Pasauliškių apaštalavimas
Antanas Maceina
Daug savo kūrybos krikščionybės vietai pasaulyje,
jos santykiui su kultūra, jos išganančiajam veiksmui kaip niekas
daugiau yra paskyręs didysis lietuvių religinis mąstytojas Antanas
Maceina. Į jo neįsivaizduojamai gilų mąstymo būdą reikia ir reikia
kasdien atsigręžti kiekvienam lietuviui katalikui ir nekatalikui,
tikinčiam ir netikinčiam. A. Maceinos kūriniai jau iš anksto visada
buvo nukreipti į ateitį, žengimui į priekį. Tą aiškiai galime matyti
iš žemiau publikuojamo teksto apie pasauliečių apaštalavimo galimumą
ir net būtinybę. Tekstas rašytas 1931 metais, atspausdintas Ateityje,
toli pranoko tuometinius ir net dabartinius svarstymus šioje srityje.
Juk išties pasauliečių apaštalavimo klausimas visu aštrumu tebuvo
iškeltas Antrajame Vatikano susirinkime, tačiau dar ir dabar sunkiai
realizuojamas, ką neretai matome ir šiandienės Lietuvos katalikų
bendruomenėje. Tai, kad A. Maceinos mintys šiuo klausimu buvo paskelbtos
prieškario Ateityje, rodo ne tik jo, kaip religinio filosofo,
minties modernumą, bet ir tai, kad ateitininkiškas žurnalas tada
turėjo skvarbius mąstytojus (ko ne visada pasakysi apie dabartinį
žurnalo variantą). Krikščioniškoji mintis turi vystytis, negali
būti užsidariusi savame kiaute, turi žvelgti į dabarties ir ateities
problemas. A.Maceina daug kur pralenkė savo laiką, ir tai buvo jo
talento pasireiškimas. Spausdindami minėtas mąstytojo mintis apie
pasauliečių apaštalavimą, mes kartkartėmis dar grįšime prie beveik
prieš dvidešimt metų mirusio A.Maceinos šiuolaikiškų įžvalgų.
Atėjo laikai, kada kiekvienas katalikas turi būti
tam tikra prasme Kristaus Bažnyčios gynėjas ir jo mokslo platintojas.
Savo pavyzdžiu, savo žodžiais, savo raštais ir darbais jis turi
kovoti su patamsių galybėmis, kurios dirba kiekviename žingsnyje,
kėsindamosi išgriauti Kristaus Karalystę žemėje. Dabar nė vienam
nevalia pasakyti: Kas man darbo! Aš tikiu, ir man užtenka. Tikėjimą
ginti tai jau kunigų dalykas! Ne! Šiandien tikėjimo gynėjais
turi būti visi. Pasauliškiai turi ateiti pagalbon dvasininkams ir
tuo būdu sudaryti nenugalimą Kristaus armiją, pažymėtą šv. Kryžiaus
ženklu. Ši pasauliškių pagalba ir vadinasi pasauliškių apaštalavimas.
Jis apima visas gyvenimo sritis, kur tik reikia įnešti Kristaus
dvasios. Jojo šūkis: Visa atnaujinti Kristuje!
Nepriėmusieji šventimų krikščionys negali būti
tik pasyvi ir nesąmoninga statomoji medžiaga kunigo rankose. Ne!
Jie patys turi būti statytojai, jie patys turi būti kunigai ir apaštalai
tolimesne to žodžio prasme
Tautiškojo krizio metu kiekvienas pilietis
turi būti kareivis, religinio krizio metu kiekvienas krikščionis
apaštalas. Ateis laikai, pasakė kartą vyskupas Ketteleris, kada
šeima perims beveik visas kunigystės funkcijas. Žodis pasauliškių
apaštalavimas yra puikiausias dalykas paskutinių laikų Bažnyčios
istorijoje. Šį apaštalavimą išplėsti yra didžiausias ganytojavimo
rūpestis
Pasauliškių apaštalavimas eina ne Bažnyčios vietoje, bet
šalia Bažnyčios, ankštai susirišęs su josios viršininkais (arkivyskupas
dr. M.Faulhaber. Cit. Hoffmann, Der Katholische Akademiker und die
neue Zeit, p. 65).
Pasauliškių apaštalavimo tikslas yra atnaujinti
visą mūsų pasaulio civilizaciją taip visumoje, taip kiekviename
atskirame josios elemente. Liečiant atskiras sritis, pasauliškių
apaštalavimo tikslus galima taip suskirstyti:
1. Asmens atžvilgiu: grąžinti Kristų į žmonių
širdis, į jų protus ir į jų valias. Gražiu pavyzdžiu ir įsitikinimų
suderinimu su praktika pamokyti pasaulį įkūnyti religinius idealus
taip privatiškame, taip viešame gyvenime.
2.. Šeimos atžvilgiu: grąžinti Kristų į šeimynas;
kiekvieną šeimą padaryti panašią į šventąją Nazareto šeimynėlę,
kurioje viskas buvo remiama meilės ir maldingumo dvasia. Kovoti
su moterystės ardymu ir josios tikslo iškreipimu.
3. Visuomenės atžvilgiu: stengtis gerinti žemesniųjų
luomų reikalus, skiepijant didžturčių ir darbdavių širdyse paskelbtąjį
Kristaus meilės dėsnį, teisingas pažiūras į nuosavybę ir į darbą.
Stengtis panaikinti tokius įstatymus, kurie negloboja nuskriaustųjų,
varžo katalikiškąjį veikimą ar kėsinasi kuo nors prieš Bažnyčios
laisvę. Įdiegti žmonėse tikrąjį žmoniškosios valdžios supratimą,
kuri atstovauja Dievo valdžiai žemėje.
4. Mokslo atžvilgiu: rūpintis, kad visas mokslas,
o ypač filosofija, būtų kuriamas sintetinio integralizmo keliu,
kad į jį būtų žiūrima kaip į priemones tobulinti žmogų, o ne kaip
į galutinį tikslą; pašalinti tą prietarą, kad mokslas prieštaraująs
tikėjimui.
5. Meno atžvilgiu: stengtis atgaivinti bažnytinį
meną, ypač muziką ir tapybą; rūpintis, kad ir pasauliniame mene
spindėtų amžinosios tiesos, kad jis būtų palenktas tiesos ir dorovės
dėsniams; galutinai išrauti šūkį menas menui, kuris yra ir nelogiškas,
ir nekrikščioniškas.
6. Religijos atžvilgiu: grąžinti Kristų į mokyklas,
grąžinti religijai prideramą vietą dėstomųjų dalykų eilėje; rūpintis
Bažnyčios teisių praplatinimu ir budėti, kad jos būtų uoliai pildomos
ir saugojamos.
Tokie yra svarbesnieji pasauliškių apaštalavimo
tikslai. Pražūtingos Renesanso mintys visą civilizaciją padarė prieškrikščionišką.
Dabar mes turime ją vėl sukrikščioninti dar daugiau, sukatalikinti,
pakreipti į tuos kelius, kurie ją vestų prie josios tikslo. Tai
yra labai aukšti ir kilnūs dalykai. Jų realizavimas turėtų būti
viso mūsų gyvenimo uždavinys, turėtų būti kartu ir nenuilstančių
jėgų žadintojas, ir dvasios skaidrintojas. Reikia manyti, kad katalikiškoji
Lietuvos jaunuomenė tinkamai įvertins šį dalyką ir stos Bažnyčiai
pagalbon kovoje su chaoso gaivalais.
Pasauliškių apaštalavimas šiandien yra būtinas.
Vieni kunigai daugeliu atvejų negali padaryti tiek, kiek reikalauja
spartus mūsų laikų pažangos tempas. Be to, kunigų yra mažas kiekis.
Tad būtinai jiems pagalbon turi ateiti pasauliškiai, pirmoje eilėje
jaunuoliai, ir padėti jiems eiti apaštalų pareigas. Reikia padėti
ganytojams plėsti ir ugdyti visa tai, kas tik priklauso prie katalikų
veikimo: visas organizacijas, visas įstaigas ir centrus. Šis uždavinys
gali pasirodyti sunkus ganytojams ir tikintiesiems; bet jis yra
aiškiai reikalingas, ir jį reikia pastatyti pirmaeilių ganytojavimo
ir krikščioniškojo gyvenimo pareigų tarpe (popiežius Pijus XI,
cit. Katalikų veikimo kodeksas, p. 19).
Veikimo, štai to reikalauja šie laikai, bet veikimo,
kuris be rezervų eina pilnutinio ir skrupulatiško Dievo ir Bažnyčios
įsakymų pildymo, atviro ir drąsaus religijos išpažinimo, gailestingumo
vykdymo visose formose, be jokios atodairos į save ir į žemiškuosius
gerumus, keliais (popiežius Pijus XI, cit. Katalikų veikimo kodeksas,
p. 18). Ir suprantama! Nes kas pats nėra savyje tų siekiamų idealų
realizavęs, kokiu būdu jis galės juos kituose realizuoti? Toks darbas
bus be vaisių, o jų tikėjimas bus tik savęs apgavimas. Gerai atlikti
katalikiškajam veikimui reikalinga yra dieviškoji malonė, ir apaštalas
jos negauna, jei jis nėra susijungęs su Jėzumi Kristumi. Tiktai
tada, kada mes būsime Jėzų Kristų suformavę mumyse, mes lengviau
galėsime jį grąžinti šeimoms ir visuomenei. Todėl visi, kurie yra
pašaukti vadovauti arba kurie pasišvenčia išjudinti katalikiškam
darbui, privalo būti katalikai visokiam išmėginimui (popiežius
Pijus XI, cit. Katalikų veikimo kodeksas, p. 20). Katalikai vyrai,
o ne nendrės, siūbuojamos kiekvieno vėjelio, pučiančio nuo pelningesnės
vietos ar gardžiai apkrauto stalo. Šiandien mums reikia dvasios
milžinų, nepajudinamų karžygių, drįstančių kiekvienam į akis pasakyti
tiesą ir kovojančių be atsitraukimo ir be gėdingo pabėgimo. Iš
seno jau turėjome maldingų žmonių, kurie mokėjo melstis, kaip Mozė
ant kalno; šiandien be jų mums reikia dar turėti kovos žmonių, kurie
sugebėtų kovoti, kaip Jozuė lygumoje (Dehon).
Kad šis darbas pasisektų, reikia tam tikrų sąlygų.
Be minėtų sentire cum Ecclesia ir vidaus gyvenimo paliesime
čia dar keletą svarbesniųjų. Pirmoje eilėje nereikia laukti kitų
palankumo. Yra tokių, kurie manydami patrauksią savo priešus, daro
nusileidimų, kartais net ir principų dalykuose. Bet tai yra didelė
klaida. Nusileidžiant priešas tik įgaus daugiau drąsos ir, susitaikęs
iš vienos pusės, dar smarkiau puls iš kitos. Mūsų pusėje yra amžina
tiesa, visiškai nepareinanti nuo laiko užgaidų. Jokių nusileidimų
ar išsižadėjimų čia būti negali.
Toliau reikia tinkamai suprasti krikščioniškąją
artimo meilę. Kai kas mano, kad artimo meilė neleidžia mums kovoti
su priešais. Tai nesusipratimas! Kristus liepė mylėti priešo asmenį,
bet ne jo įsitikinimus. Mes kovojame ne prieš asmenis, bet prieš
klaidingas nuomones, ir jas toleruoti anaiptol nėra krikščioniškosios
meilės pareiga.
Svarbiausia sąlyga yra katalikų vienybė ir drausmė.
Kai tik yra susiskaldymo, kai vieni stato, o kiti griauna, tada
jokių vaisių, žinoma, pasiekti negalima. To tarp katalikų nieku
būdu negali būti. Nei politinės, nei mokslinės, nei meninės pažiūros
jų neturėtų skaldyti. Tikėjimas yra aukščiau už visus žemės dalykus,
ir kai kyla jo gynimo klausimas, tada šalin visoks pažiūrų skirtumas.
Deja, Lietuvos katalikams tokio vieningo susipratimo dar labai daug
trūksta. Todėl mes ir tūpčiojame vietoje. Būtų jau laikas praregėti,
labai laikas. Bent jaunieji turėtų tai pamatyti ir visomis jėgomis
stengtis palaikyti tarp savęs kuo tampriausią vienybę. Kitaip mes
galime savo smulkmeniško skaldymosi ateityje labai gailėtis.
Labai svarbi sąlyga yra ir klusnumas Bažnyčiai.
Klusnumas privalo būti tobulas, kadangi jis priklauso tikėjimo
esmei ir jis su tikėjimu turi tą bendrą, kad negali būti padalintas.
Dar daugiau, jei jis nėra visiškas ir tobulas visais atžvilgiais,
jis dar gali turėti klusnumo vardą, bet jis jau nieko bendro su
klusnumu neturi (popiežius Leonas XIII, cit. Katalikų veikimo
kodeksas, p. 20). Jis turi apimti ne tik dogmas, tai yra tokias
tiesas, kurių atmetimas sudaro nusikaltimą, vadinamą erezija, bet
ir tas tiesas, kurios nors nėra viešai Bažnyčios paskelbtos, bet
visuotinai pripažįstamos ir skelbiamos.
Toliau, dar reikalinga, kad katalikai laikytų
savo pareiga būti valdomi ir vedami vyskupų ir ypatingai Apaštalų
Sosto valdžios (popiežius Leonas XIII, cit. Katalikų veikimo kodeksas,
p. 21). Kitaip pasauliškių veikimas gali labai greitai iškrypti
iš tikro kelio ir nueiti Bažnyčios priešų tarnybon. Taigi visos
tos organizacijos, kurių įstatai nėra vyskupų patvirtinti, neturi
teisės savintis pasauliškių apaštalavimo ar katalikiškojo veikimo.
Klausyti reikia ne tik įsakymų, bet ir patarimų, ypač jei jie išeina
iš popiežiaus valios. Geras sūnus pildo motinos ne tik įsakymus,
bet ir kiekvieną patarimą, kiekvieną net norą. Dievas yra mūsų Tėvas,
bet, kaip yra pasakęs šv. Augustinas, niekas negali turėti Dievo
Tėvu, kas neturi Bažnyčios Motina. Pačio Kristaus buvo tokia valia,
kad tikintieji klausytų Bažnyčios. Tam jis Jai ir neklaidingumo
dovaną yra suteikęs.
Tokioms sąlygoms esant, pasauliškių apaštalavimas
gali duoti labai daug naudos. Josios šiandien laukia visas pasaulis,
laukia ir mūsų tėvynė. Todėl jaunieji turi imtis šito atnaujinančio
žemę darbo, imtis visu užsidegimu, visu jaunu pasiryžimu. Ateitis
turi būti mūsų!
© 2005 "XXI amžius"
|