Dirbtinė aktualija
Gražina Trimakaitė
Kada imama apie ką nors daug kalbėti, visada verta
pasidomėti, ar ta aktualija yra tikra ar dirbtinė. Šiomis dienomis
Lietuvoje tokia ne visai aiškia aktualija paverstas Džordžo Sorošo
fondas ir jo finansuojamos organizacijos. Galima įtarti, kad ši
aktualija yra dirbtina, nes ją svarstyti buvo svarbu gal prieš penkiolika
metų: tada buvo laikas, kai fondo reikšmės svarstymas galėjo turėti
pasekmių. Tada buvo galima kažką daryti: fondą priimti arba nepriimti,
o jeigu priimti, tai spręsti, kokių atsargumo priemonių imtis juo
naudojantis. Tačiau tada diskusijų nebuvo, ir greičiausiai todėl,
kad besiginčijant galėjo paaiškėti, jog fondą priimti yra pavojinga.
Tuo laiku buvo ir pasielgta atitinkamai: arba nepriimtas, arba priimtas
atsargiai. Bet triukšmas pakeltas šiandien, todėl tuo klausimu ir
reikia pakalbėti.
Fondo atėjimas. Fondas atėjo tarsi linkėdamas
gero padėti besikuriančiai Lietuvai. Už geležinės uždangos ilgus
metus buvusi uždaryta, dabar Lietuva buvo paskatinta būti atvira,
kad atsikurdama nenuvingiuotų klaidingu keliu. Tiesa, buvo įspėjimų,
kad gal kaip tik fondas ir pasiūlys klaidingą kelią. Vilius Bražėnas
pasakoja, kad jis pats yra dalyvavęs inteligentų diskusijoje, kurioje
buvo svarstoma, priimti ar nepriimti Sorošo fondą. Jeigu buvo svarstyta,
vadinasi, abejonių tada būta. Kai ateinama tik su gerais norais
ir su daug pinigų, atrodo, kad nebūtų ko nė svarstyti, tik reikėtų
priimti. Matyt, šiek tiek abejota gerais norais. Ir abejota buvo
per mažai, nes įspėjančiųjų per mažai klausyta. Tikriausiai bijota
abejoti ar daugiau klausyti. Tokių atvirų diskusijų, kokios dabar
keliamos, turbūt išvengta sąmoningai. Tokį elgesį pateisinti galima:
tada labai trūko pinigų. Valstybė nedavė jų nei kultūros projektams,
nei pilietiniams judėjimams. Fondas davė pinigų tarsi nekeldamas
jokių nepriimtinų reikalavimų. Štai ir dabar Dž.Sorošas įsitraukė
į diskusiją Bernardinuose (ar tikrai jis, ar kas nors jo vardu)
ir ten pasakoja apie savo buvusius ir esančius geruosius tikslus:
(...)Mano filosofijoje atvira visuomenė yra pagrįsta tuo, kad
mes visi veikiame, remdamiesi netobulu suvokimu. Niekas nežino ir
negali žinoti absoliučios teisybės.
(...) Uždaroje visuomenėje dominuoja valstybė,
o valstybė tarnauja dogmai, kuri pretenduoja įkūnyti absoliučią
tiesą. Tokioje visuomenėje nėra laisvės. (...)
(...) Steigiant atviros visuomenės fondus Vidurio
ir Rytų Europoje mano misija buvo padėti šioms šalims pereiti iš
komunizmo į atvirą visuomenę. Ir dabar aš esu įsitikinęs, kad nuo
to, ar šis perėjimas bus sėkmingas, didžia dalimi priklausys mūsų
ateitis.
Buvo perspėjimų, kad tie tikslai nėra visai geri.
Neskaidrūs, kaip dabar sakytume, bet tada labai reikėjo pinigų ir
neskaidrumo stengtasi nepastebėti. Net ir V.Bražėnas diskusijoje
Bernardinuose sako: (...) Jau 1997 m. Dienovidis (žr. Nr. 39)
man sudarė progą susitikti su keliais žymiais Lietuvos intelektualais.
Tada supratau, kad jis (Sorošo fondas G.T.) buvo veik išganymas
to meto padėtyje ir negalėjau nieko smerkti dėl pažiūrų skirtumo.
O V.Bražėno nuomonė apie šį fondą, ne šiaip sau
kokia, bet faktais grįsta neigiama nuomonė, yra gerai žinoma.
Nė vienas nesmerkiame fondo, bet blogas jo pasekmes
matome. Jeigu būtų stengtasi imti pinigus ne galvą smėlin įkišus,
kad tik ko bloga nepastebėtum, o kaip tik visus pavojus numačius,
blogosios pasekmės gal būtų visai pasitraukusios arba bent sumažėjusios.
Toks ankstesnis aiškinimasis dėl galimų fondo pavojų galėjo padėti
net ir tada, jei jis ir nebūtų paskatinęs atsisakyti fondo. Paimti
pinigus ir įsipareigojimų neįvykdyti yra tokia leistina gudrybė,
kuri yra galima ir pateisinama, kai duodantysis slepia savo blogus
tikslus. Jis žino, kad nesuprantantieji juos įvykdys. Taip ir padarė
tų tikslų suprasti nepasistengę Lietuvos inteligentai; jeigu būtų
pasistengę suprasti, būtų galėję paimti pinigus ir ne viską įvykdyti.
Tačiau jie tikriausiai įvykdė visus fondo reikalavimus, nors šis
ir slėpė savo blogus ketinimus.
Reikėjo labai pagalvoti ir suprasti, kas yra vadinamoji
Atviroji Lietuva, kurios labui jie pasiryžo už pinigus darbuotis.
Pagalvojus buvo galima suprasti, kad žodžiai atvira Lietuva iš
tikrųjų reiškia, jog Lietuvos nėra. Jeigu joje pinigais remiama
tik tai, kas nelietuviška, tai kur tada pačiai Lietuvai būti? Kas
lietuviška, tarsi turėjo išlikti savaime. Taip būtų galėję įvykti,
jeigu Lietuvos nelaimė būtų tik jos ilgas buvimas už geležinės uždangos,
o ne už tos uždangos veikusi ir Lietuvą alinusi nužmoginanti sistema.
Sistema, kuri, Lietuvai atėjus į nepriklausomybę, niekur nedingo,
bet toliau savo veiklą tęsė, ir dar ir dabar nesiliauja veikusi.
Tokiame fone rėmimas visko, kas nelietuviška, buvo pagalba tos niekur
neišėjusios sistemos darbui.
Specialūs pinigai, skirti tarsi šalies atsivėrimui,
neskiriant jokių pinigų buvimui savimi, kartu intensyviai vykstant
nepasitraukusiam sovietiniam griovimui toks buvo Lietuvai išbandymas.
To išbandymo Lietuvai visai nereikėjo. Buvo išgalvotas gąsdinimas,
kad Lietuva pasiliktų uždara, jeigu nebūtų gavusi fondo pinigų,
bet jis yra tarsi be pagrindo. Lietuva visada mokėjo kam reikia
atsiverti net ir nesinaudodama specialiais pinigais. Lietuva net
geležinę uždangą šiek tiek praskleisdavo ir Rusijos rytams atrodė
vakarietiška. Prisiminkime Pirmąją Respubliką (kurią dar kai kas
pavadina prieškario, o šiek tiek gražiau ir teisingiau Vasario
16-osios Lietuva): jai nereikėjo jokių specialių fondų naudoti,
kad galėtų Vakarams atsiverti. Jauni Lietuvos inteligentai važiavo
į užsienį, ten mokėsi ir tapo vakarietiškais. Lietuva nėra linkusi
į uždarumą. Kai vyksmas yra natūralus ir be fondų papirkinėjimo,
inteligentai daug geriau atsirenka, kas gera Lietuvai tinka iš svetur
pasiimti. Pirmosios Respublikos inteligentai ne tik buvo vakarietiški,
bet jie labai mylėjo savo Tėvynę, todėl buvo blaiviai mąstoma, ką
tinkama jai pritaikyti iš savo perimtų Vakarų. Lietuva pati savaime
nelinkusi užsiverti, ir todėl geradarių pinigai turėjo būti skirti
ne kokiam nors nežinomų tikslų atvirumui: kas norėjo jai gero, turėjo
skirti ne atsivėrimui, bet buvimui savimi. Pirma būti, paskui atsiverti
tik toks kelias yra perspektyvus ir teisingas. Kai tuštuma atsiveria,
tai tarsi kažkas braunasi į tą tuštumą, o ji pati niekuo netampa.
Atvira Lietuva nėra Lietuvos: tokio tikslo buvo siekta, ir tas
tikslas beveik įvykdytas.
Dar kitas tikslas yra visiškai įvykdytas. Kas
žinojo, kas galėjo numanyti, jog atvira Lietuva reikš jos atsivėrimą
komunistinės nomenklatūros revanšui. Dabar matome, kad taip įvyko,
o tada buvo galima nuspėti, kad taip įvyks. Šiuo požiūriu inteligentai
neįvykdė savo pareigos Tėvynei. Gavę fondo pinigus, jie ėmėsi keistai
atverti Lietuvą, o nesirūpino jos pačios buvimu. Jeigu bent dalis
to fondo įdarbintų inteligentų kasdien būtų aiškinę tautai, kaip
jai mylėti Tėvynę ir rūpintis valstybe, Lietuvos padėtis dabar galėtų
būti kitokia. Ne primityviai aiškinę ir ne turėdami tikslą atgrasinti
tam jie ir yra inteligentai, nes ką daro, sugeba kūrybingai padaryti.
Ne mažiau kūrybingai ir išradingai nuolat buvo tyčiojamasi iš Lietuvos
ir jai tarnaujančių žmonių. Vieniems besityčiojant, o kitiems tylint,
buvo įvykdyta po okupacijos metų dar neatsigavusios žmonių sąmonės
destrukcija. Iš to kilo kvaili balsavimai, iš to kaskart vis blogesnė
valdžia ir negrįžtamas nomenklatūros įsigalėjimas. Iš čia prasidėjo
ir jaunimo traukimasis iš Lietuvos be pažadų sugrįžti ir noras kuo
greičiau nutautėti. Tokios emigracijos Lietuvoje dar nebuvo. Ekonominiai
pabėgėliai išvykdavo norėdami sugrįžti; dar didesnį norą sugrįžti
ir dirbti Tėvynei turėjo politiniai pasitraukėliai.
Galima apžvelgti ir dabartinio triukšmo dėl šio
fondo priežastis. Tai jau ne aktualija, nes jau nieko negalima pakeisti.
Fondui šis triukšmas nepavojingas. Sakoma, kad fondas ir taip
jau traukiasi iš Lietuvos jau uždaro knygų leidimo programą. Traukiasi,
nes jo darbas jau padarytas. Nomenklatūra įtvirtinta, o Lietuvos
inteligentija ir netgi visa tauta beveik nutautėjusi. Ji jau nieko
bloga nemato, kad ją valdo ar valdys Archangelsko ruso partija.
Kultūros ministras rusas ir savaip traktuoja kultūrą. Taip traktuoja,
kad jo ministerijoje kabo Kalvio Ignoto teisybė autoriaus portretas,
o Geteborgo knygų mugėje nebuvo galima rodyti Lietuvos laisvės kovų
ir tremties baisumų. Ant tiltų puikuojasi okupacijos metų stovylos
ir herbai, klesti Grūto parkas, ir nieko bloga dėl šito nemato atviri
lietuviai. Kažkada, kai po Sąjūdžio į valdžią buvo išrinkti komunistai,
buvo prarasta politinė savigarba, ir su tuo jau apsiprasta; dabar
prasidėjęs etapas tautinės savigarbos sunaikinimas, nes jau apsiprantama
su mintimi, kad Lietuvą gali valdyti rusai, ypač jeigu atsiranda
gerų rusų. Taigi fondas gali didžiuotis sunaikinęs tautinę savigarbą.
Veiksmas toliau jau vyksta savaime, ir jėgų jam pasipriešinti jau
neliko. Jei dar liko, tai mažutėlės, sunykusios ir visai nefinansuojamos,
jos jau pasmerktos žūčiai ir todėl nepavojingos.
Todėl ir leista kai kam patriukšmauti ir sukelti
skandalėlį, kokiais beveik neabejotinai Lietuva specialiai yra maitinama,
kad žmonės nesusikauptų šalies gerovei. Nauda iš skandalo tik
Respublikai, kuri leidžia apie save žinoti, kad ji dar kvėpsi,
ir jai šioks toks pasipopuliarinimas, ir ne vien tik jis. Kai toks
purvinas leidinys kaip Respublika ima ginti patriotiškumą tai
patriotiškumas nėra ginamas, o tik kompromituojamas. Kai užsipuldinėti
Sorošo fondą imasi Respublika, fondui tai atsiliepia kaip jo išteisinimas.
Kad ši priemonė veikia, matyti iš diskusijų Bernardinuose, kur
ne vienas pastebi: jeigu blogoji Respublika peikia, vadinasi,
fondas yra geras. Paskui Respubliką ėmė peikti ir blogas V.Uspaskichas,
ir tada fondas jau visai išteisinimas. O iš to, kad dalis žmonių
patikės Respublikos rašiniais, taip pat išpešama nauda. Mat fondo
finansuojamose organizacijose dirbo ir dirba nemažai ir patriotiškos
pakraipos žmonių, kurie iš tikrųjų pinigus gauna, bet tyčia arba
netyčia nevykdo pragaištingų fondo užduočių, kartais jų net nelabai
suprasdami. Tokia galimybė buvo, nes fondas nėra toks akylas kaip
kokie KGB sekliai ir iki galo nesukontroliuoja savo nupirktų fondo
paramą gavusiųjų veiklos. Nesant smulkmeniškos kontrolės, galima
veiklą pasukti ir geresne kryptimi. Jeigu taip daug kas būtų darę,
Sorošo fondas būtų mažiau pakenkęs Lietuvai. Pirmieji naudojusieji
fondo pinigais mažai kas tą (vengimą kenkti Lietuvai) darė, bet
jauni, neseniai atėjusieji, gali būti, nei žino fondo užduočių,
nei jas vykdo, bet Respublikos kartu su visais yra bandomi sukompromituoti.
Jie beveik gryna sąžine ginasi ir aplinkinių yra ginami, vadinasi,
tuo pat metu ginami ir bloga dariusieji bendradarbiai. Taip susidaro
tokia sumaištis, kuri yra labai naudinga toliau protams drumsti.
Blogieji puola bloguosius kad išbalintų; puola ir geruosius
kad blogaisiais padarytų. O gerieji, save teisindami, kartu ima
teisinti ir kenkėjus taip vis daugėja neaiškumų.
Fondo teisinimai. Kokia nauda iš triukšmo
ir kodėl nereikia jo kelti? Lietuvoje fondui pateisinti tinka purvinoji
Respublika, bet yra tos pačios rūšies ir ne vien Lietuvos masto
pateisinimų. Sakoma, kad diktatoriški režimai Sorošo fondo nepriima,
ir iš to galima spręsti, kad jis yra geras. Tokį teisinimą, be išlygų,
pateikia savaitraštis Panorama (Nr. 9).
Tiesa, kad fondo nepriima V.Putinas, jau buvusį
priimtą į Baltarusiją, A.Lukašenka jį išvijo. Bet priežastys, kodėl
šie du veikėjai taip daro, gali būti visai ne tai, kad fondas yra
geras. Daug paprasčiau diktatoriškiems režimams konkurento nereikia.
V.Bražėnas tokiais atvejais pateikia pavyzdį: Stalinas Trockį išvijo,
o vėliau ir nužudė ne todėl, kad Trockis nebuvo komunistas, bet
todėl, kad šis buvo jam konkurentas diktatoriai nepakenčia pajėgių
konkurentų. Taip ir galima paprastai aiškinti. Bet fondo išvijimas
gali būti ir ne dėl numatomos konkurencijos, o globalistų plano
vykdymas įvairiais būdais naikinti laisvę. Kur yra diktatūra ir
yra valdoma atvira prievarta, ten valdymo Sorošo naudojamu būdu,
t.y. papirkinėjimais, nereikia. Kur vyksta pasikeitimai ir pakvimpa
laisve, ten tuoj atskuba fondas. Fondas superka protus ir pakreipia
savo norima linkme, kad protai nebūtų laisvi ir per juos valstybėje
pergalingai neįsitvirtintų laisvė. Tokios kelios valdymo formos
globalistams yra reikalingos. Nors atviros jėgos naudojimas yra
užtikrintas ir gana patikimas valdymo būdas, dėl kelių priežasčių
jis negali būti ilgalaikis. Jis paprastai būna nepatrauklus. Aplinkai
jis kelia pasipiktinimą ir pasibjaurėjimą, viduje dažnai pasipriešinimą,
kuris nors ir slopinamas, bet vis tiek kartu silpninama ir sistema.
Dar labiau ją ardo pačių valdančiųjų savotiškas nuprotėjimas. Valdantieji
yra gundomi ir susigundo protu nesinaudoti dar ir tada, kai jį dar
turi. Nenaudojamas protas atrofuojasi, o juo išnykusiu jau ir norėdami
negali pasinaudoti. Tokie reikalai ir su diktatorių bei jų valdinių
protu, todėl ir žlunga jėga paremtos imperijos. Sovietų imperiją
pasaulio globalistai ilgai rėmė ir ją žlungančią stengėsi išlaikyti.
Taip jie pratęsė jos gyvenimą, bet sistemą išlaikyti pasidarė per
brangu, tad jie leido imituoti jos griuvimą ir ją atkurti kitu pavidalu,
kaip dabar yra daroma. Kiti pavidalai, kiti veikėjai, ir todėl tampa
reikalingas valdymas Sorošo būdu; iš jo tikimasi, kad toks valdymas
bus ilgalaikis, nes taip valdant proto galios neprarandamos. Valdantieji
turi jėgos atitikmenį pinigus, bet ir pinigams tinkamai panaudoti
jiems reikalingas protas. Jie turi stebėti visuomenėje atsirandančias
laisvėjimo tendencijas ir laiku užbėgti joms už akių. Jie tą ir
daro: sukuria organizacijas, tarsi siekiančias atbundančios visuomenės
norimų tikslų, o iš tikrųjų tik vaidinančias atitinkamą veiklą ir
žlugdančias laisvėjimą. Taip būna sukuriamos katalikiškomis pasivadinusios
ir ateizmą, dažniau praktinį ateizmą, skleidžiančios organizacijos
arba spaudos leidiniai; būna konservatoriškos prieš konservatizmą
kovojančios (kad ir jo nerėmimu) organizacijos; labai dažnos tarsi
pilietiškumo ugdymu užsiimančios ir valstybę ardančios veiklos.
Pastebėti ir atitinkamus darinius kurti reikia proto, tad protas
nesunyksta, ir galima manyti, kad bent dėl tos priežasties dėl
nuprotėjimo tokia sistema neturi žlugti. Sistema galėtų tapti ilgalaikė,
jeigu nebūtų konkurencijos. Senų laikų jėga valdantieji atkunta
gudruolių priedangoje, įtvirtina savo valdžią ir fondininkams parodo
duris, pro kurias anie be gailesčio išeina, nes žino, jog savo užduotį
atliko. Pagaliau netoli ir išeina. Jeigu turintieji jėgų vėl apsilps
nuprotėję, tai fondas papirkinėtojas yra netoli, ir jį galima atgal
pasišaukti, nes Lietuvos medaliais jis jau yra apdovanotas bus
malonu sugrįžti.
Tokios yra globalistų pastangos, nukreiptos prieš
laisvę.
Galima pastebėti ir tokį kaltinimą puolantiesiems
bei fondo teisinimą: keliose valstybėse, tarp jų ir Rusijoje, vienu
metu vyksta fondo užsipuldinėjimai. Rusijoje tas puolimas vyksta
prieš kitus nevyriausybines organizacijas finansuojančius fondus,
kuriuos dabar bandoma išvyti. Kadangi puolimas vienalaikiškas, tuo
naudojamasi fondui teisinti gerąjį fondą esą puola blogos jėgos.
Fondą galutinai išteisina dar vienas Lietuvos blogasis, visai Putino
balsu begrasinąs, kad neleisiąs piliečių organizacijoms už užsienio
pinigus valdžią kritikuoti. Jisai nedrausiąs kitam užsieniui Rusijai
savo pinigais daryti įtaką Lietuvoje, o čia esą Vakarai, ir jiems
to negalima. Tai baisūs kaltinimai, tik neatkreiptas dėmesys, kad
ir Sorošas visai nereiškia Vakarų. Čia pasireiškia tik globalizmas,
kuriame nėra jokių Vakarų ir kurio interesai sutampa su Rytais
padėti išnykti tautoms ir valstybėms. Įvykių (fondo puolimo) keliose
šalysese sinchronizavimą galima paaiškinti lengvai turintiems
pinigų tikrai nesunku panašius spektaklius surengti keliose valstybėse,
kad daugiau žmonių suklaidintų, jog skriaudžiami gerieji. O kankiniai
juk visada populiarūs.
Nors nelabai dažnas, bet galimas paminėti yra
dar vienas teisinimas Sauliaus Stomos samprotavimuose Delfyje.
Jis rašo, kad tos pilietinės Sorošo steigtos organizacijos yra vos
gyvos, tad kokią grėsmę čia mato Respublika. Grėsmę jau aptarėme,
ir ji buvo labiau ne veiksmas, o neveikimas: inteligentai savo laiku
neatliko savo pareigos. Su inteligentų darbu yra kitaip nei su fizinio
darbo darbininkais, kur jų skaičius gali lemti darbo sėkmę ar nesėkmę.
Inteligentas ir vienas gali labai didelę įtaką padaryti (arba jos
nepadaryti), ir kiekvieno iš jų pasitraukimas iš valstybės ir tautos
veiklos į neaiškią atvirybę gali būti pražūtingas (o tų pasitraukusių
buvo ne vienas ir ne dešimtis daug daugiau).
Kaip yra dabar? Žinome, kaip fondas atėjo,
ką jis nuveikė ir ko mes nenuveikėme. Koks dabar elgesys būtų tikslingiausias
pagal žinomą posakį: turim tai, ką turim?
Visų pirma reikia kuo daugiau žinoti tik tada
rasime išeitį. Visai nereikia bijoti kalbėti apie blogus fondo tikslus
ir apie tai, kaip jam pavyko juos pasiekti. Nereikia fondo veikloje
dalyvaujantiems atkakliai gintis: jie tą daro, ir tuo atrodo nepatikimi.
Argi reikia gintis, jei buvo būtinybė naudotis pinigais ir tik buvo
neapsižiūrėta dėl blogų fondo ketinimų, o pikta valia kilo tik nedaugeliui.
Gali būti, kad daugelio net ir valia buvo gera, kai pinigai paimti
ir geram panaudoti. Geriau yra atvirai kalbėti: kurie suklydo
suklydo, nežinojusieji sužinos, o kurių pikta valia tie nesisakys,
ir jų šaknys pasiliks paslėptuose arba į Maskvą išvežtuose archyvuose.
Jų yra visose srityse, ne tik tarp Sorošo fondininkų. Reikia kuo
daugiau pastangų, kad visi žinotų; gal ir Sorošas tegul žino, jog
yra gudrių žmonių ir ne visus jis apgavo.
Laikas parodys, ką veikti tą žinantiems. Tikriausiai
jau dabar daug kas nenorėtų, kad išnyktų jo įkurtos organizacijos.
Joms išnykus, atsirastų bedarbių ir dar padidėtų besitraukiančių
iš Lietuvos žmonių skaičius, o dabar jie vis dar dirba nors kokį
darbą Lietuvoje. Kaip ir anksčiau reikėjo, taip ir dabar galima
stengtis vykdyti ne blogus Sorošo užsakytus planus, bet kreipti
juos į gera. Atrodo, kad tam sąlygos gerėja: jau yra leidžiama ir
patriotinė retorika. Bernardinuose spausdinamame Atvirame laiške
Respublikos leidinių grupės leidėjams yra sakoma: Solidarizuojamės
su savo valstybei ištikimais, Tėvynę mylinčiais, demokratijos principus,
žmogaus teises ir laisves nuosekliai ginančiais Lietuvos Respublikos
piliečiais (...). Kaip matome, jau einama kartu ne su atvirą, o
tiesiog Tėvynę mylinčiais. Kaip okupacijos metais negalėjo būti
Lietuvos, o tik Tarybų Lietuva, taip dabar ji jau buvo privalomai
atvira, ir štai šiuo atveju padaryta nuolaida. Gal ir daugiau bus
nuolaidų. Fondo reikalavimai švelnėja.
Kas įvyko, jau vis tiek yra įvykę. Sorošininkai
prisidėjo, kad įvyktų, kad nomenklatūra įsitvirtintų, paimtų valdžią
ir grasintų, bet dabar jie jau tapo lyg ir apsauga nuo tų grasinimų.
Taip atsirado vis šiokia tokia properša kokiai nors minčiai pasakyti.
Būtų nemalonu įsivaizduoti, kad štai imtų ir išnykų Bernardinai,
ir neaišku, ar kas nors panašaus jų vietoj atsirastų. Nors Bernardinai
teigia pinigų iš fondo negaunantys, tai neturėtų kartu su fondu
išnykti, bet jie gali būti susiję su kuo nors kitais, tokius pinigus
gaunančiais, ir nuo jų priklausomi. Bernardinų netekti būtų gaila:
nors jie ir ne viską pakenčia ir labai vengia paaiškinimų apie globalizmą,
bet vis dėlto įdeda žymiai padoresnių straipsnių negu koks nors
Delfi, ir tada galima diskutuoti. Ir su XXI amžiumi jie nebijo
kalbėtis tai taip pat yra pažangu. Tad reikia palinkėti, kad neišnykų
kartu su fondu. Gali būti, kad ir Tėvynės sąjungai padeda kažkoks
Sorošo lėšomis įkurtas institutas, ir tai taip pat yra naudinga
politinio gyvenimo įvairovei, kai ne visi pinigai priklauso tik
Rusijos statytiniams. Net ir kovotojas su korupcija Transparency
International retsykiais užkabina kokią nors korumpuotą struktūrą
toks pavyzdys buvo ir Bernardinuose.
O gal toks spėjimas klaidingai atrodo? Gal iš
tikrųjų, fondui pasišalinus, ne visi jo įdarbintieji inteligentai
iš Lietuvos išvyktų arba pas V.Uspaskichą įsidarbintų? Gal būtų
dalis net tokių, kurie ir už mažą atlyginimą imtų dirbti XXI amžiuje
ar įsitrauktų į tikrai patriotinės organizacijos Lietuvos Sąjūdžio
darbą? Gal natūraliai atsirastų tikras nepakantumas korupcijai,
kai išnyktų tarsi su ja kovojanti organizacija, o tuo labiau atsirastų
tikras pilietiškumas? Pinigus gaunančios organizacijos kartais būna
fiktyvios. Tokia organizacija su korupcija kovoja taip, kad ši nebūtų
nugalėta, nes už kovą gaunami pinigai. Jeigu nugalės, nebus su kuo
kovoti ir negaus pinigų. Panašiai ir pilietinės visuomenės neva
kūrėjams: jeigu ji susikurs, ką jiems reikės veikti ir už ką pinigus
gauti? Taip būna su finansuojamomis organizacijomis, kai nėra tikro
pasišventimo ir aukos. Bet gali būti ir paskatinimų tokiam netikram
darbui. Tam ir skatinama. Ypač kovotojai su narkotikais yra susirūpinę,
kad narkotikai neišnyktų ir vis būtų su kuo kovoti. Ir labai jau
vienpusiška pilietiškumo ugdytojų veikla, iš tikrųjų ardanti visuomenę,
kai jie užsiima vien tik kritika. Taip daryti negalima. Bet iš kur
gauti inteligentams supratimo (o jeigu inteligentas piktavalis
atsivertimo į gera ir po to supratimo), kad negalima visuomenės
vien tik kritika maitinti? Vien tik gryna kritika yra dvaro juokdario
darbas, o inteligentai yra kūrybingi. Jų darbo tik trečdalis gali
būti kritikai skirtas, bet Lietuvoje jau ir taip yra per daug kritikos
gali būti mažiau arba visai jos nebūti. Svarbu yra vizija, kaip
turi ir gali būti, šiek tiek sakant, kad taip nėra (geidžiamoji
kritika), ir didžioji dalis ką visi kartu ir kiekvienas atskirai
galime padaryti. Taip kalbantys inteligentai yra visuomenės ugdytojai,
o ne dvaro juokdariai, ir taip jie elgiasi ne priversti, o patys
skatinami savo pašaukimo tuo pašaukimu jie skiriasi nuo mažiau
mąstančių žmonių ir yra tikrieji inteligentai.
Klausimu pasakytas V.Bražėno patarimas jo komentare
Bernardinuose: Klausimas šiandien: ar jo (Sorošo G.T.) pinigu
besinaudoją intelektualai pasveria pliusus ir minusus tautinėse
ir apskritai dvasinėse svarstyklėse?
Neaiškioji šiandiena... Mums jau ne pirmas kartas,
kai esame bauginami: jeigu piktinsitės šitais blogais valdžioje
esančiais, ateis už juos dar blogesni. Todėl dažniausiai nesipiktiname.
Taip ir A.Brazauskas kurį laiką buvo demokratijos garantas tokia
buvo realybė, kai sostą užiminėjo R.Paksas. Ir dabar A.Brazauskas
jau kaip ir sugriuvo, bet nėra džiugesio, nes kitas ateinantis yra
rusiška pavarde ( kokia žlugusi tautinė savimonė) jau grasina uždrausiąs
valdžią kritikuoti, tuo tarpu kai anas lyg nedraudė, vadinasi, buvo
geresnis.
Ne visada galima remtis praeitimi. Gal reikėjo
A.Brazauską priimti garantu, tarkim, kol į NATO įstojome, o dabar
gal ir metas būti drąsesniems. Nebijome atvirai kalbėti apie Sorošo
fondą ir jo remiamas organizacijas. Juo labiau kad ne nuo mūsų priklauso,
išeis Sorošas iš Lietuvos ar neišeis. Nuo mūsų priklauso, kaip mes
juo naudosimės dar neišėjusiu arba kaip šalinsime jo buvimo, taip
pat ir išėjimo pasekmes.
© 2005 "XXI amžius"
|