Stačiatikių
Bažnyčios stiprėjimas Gruzijoje ir susirūpinimas dėl religinių
mažumų padėties
Gruzijos prezidento Eduardo Ševardnadzės
ir šalies didžiausios Stačiatikių Bažnyčios patriarcho Iljos II
spalio viduryje pasirašyta "konstitucinė sutartis" praktiškai
reiškia, kad šioje posovietinėje Kaukazo regiono valstybėje stačiatikybei
suteikiamas valstybinės religijos statusas. Sutarties pasirašymo
iškilminga ceremonija vyko senosios Gruzijos sostinės ir dvasinio
centro Mcchetos (už 20 km nuo Tbilisio) pagrindinėje Sveticchovelio
katedroje. Toje pačioje katedroje patriarchas Ilja II praėjusio
dešimtmečio viduryje pakrikštijo E.Ševardnadzę, buvusį Gruzijos
slaptosios policijos KGB vadovą, vėliau valdančiosios komunistų
partijos lyderį ir buvusios Sovietų Sąjungos užsienio reikalų
ministrą.
Sutartį, kuri turi reguliuoti valstybės ir stačiatikių patriarchato
teisinius santykius, Gruzijos parlamentas rengė dvejus metus,
bendradarbiaudamas su Bažnyčios atstovais. Pasirašydamas sutartį,
prezidentas E.Ševardnadzė sakė, kad šis dokumentas pabrėžia Gruzijos
Stačiatikių Bažnyčios "istorinį vaidmenį, atstatant valstybės
nepriklausomybę, taip pat vienijant tautą būsimiems uždaviniams
vykdyti". Tuo tarpu patriarchas Ilja II pažymėjo, kad "konstitucinės
sutarties" pagrindinis tikslas yra užtikrinti Bažnyčiai galimybę
aktyviai dalyvauti visuomenės gyvenime, kas būdinga civilizuotai
valstybei. Su šia sutartimi "prasideda naujas etapas valstybės
ir Bažnyčios tarpusavio santykiuose".
Sutarties rengimo grupei vadovavęs Gruzijos parlamento vicepirmininkas
Gigis Ceretelis pripažino, kad šis dokumentas Stačiatikių Bažnyčiai
"garantuoja labai aukštą statusą". Kitaip sakant, "konstitucinė
sutartis" patvirtina, kad stačiatikybė Gruzijoje "nėra
tik viena tarp kitų konfesijų, bet ypatingas šalies dvasingumo
pamatas". Taigi, kaip minėta, dokumentas teisiškai konstatuoja
tai, jog Stačiatikių Bažnyčia iš esmės Gruzijoje atsiduria valstybinės
Bažnyčios padėtyje.
Sutartyje taip pat patikslinami kai kurie bažnytinės nuosavybės
klausimai. Valstybė pripažįsta Bažnyčios nuosavybe visą jos turimą
bažnytinį turtą, taip pat tą, kuris iki šiol priklausė valstybei.
(Pavyzdžiui, tas komunistų konfiskuotas šventoves, kurios buvo
paverstos muziejais, sandėliais ir pan.) Artimiausiu metu bus
sudaryta speciali vyriausybės komisija, kuri išnagrinės klausimą
dėl komunistų konfiskuotų žemių grąžinimo Bažnyčiai. Dokumente
taip pat patvirtinama, kad Gruzijos valstybė pripažįsta, jog sovietinės
valdžios laikotarpiu 1921-1990 metais Stačiatikių Bažnyčiai buvo
padaryta didžiulė materialinė ir moralinė žala, kurią valstybė
įpareigota bent iš dalies atlyginti.
* * *
Gruzijos parlamento vicepirmininkas
G.Ceretelis nurodė, kad kitos šalyje veikiančios konfesijos "konstitucinę
sutartį" tarp valstybės ir Stačiatikių Bažnyčios priėmė "su
supratimu". Iš tikrųjų galima tik pasidžiaugti istorinės
teisybės atstatymu, grąžinant praėjusio sovietinio režimo konfiskuotą
bažnytinį turtą ir kitą valstybės paramą Gruzijos Stačiatikių
Bažnyčiai, kuriai priklauso daugiau kaip 70 proc. šalies, turinčios
4,4 mln. gyventojų. (Beje, gyventojų skaičius per posovietinį
dešimtmetį dėl ekonominės krizės, masinės emigracijos, pilietinių
kovų ir menko gimstamumo šioje buvusio "komunistinio rojaus"
šalyje sumažėjo beveik visu milijonu.)
Tačiau kelia susirūpinimą tai, kad stačiatikybės pakėlimas į "valstybinės
religijos" lygį gali dar labiau pabloginti katalikų ir kitų
religinių mažumų padėtį šioje Kaukazo valstybėje, kuri pastaruoju
metu ir taip nėra paprasta. Per pastaruosius kelerius metus, taip
pat ir po popiežiaus Jono Pauliaus II apsilankymo Gruzijoje 1999
metais, žmogaus teisių stebėtojai užfiksavo daugiau kaip 100 religinių
mažumų diskriminavimo atvejų. Šalies katalikų, baptistų, sekmininkų
ir kitų bendruomenių vadovai ne kartą protestavo dėl grubių vietos
stačiatikių ekstremistinių grupių išpuolių - muštynių, gaisrų
sukėlimo, plėšikavimo ir kitokio vandalizmo, tačiau dėl to niekas
nebuvo patrauktas teisinėn atsakomybėn.
Vertinama, kad Gruzijoje gyvena apie 50 tūkstančių katalikų, kurie
kartu su kaimyninių Azerbaidžano bei Armėnijos šalių šios denominacijos
tikinčiaisiais sudaro Kaukazo apaštalinę administratūrą, vadovaujamą
italų kilmės Tbilisyje reziduojančio vyskupo Džiuzepės Pasoto.
Kestono kolegijos (Didžioji Britanija), stebinčios religinių teisių
padėtį pokomunistinėje Rytų Europoje, duomenimis, Gruzijos katalikų
sielovadininkams trukdoma statyti parapijų bažnyčias dėl vietos
stačiatikių hierarchų pasipriešinimo.
Štai apaštalinio administratoriaus vyskupo Dž.Pasoto sekretorius
Georgijus Cchomelidzė neseniai informavo Kestono žinių agentūrą,
kad Kutaisio miesto 250 narių turinčiai katalikų parapijai neleidžiama
statyti savo maldos namų. Nors parapijos bendruomenė šiam tikslui
nusipirko žemės sklypą, tačiau Kutaisio savivaldybė bažnyčios
statyti neleidžia, nes tam prieštarauja vietos stačiatikių vyskupas.
Šį klausimą bus bandoma spręsti teisme, sakė G.Cchomelidzė. Jis
taip pat pranešė, kad kitame Gruzijos mieste Achalcichėje katalikų
parapijai irgi trukdoma statyti bažnyčią dėl stačiatikių priešinimosi.
"Visi klausimai, susiję su bažnyčių statyba, turi būti suderinti
su Gruzijos patriarchatu", - sakoma miesto mero laiške vyskupui
Dž.Pasotui.
Daugelyje Gruzijos vietų Katalikų Bažnyčia bando atgauti jai priklausančius
pastatus, kurie buvo sovietų režimo konfiskuoti. Kutaisyje, Goryje,
Batumyje, Udėje, Ivlitoje katalikams priklausę ir komunistų konfiskuoti
bažnytiniai pastatai 1989-1990-aisiais - permainų metais - buvo
kažkodėl atiduoti Stačiatikių Bažnyčiai. Kada katalikai pareikalavo
šios maldos namus sugrąžinti jų teisėtiems savininkams, buvo sudaryta
komisija problemai ištirti. Komisija nusprendė katalikams šios
jų nuosavybės negrąžinti. Kaip paaiškino Gruzijos patriarchato
atstovai, katalikų pastatai buvo Stačiatikių Bažnyčiai perduoti
teisėtos civilinės valdžios ir pašventinti. Pagal stačiatikių
kanoninę tvarką, dabar šios bažnyčios priklauso stačiatikių parapijoms
ir jų "atiduoti nebegalima".
* * *
Kaip minėta, įvairios Gruzijos
stačiatikių ekstremistų grupės yra įvykdžiusios prievartinius
išpuolius prieš šalies religinių mažumų atstovus. Jų aukomis dažniausiai
tapo vietos protestantai, taip pat Jehovos liudytojai, tačiau
yra nukentėję ir katalikai. Štai praėjusią vasarą, liepos mėnesį,
kelių dešimčių katalikų maldininkų grupė iš Tbilisio norėjo aplankyti
gruzinų šventosios Ninos, kuri daug prisidėjo, kad krikščionybė
ateitų į Gruziją IV amžiuje, kapą. Kada katalikų maldininkai,
tarp kurių buvo ir pats vyskupas Dž.Pasotas, keli kunigai bei
vienuolės prisiartino prie gyvenvietės Rytų Gruzijoje, kur yra
šv.Ninos kapas, juos su lazdomis pasitiko gauja stačiatikių ekstremistų.
"Jie mums grasino, vartojo necenzūrinius žodžius, netgi sakė
pavartos prievartą, kad nutrauktų mūsų piligriminę kelionę",
- skundėsi vyskupas Dž. Pasotas laiške Gruzijos prezidentui E.Ševardnadzei,
iš kurio atsakymo nesulaukė. Katalikų maldininkai, negavę reikiamos
paramos nei iš policijos, nei ir vietos stačiatikių vyskupo, turėjo
sugrįžti į Tbilisį taip ir neaplankę gruzinų šventosios kapo.
Tarp kitų pastaraisiais metais įvykusių incidentų, paminėtinas
užpuolimas krovininio automobilio, vežusio iš Počio uosto į Tbilisį
į gruzinų kalbą išverstos "Įvado į Bibliją" didelę siuntą.
Užpuolikai sumušė automobilį lydėjusius Biblijos draugijos darbuotojus
ir sunaikino didelę dalį vežtos literatūros.
Pastebėtina, kad nei Gruzijos patriarchato vadovybė, nei šalies
vyriausybė oficialiai nepritaria tokioms religinės netolerancijos
apraiškoms. Atsakydamas į 15-os Jungtinių Valstijų kongresmenų
laišką, kurie nusiskundė dėl ekstremistų prievartos, E.Ševardnadzė
jiems birželio mėnesį rašė, kad "griežtai smerkia bet kokią
religinio ekstremizmo formą ir rodomą prievartą". Tai "yra
nepriimtina ir neturi likti nenubausta bet kurioje visuomenėje,
kuri save laiko demokratine". Tačiau, kaip minėta, Gruzijos
teisėsaugos organai dažniausiai ignoruoja visus religinės prievartos
atvejus, o ekstremistai randa užtarėjų ir stačiatikių bažnytinėje
hierarchijoje.
Pavasarį daug ką Gruzijoje nustebino vienoje televizijos laidoje
Rustavio stačiatikių metropolito Atanazės padarytas pareiškimas,
kuriame jis pareikalavo, kad šalyje būtų "panaikintos"
visos religijos, išskyrus stačiatikybę, ir kad vadinamieji "sektantai"
turėtų būti "sušaudyti". Metropolitas sakė, kad Stačiatikių
Bažnyčia kovoja su sektomis ir kad ši kova "negali būti vykdoma
taikiomis priemonėmis". Vėliau patriarchato atstovai Tbilisyje
sakė, jog jie buvo "sukrėsti" tokio metropolito Atanazės
pareiškimo ir kad "patriarchas nieko bendra neturi su tokiomis
pažiūromis".
Vis dėlto stebėtojai pripažįsta, kad Gruzijos patriarchato vadovybė
yra priversta laviruoti tarp galingų fundamentalistinių jėgų Stačiatikių
Bažnyčioje, kurios veikia pagal principą "Gruzija yra stačiatikių
šalis ir joje gali būti tik stačiatikybė" ir nepripažįsta
jokios religinės tolerancijos. Šių jėgų spaudžiamas Gruzijos patriarchatas
1997 metais išstojo iš pagrindinės ekumeninės organizacijos -
Pasaulio Bažnyčių tarybos, - kurios pirmininku pats Tbilisio patriarchas
Ilja II buvo nuo 1979 iki 1983 metų. Taigi nors galima pripažinti
Stačiatikių Bažnyčios "ypatingą istorinį vaidmenį" Gruzijoje,
tačiau rodomos religinio fanatizmo ir neapykantos apraiškos smerktinos,
kaip nesuderinamos su pagrindinėmis žmogaus teisių nuostatomis.
Mindaugas BUIKA
© 2002 "XXI amžius"