Informacinis karas: Rusijos užmačios ir NATO tylėjimas
|
prof. Raimundas Lopata
|
Rusijos kurstomas informacinis karas dėl Lietuvoje
nukritusio jos naikintuvo leidžia manyti, kad santarvininkų saugomos
oro erdvės pažeidimas buvo iš anksto planuotas veiksmas, kuriuo
norėta diskredituoti NATO gynybinio skėčio patikimumą. Taip Eltai
tvirtino Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos
mokslų instituto direktorius prof. Raimundas Lopata.
Rusijos naikintuvo skrydis virš Lietuvos atsitiktinumas
ar veikiau iš anksto planuotas veiksmas?
Tokio pobūdžio įvykius įprasta vertinti dviem
kampais arba kaip atsitiktinumus, arba pasitelkiant sąmokslo
teorijas. Šioje istorijoje gali būti visko. Tačiau prasidėjęs informacinis
karas, atrodo, yra puikiai surežisuotas. Tai svarus argumentas manyti,
kad akcija buvo suplanuota. Gal tik baigėsi ji ne taip, kaip turėjo
baigtis. Svarbus ne tiek pats incidentas, kiek tai, ką jis atskleidžia.
O atskleidžia jis Lietuvos padėties jautrumą vieną iš argumentų
stojant į NATO. Tai kaip tik ir yra viena iš prasidėjusio informacinio
karo krypčių. Šis karas nukreiptas į NATO gynybinio skėčio patikimumą,
siekiant sukelti dėl jo abejonių. Jei naikintuvo skrydis įvyko pagal
iš anksto parengtą planą, tai tenka pripažinti, jog tam tikrų tikslų
pasiekti pavyko. Vis labiau aštrėja diskusija tarp dviejų valstybių,
kuri, kita vertus, pažintiniu atžvilgiu nėra blogas dalykas. Tai
gera proga Lietuvos politikams dar kartą paaiškinti, kas yra NATO,
kas yra oro policija, koks santykis tarp Lietuvos kariuomenės ir
NATO karo pajėgų. Maža to, Jurbarko teisėtvarkos pareigūnai savo
veiksmais parodė idėjos, kad rusai daugiau čia savo nuožiūra neskraidys,
gyvybingumą. Taigi incidentas tapo dar vienu išbandymu, rodančiu,
kaip žiūrime į savo valstybę, ir patvirtinančiu, jog turime stuburą.
Problema kaip prasidėjęs informacinis karas
toliau veiks Lietuvos ir Rusijos santykius. Vargu ar galėsime gražiai
kalbėti apie Rusijos patikimumą ir prognozuojamumą. Vadinasi, Rusijos
veiksnys toliau vaidins itin jautrų vaidmenį Lietuvos užsienio politikoje
ir svarbiausia vidaus politikoje.
Ar dėl Rusijos naikintuvo pasiskraidymo po Lietuvą
didesnė kaltė tenka NATO oro policijai, ar vietos pajėgoms?
Tai veikiau klausimas specialistams mes neturime
išsamios informacijos, o ta, kuria disponuojame, yra gana prieštaringa.
Šiomis aplinkybėmis svarbu ne tiek tai, kas kaltas, kiek tai, kaip
reaguojama į susiklosčiusią padėtį. Rusija gavo gerą progą pademonstruoti
savo jėgą. Galima įvairiai interpretuoti tą demonstravimą kaip
buvusios didžiosios valstybės, praradusios ankstesnį statusą, kompleksų
išraišką arba kaip nuoseklią prieš keletą metų prasidėjusios Lietuvos
diskreditavimo kampanijos tęsinį. O gal tokią Rusijos reakciją paskatino
savotiška tyli mūsų sąjungininkų reakcija?
Kaip vertinate šią tylią NATO reakciją? Susidaro
įspūdis, kad Lietuva palikta viena aiškintis santykius su Rusija.
Sprendžiant iš NATO reakcijos, iš tikro bandoma
kuo labiau nužeminti susiklosčiusios padėties rangą paversti incidentą
paprastu atsitiktiniu įvykiu, kuris neturėtų didinti įtampos iki
pavojingos diplomatinio konflikto ribos. Tai dar kartą parodo, kad
Vakaruose dominuojantis požiūris į Rusiją yra pernelyg švelnus.
Manoma, kad tokia tyli reakcija padės vadinamajam pragmatiniam bendradarbiavimui
ar bent jau jam nekliudys. Kitaip tariant, Vakarai nerado optimalaus
santykio su Rusija.
Kaip manote, ar NATO reakcija būtų tokia pat
pragmatiška ir tyli, jei Rusijos naikintuvas imtų skraidyti virš
Didžiosios Britanijos ar Olandijos?
NATO valstybėse, sprendžiant kad ir iš Danijos
reakcijos, kai jos naikintuvai pakilo į orą, tokio incidento apskritai
nebūtų buvę. Maža to, susidaryti tokiai padėčiai nebūtų leidę patys
rusai.
Kokių akibrokštų Lietuva dar gali laukti iš
Rusijos artimiausiu metu?
Pastaruosius keletą metų sustiprėjo Rusijos informacinė
ataka. Ši valstybė turi ir energetikos instrumentų, kurie leidžia
imtis šantažo.
Rusijos energetinė diplomatija duoda vaisių.
Rusų ir vokiečių susitarimas dėl dujotiekio tai, matyt, patvirtina.
Ar Lietuva tolydžio nevirsta nesavarankiška, priklausoma nuo Rusijos
valstybe limitrofu, kaip Baltijos šalys vadintos Rusijoje prieškariu,
nepaisant narystės Europos Sąjungoje (ES) ir NATO?
Tai visai tikėtinas raidos scenarijus. Tačiau
energetikos klausimas yra šiek tiek sudėtingesnis kad ir dujotiekio
atveju. Diskusijose dėl dujotiekio, kuris būtų nutiestas Baltijos
jūros dugnu, galima išskirti dvi pozicijas.
Viena dejuoti ir sakyti, jog netekome didelės
pinigų sumos, kuri būtų prieinama, jei dujotiekis būtų tiesiamas
kitaip. Dėl tokio nesugebėjimo kaltinama šalies diplomatinė tarnyba
ir visas pastangų esą šykštėjęs valstybės politinis elitas. Kartu
kritikuojami mūsų partneriai Vakaruose, pasiryžę žaisti su Rusija,
kad ir lipdami per savo partnerių galvas.
Tačiau egzistuoja ir kita nuomonė. Ji leidžia
kelti klausimą taip: kodėl vis dėlto mes priešinomės Rusijos bandymams
įsitvirtinti Lietuvoje vadinamųjų koridorių pagalba? Kodėl taip
priešinomės rusiškajam kariniam tranzitui? Ar dujotiekio tiesimas
per Lietuvos teritoriją, kai vamzdis nepriklauso Lietuvai, nebūtų
dar vienas toks koridorius? Jei taip, tai kam stengtis kovoti
dėl kitokios dujotiekio koncepcijos?
Vėl susiduria dvi politinės linijos, kurios vyrauja
Lietuvoje nuo pat nepriklausomybės pradžios aklas pragmatizmas
ir bandymas tą pragmatizmą derinti su platesnio pobūdžio nacionaliniais
interesais.
Santykio tarp pragmatizmo ir platesnių nacionalinių
interesų problema mūsų politikoje vis dar neišspręsta. Galiausiai
jos sprendimas priklauso ne tik nuo mūsų pastangų, bet ir nuo mūsų
sąjungininkų bei kaimynų elgesio.
Nereikia guosti savęs mintimi, kad narystė ES
ir NATO palaidos geopolitines tendencijas, kurios niekur nedingo
ir toliau gyvuoja. Reikalingas kryptingesnis ir gilesnis požiūris
į šias problemas. Emociniai atsakymai nepadės.
Kokie yra Lietuvos nacionaliniai interesai Rusijos
energetinės diplomatijos akivaizdoje? Ar turime susitaikyti su energetine
priklausomybe nuo Rusijos?
Nebūtinai. Vienas iš galimų scenarijų alternatyvų
paieška. Ji būtų labai panaši į tuos geopolitinius ir energetinius
žaidimus, kuriuos žaidžia Rusija. Tie žaidimai brangiai kainuoja,
nes jie paremti geopolitine, o ne ekonomine logika.
Ar Lietuva politiškai pajėgi mokėti reikiamą
kainą?
Akivaizdu, jog kol kas nėra pajėgi. Kitas klausimas
ar ji apskritai kada nors bus pajėgi? Galbūt tas momentas jau
pražiopsotas? Juk alternatyvų paieška buvo skelbiama esanti prioritetas
kone visą nepriklausomybės laikotarpį. Kita vertus, kai kalbame
apie energetinę priklausomybę nuo Rusijos, turime neišleisti iš
akių su energetika susijusių technologinių procesų. Šiuo požiūriu
priklausomybė yra abipusė. Žinoma, remdamiesi geopolitine logika,
rusai gali daug ką aukoti, kad pasiektų savo tikslų. Tačiau technologiniai
procesai, pavyzdžiui, tiekiant dujas, gali nepaklusti geopolitinei
logikai. Kitaip tariant, jeigu Lietuvai nebus tiekiamos dujos, rusai
bus priversti jas leisti į orą dėl technologijos ypatumų.
Kitokia padėtis yra tiekiant elektros energiją,
tačiau esame sujungti bendrame tinkle, ir nežinia, kaip vienos iš
tinklo grandžių pašalinimas veiktų visą sistemą. Taigi abipusis
priklausomybės ryšys egzistuoja, šiek tiek amortizuodamas mūsų priklausomybę
nuo energetikos resursų iš Rytų.
Tačiau Rusija, aukodama savo ekonominį interesą
dėl geopolitinio, praranda, ko gero, daug mažiau negu Lietuva?
Vis dėlto abejočiau, ar daug mažiau, jei galvojame
apie tolesnę perspektyvą, o ne trumpalaikę naudą. Nepaisant dabartinės
tikrovės, Rusijos politinis elitas galvoja apie ilgalaikę perspektyvą
apie savo valstybės pajėgumą išlikti didžiųjų valstybių gretose.
Prisitaikymo prie tarptautinės aplinkos scenarijai
kelia Rusijai nerimą. Nepaisant išorinio jos autoritarizmo stiprumo,
galima kalbėti ir apie jai gresiančią politinę krizę. Ji kol kas
nėra akivaizdi, bet, daugelio stebėtojų nuomone, ji užprogramuota.
Rusija nuolat ieško optimalaus santykio su tarptautine aplinka.
Adaptacija jai labai sunkiai sekasi tai rodo ir naikintuvo istorija.
Ši valstybė dažniausiai žengia lengviausiu keliu, rinkdamasi konfrontaciją
kaip problemų sprendimo būdą, tarnaujantį tiek užsienio, tiek vidaus
politikos tikslams.
Kuo Vokietijos ir Rusijos suartėjimas gresia
Lietuvos interesams?
Lietuvos ir visų Baltijos valstybių interesas
būti tam tikra geopolitine sąsaja tarp Vokietijos ir Rusijos.
Šiuo atžvilgiu visą laiką vyksta kova atsakant į klausimą ar galime
būti ta sąsaja, ar Maskvai ir Berlynui tarpininkų nereikia?
Dar viena senos ir prieštaringai vertinamos
tilto tarp Rytų ir Vakarų sampratos atmaina?
Nebūtinai tai šimtaprocentinė tilto koncepcija.
Nors, žinoma, galima ją pritaikyti ir minėtai geopolitinei sąsajai.
Tačiau šiuo atveju kalbame apie tam tikrus bendrus interesus, galinčius
atitikti ir rusų, ir lietuvių, ir vokiečių nacionalinį interesą.
Vienas pavyzdžių Kaliningrado srities integravimas į Europą. Esama
ir kitų bendro sutarimo reikalaujančių iššūkių.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vladimiras Laučius
© 2005 "XXI amžius"
|