Neblėstantis Lietuvių Chartos aktualumas
Tik dabar, po penkiasdešimt metų sugrįžusi į gimtąją
Lietuvą, visiškai pradedu suvokti savo Tėvelio išgyvenimus jam rašant
dienoraščio pirmąsias eilutes: 1944 m. spalio 7 d. Sudiev, Tėvyne,
priešo pavergtoji!.. Apie 20 val. ant greitųjų susikrovę, apleidome
Karūžiškę. Patekome į ilgą karišką gurguolės koloną ir iki Požerės
(apie 5 km) važiavome bent 4-5 val. Iš kolonos pasukome pro Gulbius
į Maciškę. Prieš plentą vokiečių grandinė apkasuose. Jam buvo sunku
palikti Karūžiškę, kurioje praleisdavo vasaras, sunku buvo palikti
biblioteką Kaune, sunku buvo mus, tris vaikus su Mamyte, sodinti
į vežimą ir tamsų vakarą vežti į nežinią, bet sunkiausia buvo ištarti:
Sudiev, Tėvyne, priešo pavergtoji!.. Nes dėl Tėvynės, jai paskelbus
nepriklausomybę, jis paliko radistų tarnybą ledlaužyje ir iš Anglijos
grįžęs į gimtąjį kraštą visas jėgas ir įgytas žinias skyrė jos kūrimui,
stiprinimui ir švietimui. Įsivaizduoju, kaip jis džiaugėsi, kai,
jam vadovaujant, 1926 m. birželio 12 d. į pasaulį prabilo pirmą
kartą Kauno radijas! O štai po 18 metų plūstant į Lietuvą raudonųjų
būriams, bėgdamas nuo sunaikinimo, turėjo tarti: Sudiev, Tėvyne,
priešo pavergtoji!..
Paliktosios tėvynės skausmu liko persunktos visos
jo gyvenimo dienos.
Atsidūrus Vokietijoje, pabėgėlių stovykloje, jis
rūpinosi, kad mes, vaikai, nepraleistume nė vienos dienos tuščiai.
Kaip ir daugelis tikėjo, kad karui pasibaigus pasaulio sąžinė atitaisys
Lietuvai padarytą skriaudą ir Lietuva vėl bus laisva. Gyvenant sunkiomis
pabėgėlių sąlygomis, prisidėjęs prie mokyklų organizavimo, mus ragindamas
mokytis pabrėždavo, kad turime stropiai dirbti, nes negalime tuščiomis
rankomis grįžti į Tėvynę. Kas ten rašė knygas, leido laikraščius,
tapė paveikslus, kas mokėsi, tas tą patį turi tęsti ir pasikeitusiomis
sąlygomis, nes gimtajai žemei reikės ne nusvirusių rankų, o energingų
ir kuriančių žmonių iš tolimos vaikystės ataidi ir dabar Tėvelio
balsas.
Tačiau pasaulio sąžinė buvo kurčia ir akla Lietuvos
skriaudai. Greitai sugrįžti į laisvą ir nepriklausomą Lietuvą perspektyvų
nesimatė. Todėl pabėgėlių stovyklose pradėjo organizuotis bei atsinaujinti
įvairios draugijos ir organizacijos lietuvybei palaikyti ir jaunajai
kartai patriotiškai ugdyti. Viena tokių įtakingiausių organizacijų
buvo Vyriausiasis Lietuvos išlaisvinimo komitetas (VLIKas), kuris,
paaiškėjus, kad pabėgėlių stovyklos bus likviduojamos ir reikės
ieškotis vietos pastoviau įsikurti, paskelbė Lietuvių Chartą, kurioje
sudėjo nuorodas po pasaulį išsibarsčiusiems lietuviams lietuviais
išlikti.
Aišku, šios Chartos nuostatai daugeliui vyresniųjų
buvo giliai įsišakniję širdyse. Jie jais gyveno skelbiant Lietuvos
nepriklausomybę, jais vadovavosi statant ir stiprinant Lietuvos
valstybę, jų vedami savo gyvenimą tvarkė ir raudonojo sunaikinimo
šmėklos išvyti iš Tėvynės. Jaunajai kartai, augančiai ir bręstančiai
tarp svetimųjų, šiuos nuostatus reikėjo žodžiu ir gyvenimo būdu
sėti į jos širdį bei sąmonę. Iki gyvenimo pabaigos aidės tėvų žodžiai
mano ausyse. Vaikai, atminkite, kad jums, išėjus iš namų, aplinkiniai,
matydami jūsų elgesį, nesakys, kad tą ar tą padarė Liutaveras, Snieguolė
ir Juozas, bet kad taip pasielgė lietuviai. Palikę namus, jūs tampate
Lietuvos pasiuntiniais. Būkite geri pasiuntiniai!
Po daugelio metų, Lietuvai paskelbus Nepriklausomybės
atkūrimą ir Amerikos televizijos ekranuose suplevėsavus trispalvei,
po kelių dienų į duris pasibeldė kaimynai juodaodžiai, nieko bendra
neturintys su Lietuva, su jos istorija ar kultūra, ir pasakė: Lietuvai
išsilaisvinus iš okupanto, jūs važiuosite į savo tėvynę. Mes apėjome
pusę Filadelfijos siuvyklų, kol suradome, kas apsiimtų pasiūti vėliavą.
Gal ji ne visai tokia, kokios reikalauja standartai, bet priimkite
ją kaip mūsų susižavėjimą jūsų meile gimtajam kraštui ir nuoširdų
palinkėjimą sėkmės laisvoje Lietuvoje. Su jauduliu priėmiau šią
nelauktą dovaną ir jiems pažadėjau, kad ši vėliava ne tik mūsų,
vaikų, pastangų išlaikyti lietuvybę, bet ir tėvų pasėtos sėklos
gyvybingumo įvertinimas švenčių metu visada plazdės prie mano
namo. Aplinkybėms laimingai susiklosčius, ši vėliava, kaip svetimšalių
susižavėjimas ne tik mano tėvų, bet ir visos kartos prisirišimu
prie gimtosios žemės, švenčių dienomis visada plevėsuoja Kauno Laisvės
alėjos vėjyje.
Chartoje nemažai vietos skiriama lietuvių kalbai,
spausdintam žodžiui ir lietuviškoms mokykloms. Ir tai suprantama.
Nes be kalbos, be spausdinto žodžio, be mokyklos tauta lieka be
ateities.
Didžioji dauguma lietuvių ne tik žinojo, kad Lietuvių
Charta skelbė, jog lietuvių kalba lietuviui yra tautinė garbė,
bet kasdieniame gyvenime tą vykdė ir diegė savo vaikams. Namuose
ir tarp savųjų buvo kalbama tik lietuviškai, tėvai, vyresnieji neleisdavo
vaikams teršti kalbos tarptautiniais, o juo labiau iškraipytomis
svetimybėmis. Jau Vokietijoje, gyvendami tarp griuvėsių, savo jėgomis
suorganizuotose mokyklose vaikai mokėsi iš lietuvių išleistų vadovėlių,
o tvirčiau įsikūrus įvairiuose pasaulio kraštuose buvo organizuojamos
šeštadieninės lituanistinės mokyklos, kuriose be atlyginimo mokytojavo
gebantys tai daryti mokytojai, o tėvai į jas veždavo savo atžalas,
nes giliai širdyje ruseno: Lietuvių kalba lietuviui yra tautinė
garbė, o mokykla yra tautinės dvasios židinys.
Gyvenant tarp svetimųjų lietuvybei išlaikyti ypač
padėjo spausdintas žodis. Dar Vokietijoje biuletenių, laikraštėlių,
vėliau ir knygų leidimas, jų skaitymas skatino rašančiuosius rašyti,
o skaitančiuosius neatitrūkti nuo spausdinto žodžio ir tęsti paliktoje
tėvynėje pradėjusias vešėti gražias tradicijas. Įsikūrus didžiajai
daliai pabėgėlių Amerikoje, rašančiųjų noro ir pareigos jautimo
kelti ir šviesti tėvynainius, o skaitančiųjų troškimo remti spausdintą
žodį dėka buvo išleista 37 tomų Lietuvių enciklopedija, B.Kviklio
keturių tomų Mūsų Lietuva ir šešių tomų Lietuvos bažnyčios,
daug filosofijos, istorijos ir meno klausimais knygų. O kiek dar
vaikų ir grožinės literatūros! Juk ji, tegu ir nevienodai aukšto
meninio lygio, buvo Nojaus laivu svetimšalių jūroje, į kurį atsirėmę
lietuviai išlaikė gražią, švarią savo kalbą, savo papročius ir tradicijas.
Ir visa tai buvo padaryta remiantis Lietuvių Chartos priesaku: Lietuvis
organizuoja ir remia spausdintą lietuvišką žodį.
Lietuvių Chartai, kurią paskelbė Vyriausiasis
Lietuvos išlaisvinimo komitetas, vadovaujamas prel. Mykolo Krupavičiaus,
jau 56 metai, Lietuvai, atkūrusiai Nepriklausomybę, 15 metų. Pagrįstas
klausimas: ar Charta nepaseno, ar ją reikia šiandien prisiminti
ir apie ją kalbėti?
Manyčiau reikia ir būtina. Nes Lietuvių Chartoje
kiekvienam lietuviui primenamas šūkis, kuris visus priesakus maitina
ryžtu, valia ir viltimi. Tik jo suvokimas, tik juo vadovavimasis
visam žmogaus gyvenimui, visai jo raiškai teikia išskirtinį ir savitą
charakterį, be kurio žmogaus asmenybė gali būti daug kuo, tik ne
lietuviu. Chartos priesakas aiškus: Lietuvio šūkis: Lietuviais
esame mes gimę, lietuviais turime ir būt!
Man, daugelį metų gyvenusiai tarp svetimtaučių,
apsilankiusiai daugelyje pasaulio šalių ir turinčiai šiokią tokią
gyvenimo patirtį, grįžusiai į Lietuvą atrodo, kad nedaug Lietuvoje
yra lietuviais gimusių. Jie gimė Lietuvoje, bet ne lietuviais. Gimti
lietuviu, vadinasi, gimti lietuviškoje šeimoje. Tai tokia šeima,
kurioje branginama gimtoji žemė, lietuvių kalba, lietuvių papročiai,
tradicijos bei istorija nes tai protėvių nueitas kelias. Tai šeima,
kurioje branginama Lietuvos valstybė ir stengiamasi prisidėti prie
jos kūrimo bei stiprinimo. Tose šeimose, kuriose viso to nėra, negali
išaugti lietuviška dvasia persisunkusi asmenybė, nes negalima duoti
kitam to, ko pats neturi. Todėl nieko stebėtina, kad šiandien žmonės,
net pašaukti Lietuvai vadovauti, ją šviesti ir ją kelti, Lietuvos
nemyli, jos negerbia ir jai nesiaukoja.
Nors vieną dieną paklausykite radiją ir pažiūrėkite
televiziją ar daug kartų išgirsite lietuvišką dainą, muziką, ar
daug kartų išgirsite žodį Lietuva? Net Prezidentas išvyksta į užsienį
ne iš Lietuvos, o iš šalies ar krašto, oro pranešimai dažnai skaitomi
laužyta kalba ne Lietuvai, bet kraštui ar respublikai. Numelioruotos
dvasios šeimoje išauga numelioruoto santykio su gimtąja žeme žmonės.
O negimusiam lietuviu, nesubrendusiam lietuviška dvasia kaip asmenybė
net ir Saliamonas, manau, nepatartų, kaip įvykdyti Lietuvių Chartos
skelbiamo šūkio antrąją dalį: Lietuviais turime ir būt!
Dažnai girdžiu kaltinant globalizaciją, kad ji
kiša į mūsų kalbą svetimus žodžius, kad ji užgožia mūsų meną, muziką
ir architektūrą, gi prieš kelerius metus išvykusiųjų į užsienį
vaikai jau nekalba lietuviškai, ir tėvai savo išgyvenimais dalijasi
darkyta lietuvių kalba.
Mano įsitikinimu, ne globalizacija čia kalta,
o nesuvokimas, kuo mes esame, nesuvokimas, neišgyvenimas visų tų
vertybių, kurios iš gausaus tautų margumyno žmogų iškelia ir paženklina
lietuvio vardu.
Ne kelių tiesimas, ne tarptautinių festivalių
organizavimas Lietuvą išlaikys lietuviška, o jaunajai kartai jos
lietuviškumą pabrėžiančių vertybių diegimas ir ugdymas ją išmokys
mylėti ir branginti gimtuosius namus. Jeigu kartais likimas išves
iš šių namų, tai meilė jiems, prisirišimas prie jų, jų branginimas,
net ir pakeliavus gražiausiais pasaulio keliais, vieną dieną parves
juos atgal, nešant virš galvos trispalvę. Jeigu to norime ir trokštame,
sugrįžkime prie Lietuvių Chartos nuostatų, padarykime juos savo
širdies savastimi, o jie padarys mus tikrais lietuviais.
Snieguolė JURSKYTĖ-AKSTINIENĖ
© 2005 "XXI amžius"
|