Nūdienos būtinybė suvokti skirtybes
Edmundas SIMANAITIS
Teisininkas Kęstutis Čilinskas savo straipsnyje
Žmogaus teisių gynimas visada kam nors nemielas? (Bernardinai.lt,
2005 11 03) rašo: Gerai politiškai orientuotas oponentas man primins,
kuo skiriasi JAV nuo stalininės Sovietų Sąjungos, o Irakas nuo Lietuvos.
Nesiimu teigti, kiek esu gerai orientuotas
politiškai, tačiau nuomonę apie minėtus skirtumus susidariau palaipsniui.
Laisvės kovų, nelaisvės gulage, sovietmečio, Sąjūdžio ir III Respublikos
metais ta nuomonė kristalizavosi, bet iš principo nepasikeitė. Teisininko
klausimai provokuoja kur kas išsamesnį atsaką, bet straipsnio apimtis
ribota. Be to, numanu, ką autorius turi omenyje. Esu linkęs laikytis
JAV lietuvių išeivijos politiko, Oklahomos universiteto profesoriaus
Vytauto Stasio Vardžio (1924-1993) maksimos svarbu siekti ne žvelgimo
į vieną tašką, o žiūrėjimo viena kryptimi.
Ėmiausi atsakymo dar ir todėl, kad lapkričio
23 dieną minėjome Kariuomenės dieną. Straipsnio autorius griežtokai
įspėja: Bet Lietuva, smerkdama kitus, neturi užmiršti, jog pasiuntė
savo karius į Iraką padėti karinę agresiją vykdančioms valstybėms.
Kuo skiriasi jav nuo Sovietų Sąjungos?
Esminių skirtybių rastųsi labai daug, tačiau gvildenama
tema bene geriausiai tiktų paminėti tokį skirtumą. Abi šalys dalyvavo
Antrajame pasauliniame kare. Ir vienos, ir kitos šalies karinės
pajėgos vykdė karines operacijas. Buvo išvaduojamos vermachto užkariautos
svetimų valstybių žemės, buvo okupuojamos priešo teritorijos.
Amerikiečiai visose laikinai užimtose teritorijose
atlikdavo denacifikaciją ir išvesdavo iš jų savo kariuomenės dalinius.
Nėra faktų, rodančių, kad JAV būtų prisiskyrusios sau išvaduotą
kraštą ar okupuotą priešo teritorijos dalį.
Sovietų politika buvo diametraliai priešinga.
Visose svetimose teritorijose išstūmus vermachto dalinius buvo vykdomos
masinės represijos vietinių gyventojų atžvilgiu ir kuriamos marionetinės
vyriausybės. Sovietų armija pamiršdavo po išvadavimo išeiti
namo arba labai vėluodavo tai padaryti. Baltijos šalys po reokupacijos
vėl buvo prijungtos prie sovietų imperijos. Skaudu, bet verta priminti
Rytprūsių ar Kurilų salų likimą. Kremliaus propaganda skelbė, kad
susigrąžinamos senosios rusų žemės (iskonno russkije zemli,
rus.) Nukariautuose Rytprūsiuose visi ten užklupti gyventojai, tarp
jų daug baltų kilmės mūsų gentainių, buvo išžudyti arba ištremti.
Visi vietovardžiai ir net hidronimai buvo surusinti, susovietinti.
Tai grobikiškos politikos juodieji vaisiai.
O kuo skiriasi Irakas nuo Lietuvos? Daug skirtumų,
bet nagrinėjamos temos požiūriu bene ryškiausias skirtumas būtų
nedraugiška politika kaimynių šalių atžvilgiu. Irakas 1980 metais
užpuolė Iraną ir kariavo iki 1988-ųjų. 1990 metais Irako kariuomenė
įsiveržė į Kuveitą ir jį okupavo. Irako tautos čia niekuo dėtos.
Diktatoriaus valia lėmė agresiją. Verta būtų paminėti ir islamo
bei krikščionybės esminės svarbos skirtumus, bet tai geriau padarytų
religijotyros specialistas atskiru analitiniu straipsniu.
Antroji Lietuvos Respublika buvo nusiteikusi palaikyti
geros kaimynystės santykius su visomis kaimynėmis valstybėmis, bet
Vilniaus krašto laikinas praradimas, o vėliau Stalino-Hitlerio suokalbis
niekais pavertė Lietuvos siekimą visapusiškų lygiaverčių santykių
su kaimynėmis.
Dvejopa okupacijos sąvoka
Okupacija yra dvejopa. Viena, kai šalis agresorė,
vykdydama imperinę grobuonišką politiką, okupuoja šalį, o po to
imasi represijų naikina, tremia užkariautos šalies gyventojus.
Tarptautinė teisė tai kvalifikuoja kaip sunkius karo ir genocido
nusikaltimus, kuriems nėra senaties.
Besiplečiančios globalizacijos sąlygomis žymiai
padidėjo ABC (atominio bakteriologinio cheminio) ginklų išplitimo
grėsmė. Branduolinio ginklo atsargų sukaupta tiek daug, kad jų pakaktų
daugelį kartų sunaikinti ne tik Žemės civilizaciją, bet ir visa
kas gyva mūsų planetoje. Tokia nūdienos tikrovė. Pasaulis gyvena
ginklavimosi pusiausvyros sąlygomis, balansuodamas ties susinaikinimo
riba.
Yra okupacijų, kurios neišvengiamos. Aktyvėjanti
teroristų veikla kelia didelį pavojų tarptautiniam stabilumui ir
taikai. Jeigu į jų rankas patektų ABC masinio naikinimo ginklai,
kiltų neatidėliotinas poreikis neutralizuoti potencialią grėsmę.
Tokios tikimybės lengva ranka negalima nubraukti. Pasekmės būtų
katastrofiškos visam pasauliui. Su terorą remiančia ar vykdančia
valstybe dar galima derėtis iki ultimatumo. Bet valstybė negali
derėtis su jokių moralinių skrupulų ar tarptautinės teisės normų
nepripažįstančia teroristų grupe. Tai prilygtų šantažuojamos šalies
vyriausybės moralinei kapituliacijai. Bet kurios demokratinės valstybės
politinė vadovybė turėtų imtis visų įmanomų priemonių, apsaugančių
savo piliečius nuo teroristų išpuolių. Antraip ji turi pasitraukti,
kaip negebanti atlikti svarbiausios savo funkcijos užtikrinti
savo šalies piliečių saugumą.
Gynybos strategija pasikeitė
Teroristai, susprogdindami prekybos centrą Niujorke,
nužudė kelis tūkstančius taikių piliečių. Šis išpuolis privertė
pakeisti atgrasymu paremtą gynybos strategiją. Karinė galia turėjo
rodyti valstybei galimai agresorei, kad užpuolimo atveju sulauks
triuškinančio atsakomojo smūgio. Tačiau kurios šalies vyriausybė
sutiks pasyviai laukti, kol teroristų grupė įsigytu ar pasigamintu
ABC ginklu nušluos nuo Žemės miestą ar net visą šalį su keliolika
milijonų gyventojų, kad po to galėtų neva teisėtai smogti triuškinantį
atsakomąjį smūgį užpuolikui?
Kam smogti? Teroristai neįsivardija veikią kurios
nors valstybės vardu ar girdamiesi turį jos įgaliojimus, nors visada
bazuojasi konkrečios valstybės teritorijoje. Demokratinių šalių
valdžios institucijoms tenka spręsti egzistencinės svarbos neatidėliotiną
uždavinį kaip apsaugoti gyventojus nuo teroro išpuolių? Pasaulio
politikai jaučia atsakomybę, arba turi ją jausti, suvokdami, kad
masinio naikinimo ginklo panaudojimas gali įžiebti trečiąjį pasaulinį
karą. Nesunku įžvelgti trečiajame pasauliniame kare laimėtojų
nebūtų.
Buvo prieita prie išvados, kad reikia imtis kolektyvinių
prevencinių priemonių. Atkūrus Lietuvos valstybingumą buvo pasirinktas
kelias į Vakarus. Tiesą pasakius, kito pasirinkimo ir nebuvo. Savo
noru atgalios į tą patį narvą, nors ir su kita iškaba, jau buvo
nebeįmanoma. Lietuva savo saugumą susiejo su kolektyvinės gynybos
sistema NATO.
Dėl Lietuvos dalyvavimo okupacijoje
Minint krašto apsaugos sistemos atkūrimo 15-os
metų sukaktį, kariuomenės vadas gen.mjr. Valdas Tutkus kalbėjo apie
gynybos strategijos pasikeitimus: Narystė NATO tai ir atsakomybės
dalijimasis, ir įsipareigojimai. Kariuomenės pagrindinis uždavinys
buvo ir lieka toks pats ginti savo valstybę, bet patys vieni jau
nesiginsime. Ginsimės kolektyviai. Dar daug kam nelengva suvokti,
kad mūsų kariai gina Lietuvos laisvę Afganistane.
Lietuvos karių indėlis į tarptautinio saugumo
palaikymą negali būti laikomas dalyvavimu svetimos šalies okupacijoje.
Tokios misijos vertintinos kaip parama Afganistano, Irako, kitoms
tautoms. Verta priminti, kad pirmą kartą Lietuvos kariuomenės istorijoje
mūsų karių grupei Afganistane teko visiškai nauja užduotis. Goro
provincijoje reikia pagelbėti vietos valdžiai ir imtis valstybės
atkūrimo veiksmų koordinavimo anaiptol ne karinėse srityse, o būtent
humanitarinės paramos, finansų, švietimo, sveikatos apsaugos ir
t.t.
Pašalinus agresiją ir terorą skatinusius režimus,
šios šalys pačios tvarkysis ir lygiateisiais pagrindais bendraus
su kitomis demokratinėmis valstybėmis. Didelė klaida ir gėda būtų
nepadėti diktatorių terorą kentusių šalių gyventojams.
Jau neįmanoma nesuvokti, kad intensyvėjančios
globalizacijos ir ABC ginklo išplitimo epochoje Žemė prilygsta dideliam
kaimui. Nesvarbu, kuri troba bus padegta pirmoji. Gaisras gali apimti
visą kaimą ir baigtis sunkiai įsivaizduojama katastrofa. Rūpintis
tarptautiniu saugumu turėtų ne viena paskira valstybė, turinti išskirtinę
ekonominę ir karinę galią. Tai visų tautų išlikimo ir saugaus
gyvavimo reikalas. Daiktus reikia vadinti savo vardais.
* * *
Garbusis teisininkas pagrįstai rūpinasi žmogaus
teisių gerbimu. Belieka jam pritarti su nedideliu patikslinimu
teroristų, nusikaltėlių žmogaus teisės taip pat turi būti ginamos,
tačiau tik... kalėjime.
© 2005 "XXI amžius"
|