Rusijos dujotiekio strategija: sukelti įtampą
Ukrainoje
Regis, tik tokios nelaimės kaip sniego griūtis
pramogų arenoje Vokietijoje ar sprogimas akmens anglių šachtoje
JAV galėjo atitraukti įdėmius pasaulio žvilgsnius nuo dujų tiekimo
konflikto tarp Ukrainos ir Rusijos, kuris dar kartą parodė, jog
Europos Sąjunga nėra pasirengusi duoti tinkamą atsaką politizuotiems
Rusijos kaprizams. Dujotiekio čiaupo užsukimo ultimatumą Rusija
galėtų pareikšti bet kuriai iš jos dujas perkančiai Europos Sąjungos
narei ir ši liktų įspeista į kampą. Stratforo strateginio planavimo
korporacijos analitikas Peteris Ceihanas vakarietišku požiūriu gilinasi
į kelias pastarąsias savaites besitęsiančius Rusijos ir Ukrainos
ginčus dėl gamtinių dujų tiekimo.
Iki 2006 metų galiojusios sutartys nustatė, jog
Ukraina pirko gamtines dujas iš Rusijos valstybinės dujų monopolininkės
Gazprom, mokėdama po 50 JAV dolerių už 1000 kubinių metrų dujų.
Akivaizdu, jog staigų dujų kainų šuolį lėmė Rusijai netikėta ir
nepalanki 2004 metų Ukrainos prezidento rinkimų baigtis, kada, ne
paslaptis, Maskva tikėjosi, jog jos remiamas kandidatas Viktoras
Janukovičius nugalės provakarietišką kandidatą Viktorą Juščenką.
Anot Gazprom, dujų kainą, pakilusią iki 230 JAV dolerių už 1000
kubinių metrų, lėmė rinkos ekonomikos sąlygos. Kijevui atsisakius
mokėti penkeriopai išaugusią kainą, Rusija užsuko dujotiekio čiaupą
nuo šių metų sausio 1-osios, tuo sukeldama pasipiktinimo bangą Europoje,
kurią toks poelgis paveikė kur kas labiau nei Ukrainą juk apie
80 proc. Europai tiekiamų gamtinių dujų tranzitu pumpuojama per
Ukrainos teritoriją.
Sausio 4-ąją Maskva ir Kijevas sutarė sudaryti
dvišalę sutartį penkeriems metams. Jos nuostatose įrašyta, jog Ukrainai
dujų mišinys iš Turkmėnijos, Uzbekijos ir Kazachijos bus tiekiamas
per Rusiją po 95 JAV dolerius už 1000 kubinių metrų. Bet kokios
į tą mišinį įeinančios rusiškos kuro medžiagos bus apmokestinamos
Gazprom nustatyta 230 JAV dolerių kaina. Preciziškai komerciniu
požiūriu, visi lieka teisūs, patenkinti ir sotūs. Centrinės Azijos
dujų pramonė pagaliau ištrūks iš suvaržytos Rusijos rinkos ir išplauks
į gerokai platesnę eksporto rinką; Ukrainai lieka pakankamai protinga
dujų kaina, o Europa nepatirs nepatogumų dėl sustojusio gamtinių
dujų tiekimo.
Tačiau, palyginti su kitais iš Rusijos konflikto
su Ukraina kylančiais aspektais, visa tai nėra taip svarbu. Krizės
užuomazgoje Rusija tikėjosi susigrąžinti savo įtaką Ukrainoje, tačiau
kuo toliau, tuo aiškiau matyti, jog savo tikslams Rusija pasitelkia
ir Europos interesus.
Nuo pat pradžių gamtinių dujų pardavimas sudarė
keletą milijonų metinės energijos apyvartos. Todėl šio kivirčo,
neturinčio realaus pagrindo, priežastis yra Ukrainos orientacija
tarp Rytų ir Vakarų bei Rusijos siekis atgauti savo geopolitinį
pranašumą. Ukrainos oranžinė revoliucija buvo ypač rusus pribloškęs
įvykis, kuriam galėtų prilygti tik Sovietų Sąjungos žlugimas 1991-ųjų
gruodį.
Diena, kurią žlugo Sovietų Sąjunga, Rusijos žmonių
atmintyje įstrigusi kaip diena, kada jie prarado savo imperiją.
Dabar jie baiminasi, jog Oranžinė revoliucija istoriniame kontekste
taps Rusijos galybės antkapiu. Kad ir kaip žvelgtum, Ukraina visuomet
turėjo atlaikyti nenuginčijamą Rusijos troškimą žūtbūt išlaikyti
savo įtaką posovietinėse respublikose. Tai liečia ne tik etninę
giminystę, turint omenyje, jog rytų ukrainiečiai sudaro didžiausią
rusų bendruomenės dalį už Rusijos ribų. Dar prieš sovietų imperijos
sukūrimą Ukraina buvo integruota į Rusijos žemės ūkio ir pramonės
sritis; šiandien Ukraina yra ne tik Rusijos dujų eksporto tranzitinis
punktas, bet ir jungtis tarp Rytų ir Vakarų infrastruktūrų keliais,
vamzdynais, elektros jėgainėmis ar geležinkeliais.
Tiek politine, tiek karine prasme Rusijai nusigręžus
nuo Ukrainos, pastarajai būtų nelengva įtakoti Šiaurės Kaukazą.
Lygiai taip pat Maskva nebegalėtų deramai kontroliuoti Baltarusijos,
kurios pagrindinė tranzitinė upė Dniepras teka per pietų Ukrainą.
Tai reiškia, jog, iškilus bet kokiems nesklandumams, prorusiškas
Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka negalėtų niekaip
paveikti Ukrainos.
Pritaikius ilgalaikės strategijos modelį, nesunku
suprasti, kodėl rusai taip nerimauja. Ukrainos teritorija nusidriekusi
giliai į buvusios Sovietų Sąjungos teritoriją: jos sienos užbrėžtos
apie 300 mylių nuo Volgogrado ar Maskvos, Ukrainos uostamiestis
Sevastopolis ilgai buvo vienintelis Rusijos giliavandenis uostas,
skalaujamas šiltųjų srovių. Taigi savo sąjungininke turėdama Ukrainą,
Rusija gali drąsiai vadintis supervalstybe. Be jos į tokį statusą
Rusija pretenduoti nebegali. Todėl akivaizdu, kad klausimas susijęs
ne su pinigais, o su įtaka ir išlikimu.
Ginče dėl gamtinių dujų tiekimo Ukraina siekė
išspausti maksimalią naudą iš Rusijos politikos dvilypumo. Juk,
viena vertus, Rusijos vadovybė puikiai suvokia, kokia svarbi jos
nacionaliniams interesams yra Ukraina. Antra vertus, Rusija privalo
palaikyti draugiškus santykius su Europos valstybėmis.
Gamtinių dujų tiekimo ginčas Ukrainai buvo puiki
proga parodyti, koks nesumanus ir užspeistas į kampą šio politinio
žaidimo žaidėjas yra Rusija. Kijevas nė nesirengė mokėti europinių
standartų kainų, nes puikiausiai žinojo, kad Rusija nesiryš nutraukti
dujų tiekimo vien jau dėl to, kad nenorės, jog santykiai su Europa
smarkiai pašlytų. Taip pat stiprus entuziastingiausios Oranžinės
revoliucijos rėmėjos JAV palaikymas pastūmėjo Ukrainos vadovą V.
Juščenką dar drąsiau ir atkakliau atremti Rusijos spaudimą.
Praėjusiųjų metų lapkričio viduryje Rusijos prezidentas
Vladimiras Putinas pirmuoju ministro pirmininko pavaduotoju paskyrė
Dmitrijų Medvedevą, kuris, kaip žinoma, yra ir Gazprom valdybos
pirmininkas. Gamtinių dujų tiekimo Ukrainai krizė buvo jo debiutas
Rusijos užsienio politikos srityje. Medvedevas, kaip ir visi rusai,
pripažįsta, kad be Ukrainos ilgalaikė Rusijos perspektyva gana blanki.
Vadinasi, santykiuose su Europa Rusija iš rankų paleis vairą ir
nebegalės daryti įtakos daugeliui reikšmingų politinių procesų.
Pasibaigus šaltajam karui, išsiplėtus NATO ir
Europos Sąjungai, daugelis europiečių prarado budrumą ir ėmė į Rusiją
žvelgti kaip į niekam grėsmės nekeliantį, mielą ir draugišką miegantį
meškiną. Prioritetinis Medvedevo tikslas yra pakeisti europiečių
nuomonę apie Rusiją Gazprom ultimatumas, grasinantis visiškai
atjungti šildymą vidury žiemos, priminė, jog minimaliomis pastangomis
Rusija gali sukelti skaudžius ir žymius padarinius. Rusija dar kartą
siekė pabrėžti, jog yra galinga valstybė, ir savo pamoką skyrė ne
tik Ukrainai, bet ir JAV, kurios pagalba generavo Oranžinę revoliuciją.
Skaitykite tarp eilučių: ,,Amerikos Ukrainai įdiegtas neliečiamybės
kompleksas visos Europos ekonominę ir asmeninę gerovę įstūmė į pavojų.
Europai kyla paprastas klausimas: Kokių priemonių
imtis, kad Rusija nenutrauktų dujų tiekimo? Atsakymas į šį klausimą
yra dar paprastesnis: Atkreipti dėmesį į Rusijos interesus Ukrainoje.
Kompromisas, pasiektas dvišale Ukrainos ir Rusijos sutartimi, toli
gražu nėra galutinis problemos spendimas. Sutartis neužkerta kelio
Rusijai ateityje daryti spaudimą Ukrainai ir Europai.
Kaip žinoma, Gazprom yra dujų eksporto iš posovietinių
šalių į Europą monopolininkė, ir tik Turkmėnija lig šiol turėjo
teisę eksportuoti gamtines dujas į Ukrainą. Tokia nuostata kyla
iš ilgalaikės strateginės Gazprom pozicijos: kadangi vietinei
Rusijos rinkai kompanija yra priversta parduoti produkciją mažesne
nei grynoji kaina, eksporto rinkoje monopolininkė nenori jokių kompromisų.
Turkmėnijai buvo leista eksportuoti dujas į keletą posovietinių
šalių siekiant išlaikyti ją kaip politinę sąjungininkę. Turkmėnijai
ne ypač pelningas dujų pardavimas buvo kompensuojamas subsidijomis
iš Rusijos biudžeto.
Pagal naująją sutartį, Turkmėnija, Kazachija ir
Uzbekija gamtines dujas parduos tiesiogiai Ukrainai už kur kas didesnę
kainą, nei kada nors buvo. Rusiškos dujos ir toliau į Europą tekės
pro Ukrainą, o Centrinės Azijos dujos per Rusijos teritoriją turės
pasiekti Ukrainą. Naujosios sutarties nuostatai įtvirtina, jog nuo
šiol gamtinių dujų tiekimas Europai priklausys ne tik nuo Rusijos
ir Europos ar Rusijos ir Ukrainos tarpvalstybinių santykių, bet
ir nuo Rusijos bei Turkmėnijos, Kazachijos ar Uzbekijos santykių.
Tokie pokyčiai Jungtinėms Valstijoms tikrai
jokia staigmena. Tiesą sakant, Amerikos politika Ukrainos atžvilgiu
buvo tik tarsi mielo bičiulio patapšnojimas per petį. Juk Vašingtonas
net nesirengia reguliuoti Ukrainos ir Rusijos santykių ar juolab
pasisiūlyti tapti alternatyviu energijos tiekėju Europai ir Ukrainai.
Galima sakyti, jog daugelis JAV politikos aspektų tik pastūmėjo
Europą į rusiškos energijos priklausomybę: vienintelė reali alternatyva
Rusijos gamtinėms dujoms yra energija iš Irano, kurio prezidento
Mahmudo Ahmadinejado įprastinis šūkis: Mirtis Izraeliui. Amerikiečiai
toli gražu į šį regioną nenori įsileisti Europos.
Medvedevo strategijos esmę sudaro raginimas europiečiams
susimąstyti apie Rusijos interesus, Europos ir Ukrainos santykius
bei Amerikos politiką Europos atžvilgiu. Galbūt tai yra priemonė,
padėsianti Rusijai atsikovoti prieš penkiolika metų prarastas pozicijas.
Pagal Strateginio planavimo korporacijos (JAV)
analitiko Peterio Ceihano straipsnį parengė
Justina ŽEIŽYTĖ
© 2006 XXI amžius
|