Integracijos klausimas
George Friedman
Strateginių tyrimų korporacija, JAV
|
Per riaušes Strasbūre
sudeginti automobiliai
metalo laužo surinkimo punkte
|
Jau daugiau nei savaitę (kai buvo parašytas šis
straipsnis, dabar praėjo jau beveik trys savaitės. Red.) Prancūziją
drasko riaušės ir neramumai. Pastarųjų židinys daugeliu atvejų
skurdesni Paryžiaus priemiesčiai. Didžioji dalis maištininkų iš
buvusiųjų Prancūzijos kolonijų atvykę imigrantai, imigrantų vaikai
ar vaikaičiai, kurių daugumai Karališkąja imperijos teise anuomet
suteikta Prancūzijos pilietybė. Tačiau dabar mes klausiame: ar kuris
nors jų kada nors tikrąja ta žodžio prasme tapo prancūzu? Šiame
klausime glūdi XXI amžiaus Europos ir pasaulio istorijos galvosūkis.
Nėra pasaulyje šalies, kurioje kartkartėmis nebruzdėtų
visuomenė. Dažnai šiuos neramumus lydi smurto proveržiai, tačiau
tai dar nėra pagrindas jiems įrėžti gilius randus pasaulio istorijoje.
Pavyzdžiui, žmonija neilgai teprisiminė 1960 metų studentų maištą,
tačiau tą patį dešimtmetį sukeltos juodaodžių amerikiečių riaušės,
vainikavusios amerikietiškąją visuomenę nepakeliama vidine įtampa,turėjo
milžiniškos įtakos tolesnei Jungtinių Valstijų istorijos raidai.
Todėl dabar prieiname sprendimo kryžkelę, kuomet privalu nustatyti
Prancūzijos riaušių istorinės svarbos lygį.
Kaip žinoma, dauguma maištininkų Prancūzijos
piliečiai, tačiau toli gražu jie nėra laikomi prancūzais. Nepamanykite,
jog konflikto šaknys glūdi rasizme. Veikiau incidento ištakos siekia
pačią prancūzų tautą, būtent tą, kuri vadovaujasi europinės tautos
valstybės ir europinės demokratijos idėja, pasaulėžiūra, išskiriančia
Europą iš daugelio kitų pasaulio regionų.
Europinės tautos valstybės mintis užgimė kaip
atsvara tarp XVII ir XX amžių Europoje dominavusioms daugiatautėms
imperijoms. Pastarosios milžinės buvo ne tik dinastinės bei priešiškos
demokratiniam valdymui, bet ir įvairiatautės. Moderniosios demokratijos
ugdomo tautinio suvereniteto idėja visų pirma rėmėsi į tautos, kaip
morališkai unikalaus darinio, pripažinimą. Tauta gali būti laikoma
pagrindine savo likimo lėmėja tik tada, kuomet tauta yra pripažįstama
pamatine vertybe. Taigi Europa, demokratijos ir tautos koncepcijos
vystėsi ir brendo vienu metu.
Esminis tarptautinis tautų valios laisvės principas
įtvirtino tautos apsisprendimo galią. Visos tautos, kurių identiteto
ribas ištrynė didžiosios Europos imperijos, buvo skatinamos atkurti
savo istorinę tapatybę per demokratines institucijas.
Žlugus imperijoms, jų kumštyje anuomet buvusios
užgniaužtos tautos nuo Airijos iki Slovakijos, nuo Makedonijos
iki Estijos atsitiesė ir prabilo laisvės balsu. Tokia stambių
teritorinių darinių decentralizacija, galima sakyti, buvo nesibaigianti:
šis procesas apėmė ne tik suverenumo atstatymą ar įdiegimą tokiuose
kolonijiniuose regionuose kaip Afrika ar Pietų Amerika, bet ir stiprų
savo teritorinį atskirumą mėginančių įtvirtinti grupių spaudimą,
kaip antai baskų separatistai Ispanijoje.
Europoje tautos apibrėžimas buvo paprastas ir
aiškus, apimantis tiek geografinį, tiek ir kultūrinį elementus.
Tauta buvo laikomi žmonės, gyvenantys pakankamai apibrėžtoje teritorijoje,
kalbantys ta pačia kalba, susieti tos pačios istorijos, vertybių
ir to paties savęs suvokimo kaip sename prancūzų posakyje: Prancūzas
žinojo esąs prancūzas, ir kiti prancūzai žinojo jį esant prancūzą.
Galbūt logikos mokslas šį posakį apkaltintų ydingo rato panaudojimu,
tačiau ši tautiškumo apibrėžimo iliustracija praktikoje pasiteisina
be priekaištų. Be abejo, kartais tautiškumo koncepcija Europoje
būdavo linkusi nukrypti į beveik mistines romantinio nacionalizmo
apraiškas, o kartais ir į piktą ksenofobiją. Europietiškajame
tautos apibrėžime matyti akivaizdus iššūkis. Europa tarp daugelio
konstitucinių principų iškėlė tautos suvereniteto idėją ir stojo
už tautas, kovojančias prieš tironiškas dinastines imperijas. Juk
nacionalizmas, tauta ir tautiškumo pripažinimo koncepcijos priskiriamos
asmeniui nuo gimimo. Gimdamas žmogus tampa kažkurios tautos dalimi,
ląstele, todėl ir jo pilietybė turi antrinti jo tautiniam identitetui.
Deja, taip yra ne visuomet. Kas, jei užsienietis, atvykęs į jūsų
valstybę, nori gauti šalies pilietybę? Ženkime toliau: o kas, jei
užsienietis, atvykęs į jūsų valstybę, pageidauja ne tik šalies pilietybės,
bet ir nori tapti jūsų tautos dalimi? Be abejonės, nėra lengva pakeisti
identitetą. Pilietybė gali būti suteikiama. Tautinis identitetas
yra visiškai kas kita.
Skirtingai nei Prancūzijoje ar Vokietijoje, kur
pilietybė įgyjama gimstant, Kanadoje, JAV ar Australijoje vyrauja
alternatyvios tautiškumo teorijos, ir pilietybė suteikiama asmens
tėvų ar jo paties pasirinkimu. Galima sakyti, jog tauta gali pasirinkti,
kam leisti pretenduoti į pilietybę, ir imigrantas gali pasirinkti
tapti ar ne tam tikros šalies piliečiu. Pilietybės institutas suteikia
papildomą prasmę tautiškumui. Ypač svarbu, jog tos šalys, kurios
susiformavo jų istorinėse teritorijose įsikūrus imigrantams, sukūrė
galingus mechanizmus, gebančius adaptuoti ir asimiliuoti imigrantus
iš kartos į kartą. Turima galvoje ne tai, jog pats procesas yra
paprastas, tačiau tai, jog nė vienam asmeniui nėra teorinių barjerų
gauti, tarkim, Jungtinių Amerikos Valstijų pilietybę, kuomet nacionalistinė
Europa nėra tokia liberali pilietybės klausimu.
Nacionalistinį požiūrį kiek sutrikdė Europos imperijų
patirtis. Prancūzija, užgimusi tautiškumo dvasia, privalėjo rasti
kompromisą tarp nacionalizmo ir imperializmo, kuomet XIX amžiuje
ji išaugo į milžinišką imperiją. Kadangi imperializmo idėja konfrontavo
su revoliucionieriška prancūzų dvasia, prancūzai buvo priversti
adaptuoti savąjį tautinį suverenitetą prie naujų imperializmo sąlygų.
Vienas iš sprendimo būdų buvo tokią šalį kaip Alžyras paversti Prancūzijos
dalimi taip į prancūzų tautą įsiliejo begalė visiškai skirtingų
tautų, nei istorija, nei kultūra nesusijusių su Prancūzija. Regis,
ir neverta stebėtis iš buvusiųjų Prancūzijos kolonijų plūstančiais
imigrantais, kurie, nebūdami prancūzai, gavo šios šalies pilietybę.
Maža to, europiečiai sukūrė naują daugiatautę visumą, Europos Sąjungą,
kuri turėjo įkūnyti gerąsias senųjų dinastinių imperijų savybes,
neužgožiant valstybių narių tautiškumo. ES įkūrimą galima pavadinti
ekonominio ir politinio bendradarbiavimo eksperimentu. Pati ES nevysto
tautiškumo ir pilietiškumo idėjų, bet gyvuoja ant atskirų valstybių
suformuotų tautiškumo koncepcijų pamatų.
Prancūzijoje siaučiančios riaušės atspindi visų
šių procesų pasekmes. Kaip matote iš šios analizės, riaušės nėra
nežymus įvykis. Jose dalyvauja savo gyvenimo kokybe ir sąlygomis
nepatenkinti Prancūzijos piliečiai. Jų gyvenimo sąlygos formuojasi
tame kontekste, jog viena yra tapti Prancūzijos piliečiu ir visiškai
priešinga tapti prancūzu. Tačiau tai nėra vien Prancūzijos problema:
Europa nėra pasirengusi ir daugeliu atveju nenori būti pasirengusi
deramai asimiliuoti imigrantų, kas ilgainiui gali išdraskyti senąjį
kontinentą. Europos dešiniojo sparno partijos ir opozicija Europos
Sąjungai negali užsimerkti prieš šį imigracijos reiškinį.
Daugelis šalių susiduria su imigracijos problemomis.
Šiuo metu Jungtinės Amerikos Valstijos svarsto klausimus, susijusius
su nelegalių Meksikos imigrantų srautais, plūstančiais per sieną.
Šiuo atveju lieka dvi išeitys: nelegalaus imigranto statusas arba
JAV demografinės charakteristikos pakeitimas. Tačiau jokiu būdu
JAV politika nepasisako už kelio imigracijai užkirtimą. Tai tik
deramo valdymo klausimas juk ilgainiui Ameriką keičia imigrantai,
o šiuos savo ruožtu keičia Amerika.
Kad geriau visa tai suvoktume, pamąstykime apie
tai, kas kažkada buvo pasakyta apie airius, italus ir japonus. JAV
ir kai kurios kitos valstybės sugebėjo išspausti naudą iš imigracijos,
galbūt todėl, kad jų tautiškumo suvokimas ne tik persipina su imigracijos
sąvoka, bet ir didele dalimi nuo jos priklauso. Europa dar nėra
pasirengusi sutikti imigrantus europietiškame tautiškumo apibrėžime
nėra vietos tokiam reiškiniui.
Paprasta ir akivaizdu: europiečiai per šimtmečius
taip ir nesurado būdų, kaip suderinti imperijų galybę su demokratijos
principais ir lygiai taip pat dabar negali suderinti po imperijų
griūties atsiradusią migraciją ir senojo žemyno nacionalistines
pažiūras. Asimiliacija nėra neįmanoma, tačiau kur kas sudėtingesnė
nei šalyse, pritaikiusiose amerikietišką modelį.
Tai europiečiams taptų didžiule ekonomine našta,
tačiau dar viena ekonominė problema yra tikrai ne tai, ko šiuo metu
reikia Europai. Europos šalys, kaip ir kitos gerokai pažengusios
pramoninės šalys, pasižymi senstančia populiacija: mažėja gimstamumas,
žmonės sulaukia gilesnės senatvės. Klausimas: kokiais būdais skatinti
ekonominį augimą, jei šalies populiacija nekintanti arba netgi mažėjanti?
Amerikiečiai rado paprastą atsakymą į šį klausimą:
imigracija. Trūksta inžinierių ar mokslininkų? Jokių problemų, prašom.
Importuokime juos iš Indijos ar Kinijos, suteikime jiems išlyginamąjį
išsilavinimą Jungtinėse Valstijose ir pasilikime juos čia gyventi
ir dirbti. Jų vaikai bus asimiliuoti be jokių rūpesčių. Reikia darbo
jėgos? Ja dosni Meksika ir Centrinė Amerika. Jų vaikai taip pat
bus greitai asimiliuoti.
Be abejo, iš pradžių Jungtinėse Valstijose tarp
imigrantų vyravo trintis ir kova dėl vietos socialinėje terpėje,
kultūrinių skirtumų, tačiau tai palaipsniui sušvelnino deramas imigracijos
politikos pasirinkimas. JAV, Australija, Kanada sugebėjo išvengti
šalies populiacijos nykimo pasinaudodamos sumania imigracijos politika
ir mainais į tai sustiprino savo ekonomikas. Europiečiai kaip
ir japonai to nedarė.
Šiose šalyse akivaizdi ir aštri imigrantų asimiliavimo
problema, kuri nėra vien institucinė keletas Briuselio potvarkių
ar protokolų to neišspręs. Problemos šaknys glūdi Europos istorijoje
ir liberalizmo ištakose. Pati Europos demokratijos teorija apsunkina
integraciją ir asimiliaciją, nes yra tendencingai orientuota į nacionalizmą.
Tą galima pataisyti tik labai didelėmis pastangomis. Neatsitiktinai
imigracija į Europos valstybes yra kur kas mažesnio masto nei į
kitas, svetingesnes imigrantams šalis, todėl pastarosios gali pasigirti
gaunančios didesnę ekonominę naudą nei pirmosios. JAV ar Kanada
populiacijos mažėjimą gali neutralizuoti ypač paprastai tiesiog
įleisdamos į šalį naujos, veržlios ir jaunos darbo jėgos, suteikdamos
jai visas socialines garantijas. O Europa, priešingai, atsisako
šios išeities iš keblios padėties: Europos populiacija ir toliau
nesiliauja mažėjanti ir senstanti, o jaunų imigrantų darbo jėgos
trūkumas sukelia šalių vyriausybėms galvos skausmą dėl pensijų sistemos
spragų.
Gali būti, jog aptartos problemos, pasikeitus
keletui kartų, gali sukelti tikrą globalinį susiskaldymą ne tik
tarp skurdžių ir turtingų tautų, bet ir tarp turtingų tautų, nesugebančių
pakelti mažėjančių populiacijos rodiklių.
Iš anglų kalbos vertė Justina ŽEIŽYTĖ
EPA-ELTA nuotrauka
© 2005 "XXI amžius"
|