Kitas žvilgsnis į Dž.Sorošą
Vilius Bražėnas
Sena naujiena
Džordžo Sorošo (George Soros ) pinigų galima įtaka
Lietuvos politikai neturėjo būti didelė naujiena Lietuvoje bent
jau kokius aštuonerius metus. Jau 1995-1997 metais apie jį, jo finansuojamą
Atviros Lietuvos fondą (ALF) dažnai buvo rašoma ir išeivijos, ir
Lietuvos spaudoje. Apie Sorošo pinigų pavojų bandžiau įspėti per
spaudą jau 1995-aisiais dar iš JAV. Savo archyve, storoje Soroš
byloje, turiu paketą jo ir rašinių apie jį kopijų. Sorošą su globalizmu
ir net su Z.Bzežinskiu siejantį straipsnį 1999 m. sausio 4 d. išspausdino
Kauno diena. 2000-aisiais išėjusioje (dvi laidos) knygoje Nauja
pasaulio santvarka? bent trijuose straipsniuose kalbama apie Sorošo
pinigus Lietuvoje. Keista, kad tik dabar staiga kilo stiprus susišaudymas
dėl Sorošo iš dviejų įsitvirtinusių intelektualinių apkasų. Ir Petras
Dirgėla buvo nemažai apie tai rašęs 1998 metais. Staiga, lyg nieko
nebūta, klausimas prasiveržia viešumon 2005-ųjų pabaigoje. Lyg kam
nors būtų prireikę ištraukti užsigulėjusią kortą nuo kokio svarbaus
reikalo dėmesiui nukreipti.
Archyve turimos JAV spaudos straipsnių kopijos
savo turiniu paneigia dabar kilusias užuominas, kad puolimai prieš
Sorošą yra antisemitų darbas. Viena griežčiausių jo kritikų yra
žydaitė Rachel Ehrenfeld. Penkių puslapių straipsnyje Džordžo Sorošo
planas narkotikų įteisinimo, mirties ir labdaros klausimais (Organization
Trends, 1997 m. kovas) ji rašo, kad Sorošo filantropija, užuot
šelpusi meną, mokslą ar vargšus, finansuoja kampanijas įgyvendinti
eutanaziją ir narkotikų įteisinimą. Jis naudoja pinigą pakeisti
ar, tiksliau sakant, sugriauti moralines vertybes ir pažiūras
Vakarų pasaulio, o ypač Amerikos, žmonėse. Tai atmeta teigimą Lietuvoje,
kad Sorošas atstovauja Amerikos vertybėms. Kartu tai paaiškina,
kodėl tiek daug pasipriešinimo Sorošo planams tarp Amerikos patriotų
apskritai ir ypač tarp tikinčiųjų.
Atlantic Monthly straipsnyje Kapitalizmo grėsmė
Sorošas rašąs, kad kapitalizmas esąs didesnė grėsmė net už nacizmą
ir komunizmą. Jei jis turi mintyje turtingų socialistų, o ne kapitalistų
pasaulinę valdžią, galėtume sutikti. Apie tai įspėjo ir popiežius
Benediktas XV. Tačiau Sorošas aiškiai kalba ne apie morale pagrįstą
kapitalizmą, o apie kapitalizmą, kuris nepasiduoda jo siekiamai
utopinei, neapibrėžtai, miglotai atviros visuomenės idėjai. Matyt,
Sorošas siekia sorošinio pasaulio, net neaišku kam atviro.
Narkomafijos reikalų žinovė R.Ehrenfeld pastebi
nepaprastas Sorošo moralines savybes. Propaguodamas eutanaziją,
jis esą pasmerkęs net savo tėvą, kuris, sirgdamas vėžiu, siekė gyventi
ir nepasekė Sorošo motinos pavyzdžiu, kuri nusižudė. Tėvo laikysena
pasipiktinęs Sorošas pareiškęs: Aš jį nurašiau. Įdomu, kad jis
sakąs: Aš save įsivaizdavau kaip Dievą. Ir, atrodo, yra pasiryžęs
pakeisti judaistines ir krikščioniškąsias moralines vertybes savomis
atviros visuomenės vertybėmis. Tam jis meta savo milijardus.
Ką sako kapitalistai?
Lietuvoje kalbama apie Sorošo amerikinę, kapitalistinę
grėsmę Lietuvai. Tai juokais paverčia šešių puslapių straipsnis
gal kapitališkiausiame JAV turtuolių žurnale Forbes (1997 04 07).
Po Trojos karo išliko posakis apie klastą: Bijau
dovanas nešančių danajų. Perfrazuodamas posakį turtuolių žurnalas
straipsnį apie Sorošą pavadino: Saugokis dovanas nešančių milijardierių.
Straipsnio pradžioje padidintu šriftu rašoma: Beveik dešimtmetį
po Sovietų Sąjungos žlugimo didelė dalis Centrinės ir Rytų Europos
tebėra valdoma senosios gaujos. Spėk, kas padeda ją išlaikyti valdžioje?
Straipsnyje teigiama, jog tas padėjėjas yra Dž.Sorošas. Pasirodo,
jog kartais savą pusę jis remia net ginklais. Jei jūs bent kiek
susidomėjote, kas vyksta Albanijoje, mes galime jums paaiškinti
trumpu sakiniu, pradeda straipsnį autorius Richard C.Morais,
Sorošo draugai atsidūrė viršuje. Atseit laimėjo. Esą vasarį ginkluotos
gaujos, vadovaujamos gangsterių ir buvusių komunistų, daugelis
jų slaptos policinės valstybės veteranų, nuvertė išrinktą liberalią
vyriausybę ir privertė prezidentą paskirti neokomunistą ministru
pirmininku. O tuo metu Sorošas, sėdėdamas Londono priemiesčio viloje,
Forbes žurnalui ramiausiai pareiškęs, kad jo Albanijos fondas
yra nuostabi grupė ir puikiai tvarkosi šioje situacijoje.
Anot Forbes, Sorošas naudoja savo milijardus
žurnalams, politikams, auklėtojams, mokytojams Europoje ir kitur
paremti. Dažniausiai jie būna kairiojo sparno pažiūrų.
Per maždaug 1000 samdinių tinklą Sorošas kasmet
paskirstąs apie 300 milijonų dolerių 30-yje valstybių. Kartais pasitaiką
ir tikrų labdaros ar pagalbos žmonėms atvejų. Anot vieno žinovo,
jūs sunkiai rasite religinį disidentą ar kietą antikomunistą jo
fundacijose. Pasak Forbes, Sorošas prisidėjo prie totalinės komunistinės
valdžios nuvertimo, bet visada siekė įtvirtinti patikimą kairiąją
demokratinę valdžią. Jis esą pareiškęs, jog buvę komunistai geriau
žino, kas yra demokratija, negu galbūt tie, kurie visada priešinosi
komunistams. Tokie Sorošo pareiškimai politiniais ir net finansiniais
klausimais dažnai priverčia žinovus kraipyti galvas.
Informacijos perteklius
Pastarieji įvykiai Lietuvoje privertė peržiūrėti
per dešimtmetį sukauptą medžiagą apie Sorošą Be čia jau minėtų,
yra net 24 puslapių straipsnis, išspausdintas The New Yorker (liberalių,
kairuoliškų inteligentų žurnalas) ir gan taikliai pavadintas Pasaulis
pagal Sorošą. Šis rašinys pirmiausia atkreipė dėmesį į Sorošą,
kaip į aiškų pasaulinės valdžios siekiančių globalistų, nors ir
keistuolišką, stormtruperį, ruošiantį pasaulio piliečių armiją
per nutautinimą, nudvasinimą ir intelektualinį suvienodinimą. Įsidėmėtina,
kad beveik visi Sorošo pinigų pagalba galvojantieji intelektualai
automatiškai ramstosi atviros visuomenės ir pilietinės visuomenės
lazdomis. Užuot auklėję ir švietę susipratusius piliečius, organizuoja,
lyg dvasiniais Mao švarkais aprengtą, pilietinę visuomenę. Tai
yra tikslus Sorošo angliško termino civil society vertimas. Geriau
suvokti Sorošą ne ką tepadeda ir jo ilga kalba Pasaulio banko grupės
Tarptautinio valiutų fondo suvažiavime Honkonge 1997 m. rugsėjo
21 d. Ne ką daugiau teprideda jo knygų bei straipsnių analizės leidiniuose
Newsweek, Americas Future, Atlantic Monhly bei užuominos
New York Times. Pastarasis, tikrai ne antisemitinis, įtakingas
JAV dienraštis pašaipiai lyg pirštu duria į Sorošo žymią megolomaniją
nepaprasto išdidumo apraiškas, jį cituodamas: Aš esu savotiškas
Deus ex machina aš esu kažkas nenatūralaus. Lieka dar aiškiau,
ar mums Dž.Sorošas vertas dėmesio. Taip buvo pavadintas mano straipsnis,
rašytas jau 1995 m. spalio 24 d., Kanados Tėviškės žiburiuose.
Pasirodo, to jis vertas ir šiandien.
Visgi šiandien Lietuvoje būtina nuo sorošizmo
ar, gal tiksliau, nuo susidariusios sorošiados, kaip nuo svogūno
lukštus nulukštenti visa tai dangstantį antisemitizmą, brazauskizmą,
spaudos leidinių ir partinių grupių konkurenciją ir kalbas apie
kiekvieno iš Sorošo (Atviros Lietuvos fondo) keletą litų kada nors
gavusio neva tautos bei valstybės išdavystę. Tokių atvejų gal yra
ir tikrų, jei žinotume apie Lietuvoje veikiančius neatvirus fondus.
Kita išvada iš peržiūrėtos medžiagos yra ši: Lietuvai
negresia valdžios perėmimas ar nuvertimas Sorošo pinigais, kuo gąsdino
šį šurmulį sukėlęs latvis. Tiesa, tam palanki situacija buvo susidariusi
Vengrijoje ir Ukrainoje. Ten, sužlugus SSRS, atsirado vakuumas,
kurį gabiai užpildė Sorošas. Net teigiama, kad Sorošas nupirko
prezidentūrą Kučmai. Lietuvoje tuo metu nebuvo nei ideologinio,
nei organizacinio, nei politinio vakuumo. Jo nėra ir dabar.
Sorošiados bėdos Lietuvoje
Nagrinėjant išdavystės už pinigus klausimą reikėtų
prisiminti ano meto gyvenimą. 1997 metų spalį turėjau retą progą
susitikti Vilniuje su grupe žymių Lietuvos intelektualų ir neišvengiamai
įklimpti į Sorošo pinigų Lietuvoje klausimą. Tada nemačiau nė kibirkštėlės
tautos išdavystės. Tik mačiau dedamą ant svarstyklių posovietiniame
vakuume atsidūrusią kultūrinę problemą, sveriant ją prieš Sorošo
pinigų moralines rūdis. O kaip tokiais atvejais gali būti vertinamas
svarstyklių tikslumas, jau kitas klausimas. Pagaliau ir svėrėjai
kartais galėjo (Sorošui nematant) tautiniu nykščiu paspausti svarstykles
geron pusėn. Rusai, pavyzdžiui, esą uždėję ant svarstyklių visą
kumštį. Tik, deja, ne Rusijos, o prichvatizuotojišką. Ten esą
Atviros Rusijos fondas (ARF) davė paskolą vienai automobilių prekybos
firmai, o ši atsidėkojo bene tik 60-ia automobilių sorošininkams.
Pridėjo dar ir kompiuterių, kurie kažkaip nepasiekė ARF įstaigų
stalų.
Tačiau tai jau rusiškas sprendimas. O mums dabar
jau būtų metas į Sorošo ir kitus fondus pažvelgti šiandienės Lietuvos
akimis ir sverti kiek galima tiksliau, neleidžiant prie svarstyklių
prikišti ypač nelietuviškų ar net lietuvybei priešiškų nykščių.
Ir naudoti tikslias, Lietuvos laisvės kovos dvasia patikslintas
moralines ir patriotines svarstykles. Ginčui įsisiūbavus, iškyla
keletas neįtikėtinų ir net juokingų paminėtinų teiginių. Pirmiausia
valdžios kritikos uždraudimo klausimas. Jau ir be šio ginčo, net
opoziciją Seime bandoma traukti į teismą! O dabar girdime, kad už
užsienio pinigus nevalia kritikuoti Lietuvos valdžios. Lyg gautas
brolio užsieniečio ar kad ir fondo doleris ar euras piliečiui atima
pilietybę ir teisę kritikuoti. Pagaliau Lietuvoje pilna turistų,
kurie už savus (užsienietiškus) pinigus gal kasdien kritikuoja orą,
eismą ar tualetus.
Gal keisčiausias yra šiaip jau inteligentiškų
žmonių lyg pigiausios rūšies bandymas sutapatinti Sorošo kritikus
su Putinu ir Lukašenka. Tiedu ir į juos panašų galimą konkurentą
išvytų. Lyg Sorošo išvijimas iš Rusijos padaro jį dešiniuoju. Ar
tai, kad Stalinas iš Rusijos išvijo Trockį, padarė Trockį dešiniuoju?
Pagaliau rimtų Sorošo kritikų neteko girdėti jį kaltinant kaip komunistą.
Šis Sorošo kritikų žeminimo žemo lygio triukas žemina diskusijų
lygį.
Grįžtant prie fondų, svetimų pinigų įtakos, deja,
sunku spręsti vien pagal tai, ką gavėjai yra nuveikę ar pasakę bei
parašę: neįmanoma žinoti, kas, kada, ką nors yra nutylėjęs, kai
buvo privalu kalbėti. Tačiau šiandien Lietuvoje turime nemažai negerovių
tik todėl, kad daugelis inteligentų bei intelektualų, be jokių svetimų
pinigų, lyg kieno papirkti, tylėjo, kai pagal jų padėtį visuomenėje
jie privalėjo kalbėti. Floridoje suorganizuotas Lietuvos laisvės
forumas savo blankuose naudojo JAV prezidento Abraomo Linkolno
posakį: Tylėjimas, kai privalu prabilti, padaro žmones bailiais.
© 2005 "XXI amžius"
|