Dievų mišką pamačius
Daugiau kaip prieš 60 metų, 1943 m. balandžio
29 d., patekau į tą pragarą ir aš už antinacinę veiklą, radau jau
mėnesį besikankinančius lietuvius inteligentus, tarp jų ir rašytoją,
profesorių B.Sruogą. Dešimt mėnesių iškentėjau mušimą lazdomis,
bizūnu, badą, pažeminimą ir kančias, kurių ten nebuvusiam sunku
įsivaizduoti ir suprasti.
Labai rūpėjo pamatyti režisieriaus Algimanto Puipos
statytą filmą pagal talentingo rašytojo B.Sruogos knygą Dievų miškas
apie Štuthofo konclagerį. Eidamas šio filmo žiūrėti, iš daugelio
jį mačiusiųjų girdėjau sakant, kad tai koncentracijos lagerio parodija.
Žinojau, kas yra parodija, bet vis dėlto atsiverčiau
1969 metų Tarptautinių žodžių žodyną ir radau parašyta, kad ...parodija
1) juokų dėlei parašytas arba pašiepiamas sekimas kuriuo nors
meno kūriniu, išlaikant pastarojo išorinę formą ir toną; 2) išorinis
sekimas, pamėgdžiojimas, iškraipantis esmę; nukrypimas nuo esmės,
esant išoriniam atitikimui.
Žiūrint filmą kilo mintis, ką pasakytų rašytojas
B.Sruoga, pamatęs bjauriai išdarkytą savo kūrinį, kurį išleisdamas
kovojo su redaktoriais dėl kiekvieno sakinio, norėto išbraukti arba
į tekstą įterpti naują mintį.
Mąstau, kam reikalingas toks filmas? Kvailysčių
sugalvota iš tikrųjų nemažai: tai kalinių moters ir vyro santuoka,
laiminama kunigo; ją pastebėjus praeinančiam esesininkui, jie visi
trys nuteisiami pakarti; rodomas ir pakorimas ar reikia didesnės
nesąmonės? arba lagerio komendantą visur lydinti daili gražiai
aprengta kalinė, laikanti rankoje skėtį; kalinių nuolatinis fotografavimas,
ūgio matavimas; kaliniai sustatyti eilutėje, pasirėmę kastuvais,
laukia, kada bus sugautas pabėgęs iš lagerio kalinys; betikslis
bėgiojimas eilutėje, kelmų rovimas prie didžiulio laužo... Argi
surašysi visas filme rodomas kvailystes? Neskaitęs knygų apie nacių
koncentracijos lagerius gali patikėti, kad nebuvo taip jau blogai
gyventi tuose lageriuose, na ir kas, kad girdėjosi per dėžes daužomos
lazdos poškėjimas arba bizūnu ar lazda mušamo kalinio aikčiojimas.
Koks tikslas buvo kuriant tokį filmą? Kam juoktis
iš šimtų tūkstančių, užmuštų lazdomis, mirusių nuo baisių ligų,
iš bado, dujų kamerose (kurios filme nerodomos)? Argi filmo statytojas
negalėjo parodyti milijonų žmonių tikros kančios ir žūties vokiečių
nacių koncentracijos lageriuose?
Medžiagos apie Štuthofo konclagerį yra pakankami.
Išleistos net penkios lietuvių, šio pragaro kankinių, knygos. Budelis
turi malonumą mušti lazda, juoktis iš kančioje mirštančio kalinio,
bet režisieriui A. Puipai nederėjo juokinti žiūrovų iškraipant tiesą,
nes padorumas neleidžia šaipytis iš kitų žmonių nelaimių ir kančių.
Po filmo girdėjau ir jaunų žiūrovų, studentų,
moksleivių, žiūrėjusių filmą, pasipiktinimą: kam istorinę B.Sruogos
knygą parodijuoti, o ne parodyti tikrą tiesą kančią ir šimtų tūkstančių
žmonių žūtį. Manau, jie yra skaitę Dievų mišką ir turėjo teisę
piktintis.
Vokietijos naciai sukūrė baisius koncentracijos
lagerius tai buvo neapsakomų kankinimų fabrikai, kuriuose nužudyta
milijonai žmonių, ir jiems gyvieji turi atiduoti pagarbą, o ne juoktis
iš jų. Gėdą turėtų jausti šio filmo statytojas A.Puipa, parodijavęs
profesoriaus, žymaus rašytojo, kankinio knygą.
Vladislovas TELKSNYS,
buvęs Štuthofo koncentracijos lagerio kalinys
© 2005 "XXI amžius"
|