Karaliaučiaus krašto kultūros paveldo šiandieninė
būklė
Dr. Algirdas MATULEVIČIUS
Karaliaučiaus krašte saugoti istorijos paveldą
yra ne vien Lietuvos valstybės, bet ir Kaliningrado valdžios, Karaliaučiaus
lietuvių bendruomenės pareiga. Tam kartais trūksta geros valios,
veiksmų koordinavimo. XX amžiuje Karaliaučiaus kraštas antrąkart
virto dykra. Po 1945 metų iš SSRS į šį kraštą atsikėlė kolonistai;
čia pamatę kitokią kultūrą, ėmė naikinti ne tik sodybas, senamiesčius,
bet ir bažnyčias, paminklus.
Karaliaučiaus krašte iki Antrojo pasaulinio karo
buvo 224 bažnyčios. Iš jų 1945 metais visiškai sveikų buvo 124 bažnyčios,
apgriautų per mūšius 74. XX a. pabaigoje visiškai nugriautų (griautos
kaip statybinė medžiaga karinių bei civilinių objektų statybai)
buvo 90, smarkiai apgriautų 53, suniokotų, paverstų sandėliais,
kultūros namais, parduotuvėmis, karvidėmis 81 bažnyčia. Daugiausia
bažnyčių nugriauta XX a. septintame dešimtmetyje 29, iš jų 10
Kaliningrade; aštuntame dešimtmetyje šiame mieste nugriautos dar
penkios. Iš viso krašte nukentėjo 157 bažnyčios. Architektų manymu,
pirmiausia reikia, vokiečiams finansuojant, atstatyti arba restauruoti
vokiečių ordino laikų bažnyčias. Deja, kasmet ir baltų kultūros
paveldo mažėja, jis nyksta.
Pirmasis Kaliningrado srityje europinio lygio
kultūros paveldo restauravimo bei atkūrimo pavyzdys K.Donelaičio
memoralinis muziejus Tolminkiemyje (Čistyje Prudy), įkurtas 1979 metais.
Architekto inžinieriaus dr. Napoleono Kitkausko, vilniečių (Alkos
klubo), kauniečių, marijampoliečių, Lietuvos valdžios ir organizacijų
pastangomis ir lėšomis, suderinus su Kaliningrado srities valdžia,
buvo atstatyta Tolminkiemio bažnyčia (joje įrengtas muziejus), restauruota
klebonija, kurioje Kristijonas Donelaitis gyveno, kūrė ir mirė;
suremontuota šventoriaus mūro tvora, šulinys, konservuoti našlių
namų pamatai, sutvarkytos kapinių liekanos, sodas. Vilniečių mokslininkų
rastas ir Donelaičio kapas netoli altoriaus. Palaikai perlaidoti
bažnyčios rūsyje, po altoriumi įrengtoje kriptoje. Pati Tolminkiemio
gyvenvietė jau nyksta. Įamžintas Donelaičio atminimas jo tėviškėje
Lazdynėliuose. Jų vieta nustatyta tik 1989 metais pagal senus vokiškus
žemėlapius. Minint dainiaus 275-ąsias gimimo metines, tame plote,
kuriame stovėjo jo senelio Anso ir tėvo Kristupo sodyba, iš Lietuvos
suvažiavę pasodinome 275 ąžuoliukus.
Išliko dalis senamiesčio architektūros Darkiemyje
(Oziorsk). Čia yra Patrimpo kalnas baltų šventvietė. Bažnyčia
sovietmečiu buvo apleista, dabar restauruojama, kapinėse sukasti
daržai. Prie Darkiemio, Menturių durpyne, XX a. pradžioje rasta
akmens ir žalvario amžiaus gyvenviečių. Stalupėnuose (Nesterov),
kur kantoriumi ir mokyklos rektoriumi dirbo Donelaitis, bažnyčia
buvo sugriauta, pats miestas apnaikintas per Antrąjį pasaulinį karą
ir vėliau. Gumbinės (Gusev) evangelikų liuteronų ir reformatų bažnyčios
nugriautos sovietmečiu, o per karą ir po jo didesnė senamiesčio
dalis. Remiant Vokietijos organizacijoms, XX a. pabaigoje atstatyta
ir pašventinta Zalcburgiečių bažnyčia, sovietmečiu buvusi mašinų
remonto įmone. Įkurtas Zalcburgiečių dekanato religinis ir kultūrinis
centras. 2004 metais mieste atidengtas paminklas K. Donelaičiui.
Valtarkiemis (Olchovatka) netoli Gumbinės yra
savotiškas lietuvių raštijos elito panteonas. Čia darbavosi kunigai
Merkelis Švoba, Ernestas Dietzelius, Jokūbas Perkūnas, Jonas Donelaitis,
Pilypas Ruigys, Johanas Gotfridas Jordanas. Valtarkiemio bažnyčia
sovietmečiu paversta sandėliu, kapinių vietoje pastatyti ūkiniai
pastatai. Enciūnų (Repino) bažnyčia nugriauta, jau išrankiotos ir
plytos. Panaši padėtis Mielkiemyje (Kalinino), netoli Lietuvos sienos.
Bažnyčia, paversta sandėliu, XX a. pabaigoje stovėjo su stogu, o
dabar jau griūva. Trakėnai (Jasnaja Poliana) savo žirgais garsėjo
visame pasaulyje. Priešais žirgyno administracijos rūmus buvo pastatytas
bene pirmasis Europoje paminklas žirgui. 1945 metais jis atsidūrė
Timiriazevo žemės ūkio akademijoje Maskvoje. Dvaro rūmuose veikė
karinis muziejus, mokykla, pastaraisiais metais žirgyno muziejus.
Apleista dalis išlikusių žirgyno pastatų, malūnas, tebežaliuoja
ąžuolas, pasodintas žirgyno įsteigimo proga.
Didžiųjų Nybudžių (Krasnogorskoje) bažnyčioje
(1615) dirbo žymus XVII amžiaus prūsų etnografas Matas Pretorijus.
Išliko sandėliu paversta suniokota bažnyčia (prieangyje įrengta
stačiatikių koplyčia), greta paminklas žuvusiems kare parapijiečiams.
Jučiuose (Vesiolovka) evangelikų reformatų bažnyčia, paminklas žuvusiems
kare parapijiečiams 1985 metais susprogdinti rusų kareivių. Baigia
griūti klebonija, kurioje gyveno ir dirbo kunigo šeimos vaikų mokytoju
būsimasis filosofas Imanuelis Kantas. Netoli Įsruties Karalienės
mokytojų seminarija (Zelionyj Bor), pirmoji Mažojoje Lietuvoje (veikė
18111926 m.). Sovietmečiu rūmuose įsikūrė karinis dalinys (dėl
to pastatas išliko neblogos būklės).
Sovietmečiu rekonstruojant Įsrutį (Černiachovsk),
buvo sugriauta dalis senamiesčio. Nugriauta Martyno Liuterio bažnyčia.
Evangelikų reformatų Melanchtono bažnyčia skirta stačiatikių bendruomenei,
o Šv. Brunono katalikų bažnyčia paversta filharmonija; dabar šioje
restauruotoje bažnyčioje vyksta pamaldos lietuviams, lenkams ir
vokiečiams. Senuosiuose rūmuose įkurta Černiachovsko pedagoginė
kolegija. Vokiečių ordino pilyje buvo kareivinės, armijos vadų štabai,
kalėjimas. Dabar liko pilies sienos; iškelta pieninė, mašinų remonto
įmonė, tvarkoma teritorija, veikia Pilies kultūros centras. Senosiose
kapinėse XX a. pabaigoje pastatytas atminimo akmuo pagarsėjusiai
Taravos Anikei. Miesto pietinėse kapinėse išeiviai su vietos gyventojais
įrengė memorialą kariams, žuvusiems šiame krašte Antrojo pasaulinio
karo pabaigoje. Pagerbti ir rusų kariai.
Georgenburgo (Jurbarkas; Majovka) bažnyčia (1693)
per karą buvo apgriauta, netrukus visai nugriauta. Išliko Sembos
vyskupo pilies griuvėsiai. Iš jos plytų pastatytas trakėnų veislės
arklių žirgynas. Pilyje NKVD įsteigė vokiečių karo belaisvių konclagerį.
Išliko mokyklos, pašto, karčemos, dvaro kumetyno pastatai. Didlaukių
(Telmanovo) dvarą įkūrusio grafo Pjero de la Kavės lėšomis 1665 metais
pastatyta bažnyčia, čia pristatytame mauzoliejuje jis ir palaidotas.
Mauzoliejus buvo išgrobstytas, bažnyčia paversta sandėliu, nuo 1998-ųjų
tuščia. Ji suremontuota, sutvarkyta prie altoriaus kabėjusi lenta
de la Kavei atminti.
Narkyčiuose (Meždurečje) bažnyčia buvo paversta
trąšų sandėliu, tada dar buvo matyti freskos; dabar ji baigia griūti.
Generolo Leopoldo von Anhalto-Desau XVIII amžiaus dvaro pilis-rezidencija
1975 metais nugriauta. Baigia griūti ir ūkinis kompleksas jis
čia bandė kurti pavyzdinį ūkį. Prie Mangarbio kalno, kaip manoma,
kryžiuočiai nužudė prūsų sukilėlių vadą Herkų Mantą. Jam atminti
1993 metais Narkyčiuose buvo pastatytas paminklas Sukapotas žaltys
(architektas S. Indrašius). Pasklidus gandui, neva paminklas simbolizuoja
tris Lietuvos dalis (kraštus), kurias norima sujungti, Kaliningrado
centrinės valdžios įsakymu paminklas buvo demontuotas.
Zelvos (Salava; Kamenskoje) bažnyčioje buvo įrengta
kino salė; kleboniją dabar siekia išsaugoti vokiečiai. Išliko išsprogdintos
Želvos pilies griuvėsiai. Pilis XIV amžiuje priklausė vokiečių ordino
didžiajam magistrui Konradui Valenrodui. Atstatant Trakų pilį, naudotasi
ir šios pilies statybos pavyzdžiu. Toplaukyje (Talpaki) stūkso akmeninės
pilies (XIV a.), saugojusios Karaliaučių nuo Lietuvos antpuolių,
likučiai. Plyviškės (Gluškovo) bažnyčia sovietmečiu paversta kultūros
namais. Vėluvoje (Znamensk) išliko dalis senamiesčio. Viena gražiausių
Rytprūsiuose trijų navų suniokota bažnyčia (XIV a.) išeivių lėšomis
remontuojama. Spėjama, kad joje krikštytas Kęstučio sūnus Vaidotas.
Tepliuvos (Tapiava; Gvardeisk) bažnyčioje (XIV a.)
Vygando vardu buvo pakrikštytas Vytautas. Sovietmečiu pastatas paverstas
parduotuve, dabar čia veikia cerkvė. Išliko dalis kryžiuočių tvirtovės.
Pilis XVI amžiuje tapo hercogo Albrechto Brandenburgiečio vasaros
rezidencija. Nuo XVIII amžiaus pilyje veikė nusenusių kareivių,
elgetų prieglauda. Išlikusiame pilies korpuse sovietmečiu įrengtas
sunkiųjų darbų kalėjimas. Langendorfe (Sokolniki) tėra pilies likučiai.
Tai veikiausiai sembų Perbantų pilies pamatai: turinčioje piliakalnį,
pilkapyną ir kapinyną Arnavoje (Marjino) bažnyčia buvo paversta
sandėliu. Ji vokiečių lėšomis vėl atstatyta. Valdavoje (Nizovje)
kryžiuočių pilis pritaikyta rusų mokyklai.
Gerų darbų pastaraisiais metais atliekama Karaliaučiuje.
Šiemet, minint miesto 750-ąsias metines, Kaliningrado I.Kanto universitete
įkurtas Lituanistikos centras. Centrą puošia universiteto steigėjo
Abraomo Kulviečio skulptūra (skulptorius Konstantinas Bogdanas).
Jubiliejaus proga netoli prieškarinio Lietuvos Respublikos konsulato
pastato įrengtas Lietuvos skveras. Jame pastatytas paminklas Karaliaučiaus
universiteto profesoriui, rektoriui, Karaliaučiaus garbės piliečiui
L.Rėzai. Baigta atstatyti Karaliaučiaus katedra Kneipuvos saloje.
Joje meldėsi, klausėsi vargonų muzikos, lankėsi turtingoje bibliotekoje
universiteto profesoriai ir studentai. Katedroje palaidoti filosofas
I.Kantas, prūsų ir lietuvių raštijos ugdytojas Prūsijos valdovas
hercogas Albrechtas iš Gediminaičių, vienas universiteto steigėjų
Stanislovas Rapalionis. Karaliaučiaus senasis universitetas Albertina
Kneipuvoje buvo sugriautas per britų aviacijos antskrydžius. Sembų
pilaitę Tvankstą sugriovė kryžiuočiai ir jos vietoje pastatė ordino
pilį, tapusią galingiausia po Marienburgo pilies. Per karą ji apgriauta,
jos sienos 1967-1968 metais išsprogdintos, sunaikinti pamatai, pakeista
visa aplinka; pastatyti Sovietų rūmai, viešbutis.
Išliko kai kurie objektai Lietuvių pylime (Litovskij
val). Miestas nuo Lietuvos pusės buvo apjuostas žiediniu gynybiniu
pylimu su 26 bastionais, vėliau tvirtintas fortais. Pylimas prasideda
miesto šiaurėje Donos fortu (jame įsteigtas Gintaro muziejus) ir
Roséso sodo vartais. Pylimas baigiasi išlikusiais Sakaimio, arba
Lietuvos, vartais ir bastionu Litauen. Išlikusiuose bastionuose
kaliningradiečiai įrengė garažus, dirbtuves, barus. Miesto 750-mečio
jubiliejui Lietuvių pylime atkurti Karališkųjų vartų bareljefai:
šv. Adalberto, Bohemijos karaliaus Otokaro II Pržemislo (jo garbei
Tvanksta pavadinta Königsbergu Karaliaus kalnu) ir kunigaikščio
Albrechto Brandenburgiečio.
Svarbiausioje katalikų bažnyčioje (1907), didelėje
raudonų plytų šventovėje, buvo paminklų dirbtuvė, vėliau ji paversta
filharmonija. Valdžia nenori jos grąžinti tikintiesiems. Katalikų
bendruomenei buvo perduota Šv. Adalberto bažnyčia, bet vis neišsikelia
čia įsikūrusi valstybinė įstaiga. Lietuvių pylimo gale katalikų
Šv. Šeimos parapijai 1994 metais atidaryta iš Vokietijos atvežta
laikina medinė bažnyčia tai vieninteliai katalikų maldos namai.
Čia dirba Kaliningrado gyventojų gerbiamas klebonas kanauninkas
Anupras Gauronskas. Miesto centre stovinti Karalienės Luizos bažnyčia,
paversta Lėlių teatru. Vakarinėje dalyje išliko viena seniausių
baltų kraštuose Judyčių (1294) bažnyčia. Ji atstatyta ir paversta
cerkve su vienuolynu. XX a. pabaigoje Kaliningrado srityje cerkvėmis
paversta apie 20 bažnyčių; daugiausia buvusios geresnės būklės.
Neuhauseno (Gurjevsk) pilis sovietmečiu virto
sunkvežimių baze. Labguvos (Polesk) bažnyčioje (XIV a.) pirmasis
pamaldas lietuvių, prūsų, gal ir kuršininkų kalbomis laikė Jonas
Bretkūnas. 1960 metais ji nugriauta, jos vietoje pastatytas gyvenamasis
namas. Išliko dalis XVII amžiuje paverstos tvirtove Labguvos pilies,
pastatytos kovai su skalviais. Sovietmečiu pilyje įrengta mašinų
remonto ir gintaro apdirbimo įmonė. Netoli esančios Laukiškos (Saranskoje)
bažnyčios iš akmenų pastatas išliko iki šiol, joje įrengti kultūros
namai. Laukiškoje išliko ordino pilis, po 1525 metų perstatyta į
Prūsijos valdovo hercogo Albrechto medžioklės pilį, o sovietmečiu
pritaikyta mokyklai. Sunaikintos Įsės (Pričaly), Kaukiemio (Kaukėnai;
Jasnoje) bažnyčios bei šventoriaus kapinaitės. Manoma, kad pastaroji
yra viena seniausių Mažosios Lietuvos parapijų.
Iš Naujosios (Timiriazevo) bažnyčios teliko sienų
mūrai (dar 1985 metais buvo gana geros būklės sandėlys). Noragėlių
kaimas sovietmečiu sunaikintas, liko kelių sodybų likučiai. Sandėliu
paversta bažnyčia 1995 metais sudegė. Naujojoje apsigyvenęs buvęs
politinis kalinys Steponas Bubulas stengėsi, kad gausiai lietuvių
gyvenamose vietose būtų steigiamos lietuviškos mokyklos, rašė Kaliningrado
srities administracijai, į Vilnių, netgi Maskvą. Lietuvoje prasidėjus
tautiniam sąjūdžiui, savo namą Joneikiškėje perdavė lietuviškai
mokyklai steigti. Dabar išeiviai skyrė lėšų Gastų (Slavsk) bažnyčiai,
buvusiai sandėliu, restauruoti.
Tilžė (Sovietsk) buvo vadinama Mažosios Lietuvos
sostine, tai lietuviškos spaudos bazė, lietuvių visuomenės veikėjų
telkimosi centras. Joje išliko nemaža dalis senamiesčio. Ant namo
buvusioje Klausijaus gatvėje (dabar Lenino g. 17), kuriame gyveno
Vydūnas, 1968 metais prikalta memorialinė lenta. Vydūno draugija
rūpinasi, kad Vydūno bute būtų įsteigtas jo memorialinis muziejus.
Bet Kaliningrado valdžia vilkina derybas. Išlikęs Hercogo Albrechto
vidurinės mokyklos, kuriame dėstė Vydūnas, pastatas. Stovi ir perstatytas
Tilžės gimnazijos pastatas. Joje lietuvių kalbos mokė etnografas
Eduardas Gizevijus, kalbininkas Aleksandras Kuršaitis. Miesto rotušėje
įsikūrusi Sovietsko valdžia. Išlikęs namas, kuriame gyveno Enzys
Jagomastas, veikė spaustuvė Lituania. Sovietmečiu buvo nugriautos
Tilžės bažnyčios, taip puošusios miestą: Lietuvininkų naujoji (XVIII a.),
Miesto (Vokiečių) bažnyčia; reformatų bažnyčia perdaryta į fabriką.
Vietoj 1984 metais sugriautos katalikų bažnyčios Lietuvos valstybės
lėšomis pastatyta nauja. Šventovė tapo ir vietos lietuvių kultūros
centru.
Nieko neliko iš Jokūbynės parko, kuriame vykdavo
lietuvių koncertai, vaidinimai, buvo įrengtas lietuvių etnografijos
muziejus Lietuviškas namelis, stovėjo paminklas lietuvininkų globėjai
Prūsijos karaliaus žmonai Luizai. Toje nuniokotoje teritorijoje
dabar yra miesto parkas. Kur veikė Oto von Mauderodės, Martyno Jankaus
spaustuvės, neliko pastatų, ten iškilo namai.
Ragainė (Neman) irgi vienas lietuviškos spaudos
centrų. Per Septynmetį karą bažnyčią sugriovė Rusijos kariuomenė;
ji buvo atstatyta. Sovietmečiu perdaryta į bendrabutį ir parduotuvę,
pristatytame trečiame aukšte apsigyveno žmonės. XX a. pabaigoje
pirmame aukšte įrengta cerkvė, o viename iš kampelių katalikų
koplyčia. Pastatas labai apleistas, kapinaičių vietoje daržai.
Klebonijoje gyvena žmonės. Ragainėje, ypač apylinkėse, gyvena daug
lietuvių, tad ar nereikia jiems bažnyčios? Reikėtų paieškoti čia
dirbusio Martyno Mažvydo kapo. Minint pirmosios lietuviškos knygos
išleidimo 450-ąsiąs metines, prie bažnyčios buvo atlikti žvalgomieji
kasinėjimai, bet tuo viskas ir baigėsi. 1998 metais ant bažnyčios
pastato prikabinta lenta M. Mažvydui.
Grėsmingai atrodo sovietmečiu sugriautos galingos
kryžiuočių Ragainės pilies (XV a.) sienos buvęs agresijos į Lietuvą
strateginis punktas. Ketinta ją visai nugriauti, bet pasipriešino
visuomenė. Įėjimas buvo apvalytas nuo plytgalių, uždarytas geležinėmis
durimis. Buvusiame Ragainės mokytojų seminarijos pastate, netoli
bažnyčios, atrodo, dabar yra mokykla.
Lazdynuose (Lazdėnai; Krasnoznamensk) neogotikinė
bažnyčia (1877) po 1945 metų paversta sunkvežimių ir traktorių remonto
įmone. Neseniai ji restauruota, paversta cerkve. Būdviečių (Malomožaiskoje)
bažnyčia (1665) buvo paversta kultūros namais, 1995 metais sudegė,
liko tik klebonija. Čia kunigu buvo vienas žymiausių XVII amžiaus
etnografų T. Lepneris. Kraupiško (Uljanovo) bažnyčios (1555), sugriautos
apie 1950 metus, liko sienų griaučiai su bokštu. Šventoriuje mėtėsi
sudaužyto paminklo žuvusiesiems Pirmajame pasauliniame kare skeveldros.
Išeivių lėšomis paminklo liekanos sutvarkytos. Pilkalnyje (Dobrovolsk)
bažnyčia nugriauta po 1945 metų. Obelisko ant piliakalnio žuvusiems
Pirmajame pasauliniame kare parapijiečiams plokštėse yra lietuviškų
pavardžių. Jame buvo iškalti Prūsijos kanclerio Otto von Bismarko,
Prūsijos ir Prancūzijos karo didvyrio generolo Helmuto von Moltkės,
Prūsijos karaliaus Frydricho II Didžiojo ir Vokietijos imperatoriaus
Vilhelmo I bareljefai. Vokiečiai buvusiose kapinėse pastatė kryžių.
Pakalnėje memorialas Antrajame pasauliniame kare žuvusiems rusų
kariams.
Dalis senamiesčio liko Girdavos (Železnodorožnyj)
mieste. XV amžiaus bažnyčia po 1945 metų apgriauta, neseniai jos
liekanos pradėtos restauruoti. Nordenburgo (Krylovo) diduma senamiesčio
taip pat sugriauta. Bažnyčios telikęs bokštas ir griūvančių sienų
likučiai. Bambaliuose (Bambeln) gimė vienas žymiausių XVI amžiaus
Mažosios Lietuvos lietuvių raštijos kūrėjų Jonas Bretkūnas. Šio
kaimo jau nebėra. Sovietmečiu toje vietoje dar buvo likę pastatų
pamatų, didelių akmenų, augo šimtametės liepos. Netoliese įrengus
karjerą imta kasti juodžemį ir Bambaliuose. Kažin ar liko nors liepos
paskutinieji gyvenvietės ženklai. Friedlande (Pravdinsk) iki XIII amžiaus
stovėjo notangų pilis, galbūt ten buvo ir romuva. Bažnyčioje katedroje
su aukštu bokštu (1360) restauruota, ten veikia cerkvė. Išliko senamiesčio
centras, miesto parke paminklas Friedlando mūšiui atminti.
Miuhlhauseno (Gvardeiskoje) bažnyčios (XIV a.)
rūsyje su vyru palaidota čia dvare gyvenusi M. Liuterio duktė Margaretė.
Čia kunigu dirbo žymus XVI amžiaus Prūsijos kartografas C. Henenbergeris,
rinkęs etnografinę medžiagą apie prūsus ir lietuvininkus. Sovietmečiu
bažnyčia paversta sandėliu ir grūdų malūnu. Dabar šventovė už išeivių
lėšas atstatoma ir tvarkoma. Dumnavos (Domnovo) bažnyčios liko tik
griuvėsiai, nors joje dar 2000 metais buvo sandėlis. Netoliese esančio
Almenhauseno (Kaštanovo) bažnyčia (XV a.) buvo paversta sandėliu,
dabar pastatas jau griūva. Beveik neliko Alnos (Družba) senamiesčio,
sandėliu paversta bažnyčia (XV a.), suniokota katalikų koplyčia.
Geresnės būklės su grakščiu bokštu Alnavos (Porečje) bažnyčia (XV a.)
taip pat paversta sandėliu. Prūsų Ylavos (Yluva; Bagrationovsk)
bažnyčia jau visiškai sugriauta. 1993 metais Prūsų Ylavoje pastatyta
bene pirmoji Kaliningrado srityje cerkvė. Kryžiuočių pilyje (1330)
sovietmečiu buvo įrengtos traktorių remonto dirbtuvės, sandėliai.
Diduma senamiesčio sugriauta. Ant kalvos tebestovi reto grožio paminklas
1807 metų Ylavos mūšiui atminti. Iš Žintų (Kornevo) bažnyčios telikęs
tik bokštas. Taravoje (Vladimirovo), kur gyveno prof. S. Dacho apdainuotoji
Anikė, XX a. pabaigoje dar buvo bažnyčios (XIV a.) sienos. 1989 metais
viduje po grindimis rasti dideli rūsiai, kažkokie geležiniai įrenginiai.
Šventoriuje gilios duobės, tranšėjos buvo ieškota lobių, Gintaro
kambario. 1998 metais kareiviai jas užkasė. Vokiečių firmos skyrė
lėšų bažnyčiai restauruoti, bet buvo pradėti tik paruošiamieji darbai.
Šventapilėje (Mamonovo) esą buvusi prūsų Romuva
centrinė šventykla, kurioje gyvenęs krivių krivaitis, čia augęs
šventas prūsų ąžuolas. Prof. V. Kulakovas mano, kad Romuva nuo VI amžiaus
buvusi Griunvaldėje (Lipovka), netoli Šventapilės. Čia stūkso vienas
paslaptingiausių prūsų piliakalnių. Dar XIX amžiuje jame, vadintame
Landsbergu, gyventojai kurdavę šventą pagonišką ugnį. Šventapilės
bažnyčia 1985 metais buvo susprogdinta. Ant Aistmarių rytinio kranto,
kyšulyje, stovi Balgos pilis, viena svarbiausių kryžiuočių pilių
užkariaujant varmius, notangus, sembus (kol pastatyta Karaliaučiaus
pilis). Prieš kelis dešimtmečius dar galima buvo įskaityti Balgos
komtūrų, ordino maršalų pavardes, dabar jų neliko. Pilies liekanos
vis labiau nyksta: ieškoma lobių ar ginklų, alpinistai treniruojasi
laipiodami sienomis. 1990 metais kraštotyrininkai aptvarkė pilies
teritoriją, surinko suniokotose kapinėse žmonių kaulus, užlygino
atkastų kapų duobes. Bažnyčioje tarp griuvėsių augę medžiai nukirsti,
bet kelmai išleido atžalas, ardančias sienų likučius. Prie Pakarvių,
kur 1261 metais Herkaus Manto sukilėlių kariuomenė sutriuškino kryžiuočius,
stovi Brandenburgo (Ušakovo) pilies (1267) likučiai. Keliaudama
į Prūsijos šventas vietas, pilyje lankėsi Vytauto žmona Ona. Pilyje
buvo įsikūręs ordino riterių konventas, rezidavo komtūras. Po 1945 metų
priešpilyje buvo įsikūrusi sovchozo administracija. Griūvantį pastatą
1995 metais apleido paskutiniai gyventojai. Kurorte Ludvigsorte
(Laduškino) bažnyčia paversta kultūros namais.
Kitoje Aistmarių pusėje Žuvininkai (Primorsk),
arba Vyskupininkai. Iš Sembos vyskupų rezidencijos-pilies tėra tik
likučiai. XIII amžiuje statyta bažnyčia sovietmečiu nugriauta. Ant
stataus Baltijos kranto yra Tenkyčiai (Beregovoje). Šiose apylinkėse,
kaip manoma, prūsų buvo nužudytas pirmasis misionierius Prūsijoje
vyskupas Vaitiekus Adalbertas. Jo garbei pagonių šventvietėje pastatyta
katalikų koplyčia. Sugriuvusios vietoje grafienė E.Vielopolska pastatydino
aukštą geležinį kryžių. Jis sovietmečiu buvo nuverstas. Adalberto
tūkstantmečio proga lenkų piligrimai 1996 metais ten pastatė medinį
kryžių.
Ant Aistmarių kranto stovėjusioje kryžiuočių Laukstyčių
pilyje (XIII a.) 1945 metais Lietuvos mokslininkų grupelė rado čia
karo pabaigoje vokiečių paslėpto Prūsijos slaptojo valstybinio archyvo
Karaliaučiuje dalį, Donelaičio rankraščių (tarp jų poema Metai),
M. Pretorijaus kapitalinio veikalo apie Prūsiją rankraštį ir kt.
Po 1945 metų, ieškant Gintaro kambario, pilis nugriauta. Dabar net
pamatai išardyti.
Ordino pilis (XIV a.) Girmavoje (Russkoje) per
šimtmečius griuvo, jos pietinis sparnas perstatytas į bažnyčią.
Ją nugriovė sovietiniai jūreiviai; griuvėsiuose ieškota Gintaro
kambario. XX a. pabaigoje liekanas vokiečiai konservavo, sutvarkė
šventorių, kryžiais pažymėti kapai. Bet įrengiant vokiečių karių
kapines, buvo nukirstos sembų sodintos liepos. Tuo tarpu memorialas
žuvusiems rusų kariams pastatytas nepakenkus prūsų atminimui. Heiligenkreuze
(Krasnotorovka) buvusi bažnyčia (1353) sugriauta apie 1968 metus.
Išliko Kumėnų (Kumačevo) bažnyčia (1390). Traktoriumi nugriautas
jos bokštas, maldos namai paversti sandėliu. Ėmęs irti stogas prieš
keletą metų sulopytas. Sovietmečiu išgriautas Kumėnų centras. Netoliese
esančiuose Galtgarbiuose stovėjo sembų pilis Rinava. Piliakalnyje
buvo įsikūręs rusų karinis dalinys. Stiprus prūsų gynybos punktas
buvo Medenavos (Logvino) pilis. XIV amžiuje pastatyta bažnyčia 1947 metais
buvo išsprogdinta rusų kareivių, kapinės nuniokotos, piliakalnis
paverstas karjeru. Klaipėdos Vydūno klubui kreipusis į Kaliningrado
kultūros valdybą, smėlis nebekasamas. Baigiama griauti Rudavos (Melnikovo)
bažnyčia. XX a. pabaigoje dar stovėjo tvirtos sienos, pro stogą
kyšojo storos sveikos sijos. Kryžiuočių Kaimės (Zarečje) pilis (1261),
kurią XIV amžiuje buvo sudeginusi Kęstučio kariuomenė, 1918 metais
perstatyta į dvaro rūmus; kairiajame sparne sovietmečiu buvo įrengta
kolūkio kiaulių ferma, dirbtuvės. Dabar liko tik pamatai, nes plytas
ir akmenis gyventojai naudoja sodo nameliams statyti.
Žiokų (Šakiai; Žemčiužnoje-Kaširskoje) bažnyčia
buvo suniokota, pastaraisiais metais remontuojama, atrodo, įrengiama
cerkvė. 1993 metais dar stovėjo kryžiuočių pilies sienos. Laigyčių
(Mordovskoje-Turgenevo) bažnyčia buvo paversta sandėliu; dabar ji
restauruota, joje įrengta cerkvė. Ir Galdėje (Slavinsk) 1977 metais
dar stovėjo bažnyčios griuvėsiai.
Pabėčiuose (Romanovo) baigia griūti anksčiau sandėliu
paversta, dabar apleista bažnyčia: stogas išardytas, liko trečdalis
sienų, dingo ąžuolinės durys, išgraibstytos sudužusios stogo čerpės
(mokinių naudotos ir kaip rašomosios grifelinės lentelės). Išsaugota
dalis sembų piliakalnio sustabdyta karjero piliakalnyje veikla.
Netoli Raušių (Svetlogorsk), Sankt Lorenzo bažnytkaimyje, baigiama
ardyti jūrininkų globėjo Šv. Lauryno bažnyčia. Raušiai garsėja ir
šimtametėmis liepomis, sodintomis veikiausiai dar sembų. Jos prižiūrimos,
sutvarkytos žaizdos.
Iš daugumos Karaliaučiaus krašto bažnyčių ir pilių
telikę griuvėsiai arba ir jų nebėra. Dėl to svarbu fiksuoti ir dar
esančias liekanas. Kitaip ateities kartos net nežinos, kur stovėjo
istoriniu, architektūriniu požiūriais vertingi statiniai.
© 2005 "XXI amžius"
|