerius metus gali atsidurti
pakelėje. Globalūs procesai - auganti Azijos valstybių konkurencija
ne tik pigios darbo jėgos, bet ir intelektinių produktų segmente,
pasaulio ūkio struktūros kaita - verčia Prancūziją, Vokietiją, Angliją
galvoti, ką toliau daryti.
Deja, Lietuvos vadovai nori tik stabilumo, na,
dar gal euro, nors Lietuvai taip pat aktualūs globalūs pokyčiai
ir dramatiško lūžio metu reikia ieškoti savo vietos pasaulio ekonomikoje.
Per 50 metų pripratome, kad mąstytų už mus, o ir pastaruosius 15
metų vykdėme reformas atsižvelgdami pirmiausia į Tarptautinį valiutos
fondą, po to į ES reikalavimus. Todėl ir stokojame strategiškai
mąstančių ir savarankiškai dirbančių vadovų, idėjų badas yra nuolatinis
valdžios palydovas.
Lengviausiai tai suvokti analizuojant šalies santykius
su Rusija. Rytų kaimynė yra mūsų partnerė, ir mums reikia bendradarbiauti.
Tačiau bendradarbiavimo strategija visuomet nukrypsta į du kraštutinumus
- arba Rusija per įmones ir žmones pajungia mus savo įtakai, arba
mes pradedame kategoriškai neigti bet kokius bendrus ekonominius
interesus.
Besikepurnėjanti savo vidaus problemose valstybė
nepastebi, o gal ir sąmoningai skandalais dengiasi akis, kad giluminiai
ekonominiai procesai plukdo Lietuvą Rytų link ir atitolina nuo modernėjančios
Europos ūkio modelio. Yra pavojus, kad Rusijos įsigalėjimas šalies
energetikos sektoriuje persikels ir į kitas gyvenimo sritis.
Lietuva ieško savo identiteto ir nedrąsiai matuojasi
europietės drabužius, tačiau, norim mes to ar nenorim, dalis visuomenės
ir partijų yra aiškiai orientuoti į Rytus. Ir tai nei sąmokslo teorijos,
nei kibios Rusijos spectarnybų rankos - tai mentaliteto klausimas.
Užaugusiems kitoje aplinkoje žmonėms viskas paprasčiau ir suprantamiau
Rusijoje. Kalba, kultūra, elgsena ir verslo principai.
Galima teigti, kad visuomenėje vyksta skirstymasis
pagal mentalitetą ir atskirtis tuo ryškesnė, kuo didesnis ekonominės
priklausomybės nuo Rusijos pavojus. Deja, šalį valdanti nomenklatūra
yra susijusi su Rusija, ir tai reikia pripažinti. Tai nebūtinai
reiškia, kad jie yra Nepriklausomybės priešai - jie paprasčiausiai
kitaip gyventi ir elgtis nemoka. Kartų kaita jau pastebima ir politikoje.
Lietuva tapo ES ir NATO nare, tačiau kodėl pastaruoju metu mentaliteto
lygmeniu ne tolstame, bet artėjame prie Rusijos? Tai vyksta dėl
kelių priežasčių. Visų pirma todėl, kad vykstantis sudėtingas prisitaikymo
prie aukštesnių ES standartų procesas kelia rūpesčių, ir sena, bet
įprasta tvarka atrodo geresnė. Beje, toks požiūris pastebimas
ne tik Lietuvoje, bet ir kitose postsovietinėse šalyse.
Kita priežastis - aktyvesnė ir agresyvesnė Lietuvos
atžvilgiu Rusijos politika, grindžiama sovietiniais metodais ir
anų laikų propaganda. Rusijos ekonominė strategija sovietmečiu buvo
paprasta - ekonomiškai pajungti atskiras respublikas. Tam tikslui
būdavo steigiami pramoniniai-energetiniai kompleksai, tvirtai susieti
su bendra sistema. Kai kurie dar išliko ir Lietuvoje, pavyzdžiui,
Ignalinos atominė elektrinė, Mažeikių nafta, Lifosa.
Nepriklausomybės metais mes tuos ryšius nutraukėme
ir tarsi tapome savininkais, tačiau dabar Rusija juos mėgina susigrąžinti.
Perka privačiomis, dažnai per užsienio tarpininkus, rankomis, kurias
valdo valstybė. Iš esmės Rusija naudoja tą pačią sovietinę ekonominę
pajungimo strategiją, o kai kurie Vakarų analitikai mano, kad Rusija
mėgina atkurti Sovietų Sąjungą ar bent jau kai kuriuos tos sistemos
elementus. Tačiau vadovų kartai, išaugusiai sovietmečiu, tai atrodo
visai normalu, jie taip įpratę. Seni draugai, pažintys, pinigai
ir suvokimas, kad priešintis beprasmiška. Todėl gravitacijos laukas
didėja ir dabar mes jau esame pasiekę pavojingą tašką - Lietuvai
vėl gresia integracija į Rusijos ekonominę erdvę per pramoninius
ir energetinius centrus. Atitinkamai didėja Rusijos įtaka transporto
(geležinkeliai, krovos kompanijos, uostas) sektoriuje.
Lietuvos energetikoje dar nebuvo tokios situacijos,
kai iškart keli energetikos sektoriai gali atsidurti Rusijos valstybinio
koncerno Gazprom įtakoje. Gazprom valdo dujų tiekimą į Lietuvą
ir turi nemažą dalį Lietuvos dujų akcijų. Gazprom didina įtaką
Rusijos RAO JES energetikos koncerne, kurio antrinė įmonė Inter
RAO JES valdo visą Lietuvos elektros eksportą. Galop siekiama įkurti
naftos-chemijos perdirbimo kompleksą Lietuvoje. Ir, beje, kas bus
naujieji Mažeikių naftos savininkai?
Tuo metu, kai ES didina investicijas į svarbius
saugumo ir konkurencingumo požiūriu mažai energetikos išteklių reikalaujančius
žinių ekonomikos veiklos sektorius ir paslaugas, Lietuvos ūkio struktūroje
didinamas pramonės, kuriai reikia daug energetinių išteklių, lyginamasis
svoris.
Gazprom yra centralizuotas administracinio ekonomikos
valdymo pavyzdys, toks, kokie buvo Sovietų Sąjungoje. Ir visai nesvarbu,
kas formaliai bus šių strateginių objektų savininkas - Lukoil
ar Gazprom - akivaizdu, kad kieno rankose bus energetiniai ištekliai,
to rankose bus ir Lietuvos ekonomikos svertai. Tuomet Lietuvos nepriklausomybė
tampa nominali, todėl labai svarbu priimti tinkamus ekonomikos politikos
sprendimus. Dabar.
Šalies partijų rietenos dėl to, kas morališkai
tyresnis ir kas kieno turi atsiprašyti, po penkerių metų neturės
jokios reikšmės, tačiau mūsų ekonomika jau gali būti Rusijos rankose
ir mes negalėsime jos susigrąžinti. Dėl to, kas vyksta Lietuvoje,
kalti visi, ne tik Brazauskas ar partijos, bet ir šalies gyventojai,
žiniasklaida. Anksčiau buvo sugebama atskirti svarbius Lietuvai
dalykus nuo antraeilių, o dabar paprastas informacijos pateikimo
palyginimas leidžia suprasti, jog ES reikalai Lietuvoje pristatomi
skirtingai negu kitose ES šalyse, bet labai panašiai kaip pas mūsų
Rytų kaimynus.
Pirmas dalykas, kuri būtina suvokti - jei kalbame
apie energetikos ir kitų pramonės sektorių plėtrą, tai kalbame ir
apie politiką. Kad tai tik verslas - pasakos vaikams. Jei Lietuvos
ekonomikoje didės lyginamasis susijusių su Rytais veiklų svoris,
atitinkamai didės ir orientuotų į Rytus politinių jėgų įtaka. ES
energetikos sektoriaus klausimai sprendžiami vyriausybiniu lygmeniu,
nes tai susiję su saugumu ir į ekonominius santykius su Rusija žiūrima
per energetikos prizmę. Be to, mūsų politikai dažnai pamiršta, kad
investicijos - irgi politika. Lietuvoje mažai tiesioginių užsienio
investicijų ne todėl, kad mes mažai reklamuojamės ar mokesčiai dideli.
Investicijų nėra, nes ministrai mažai asmeniškai bendrauja su savo
partneriais Vakaruose.
Lietuvos problema - pasyvi ekonominė politika.
Mes jau pradedame save jausti Europoje, tačiau Europa ieško savo
vietos pasaulyje, ir Lietuva gali pasinaudoti šiuo šansu gauti dvigubą
naudą. Bet nesugebame atsivėrusiomis galimybėmis pasinaudoti, nes
ministrai atstovauja arba senai nomenklatūrinei kartai, arba provincijos
miestelių verslo mentalitetui.
Europa taip pat nuolat ieško atsakymo, kaip tinkamai
bendrauti su Rusija. Rusija yra ir turi būti mūsų ekonominė partnerė,
bet su ja bendradarbiaujant reikia likti Vakarų, o ne Rusijos pusėje.
Dabar situacija tokia, kad Rusija susitaria mums už nugaros, o Vakarų
partneriai ne iki galo supranta mūsų situaciją ir mano, kad taip
turi būti. Europai paprasčiausiai trūksta informacijos ir kai vyksta
derybos dėl ekonominių sprendimų, tie sprendimai priimami Lietuvai
nedalyvaujant.
Dažnai sakoma, kad apie Rusijos įtaką nereikia
kalbėti, nes mes atbaidysime Vakarų investuotojus. Tai neteisinga
pozicija - būtent dabartinės vyriausybės pastangos užslaptinti energetikos
srityje priimamus sprendimus atveria duris abejotinos kilmės ir
nelabai skaidriam kapitalui iš Rytų bei atbaido investuotojus iš
Vakarų.
Lietuvai nereikėtų priiminėti sprendimų dėl strateginių
energetikos įmonių pardavimų, tokių kaip Mažeikių nafta, neužmezgus
kontaktų su Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Prancūzijos ekonomiką
tvarkančioms institucijoms. Didžiosios ES šalys, negalėdamos vienos
vadovauti ES, ima ieškoti partnerių tarp mažų valstybių, su kuriomis
galėtų kartu įgyvendinti savo idėjas. Tai ir yra mūsų galimybė.
Reikėtų daug daugiau bendrauti su Didžiąja Britanija arba su Vokietija,
kuriai per mažai skiriame dėmesio.
Prezidentas, užsienio reikalų ministras apie tai
turėtų kalbėti aukštu lygmeniu, kad spalio mėnesį ekonominiuose
susitarimuose su Rusija Lietuva būtų Europos pusėje. Deja, šis darbas
vyksta vangiai ir panašu, kad Prezidentas stokoja realios informacijos
apie padėtį užsienio ekonominės politikos srityje, nes Užsienio
reikalų ministerija tapo ministro asmeninių problemų įkaite. Vargu
ar galima tikėtis, kad su dabartinės kvalifikacijos Darbo partijos
vadovybe labai aktyviai ES lygmeniu dirbtų Ūkio ministerija. Todėl
prieš priimant svarbius sprendimus reikia suformuoti tvirtą ir modernią
šalies vadovybę.
Žmonės turi įvertinti, ir aš manau, kad geriausias
sprendimas būtų nauji rinkimai. Dažnai sakoma - kam tie rinkimai,
jei nėra ko rinkti? O aš pasakysiu - kito demokratinio kelio nėra,
o delsti mes negalime, nes tai gali turėti Lietuvos ateičiai liūdnų
pasekmių. Nereikia bijoti dažnų rinkimų, reikia bijoti nekompetentingų
žmonių valdžioje. Juk daugumoje ES šalių rinkimai vyksta ne pagal
politinį kalendorių, o kai subręsta tam tinkama aplinka.
Ir jei laikas rinkimams nepalankus nė vienai partijai,
jis tikrai palankus bendrų Lietuvos interesų įgyvendinimui. Per
šiuos narystės ES metus Lietuvos piliečiai turėjo laiko susipažinti
su gyvenimu kitose ES šalyse ir naujai suvokti atsivėrusias šaliai
galimybes.
Ekonominiai sprendimai daugeliu atvejų yra Premjero
Algirdo Brazausko rankose. Galbūt jis pats nesuvokia, kad savo plačiais
pečiais pridengia tuos, kurie stumia Lietuvos ekonomiką atgal į
Rusijos glėbį. Belieka tikėtis, kad jis - savarankiškai mąstantis
žmogus ir norėtų, kad apie jį Lietuvos istorijoje rašytų kaip apie
žmogų, atvedusį Lietuvą į ES, o ne į Rusiją.
Europos Parlamento nariai turi daug galimybių
susitikti su ES ir kitų šalių vadovais, ir visi jie nuoširdžiai
šneka apie ekonomines problemas, su kuriomis susiduria jų šalys,
diskutuoja ir tariasi ieškodami geriausių sprendimų būdų. Klausantis
Lietuvos vadovų kalbų galima suprasti, kad vienintelė šalis, kurioje
viskas gerai, yra Lietuva. Ar tikrai taip?
© 2005 "XXI amžius"
|