Krikščionių pašaukimas
islamo pasaulyje
Būsite mano liudytojai Džibutyje-
taip pavadintu apaštaliniu laišku į savo negausius tikinčiuosius
kreipiasi vienos mažiausių Afrikos valstybių vyskupas Džordžis
Bertinas. Džibutis yra tarp Etiopijos ir Eritrėjos, Afrikos Kyšulio
regione, žemyno šiaurės Rytuose prie Adeno įlankos ir Raudonosios
jūros. Džibutis turi kiek daugiau nei pusę milijono gyventojų,
iš kurių beveik visi yra musulmonai, o katalikai ir kiti krikščionys
sudaro mažumos bendruomenes. Tad Džibučio ganytojo, iš Paduvos
kilusio pranciškono, vyskupo Bertino apaštalinis laiškas yra skirtas
trylikai tūkstančių katalikų, iš kurių, kaip rašo laiške ganytojas,
didžioji dauguma yra žmonės, tik laikinai apsigyvenantys Džibutyje.
Dauguma vyskupijos tikinčiųjų Džibutyje pasilieka nuo dviejų mėnesių
iki dvejų metų. Bet krikščioniškajam liudijimui nėra taip labai
svarbu mūsų buvimo šiame krašte trukmė; svarbiau yra supratimas,
jog, kad ir kokia būtų atvykimo į šį kraštą priežastis, Viešpats
mus kviečia būti liudytojais Dievo, tapusio žmogumi, Dievo, kuris
paliudijo savo dieviškumą ne per visagalybę, o kasdieniu nusižeminimu,
išgyventu tarnaujant visiems skirtai tiesai ir meilei. Savo kasdieniu
gyvenimu, - rašo savo tikintiesiems vyskupas Bertinas, - dalykitės
su kaimynais ta meile, kurią Viešpats mums padovanojo, ta viltimi,
kurią įdiegė į mūsų širdis, ir tuo tikėjimu, kurį padovanojo,
nors mes jo nenusipelnėme. Laišką tikintiesiems vyskupas Bertinas
pasiuntė pasibaigus Džibučio bažnytinei asamblėjai. 15 mėnesių
vykusioje asamblėjoje buvo nagrinėjamas krikščionių pašaukimas
Džibutyje. Džibutyje veikia viena vyskupija, kurios sielovadoje
kartu su vyskupu Dž.Bertinu darbuojasi du dieceziniai kunigai,
keturi kunigai vienuoliai, penki broliai vienuoliai, 19 seserų
vienuolių, 27 pasauliečiai misionieriai ir 16 katechetų.
* * *
Niekam ne naujiena, kad terorizmo
grėsmė privertė visuomenę atidžiau pažvelgti ir įvertinti religijų
vaidmenį ne tik kuriant taiką, bet ir kurstant nesantaiką bei
įvairius neramumus. Labiau įvertinami tarpreliginiai susitikimai,
kuriuose bendrai meldžiamasi už taiką, bet taip pat reikliau žiūrima
ir į įvairių religinių lyderių išsakomas mintis kitų tikėjimų
išpažinėjų atžvilgiu, politiniais ir visuomeniniais klausimais.
Nors italai garsėja savo tolerancija, tačiau šią savaitę nuvilnijo
nepasitenkinimo bangelė, palydėta gan aštriais politikų pasisakymais
dėl Italijoje musulmonų maldos namuose - mečetėse sakomų pamokslų
turinio. Birželio 7 dieną dienraštis La Repubblica išspausdino
išvakarėse, tai yra birželio 6 dieną, penktadienį (penktadienis
musulmonams yra ypatinga maldos diena, panašiai kaip krikščionims
sekmadienis), Romos mečetėje imamo Abdel Sami Mahmudo Ibrahimo
Musos sakytą pamokslą, kuriame jis kvietė, o tiksliau sakant,
primygtinai ragino savo klausytojus sunaikinti visus islamo priešus
ir siekti visur pasaulyje islamo nacijos pergalės. Dėl neabejotinai
nusikalstamo - tai religinės ir rasinės neapykantos kurstymas
- pamokslo turinio Italijos žiniasklaidoje pareiškimą paskelbė
ir Italijos vidaus reikalų ministras, žinių agentūra Fides išplatino
interviu su kunigu Justu Lakunca Balda, Popiežiškojo arabiškųjų
studijų ir islamistikos instituto direktoriumi, vienu geriausių
katalikiškų islamo ekspertų, šioje srityje besidarbuojančio daugiau
nei tris dešimtmečius. Kunigas Lakunca taip įvertino imamo raginimus
siekti visuotinės islamo pergalės: Negalima leisti, kad kažkas
aukštintų neapykantą ir ragintų žudyti kitus. Tai tikra beprotybė.
Čia jau viešosios tvarkos problema, ir vyriausybė turi reaguoti.
Raginti žudyti ir kariauti naudojantis institucine erdve, t.y.
bažnyčiose, mečetėse, aikštėse ir kitose žmonių susibūrimo vietose,
civilizuotame ir demokratiškame krašte turėtų būti neleistina.
Kunigas J.Lakunca Balda išreiškė didelį susirūpinimą susiklosčiusia
situacija ir pažymėjo, kad ši problema nieko bendra neturi su
religijos laisve. Reikia aiškiai pasakyti, kad Italijos Konstitucijoje
neleidžiama viešai kurstyti imtis smurto ir prievartos prieš menamus
priešus, kurių tapatybė taip pat aiškiau nenurodoma. Pasak Popiežiškojo
arabiškųjų studijų ir islamistikos instituto direktoriaus, penktadienio
pamokslas Romos mečetėje negali būti laikomas nereikšmingu faktu:
neapykantos, smurto ir karo kurstymas - netoleruotinas reiškinys
demokratinėje visuomenėje. Taip pat iškyla rimta problema dėl
tarpreliginių ir tarpkultūrinių santykių Italijoje, tiesiog civilizuoto
sambūvio problema.
Prof. J. Lakunca Balda tai pat išreiškė nuostabą dėl pasikeitusios
situacijos Romos mečetėje po naujojo, jau minėto imamo paskyrimo.
Iki šiol čia dirbęs imamas Mahmudas Hamadas Ševeita garsėjo tolerancija
ir atvirumu, dalyvaudavo tarpreliginiuose susitikimuose, buvo
vienas pirmųjų, pasmerkęs rugsėjo 11-osios terorą.
Svarbi ir paties imamo skyrimo tvarka. Iki šiol svariausią žodį
šiuo klausimu turėjo Saudo Arabija, Maroko karalystė ir Al Azharo
universitetas Egipto sostinėje Kaire.
Baigdamas interviu kunigas J.Lakunca Balda dar kartą pabrėžė,
kad trokšta ir palaiko visišką pliuralizmą, politinę, kultūrinę
ir religinę laisvę, tačiau neleistina, kad būtų skelbiama neapykanta,
būtų raginama smurtauti ir žudyti.
* * *
Tęsiant temą apie islamą, norėtųsi
keletą eilučių skirti vienai įtakingiausių islamo valstybių -
Saudo Arabijai, kuri buvo paminėta kaip daranti didžiausią įtaką
islamo politikai - ne tik Romoje ar Italijoje, bet ir visoje Europoje.
Saudo Arabijoje draudžiama net ir privačiai atlikti bet kokius
nemusulmoniško kulto veiksmus, o Šventojo Rašto, rožinio, kryžiaus
ar švento paveikslėlio turėjimas geriausiu atveju baigiasi areštu
ir ištrėmimu iš šalies arba kalėjimu ir kartais net gali būti
baudžiamas mirtimi. Krašte veikia vadinamoji religinė policija
mutava - atskirta nuo paprastos policijos ir atsiskaitanti tiesiogiai
karaliui ir ministerijos lygmens struktūrai, skatinančiai musulmoniškąsias
dorybes ir kovojančiai su blogybėmis ir ydomis. Policijos patruliai
ypač uoliai tikrina moteris, ar jos nenusižengia apsirengimo taisyklėms,
ir jas lydinčius vyrus, kad jie būtų artimi giminaičiai arba jų
vyrai. Mutava kontroliuoja, kad musulmonai nevartotų alkoholio
ar narkotikų ir nepasiduotų jokioms pagundoms. Neišvengiama ir
tokio fanatizmo aukų. Pernai, užsidegus mokyklai, ugnyje žuvo
14 mergaičių. Religinė policija įvykio vietoje stebėjo, kad kas
nepultų gelbėti mergaičių, - tai padaryti galėjo tik vyrai, artimi
giminės. Deja, tuo metų jų šalia nebuvo. Religinė policija taip
pat turi teisę bausti vyrus, nepaklūstančius muedzino kvietimui
maldai.
Visuomenės susirūpinimas ir nenoras girdėti neapykantą ir smurtą
kurstančių kalbų nėra religinės laisvės apribojimas ar kas nors
panašaus į religinės policijos funkcijas. Civilizuotame ir demokratiškame
krašte paprasčiausiai neturi būti vietos rasinei ar religinei
neapykantai, smurtui, prievartai, karui.
VR
© 2003 "XXI amžius"