Varpas laisvei, tautinei kultūrai ir lietuvybei
Kiekvienos tautos istorija yra paženklinta iškilių
asmenybių, veikusių visuomenės raidą, vardais. Vincas Kudirka
XIX a. pabaigos ir XX a. pradžios lietuvių tautinio atgimimo ideologas,
varpininkų sąjūdžio įkvėpėjas. Reikšmingiausi jo nuopelnai tautai
susiję su veikla Varpe. Su juo varpininkas susiliejo ir pats tapo
Varpu. Varpininkų judėjimas susiformavo iš lietuvių studentų, kurie
mokėsi Varšuvos ir Maskvos universitetuose. V.Kudirka 1888 metais
įkurtos nelegalios Varšuvos studentų draugijos Lietuva steigėjas.
Jo iniciatyva įvyko pirmasis varpininkų suvažiavimas 1888 m. birželio
29 d. Marijampolės viešbutyje Varšuva, kuriame buvo tartasi apie
laikraščio įkūrimą. Po pusmečio, 1889 metų sausį, dienos šviesą
išvydo pirmasis Varpo numeris. O 1894-aisiais į varpininkų suvažiavimą
Mintaujoje susirinko didesnis būrys varpininkų. Kasmet jų gretos
didėjo. Varpas ir jo bendradarbiai, kurių priskaičiuojama iki
350, buvo pagrindinė jėga, atvedusi į lietuvių sąjūdį, spaudos atgavimą,
Lietuvos nepriklausomybę. Varpo skaitytojų gretos siekė septynis
tūkstančius žmonių. Varpininkais buvo laikomi tie žmonės, kurie
rašė į Varpą, Ūkininką, Naujienas, Lietuvos ūkininko kalendorių,
leido brošiūras, rašė atsišaukimus. Jais laikomi ir knygnešiai,
spaudos platintojai, varpininkų veiklos šelpėjai.
Antrasis pasaulinis karas nutraukė ramų, kūrybingą
darbą. Tačiau varpininkų balsas nenutilo karo, pokario metais. Grupė
varpininkų, priverstinai pasitraukusių iš Lietuvos, atgaivino Varpo
leidimą. Vokietijoje 1956 metais buvo išleisti du metraščiai. Po
kelerių metų, daliai išeivių varpininkų atvykus į JAV, 1963-iaisiais
vėl atnaujintas Varpo leidimas. Jį pradėjo leisti varpininkų filisterių
draugija. Pirmą numerį redagavo Juozas Pajaujis, o nuo 1964 metų
Varpą ėmėsi redaguoti teisininkas ir publicistas Antanas Kučys.
JAV pažangių tautiečių remiamas Varpas, kaip
sakoma, gaudžia iki šiol. Tai labai turiningas savo straipsniais
leidinys. Šių metų Varpo trisdešimt aštuntasis numeris sutalpino
labai daug aktualios, informacinės medžiagos. Jame išspausdinti
du puikūs įžymaus diplomato Vytauto Dambravos straipsniai : Idealizmas
ir oportunizmas Lietuvoje ir išeivijoje bei Pareiga teisingumui.
Žurnalistas ir publicistas Juozas Kojelis taip pat gvildena aktualijas
rašinyje Lietuvos ir išeivijos bendravimo problemos. Tas pats
autorius nagrinėja labai aktualias problemas straipsnyje Išeiviai
Lietuvių išeivijos institute. Mat šiame rašinyje minimas faktas,
kad poetas Bernardas Brazdžionis dėl nepasitikėjimo Lietuvių išeivijos
institutu Kaune pakeitė savo nuomonę ir savo asmeninį archyvą dovanojo
Maironio lietuvių literatūros muziejui, nors anksčiau savo redaguoto
žurnalo Lietuvių dienos archyvą buvo perdavęs institutui. Pats
J.Kojelis iš pradžių buvo nusiteikęs išeivijos archyvus telkti VDU,
nes šis universitetas autoriaus Alma Mater. Šį straipsnį dera
perskaityti mūsų inteligentams. J. Kojelis jame rašo, kad praėjusio
šimtmečio aštuntojo dešimtmečio antroje pusėje tarp Amerikos lietuvių
pasirodė Aleksandras Štromas, iš nacių žudynių išgelbėtas žydų šeimos
vaikas. Rusams 1944 m. sugrįžus, jį augino ir išmokslino Maskvos
patikėtinis okupuotoje Lietuvoje KP sekretorius A.Sniečkus. Teisės
mokslus baigė, doktoratą apgynė ir komunizmu nusivylė Maskvoje.Išvyko
1973 m. į Angliją, greit padarė karjerą ir Vakaruose pagarsėjo kaip
komunizmo kritikas disidentas, tarp lietuvių kaip populiarus
kalbėtojas, dažnai įklimpęs pats sau į prieštaravimus. (
) Šiuo
metu Lietuvių išeivijos instituto centre įsitvirtinęs didžiulis
A.Štromo archyvas ir biblioteka. Bet iš tikrųjų A.Štromas nėra Antro
pasaulinio išeivis. Jam skirtame skyriuje veik nėra lituanistikos,
o nuo išeiviškos bendruomenės jis pats šalinosi. Čikagos lietuvių
Rytmečio ekspresas radijo laidoje 1995 m. vasario 5 d. jis kalbėjo,
kad tarybinė okupacija priartino Lietuvos lietuvius prie europietiško
gyvenimo standartų ir lietuviai tapę panašūs į vidutinio lygio
europiečius ir amerikiečius ir savo mąstysena, ir prioritetais,
ir gyvenimo būdu. J.Kojelis cituoja A.Štromo žodžius : Negalima
prikišti tarybų valdžiai, kad ji iš lietuvių norėjo atimti kalbą,
o tik papildomai mokė rusų kalbos, per kurią pasaulio problemos
tave ima liesti betarpiškai, ir tas kosmopolitėjimas yra ir apsišvietimas.
A.Štromas daro išvadą, kad išeivija kokia buvo ksenofobiška, tokia
ir liko. Toliau J.Kojelis rašo, kad sunku suprasti, kodėl prof.A.Štromas
patalpintas tarp išeivių, nuo kurių jis šalinasi, ir kodėl jo palikimui
skiriama tiek daug dėmesio ir išlaidų? Straipsnio autoriaus įsitikinimu,
Lietuvių išeivijos institute VDU istorikai yra patekę į antiklerikalinio
fronto išeivių įtaką, ir jų tyrimo darbai tapo politizuoti ir ideologizuoti.
Tokios tendencijos pastebimos ne tik įvairiuose leidiniuose, bet
ir mokslinėse konferencijose, kuriose vienašališkai atakuojama tautinė
ir antibolševikinė lietuvių rezistencija išeivijoje ir Lietuvoje.
Sunku aprėpti dvidešimt autorių straipsnius, tačiau
visi jie tikrai verti dėmesio, aktualūs, susiję su nūdienos Lietuvos
gyvenimu, jos problemomis. (Įdomų kun. A.Palioko straipsnį apie
trėmimus spausdinsime netrukus.)
Kazimieras DOBKEVIČIUS
© 2005 "XXI amžius"
|