Tiesus, bet klampus kelias į gėrį
Edmundas SIMANAITIS
Tarptautinės mokslinės konferencijos Vilnius-2005
atgarsiai dar ilgai domins visuomenę ir skatins politikus bei istorikus
analizuoti totalitarizmo keliamas grėsmes. Aukštoji šalies valdžia
neskyrė deramo dėmesio šiai konferencijai, kurioje buvo nagrinėjami
Europos dviejų totalitarinių režimų išprovokuoto Antrojo pasaulinio
karo ir genocido padariniai. Komunizmo nusikaltimai dar tebėra neįvertinti
oficialaus tarptautinio tribunolo. Susivienijusioje Europoje iškilo
teisingumo atkūrimo problema. Nutylėjimais jos neįmanoma nei užmaršinti,
nei išspręsti. Kuo galima paaiškinti valdžios abejingumą?
Valdžia mindžikuoja
Daugelyje valstybinės valdžios ir savivaldos institucijų,
neišskiriant nei Seimo, nei Vyriausybės, apstu sovietmečio partinės
ir ūkinės nomenklatūros atstovų, kuriems ne paradinės, o realios,
priespaudą ir genocidą liudijančios tikrovės priminimas mažų mažiausiai
nėra malonus.
Negalima atmesti ir tam tikros baimės pabloginti
santykius su Kremliumi. Sukorus visus šunis ant amerikiečių Williams,
po to savanoriškai (?) atidavus energetikos vadžias rusams, dujotiekio
ar naftotiekio čiaupų užsukinėjimo grėsmė kelia tiesioginį ir realų
pavojų nacionaliniam saugumui. Tai niekaip nesiderina su Nacionalinio
saugumo strategijos nuostatomis.
Matyt, buvo atsižvelgta ir į dar tebegyvuojančią,
Kremliaus pastangomis išpopuliarintą Vakaruose ir tapusią oficialia
politikos dalimi totalitarizmo versiją, skelbiančią, kad Europa
kentėjo tik nuo hitlerinės okupacijos, o genocidas buvo tik rudai
nuspalvintas. Dar kurį laiką Vakaruose bus mėginama nutylėti kur
kas pranašesnį nusikaltimų mastais ir klastingumu stalininį totalitarizmo
analogą.
Viena teisingumo samprata
Lietuvos narystė Europos Sąjungoje teikia vilčių,
kad rasis politikų ir valstybininkų, kurie, remdamiesi nenuneigiamais
faktais, padės Vakarų Temidei susivokti, kad demokratijos šalyse
tegali būti viena teisingumo samprata už karo ar genocido nusikaltimus
nusikaltėlių laukia toks pat atpildas. Tarptautinis tribunolas negali
būti nei partinis, nei rasinis, nei klasinis, nei tautinis, nei
klaninis, nei religinis.
Teisingumo atkūrimo tema aktuali ne tik kadaise
sovietų okupuotoms šalims, bet ir pačiai Rusijos Federacijai. Savaime
suprantama, rusų tauta turėtų pati apsivalyti. Represijų smagratis
pirmiausia traiškė ir maigė Rusijos gyventojus.
Konferencijos viešnia ir pranešėja Memorialo
atstovė Galina Buvina teigė, kad sovietų valdžios metais Maskvoje
politinių kaltinimų pagrindu buvo sušaudyta daugiau kaip 40 tūkstančių
žmonių. Jų palaikų užkasimo vietas rasti ypač sunku, labai dažnai
neįmanoma. Tokia pati padėtis ir Lietuvoje. Čekistai savo aukų
niekada nelaidodavo, o užkasdavo aukos kūną kaip maitą arba palaikus
sumesdavo į griovius, žvyrduobes, šulinius, pelkes.
Laidojimas tai pagarba mirusiajam
Kai kurie autoriai, kartais politikai ar istorikai
tokiais atvejais vartoja laidojimo sąvoką, sąmoningai norėdami
priskirti budeliams žmogiškųjų savybių, kurių jie neturėjo.
Neretai pasitaiko autorių, kurie nesuvokia skirtumo
tarp laidojimo ir užkasimo. Beje, tarptautinė karo teisė nurodo,
kad žuvusieji priešo kariai turi būti laidojami. Nei naciai, nei
sovietai to reikalavimo nepaisė.
Verta stabtelėti prie laidojimo sąvokos. Laidoti
laikantis priimtų papročių ar apeigų mirusį pakasti, rašoma
Lietuvių kalbos žodyne. G.Buvina pateikia ištrauką iš VCIK Aukščiausiojo
tribunolo 1922 metų specialaus potvarkio: Sušaudytojo kūnas niekam
neišduodamas, užkasamas žemėje be jokių formalumų ir ritualo, su
tais drabužiais, kuriuos vilkėjo sušaudant, ten, kur buvo įvykdytas
mirties nuosprendis, arba kokioje nors kitoje dykvietėje, ir tokiu
būdu, kad neliktų kapo ženklo, arba nugabenamas į lavoninę. Tai
unikalus dokumentas, kuris paaiškina totalitarinio komunistinio
režimo neapykantą ne tik gyviems klasiniams ar liaudies priešams,
bet ir jų palaikams.
Dokumento tekste neminimas apavas. Tačiau Lietuvoje
buvo įprasta nukautiems laisvės kovotojams nutraukti batus. Tokios
progos nepraleisdavo nei svetimkalbiai vaduotojai, nei stribai.
Mirties konvejeris
Pranešėja pateikė žinių apie egzekucijas Butovo
gyvenvietėje netoli Maskvos. Ji pasakojo: Nuteistuosius sušaudyti
atveždavo į Butovą nepranešdami, kodėl ir kur juos veža. (...) Į
automašinas, į kurias telpa 20-30 žmonių, sugrūsdavo iki 50 nuteistųjų,
nuveždavo prie poligono iš miško pusės maždaug pirmą antrą valandą
nakties. Zona buvo aptverta spygliuota viela. Ten, kur sustodavo
automašinos, buvo įrengtas sargybos bokštelis tiesiog medyje. Žmones
suvesdavo į ilgą medinį baraką tariamai sanitariniam švarinimui.
Visiškai prieš sušaudymą paskelbdavo nuosprendį, patikrindavo duomenis.
Egzekucijas vykdydavo viena vadinamųjų šaudytojų
komandų, kurią sudarydavo trys keturi žmonės. Masinio šaudymo dienomis
bausmės vykdytojų komanda padidėdavo iki 12 žmonių. Iš pradžių sušaudytuosius
užkasdavo nedidelėse duobėse. Tos duobės išmėtytos po visą Butovo
poligono teritoriją. Tačiau nuo 1937 metų rugpjūčio egzekucijų mastai
buvo tokie dideli, kad technologiją teko keisti. Ekskavatorius
iškasė keletą didelių griovių, maždaug 500 m ilgumo, 3 m pločio
ir 3 m gylio. Nuteistuosius išvesdavo iš barako po vieną. Bausmės
vykdytojai juos priimdavo ir kiekvienas vesdavo savo auką tolyn
į poligoną griovio link.
Šaudydavo ant griovio kranto, į pakaušį, iš arti.
Nužudytojų kūnus sumesdavo į griovį, nuklodami visą gilios tranšėjos
dugną. Per dieną retai kada sušaudydavo mažiau nei šimtą žmonių.
Pasitaikydavo ir 300, ir 400, ir 500, o 1937 m. vasario 28 d. buvo
sušaudyti 562 žmonės. Vykdytojai šaudė asmeniniais ginklais, dažniausiai
tai būdavo nagano sistemos pistoletai.
Faktai, įkalčiai, sugretinimai
Šie faktai ir duomenys visais požiūriais lygintini
su analogiškais faktais Vilniuje (Tuskulėnai), kitose Lietuvos vietose,
kituose sovietų okupuotuose kraštuose ir būtinai su Niurnbergo proceso
medžiaga. Totalitarizmo prigimtis, ideologinis nusikaltimų pamatas,
kėslai ir metodai, neišvengiamai vedantys į genocido praktiką, turėtų
būti motyvuotai nušviesti ir paremti gausia faktine medžiaga, mirusių
ir gyvųjų liudytojų parodymais. Teisingumo atkūrimas turėtų tapti
ne tik sovietų kadaise pavergtų valstybių, bet ir Europos Sąjungos
politikos dalimi.
Moraline prasme vertas politikų, politologų, sociologų
ir psichologijos specialistų dėmesio šis faktas. Pranešėja G.Butova
savo pranešime paminėjo, kad egzekucijų objekto teritorija buvo
perduota OGPU (Jungtinė vyriausioji politinė valdyba, rus., vėliau
NKVD, KGB) pirmininkui, vėliau NKVD liaudies komisarui G.Jagodai
(sušaudytas 1936 m.), ketinant ten įrengti jo asmeninę vasarvietę.
Vilniuje, Tuskulėnų parko teritorijoje, kur yra
masinė KGB aukų kapavietė, buvo NKVD generolo J.Bartašiūno vila.
Generolas 1944-1953 metais ėjo vidaus reikalų komisaro pareigas.
Abu vadeivos ilsėdavosi prie savo aukų kapaviečių. Ten ir lėbaudavo.
Prigimtis linksta prie gėrio
Savo dokumentinėje apybraižoje Tuskulėnų varpas
pradeda gausti (1997, Klaipėda) rašiau: Kokia istorijos ir dabarties
gyvenimo, didybės ir niekšybės, kapų ir mirusiųjų išniekinimo sumaištis.
Negaliu nuvyti įkyrios minties: Tuskulėnai nūdienos gyvenimo atspindys
gėris šalia blogio, smurtas greta teisingumo, tiesa ir melas
visi lygiomis teisėmis.
Nustebau atradęs popiežiaus Jono Pauliaus II knygoje
Atmintis ir tapatybė (Vilnius, 2005. P. 12) tą pačią mintį, tik
su pozityvia išvada: Žmonijos istorija yra gėrio ir blogio sambūvio
scena. Tai reiškia, kad jei blogis egzistuoja šalia gėrio, tai gėris
išlieka šalia blogio ir auga toje pačioje dirvoje žmogaus prigimtyje.
Ši prigimtis, nors ir paliesta gimtosios nuodėmės, nebuvo sunaikinta
ir netapo visiškai bloga. Prigimtis ir toliau linksta prie gėrio,
ką liudija įvairiais istorijos laikotarpiais vykę įvykiai. Šventasis
Tėvas taip kalbėjo turėdamas omenyje dviejų galingų, visą XX amžių
slėgusių ir už begalę nusikaltimų atsakingų totalitarinių sistemų
nacizmo Vokietijoje ir socialistinio realizmo Sovietų Sąjungoje
griūtį (ten pat, p. 11).
Teisingumo atkūrimas ar nebūtų tiesus, aiškus,
bet, kaip rodo pastarųjų metų įvykiai, dar gerokai klampus kelias
į gėrį? Anksčiau ar vėliau teks tą kelią nueiti, gal ir neklampojant.
© 2005 "XXI amžius"
|