Pirštu prisiliesti prie
laiko žaizdų
|
Vyskupas Valteris
Miksa |
Nors jis vadovauja mažiausiai
vyskupijai Bavarijoje ir reziduoja nedideliame Aichštato miestelyje,
bet visoje Vokietijos žemėje yra vienas žymiausių Vokietijos vyskupų.
O tai priklauso ne vien nuo fakto, kad dr. Valteris Miksa tapo
arkivyskupo Johano Dybos įpėdiniu ir yra Vokietijos kariuomenės
ordinaras, taip pat ir ne nuo jo Magnus Canceliarius pareigų vieninteliame
šalyje katalikų Aichštato universitete. Kaip jokio kito Vokietijos
vyskupo, šio šv. Vilibaldo įpėdinio karščiausias troškimas - dvasinių
pašaukimų žadinimas. Vis dėlto, agituodamas už kunigo ar vienuolio
pašaukimus, vyskupas V.Miksa nepamiršta ir tikėjimo turinio bei
reikalavimų dvasininkams svarbos. Jo nuoširdūs ir atviri santykiai
su žmonėmis neleidžia kilti įtarimui, kad jis, trokšdamas daugiau
pašaukimų į kunigus, siekia vien išlaikyti Bažnyčios, kaip institucijos,
funkcionavimą. Kas tik jį sutinka, jaučiasi turįs reikalą su ne
vyskupijos vadovu, o sielovadininku. Ir juo būdamas, vyskupas
V.Miksa pirmiausia norėtų vieno: žmonių, priartinančių išlaisvinančią,
išganančią Jėzaus Kristaus naujieną. Tam jam reikalingi kunigai
ir vienuoliai. Pokalbyje su vokiečių katalikų žurnalo "PUR"
redaktoriais jis susumuoja savo buvimo vyskupu Aichštate rezultatus,
toliau pereina prie išaugusių kariuomenės sielovados uždavinių
ir pateikia savo požiūrį svarbiausių visuomeninių problemų klausimu.
Jūs tapote vyskupu jau
prieš šešerius metus (1996 metais). Ar jums apskritai pavyko įgyvendinti
tai, ką buvote suplanavęs, o gal viskas pasirodė kur kas sudėtingiau?
Iš esmės man pavyko padaryti
tai, ką buvau suplanavęs. Pažiūrėkite, neseniai aš vizitavau vieną
parapiją ir išgirdau, kad ten, mano paskatintas, intensyvesnis
pasirengimas krikštui jau nebe pirmus metus tapo savaime suprantama
praktika. Tai reiškia, kad pasirengimas krikštui jau nebėra vien
tik trumpas vaiko tėvų aplankymas, bet jie dar dalyvauja tam tikrame
seminare apie krikštą. Labai džiaugiuosi, kad mano paskatinimas
taip rengtis krikštui šiandien įgyvendintas daugelyje mūsų vyskupijos
parapijų bendruomenių.
Vadinasi, jums yra labai
svarbus tikėjimo stiprinimas ir jo platinimas?
Tai labai svarbu, ir aš tuo dar
labiau įsitikinau, su Dievo pagalba sakydamas pamokslus, rengdamas
paskaitas ir panašiu darbu, dabartinėje daugelio kultūrų ir daugelio
religijų aplinkoje stengdamasis pristatyti mūsų krikščioniško,
katalikiško tikėjimo vertę gerai pagrįsta, bet aiškia ir suprantama
forma. Ypač mūsų jaunimas, tą aš patyriau, yra labai dėkingas
už aiškų tikėjimo liudijimą, ypač dėl kasdienių klausimų, kai
norima sužinoti, ką reiškia būti tikru krikščionimi, arba aiškinantis,
pavyzdžiui, kas yra meilė ir ištikimybė bei kokia tikro ir atsakingo
elgesio su priešingos lyties atstovais samprata. Tai temos, dėl
kurių šiandien niekas nesijaučia tikras, bet jaunimas, taip pat
ir suaugusieji čia ieško aiškių orientyrų.
Vienas jūsų pagrindinių
troškimų visuomet yra dvasinių pašaukimų žadinimas
Su Dievo pagalba man pavyko daugiau
jaunų žmonių paskatinti rinktis kunigystę ar vienuolišką gyvenimą.
Todėl prieš ketverius metus galėjau įkurti būrelį tuo besidominčių
jaunuolių, kurie nagrinėja tikėjimo ir gyvenimo klausimus. Mes
susitinkame reguliariai kas aštuonias - dešimt savaičių. Dažniausiai
ir aš pats dalyvauju tuose bendruose susitikimuose, bet temas
pasirenka patys jaunuoliai. Per tą laiką mes surinkome apie 140
adresų, ir tie bendri susitikimai gana neblogai lankomi.
Ir tai reiškia, kad dvasiniai
pašaukimai...
...Kad per pastaruosius trejus
metus iš tų besidominčiųjų būrelio šeši studentai įstojo į mūsų
kunigų seminariją.
Ar to pakanka , turint
galvoje Vokietijoje išskirtinai liūdną kunigų trūkumo faktą, o
gal reikėtų paieškoti naujų būdų, pavyzdžiui, įsteigti naują "pagalbinę
kunigų tarnybą", kuri, pavyzdžiui, apsiribotų tik sakramentinėmis
sekmadienio pamaldomis?
Tokio būdo, kad kunigas apsiribotų
vien sekmadienio sakramentinėmis pamaldomis, o kitu metu dirbtų
pagal savo pasaulietinę profesiją, negalėčiau pavadinti tinkamu
ir dėl vienos labai paprastos priežasties: kunigas neprivalo būti
koks intelektualas arba superžvaigždė. Bet jis turi atsinešti
tam tikrą inteligencijos ir susiformuotos širdies dalelę. Jis
privalo mokėti bendrauti su žmonėmis ir sugebėti argumentuotai
žmogiškai bei įtikinamai perduoti tikėjimo naujieną. O tam būtinai
reikalingos studijos, disciplina ir vidinė branda, kurią aš ir
vadinu širdies susiformavimu. Be to, yra ir kitų kelių, vedančių
į kunigystę, nebūtinai po išlaikytų abitūros egzaminų reikia iš
karto pradėti studijuoti teologiją. Pavyzdžiui, čia galima keturis
semestrus studijuoti religijos pedagogiką, ką aš laikau labai
prasmingu dalyku, ir, jas pabaigus, tobulintis teologijos srityje.
Šiandien yra įvairių būdų tapti kunigu.
Jūsų vyskupiškas šūkis
skamba taip: "Jėzus - žmogaus išgelbėtojas". Kaip paaiškintumėte
žmogui, esančiam toli nuo Bažnyčios, nuo ko arba kam Jėzus išties
turi jį gelbėti?
Žodį "gelbėti" taip
pat būtų galima pakeisti žodžiais "išrišti, išlaisvinti arba
pagydyti". Kiekvienas žmogus nuolatos patiria egzistencinę
baimę arba labai stiprų gyvenimo netikrumo jausmą. Tai gali būti
nusivylimai profesiniu gyvenimu arba santykiais. Daugelis jaučia
depresiją, nes jie žino, jog kada nors nusilps jų kūno jėgos,
ims pulti ligos, o galiausiai kiekvienas prieš akis turi besiartinančią
mirtį. Šios realybės niekas negali išvengti. Čia draugiškas ryšys
su Jėzumi ir sakramentų priėmimas iš tiesų gali stiprinti, padėti
ir gydyti. Tuo aš esu įsitikinęs. Jėzus yra žmogaus gelbėtojas
ta prasme, kad Jis išlaisvina nuo baimės, nuo visiško egzistencinio
netikrumo, o taip pat ir nuo mirties. Nes krikščioniui dar ne
viskas pasibaigia mirtimi. Jėzaus Kristaus dėka mūsų stiprus ilgesys
paskęsta beribės meilės jūroje ir per mirtį pasiekia tikslą -
amžiną pilnatvės gyvenimą.
Kaip nuo Bažnyčios nutolę
žmonės galėtų rasti kelią į transcendenciją?
Dažnai, ypač kalbantis su jaunais
žmonėmis, kurie kelia prasmės klausimus, atsiveria kelias į transcendenciją.
Kiekvienas žmogus kada nors savęs paklausia: "Kokia mano
gyvenimo prasmė? Ar mano gyvenime egzistuoja dalinės prasmės,
ar viskas gyvenime yra vien atsitiktinumas, ar gyvenimas apsuptas
pavojingų, tamsių ir neaiškių likimo jėgų?" Ir per šiuos
prasmės klausimus galima prieiti prie išvados, kad kažkas egzistuoja
virš šio žemiškojo gyvenimo. Tada kokia nors forma pokalbyje iškyla
ir Dievo klausimas.
Iš žemiškojo gyvenimo
perspektyvos mes žvelgiame į gyvenimą po mirties: į skaistyklą,
dangų ir pragarą. Bet net ir dauguma katalikų tik labai nenoromis
kalba apie šiuos dalykus. Kaip jūs žiūrite į blogų ir gerų žmonių
atskyrimą amžinybėje? Ar tai tas klausimas, kuriuo mes turėtume
domėtis?
Šį klausimą reikėtų būtinai panagrinėti,
nes tai - pati Jėzaus Kristaus mokymo esmė. Jei patys katalikai
apie skaistyklą, apie dangų ir pragarą per mažai žino arba iš
tos realybės nedaug ko tikisi, tokiu atveju aš pažvelgiu į praeitį
ir manau, kad apie šią galutinę tikrovę buvo aiškinama nelabai
įtikinamai. Jėzus Kristus savo mokymą įtvirtino auka - kančia
ir mirtimi ant kryžiaus, paskui ir savo prisikėlimo stebuklu,
nes Jis nori kiekvieno žmogaus išganymo, bet ne vien šiame praeinančiame
pasaulyje, kuris yra ribotas ir kuriame, kaip Jėzus sako, visi
privalo nešti savo kryžių, bet ir po jo, Jam savo kančia, mirtimi
ir prisikėlimu atvėrus mums kelią į dangų. Kad mes eisime į dangų
pas Dievą ir gyvensime amžinoje bendrystėje su Juo, tokia yra
didžioji realybė, galutinis tikslas, kuriuo mes, žmonės, turėtume
gyventi. Tai žinant ir daliniai tikslai, tokie kaip meilė, susieta
su ištikimybe, šeimos kūrimas, taip pat ir kunigystės ar vienuoliško
gyvenimo pasirinkimas, turi būti nukreipti į tai, lygiai kaip
ir gyvenimas, tarnaujant artimui, gyvenimas tiesoje.
Katalikų poetas Reinholdas
Šneideris yra maždaug taip pasakęs: krikščionys turėtų domėtis
ne vien gamtos mokslų laimėjimų etiniu vertingumu, bet taip pat
turėtų pamąstyti ir apie naujų atradimų reikšmę Dievo paveikslui;
žmogus, turėdamas atominę bombą, gali sunaikinti pats save, o
pasitelkęs genų inžineriją gali keisti savo paties ir kitų gyvų
būtybių kūrimo eigą. Kur tuomet lieka tikėjimas Kūrėju?
Mes negalėtume pagaminti atominės
bombos, jei iš anksto nebūtume turėję tam sąlygų Dievo sukurtoje
kūrinijoje, pvz., urano. Žmonės šių pamatinių medžiagų patys iš
nieko nepagamino. Lygiai taip pat ir genų inžinerijoje mažai tepasiektume,
jei prieš tai gyvenime nebūtume atradę Dievo sukurtų pagrindinių
ląstelių. Šitaip mąstant, žmogus nuo Dievo, Kūrėjo ir viso, kas
gyva, Šaltinio, iš kurio kyla kiekviena gyvenimo sėkla, kiekvienas
žolės stiebelis, yra visiškai priklausomas. Žmogus gali disponuoti
vien pamatinėmis dalelėmis - tiek negyvąja materija, tiek gyvąja,
taip pat ir žmogumi, nes ir mes iš jų sudaryti. Bet visa tai sukūrė
ne pats žmogus, tai yra Dievo Kūrėjo dovana.
Jei mes peržvelgtume
debatus dėl genų inžinerijos, diskusijas dėl aborto, ginčus dėl
homoseksualų santuokų, sekmadienio išsaugojimo ir daugelį kitų
pastarojo meto visuomeninių konfliktų, tai pastebėtume, kad Bažnyčia
pralaimi vieną visuomeninį-politinį ginčą po kito. Ar Bažnyčiai
šiandien trūksta gebėjimo vesti kampanijas, kad galėtų savo naudai
pakreipti bent vieną viešą diskusiją?
Į tai žvelgiu visai kitaip, nelaikau
to nepasisekimu. Mano akimis žiūrint, problema atrodo šitaip:
daug žmonių Vokietijoje šiuo metu apskritai yra abejingi krikščioniškam
mokymui, o to priežastis gali būti nacionalsocializmas ir, žinoma,
komunistinis režimas buvusioje VDR. Daugelis iš viso nesuvokia,
kas yra vertybės, pavyzdžiui, prisiminkime žmogaus gyvybės neliečiamybę
visose jo vystymosi stadijose. Ir čia labai svarbus Bažnyčios
uždavinys yra, neprisitaikant prie laiko dvasios, nedviprasmiškai
skelbti tiesą apie Dievą ir žmogų šiame pasaulyje. Taigi Bažnyčia
privalo užimti viešuose debatuose visuomeninę, kritinę poziciją.
Mes privalome prisiliesti prie laiko žaizdų.
Po rugsėjo 11-osios karas
vėl beveik tapo leistina politikos priemone, ir Vokietijos karinė
strategija jau seniai neapsiriboja tik savigyna. Kovojant su terorizmu,
rodos, viskas tampa leistina. Ar ši pasikeitusi situacija nedidina
savo reikalavimų jums, kaip kariuomenės ordinarui, ir kariuomenės
sielovadai apskritai?
Žinoma, reikalavimai išaugo.
Anksčiau kariuomenės vyskupams beveik nereikėdavo susidurti su
tokiais klausimais. Man dabar svarbu ir tai, kad dvasinio vadovavimo
srityje, kalbantis su generalitetu, karininkais, būtų labiau priartinamas
"teisingos taikos" požiūris, kuris atitinka Bažnyčios
mokymą. Kai kovojama su terorizmu, man yra labai svarbu prieiti
prie kiekvieno kareivio ir paskatinti jį elgtis etiškai. Žinoma,
kad paskiri kariuomenės vadai jaučia didžiulę atsakomybę šiose
situacijose. Bet aš manau, kad Vokietijos kancleris ir parlamento
nariai taip pat yra prisiėmę didžiulę atsakomybę.
Jūs drąsiai smerkėte
Vokietijos miestų bombardavimą Antrojo pasaulinio karo metu. Bet
ar modernūs ginklai, turintys milžinišką naikinimo potencialą
(galingiausias jų yra atominė bomba), imantis dabar šiuolaikinių
karo būdų, kokie buvo vykdomi ir Afganistane, vėlgi nenuves į
panašią moralinę katastrofą?
Nenorėčiau čia kalbėti apie moralinę
katastrofą. Bet aš jau labai aiškiai sakiau, kad ir II Vatikano
Susirinkimas yra pabrėžęs, jog, esant būtinybei kovoti su terorizmu,
reikia daryti viską, kad būtų apsaugoti civiliai gyventojai. Taigi
į karą su terorizmu neturėtų būti įtrauktos gyvenamosios vietos,
t. y. miestai ir kaimai, kultūros vietos. Čia reikia ypatingo
atsakingų karininkų ir kareivių atidumo.
Daugelis rugsėjo 11-osios
įvykių priežasčių ieško islame. Ar ankstesnioji iš komunizmo kylanti
grėsmė nebuvo pakeista islamu? Kaip mums, krikščionims, elgtis
islamo atžvilgiu?
Dabar visą kaltę suversti vien
islamui būtų visiškai nepagrįstas dalykas, nes už šių teroro aktų
slepiasi įvairūs politiniai ir tik iš dalies religiniai ketinimai,
kuriais piktnaudžiaujama. Viena esmine priežastimi, leidusia vystytis
terorizmui, kuris pasiekė savo kulminacinį tašką rugsėjo 11-ąją,
manau esant neišspręstą Artimųjų Rytų konfliktą tarp Izraelio
ir palestiniečių. Ir čia aš regiu vieną labai svarbų Jungtinių
Tautų ir visų už taiką pasaulyje kovojančių jėgų uždavinį - reikia
suvaldyti šiuos baisius ginčus, įgaunančius vis didesnį neapykantos
ir priešiškumo pagreitį. Norint tai pasiekti, reikia rasti abiem
pusėms priimtinus teisingus sprendimus.
Vadinasi, mes, krikščionys,
ir toliau turėtume ieškoti dialogo su islamu, o ne konfrontuoti?
Kad mes, krikščionys, su islamu
išlaikome ir privalome išlaikyti dialogą, manau esant savaime
suprantamu dalyku. Galiausiai mes juk kartu išpažįstame vieną
Dievą, dangaus ir žemės Kūrėją. Bet mes, krikščionys, neturėtume
neigti fakto, kad šis nepažinusis Dievas Kūrėjas savo Sūnuje tapo
žmogumi, Jėzaus nukryžiavimu ir galiausiai Kristaus prisikėlimu
mums apsireiškė labai žmogiškai ir suprantamai bei padovanojo
mums save. Tuo Jis su mumis užmezgė tikrai žmogiškus santykius,
ko kitose pasaulio religijose, tarp jų ir islame, nėra.
Tai būtų neteisingai suprasta tolerancija, jei mes norėtume susitaikyti
su neigimu tiesos apie Dievo draugiškumą žmogui ir Dievo pasiaukojimą
Jėzuje Kristuje, ypač Jo kančioje ant kryžiaus ir tikrame prisikėlime.
Galiausiai tai juk apskritai yra Dievo atsivėrimo mums viršūnė
ir tuo pačiu didžiausias žmogaus išlaisvinimas iš blogio ir mirties.
Jūs taip pat esate Vokietijos
vyskupų konferencijos komisijos liturgijos klausimais pirmininko
pavaduotojas. Kaip jūs vertinate liturginę diskusiją? Ar, norint
labiau patraukti žmones, reikia dar vienos liturgijos reformos,
o gal reikia didesnio liturginio pliuralizmo?
Liturgijos formų galimybės pagal
II Vatikano Susirinkimą ir taip pat vėlesnius liturgijos dekretus
pasidarė tokios įvairios, kad net neįsivaizduoju ir nenorėčiau
dar daugiau liturginių formų. Atvirkščiai, aš nuolat pasisakau
labai aiškiai: jei mes šv.Mišias švenčiame pagal II Vatikano Susirinkimo
liturgijos reformą, tai mes švenčiame tridentiškas šv.Mišias,
tik atnaujinta forma. Šv.Mišių struktūra ir dvasinis jų turinys
iš esmės visiškai nėra pasikeitę, žinoma, jei mes jas švenčiame
pagal Katalikų Bažnyčios normas ir II Vatikano Susirinkimo nutarimus.
Kai kurie krikščionys
vis dar ilgisi lotynų kalbos liturgijoje. Ar lotynų kalba turi
ateitį pamaldose?
Aš esu už tai, kad lotynų kalba
būtų dažniau vartojama kulto reikaluose, taip pat ir parapijų
bendruomenėse. Savo buvusioje parapijoje šiuo klausimu įgijau
gerą patirtį. Globalizacijos akivaizdoje mes vis dažniau kalbame
apie tai, kad pasaulis pamažu tampa kaimu. O lotynų kalba naujaisiais
laikais niekuomet nebuvo piktnaudžiaujama kaip kolonijine kalba.
Tai kalba, sujungianti tautas, todėl ypač liturgijoje ji galėtų
būti labiau vartojama. Ir jeigu tam tikrose šv. Mišių dalyse,
pavyzdžiui Įvade, Tikėjimo išpažinime arba "Tėve mūsų"
maldoje, būtų vartojama lotynų kalba arba ja giedama, būtų labai
sveikintina.
"Pro Missa tridentia"
susivienijimas nori įkurti savo nariams personalines bendruomenes,
kuriose būtų krikštijama, teikiami Santuokos ir Sutvirtinimo sakramentai,
trumpai tariant, būtų atliekami visi pastoraciniai ir sakramentiniai
patarnavimai, kokie paprastai atliekami tik teritoriškai organizuotose
parapijų bendruomenėse ir sielovados centruose. Ar tai - joms
pasiekiamas tikslas, ar jūs atmetate personalines bendruomenes
liturginiu pagrindu?
Apie siekiamas personalines bendruomenes,
kurios visiškai vadovautųsi priešsusirinkimine "tridentiška"
liturgija, esu prastos nuomonės. Taip parapijose izoliuotųsi labai
vertingos tikinčiųjų pajėgos. Kaip tik tokie žmonės, kurie mėgsta
tradicinę liturgiją, turi labai stiprų mistikos ir dvasinio liturgijos
šventimo pojūtį. Taip mes parapijose netektume tikinčiųjų, kurie
teisėtai kritikuoja pasitaikančias atnaujintos liturgijos blogybes.
Šitie žmonės teisingai pasitarnauja kaip korektoriai tam, kad
liturgija neišsigimtų, netaptų vien savęs atvaizdu arba savo pačios
inscenizuotu spektakliu. Pirmiausia liturgija turi būti nukreipta
į Dievo garbinimą ir santykį su Juo. Taigi dėl minėtų atvejų aš
nenorėčiau kalbėti apie atšaukimą teritorinio parapijų principo,
kokį mes žinome. Be to, šiandien kiekvienas katalikas už savo
parapijos ribų gali ieškoti tokių liturgijos formų, kurioms jis
pritaria.
Iš vokiečių kalbos vertė
Vytautė MACIUKAITĖ
© 2002 "XXI amžius"