Krikščionybė Vidurinėje
Azijoje
TADŽIKISTANAS: argentinietis
tėvas Avila - paguoda šalies katalikams
Kai prieš penkerius metus tėvas
Karlosas Avila atvyko į Tadžikijos sostinę Dušanbė - miestas,
kaip ir visa šalis, metus buvo be dvasininko.
Neseniai praūžusio pilietinio karo sukelta sumaištis, miestą kontroliuojančios
ginkluotosios pajėgos ir žmonių tarpusavio nepasitikėjimas atbaidė
dvasininkus, galėjusius dirbti pastoracinį darbą Šv. Juozapo parapijoje.
"Kai aš čia atvykau, žmonės manė, kad tuoj išvažiuosiu",
- sakė argentinietis tėvas K.Avila. Bet dabar Tadžikijoje yra
keturios vienuolės, dar du kunigai ir maždaug 200 katalikų.
"Tadžikai katalikų bažnyčią vadina vokiečių maldos namais,
tačiau dabar taip vadinti nebėra pagrindo, nes dauguma vokiečių
išvyko", - pasakoja dvasininkas. Pasak jo, visi tie, kuriems
išvykti nepasisekė, tik ir laukia progos, kaip pasprukti iš skurdžios
musulmoniškos, 5,8 mln. gyventojų turinčios valstybės. Tačiau
tėvas K.Avila sako turįs čia dar daug ką nuveikti.
Nors visai šalia glūdi Talibano šaknys, o žodžiai "stabilumas
ir taika" Centrinėje Azijoje pamiršti nuo sovietinės imperijos
žlugimo, tėvas K.Avila mano, jog atėjo laikas reikalauti, jog
vietinė valdžia leistų įgyvendinti kai kuriuos katalikiškus projektus,
kaip katalikiškos mokyklos ir tarptautinės pagalbos organizacijos
"Caritas" įsteigimas.
Tarp parapijiečių lig šiol tvyro įtampa, kurią sukėlė 1992-1993
metų pilietinis karas. Konfliktą, įsiplieskusį tarp Rusijos palaikomų
komunistų ir musulmoniškos valstybės įkūrimo šalininkų, rodos,
turėjo užbaigti 1997-aisiais pasirašyta taikos sutartis.
Trisdešimt šešerių metų dvasininkas tėvas K.Avila puikiai prisimena
be perstojo aidėjusias šūvių salves. Dabar jis su šypsena žvelgia
į savo senutėlę rusišką "Volgą", kurios durelėse žiojėja
dvi kulkų pramuštos skylės.
Vienas vyresniųjų parapijiečių, nuo 1985-ųjų Tadžikijoje mokytojaujantis
lietuvis, teigia, kad Bažnyčia visiems vyresniems Rytų Europos
gyventojams atrodo kaip galybės ir atgaivos simbolis. "Kol
mes turime kunigą ir bendraminčių tikinčiųjų bendruomenę, žinau,
jog Dievas mūsų nepamiršo", - sakė kita, pavardės nenorėjusi
skelbti Tadžikijos katalikė. Moteris išreiškė nuostabą, jog Šv.
Juozapo parapija vis dar gyvuoja, nors jos įkūrėjai vokiečiai
jau išvyko atgal į tėvynę. "Jie visi išvažiavo, bet mūsų
Karlosas kažkaip sugeba pritraukti naujus žmones", - sako
ji. Pasak tėvo K.Avilos, jau apie dešimt etninių tadžikų atsivertė
į katalikybę. Tačiau jaunuoliams, kilusiems iš tradicijų besilaikančių
musulmoniškų šeimų, šis sprendimas buvęs itin sudėtingas.
"Jei tadžikas ar uzbekas nusprendžia pakeisti tikėjimą -
jis tai daro slapta, - savo mažame, vėsiame darbo kambarėlyje
Katalikų naujienų tarnybos žurnalistui Frenkui Braunui pasakoja
tėvas K.Avila. - Ir net jei galiausiai jis nusprendžia apie tai
pranešti savo šeimai, jų reakcija dažniausiai būna neigiama. Tai,
jų suvokimu, tolygu išdavystei".
Dušanbėje buvo įvykdytas bene žiauriausias išpuolis prieš krikščionybę
visoje Centrinėje Azijoje. Didžiausioje Tadžikijos sostinės bažnyčioje,
2000 m. spalio 20 d. sprogus bombai, per sekmadienio pamaldas
žuvo keliasdešimt žmonių ir beveik 200 buvo sužeisti.
Maždaug po metų Dušanbės stačiatikių bažnyčia ir Septintosios
dienos adventistų bendruomenė patyrė panašias teroro atakas. Laimei,
aukų buvo išvengta.
Policija suėmė du vietinius studentus, prisidėjusius prie spalio
20-osios progdinimų, jie buvo nuteisti mirties bausme. Tačiau
bažnyčios pastorius korėjietis Choi Jun Seop kreipėsi į Tadžikijos
prezidentą, prašydamas jų pasigailėti.
Pasak Tadžikijos vyriausybės vadovų, smurtas prieš krikščionis
šioje šalyje tęsis tol, kol vietiniai musulmonai krikščionybę
suvoks kaip grėsmę savo etninei bendruomenei.
"Dabar labai pavojingas metas. Tapdami katalikais, krišnaistais
ar budistais, kai kurie tadžikai save izoliuoja nuo bendruomenės,
nes tadžikų dauguma linkusi save laikyti ne tauta, o musulmonų
gentimi", - sako Tadžikijos islamistų partijos lyderis Muhiddinas
Kabiris.
Tačiau tėvas K.Avila dėl to nenusimena: jis tiki, jog šioje žemėje
yra vietos visiems tikintiesiems, nesvarbu, kad ir kokiam dievui
jie melstųsi".
KAZACHSTANAS: Italijos
pranciškonas globoja neįgaliuosius vaikus
26 metų Volodia Relentjevas dvidešimt
vienerius metus praleido neiškeldamas kojos iš neįgaliųjų vaikų
prieglaudos. Jis niekuomet nesiskundė priežiūra, tačiau pripažino,
jog jį ir kitus 180 invalidų namų vaikų kankino nuobodulys. "Čia
niekada nebuvo įdomu ir linksma. Čia netgi nebuvo su kuo pasišnekėti",
- sakė prie invalido vežimėlio prikaustytas V.Relentjevas.
Tačiau jo gyvenimas visiškai pasikeitė, kai jis atvyko į mažą
Kazachstano miestelį, penkiolika kilometrų nutolusį nuo Alma Atos.
Ten jo gyvenimas ne tik nušvito naujomis spalvomis, bet ir buvo
išgelbėta Volodios gyvybė, nes, sulaukęs pilnametystės, neįgalusis
perkeliamas į vyresnių žmonių slaugos skyrių, kur laukia daug
blogesnė priežiūra ir netgi badmiriavimas.
Šiuo metu jis gyvena Arkoje - buvusioje pionierių stovykloje,
kuri dabar tapusi didžiule ferma: su gyvuliais, daržais ir sodais.
Šios fermos įkūrimo sumanytojas - pranciškonas tėvas Gvido Trezzani,
46-erių metų milanietis. Šiandien didžiausias jo tikslas - išplėsti
fermą, kad čia galėtų gyventi kuo daugiau našlaičių.
"Šiuo metu Arkoje gyvena septyniolika neįgaliųjų. Gyventojų
skaičius labiausiai priklauso nuo pinigų. Juk negalime imti vaikų,
jei nesame pajėgūs jų išlaikyti", - sakė tėvas G.Trezzani.
Jo apskaičiavimais, šiek tiek praplėtus fermą, čia galėtų apsigyventi
nuo 100 iki 120 vaikų.
Pranciškonas sielojasi, jog šalies vyriausybei rūpi ne globoti
ir pasirūpinti neįgaliaisiais vaikais, o juos slėpti ir stengtis
užmiršti kaip didžiausią valstybės gėdą. "Kai žmonės pamato
šiuos vaikus, juos ištinka šokas, nes jie net nepagalvoję, kad
gali būti ir tokių, gyvenimo nuskriaustų žmonių", - sako
G.Trezzani.
Į fermą atvykusiems žurnalistams į akis krito maloni aplinka ir
džiaugsmu trykštantys vaikučiai. Maždaug septynerių metukų Polina
Razambetova sakė nežinanti savo tikrojo amžiaus ir jau dvi savaites
viešinti Arkoje.
Pasak savanorio pagalbininko P.Aniskino, anksčiau Polina turėjo
kalbos sutrikimų, tačiau, būdama fermoje, per palyginti trumpą
laiką, ėmė sklandžiau šnekėti. Vyras pasakoja, jog ilgiau Arkoje
gyvenantys vaikai nuo neseniai atvykusiųjų skiriasi savo minčių
raiška, laikysena. Čia vaikai mokomi skaityti, rašyti, deklamuoti
poeziją.
Deja, vaikai nebus mokomi apie Katalikų Bažnyčią, nes Kazachstane
galioja itin griežti religinės veiklos apribojimo įstatymai. Be
to, pats tėvas G.Trezzani nelinkęs vaikams pamokslauti apie religiją.
"Jie ir taip atviri Kristaus mokymui jau vien dėl to, ką
mes dėl jų darome. Jeigu mums pavyks pasiekti esminių permainų
šių vaikų viduje, tai bus didžiausia Viešpaties meilės ir gerumo
apraiška tiek jiems, tiek mums, juos globojantiesiems", -
sakė tėvas G.Trezzani.
KIRGIZIJA: pranciškonų
vienuolės gatvės vaikus kviečia į oazę
Pačiame sostinės Biškeko pakraštyje,
kur dėl geležinkelio stoties kaimynystės ore tvyro tirštas degančios
anglies kvapas, keturios pranciškonų vienuolės įkūrė mažutę oazę,
baltuojančią švariais takeliais, kvepiančią neseniai pasodintomis
gėlėmis ir medžiais. Taip pat į oazę kvieste kviečia šviesi ir
erdvi klasė.
Kartą per savaitę vietiniai gatvės vaikai čia susirenka karštų
pietų. Be to, jie čia mokomi ir gali žiūrėti videofilmus. Pranciškonės
supranta, kad vaikai čia ateina ne todėl, kad tiki Dievą, bet
jos džiaugiasi galėdamos realiai pagelbėti šiems jauniems žmonėms.
Tokių vaikų Biškeke yra šimtai. Vieni jų nelanko mokyklos, nes
neturi pinigų, kiti - išmesti dėl agresyvaus elgesio ir nesimokymo.
Seserys tikisi atidaryti pradinę mokyklą Biškeke, tačiau kol kas
kyla vis naujų biurokratinių kliūčių. Katalikų Bažnyčią Kirgizijos
vyriausybė turi įregistruoti kaip religinę organizaciją, taip
kaip musulmonus ar Stačiatikių Bažnyčią. Be registracijos Katalikų
Bažnyčia čia negali pirkti nekilnojamojo turto, samdyti darbuotojų
ar atidaryti banko sąskaitą, žodžiu, daryti tai, kas būtina atidarant
mokyklą.
Jėzuitas tėvas Aleksandras Kanas piktinosi dabartinėmis katalikams
sudarytomis sąlygomis. Anot jo, nuo Sovietų Sąjungos laikų čia
mažai kas pasikeitė, todėl tiems keliems šimtams katalikų Kirgizijoje
ypač sunku. "Anksčiau jie persekiojo mus smurtu, dabar mus
persekioja biurokratai", - sakė A.Kanas.
Kirgizijos parlamento narys Ališeris Sabirovas pažadėjo, kad katalikų
padėtis šioje valstybėje per vasarą turėtų gerokai pagerėti, tačiau
tėvo Kano jo žodžiai neįtikina. Jo manymu, netgi įteisinus Katalikų
Bažnyčios veiklą Kirgizijoje, nauji įstatymai griežtai kontroliuos
ir apribos kiekvieną jos žingsnį.
Pranciškonės seserys džiaugiasi, jog atsirado jų kilnų tikslą
remiančių žmonių. Restoranui ir Biškeko laikraščiui vadovaujantis
Italijos verslininkas Džordžio Fiacconi prisideda prie daugelio
seserų sumanymų. Anot jo, daugelis žmonių, ypač gyvenančių kaime,
negali leisti vaikų į mokyklą, nes neturi pinigų knygoms, vaikų
aprangai ar kelionei į mieste veikiančią mokyklą. Per mėnesį tėvai
papildomai turėtų skirti maždaug 2,17 dolerio kiekvienam mokyklą
lankančiam vaikui, tačiau tai daugeliui yra nemaži pinigai.
Naujoje mokykloje pranciškonės tikisi sukurti jaukią aplinką,
kad gatvės vaikai priprastų sėdėti klasėse, jaustųsi jaukiai ir
gerai. Jos, žinoma, supranta, kad tai padaryti bus nelengva, tačiau
jokie sunkumai pranciškonių negąsdina.
CRTN
© 2002 "XXI amžius"