Afrikiečių nenustebino riaušės rasistinėje Prancūzijoje
Prancūzakalbių Afrikos gyventojų nenustebino buvusioje
metropolijoje nuvilniję neramumai. Daugelis afrikiečių mano, kad
riaušes išprovokavo rasistinė Prancūzijos visuomenės prigimtis.
Prancūzijoje gimę afrikiečiai ir arabai, taip pat ir baltaodžiai
jaunuoliai, dvi savaites be perstojo naktimis degino automobilius
ir dalyvavo riaušėse prieš policiją visoje Prancūzijoje įsikūrusiuose
miestuose ir miesteliuose. Taip jie išreiškė protestą dėl didelio
nedarbo lygio ir rasinės segregacijos.
Įvykius Prancūzijoje lėmė vyriausybės nesugebėjimas
per 30 metų įveikti imigracijos problemų, sakė Miludas Belchadis,
Maroke veikiančio Kasablankos universiteto dėstytojas.
Daugiausia riaušių kilo Paryžiaus ir kitų miestų
priemiesčiuose, kurie buvo skirti apgyvendinti imigrantus, kai septintajame
dešimtmetyje nepriklausomybę išsikovojo Prancūzijos kolonijos Afrikoje.
Neramumai prieš daugiau nei dvi savaites kilo
Paryžiaus rajonuose. Juos iš pradžių sukurstė dviejų jaunuolių,
kurie bėgo nuo policijos, mirtis, tačiau protestai netrukus virto
į plataus masto kampaniją prieš rasizmą, policijos elgesį ir menkas
galimybes įsidarbinti.
Maištas yra loginė ilgai trukusios diskriminacinės
politikos išdava. Šimtams į gatves išėjusių jaunuolių tai jau buvo
įgrisę. Jie sukilo po to, kai suprato, kad Prancūzijos pilietybės
gavimas nekeičia padėties, sakė Džamelis Henis, taksi vairuotojas
Alžyro sostinėje Alžyre.
Prancūzijos vidaus reikalų ministras Nikolia Sarkozis
įsakė iš šalies išsiųsti visus užsieniečius, kurie pripažinti kaltais
dėl dalyvavimo riaušėse, įskaitant ir asmenis, turinčius leidimus
gyventi šalyje.
Ten esantys mūsų broliai prisideda prie Prancūzijos
raidos, sakė Hijasintė Vinjon, medicinos sesuo Benine, kurios
brolis nelegaliai atvyko į Prancūziją ir dabar ten dirba. Jų išsiuntimas
atgal prilygtų karo Trečiajam pasauliui paskelbimui.
Daugelis Senegalo sostinėje Dakare, kuris kadaise
buvo vienas svarbiausių Prancūzijos Vakarų Afrikos miestų, sutiktų
žmonių, kurie yra dirbę Paryžiuje, dažniausiai skundėsi dėl dviejų
priežasčių šalto klimato ir visuomenės priešiškumo.
Toli nuo šeimos, nuo namų, pilkame Paryžiuje
(...), niekas net nekalba metro, sakoma vienos garsiausių Senegalo
hiphopo grupių Daara J. dainoje.
Vis dėlto, nepaisant pasakojimų apie vargus, iš
Prancūzijos grįžtantys senegaliečiai, nors ir dirbę menkai apmokamą
darbą, parsiveža pakankamai pinigų, kad galėtų pasistatyti nedidelį
namą ar nusipirkti automobilį. Tai daugeliui kitų afrikiečių tėra
tik neišpildoma svajonė.
Apie Prancūziją jie girdi nuo pat vaikystės.
Yra daugybė senegaliečių, kurie išvyksta ir grįžta su pinigais,
sakė Isas Sisė, 84 metų Senegalo karo veteranas, kuris Antrajame
pasauliniame kare kovojo Prancūzijos kariuomenės gretose. Vaikai
tą mato ir jie taip pat nori išvykti. Tačiau mūsų kultūra skiriasi.
Europa ir Afrika nėra tas pats. Toks gyvenimas, kokį gyvenau Senegale,
Prancūzijoje būtų neįmanomas, sakė jis.
Kai kurie buvusios Vakarų Afrikos gyventojai,
kurių nacionalinės konstitucijos dažniausiai paremtos Prancūzijos
modeliu, kaltina Prancūziją dėl nesugebėjimo įgyvendinti idealų
Laisvė. Lygybė. Brolybė.
Daug kalbama apie tai, kad Prancūzijos Respublika
nuo kitų valstybių skiriasi dėl savo laisvės, lygybės ir brolybės.
Tačiau iš tiesų kasdieniame Prancūzijos gyvenime susiklosčiusi ostrakizmo
situacija, teigė Papis Aljunas Nda, lingvistikos profesorius
iš Dakaro universiteto, kuris 16 metų gyveno Prancūzijoje. Prancūzija
privalo rasti drąsos pripažinti, kad problema egzistuoja, sakė
jis.
Reuters-ELTA
© 2005 "XXI amžius"
|