Politinės kultūros revoliucija
Paulius Saudargas
Penkiolika metų ryto prieblandos
Tikrosios laisvės
aušros kol kas nesulaukėme. Kada subręsime gyventi europinės demokratijos
sąlygomis? Nejau mums reikia dar vienos, jau ne politinio režimo,
bet politinės kultūros revoliucijos? Lietuviškosios politikos aušroje
sušvitęs partinių pavadinimų spektras silpnai koreliuoja su politinių
ideologijų turiniu ir idėjų verte šiandienos Lietuvai.
Autokratiški verslo banginiai ir jų pameistriai
kopia lyg zombiai į politinį olimpą kurdami demokratinę diktatūrą,
kuri suklesti, kai didesnė visuomenės dalis, abejinga valstybės
valdymui, leidžia likusiems nesigilinant palinkti į pragmatiškos
interesų grupės pusę. Rinkimuose dalyvauja ne daugiau kaip 50 proc.
piliečių, o ir tie renkasi rėksmingus, verslo ar užsienio grupių
stumiamus lyderius. Krizė ištiko ir pačių lyderių gretas: R.Paksas
skandalingai nušalintas iš prezidento posto ir beveik pamirštas,
A.Zuokas, pripažintas Abonentu, vis labiau susipainioja kreivų
dangoraižių karalystėje ir valdžios institucijų raginimuose apsispręsti:
būti ar nebūti. Prie viešbučio gėdos stulpo, jam pačiam netikėtai,
prikaltas politikos uola tituluotasis A.Brazauskas, o Seimo opozicijos
lyderis A.Kubilius, panašėjantis į kalvį, kalantį vis tą patį gėdos
stulpą, gavo atsakomąjį smūgį žemiau juostos giminės srityje.
Prezidento rinkimų 2004 metais vos nelaimėjusios K.Prunskienės po
kunigaikštienės skandalų apskritai nebesigirdi. Vienintelis iš
valdžios krizės besitikintis (ir galintis) pasipelnyti laiku atsistatydinęs
diplomuotasis V.Uspaskichas anaiptol neužkirto sau kelio su dar
didesniais reitingais grįžti prie valstybės vairo. Užsimiršęs gyvenąs
demokratinėje valstybėje V.Uspaskichas, komentuodamas Sorošo fondų
veiklą, skatina apriboti pilietinę valdžios kritiką. Lyg grobuonis,
pajutęs sėkmę, važinėja pas rinkėjus balotiruodamasis (gal priešlaikiniams
LRS rinkimams?), o žiniasklaidoje su nebeslepiama piktdžiugiška
šypsena nevengia pasityčioti ne tik iš opozicijos, koalicijos partnerių,
bet ir Lietuvos Respublikos Prezidento. Panašus antidemokratinis
užsimiršimas prieš mėnesį buvo ištikęs ir socialdemokratų lyderį
A.Brazauską, pareiškiant, jog opozicijos kritika jo atžvilgiu kenkia
Lietuvos įvaizdžiui ir turėtų būti ištirta prokuratūros. Kvepia
beveik baltarusiškais metodais. Kaipgi mes, taip vieningai išgyvenę
dainuojančią revoliuciją, patekome į politinės kultūros aklagatvį?
Griuvus nusistovėjusiam sovietiniam režimui, teisių
ir pareigų susivokimo dilema užgriuvo politikos naujokus. Ne visi
revoliucionieriai spėjo adaptuotis prie laisvės euforiją pakeitusių
demokratinės konkurencijos sąlygų, tad teko garsiai šaukiant pasileisti
į populistinį turgų. Stačia galva įnėrę į liberalias laisvosios
rinkos (tiek ekonominės, tiek politinės) džiungles, vis dar neišneriame,
o pastarųjų metų valstybiniai įvykiai rodo, jog ėmėme dusti.
Sąjūdžio revoliuciją įvykdė žmonės, vėliau pasivadinę
konservatoriais ir krikščionimis demokratais. Jie formavo valdančiąją
koaliciją, 1996-2000 metais perėmę valstybės vairą iš A.Brazausko
LDDP. Tačiau kokių motyvų vedami konservatoriai pasivadino konservatoriais?
Grynąja prasme konservatizmas juk išpažįsta prisirišimą prie tradicijų,
politinių institucijų ir laiko patvirtintų socialinių bei moralinių
modelių. Konservatoriai turėtų būti priešiški naujoms valstybės
valdymo schemoms, taigi ir santvarkos revoliucijoms. Daug racionalesnius
motyvus pasivadinti socialkonservatoriais turėjo buvę komunistai,
deklaravę siekius sugrąžinti socialinį stabilumą, lūžio periodo
kataklizmų išvargintoje valstybėje. Tik pastaraisiais metais minėtas
ideologijos ir veiksmų disbalansas konservatorių partijoje pradeda
peraugti į motyvuotos ideologijos propagavimą. Kai tuo tarpu tiek
santvarkos revoliucijoms, tiek katalikiškam, gilių tradicijų kraštui,
atrodytų, puikiai tinkanti krikščioniškoji demokratija apskritai
atsidūrė nepavydėtinoje padėtyje jai neatstovaujama parlamente.
Antroji pagal buvusią įtaką posąjūdinė politinė jėga Lietuvos
krikščionys demokratai dar turės daug padirbėti, kol išbris iš politinės
nuošalės, į kurią pateko dėl buvusių vidinių nesutarimų.
Nesusitvarkantys tarpusavyje liberalai? Kažin
ar lietuvių tautos kultūroje grynasis liberalizmas yra pati priimtiniausia
ideologija, todėl nenuostabu, kad liberalams labiausiai sekėsi didesniuose
miestuose, kur kosmopolitizmo paveikta naujoji karta neišlaikė tvirtos
lietuviškosios savimonės. Be to, esant didelei socialinei diferenciacijai,
liberalizmas gina tik privilegijuotųjų, turtingesnių interesus,
kas, turint omeny didelę postsovietinių valstybių socialinę atskirtį,
tikrai neprideda populiarumo.
Liberalizmas šiandien blogąja prasme įsisukęs
į pragmatiškų politikų galvas ištrina ribas tarp politinių ideologijų,
atverdamas kelią modernioms visuomenės ligoms. Visuomenės individų
teisių ir laisvių propagavimas yra demokratinės laisvės sąlyga,
tačiau beatodairiškai taikoma gali vesti prie tokių problemų kaip
nusikalstamumo didėjimas, narkomanija, tradicinių vertybių nykimas,
moralinės atsakomybės mažėjimas valstybės valdyme.
Kad ir kaip pasivadintų, tinkamai veikiančioje
tradicinėje partijoje privalo būti trys turinio lygmenys: ideologinis,
politinis ir propagandinis. Ideologinis lygmuo esti, kuomet partijon
susibūrę bendraminčiai tiki bendrais idealais, turi visuomeninio
gyvenimo ir valstybės valdymo modelį ideologiją. Politinis lygmuo
pateikia receptus, atsispindinčius programoje, kaip šį valdymo modelį
įgyvendinti konkrečiomis sąlygomis. Propagandinis lygmuo tai ir
įvaizdis, perteikiantis visuomenei pirmuosius du lygmenis. Populistinės
partijos koncentruojasi tik į paskutinįjį lygmenį, deklaruodamos
siekį padaryti gyvenimą geresnį, tačiau nei sau, nei visuomenei
neįvardydamos, kaip tas gėris bus kuriamas.
Kiekvienoje partijoje reikalinga nuolatinė intelektualinė
kūryba gilinantis į išpažįstamas ideologijas ir jų pritaikymą valstybės
valdyme. Rinkiminės kampanijos metu pateikiama visuomenei žinia
turi būti gilaus išmanymo išdava, o ne viešųjų ryšių specialistų
iš piršto laužti lozungai. Ateities politikus, sugebančius darniu
dialogu valdyti valstybę, turime auginti nuo jaunų dienų. Galbūt
prie to prisidėti galėtų prezidento V. Adamkaus palaimintas Politinio
jaunimo forumas? Tvarka bus... Bet įves ją ne vienadienių politinių
spektaklių žvaigždės, o pati visuomenė, rinkdama į valdžią ne stabus
su cukriniais pažadais, bet ideologiškai tvirtas, konstruktyviai
dirbančias komandas.
© 2006 XXI amžius
|