Pagerbtas pirmasis čigonų tautybės palaimintasis
|
Palaimintasis Zefirinas
Chimenesas Malja
|
Prie pat Romos esančioje Dieviškosios Meilės
Dievo Motinos šventovėje, tiksliau - šalia šventovės, vyko kiek
neįprastos apeigos: po atviru dangum buvo konsekruotas altorius
palaimintojo Zefirino Chimeneso Maljos (1861-1936), pirmo čigonų
tautybės palaimintojo, garbei. Per šv. Mišias vienas iš Romos vyskupų
augziliarų - vyskupas Luidžis Moretis, vadovavęs liturgijai, atidengė
bronzinę palaimintojo statulą. Po šv. Mišių dar buvo pašventintas
paminklinis akmuo, skirtas visų čigonų, tapusių nacizmo aukomis,
atminimui.
Apeigos ir kartu Romos Bažnyčios dėmesys čigonų
tautybės tikintiesiems sutapo ir su 39-osiomis popiežiaus Pauliaus
VI susitikimo su čigonais metinėmis. Susitikimas įvyko 1965 m. rugsėjo
26 d. netoli Romos esančiame Pomecijos mieste. Čigonams pasakytame
pamoksle popiežius Paulius VI kreipėsi į juos kaip į amžinus piligrimus,
visada kelyje esančius keliauninkus, be savo namų, be nuolatinės
gyvenamosios vietos, be visuomenės ir dažnai be tėvynės, kurie nuo
amžių keliauja, bet dar neapsisprendė, kur turi nukeliauti ir kur
pasilikti!. Tada popiežius Paulius VI Bažnyčios vardu užtikrino,
kad Bažnyčia nenori iš čigonų prašyti nieko kita, kaip tik priimti
motinišką jos draugystę ir globą. Bažnyčia, - sakė čigonams Popiežius,
- gali daug padaryti jums, jūsų vaikams, jūsų ligoniams, jūsų šeimoms,
jūsų sieloms, jei tik jūs patys pasitikėsite Bažnyčia ir tais, kurie
jai atstovauja.
Iš tiesų ypač po II Vatikano Susirinkimo padaugėjo
įvairiausių sielovadinių iniciatyvų, kuriomis Bažnyčia siekia patvirtinti
savo artumą čigonų tautai. Praeitų metų vasarą Vengrijos sostinėje
Budapešte vyko Popiežiškosios migrantų ir keliautojų sielovados
tarybos surengtas tarptautinis suvažiavimas, skirtas čigonams ir
Bažnyčios pašaukimui globoti šią klajoklių tautą, rūpintis jos sielovada
ir įvairiomis socialinėmis problemomis. Suvažiavimui vadovavo Migrantų
ir keliautojų sielovados tarybos pirmininkas arkivyskupas Stefenas
Fumijus Hamao. Dėl klajokliško gyvenimo būdo čigonų tauta labai
dažnai nesuprantama, niekinama: čigonų šalinamasi, jiems verčiama
kaltė dėl įvairių nebūtų dalykų. Taip yra dėl to, kad nesidomima
jų kultūra, papročiais, nenorima jų suprasti. Kartais esama ir objektyvių
priežasčių, tokių kaip pasitaikantis smulkus nusikalstamumas ar
čigonų bendruomenių uždaras gyvenimas, nenoras palaikyti glaudesnius
ryšius su juos supančiais žmonėmis. Tačiau nei specifinis čigonų
gyvenimo būdas, nei juo labiau kartais pasitaikantys nusikaltimai
nepateisina čigonų atstūmimo, pastebimo beveik visose šalyse, kur
šiuo metu čigonai gyvena.
Suvažiavime kaip tik ir bandyta bendromis jėgomis
nagrinėti, ką Europos šalių katalikų bendruomenės galėtų padaryti,
idant šie neigiami stereotipai būtų įveikti. Suvažiavimo dalyviai
svarstė ir čigonų sielovados problemas (nes dauguma čigonų yra krikščionys)
bei socialines ir kultūrines problemas, dėl kurių šiandien čigonai
jaučiasi atstumti ir izoliuoti nuo savo šalių visuomenių.
Čigonai tautinė mažuma, kurios atstovų rastume
įvairiausiose šalyse. Tarptautinės čigonų sąjungos (IRU), kuri skelbiasi
atstovaujanti milijonams pasaulio čigonų, vertinimais, vien Europoje
gyvena 12-15 mln. čigonų; dar nežinia kiek milijonų gyvena kitose
pasaulio vietose. Dažniausiai tiek Europoje, tiek ir kitur pasaulyje
čigonai gyvena labai skurdžiai, dauguma čigonų vaikų nelanko mokyklos.
Bent Europoje dauguma čigonų yra bedarbiai.
Tačiau įvairių valstybių visuomenėse sunkumų kyla
ne vien dėl materialinių dalykų, nors skurdus gyvenimas labai apriboja
šios tautybės žmonių galimybes. Didelę įtaką daro ir nusistovėjęs
neigiamas požiūris į čigonus. Tam tikras tradicinis gyvenimo būdas
(labai ankstyvos santuokos, gyvenimas savotiškuose getuose, žemas
raštingumo lygis, didelis nusikalstamumas ir t. t.) įtvirtina visuomenėje
čigonų įvaizdį, kuris jau nuo seno nebuvo labai teigiamas. Atrodytų,
šiandien, kai pasaulis mažėja, ir įvairių tautybių, rasių, išsilavinimo,
užsiėmimų, kilmės žmonės yra daug arčiau vienas kito nei bet kada
anksčiau, tradiciniai tautiniai stereotipai turėtų nykti, tačiau
iš tiesų tai yra labai ilgas procesas. Ir Bažnyčia savo iniciatyvomis
daro viską, kad šį procesą paspartintų.
1997 metais popiežiaus Jono Pauliaus II palaimintuoju
paskelbtas čigonas Zefirinas Chimenesas Malja atvėrė naują puslapį
Bažnyčios ir čigonų santykiuose. Čigonai tapo atviresni Bažnyčiai,
o ir tikintiesiems negalėjo nekelti simpatijos paprastas neraštingas
čigonas, Ispanijos pilietinio karo metų kankinys, kalbėjęs rožinį
ir miręs šaukdamas: Tegyvuoja Kristus Karalius! Įdomią šio palaimintojo
biografiją parašė italų kunigas Marijus Riboldis, jau du dešimtmečius
gyvenantis viename Romos čigonų taborų, gyvenantis kaip čigonas
tarp čigonų, kad galėtų būti jiems dvasios tėvu. Pasakodamas apie
palaimintąjį Zefiriną, savo aplinkos čigonų vadintą pravarde El
Pelé, kunigas pabrėžia, kad jis palaimintuoju tapo dėl savo kankinystės.
Jis buvo nužudytas ne todėl, kad buvo čigonas, bet todėl, kad buvo
katalikas. Iš tiesų nežinoma, kad Ispanijoje pilietinio karo metais
būtų buvę žudomi čigonai dėl savo tautinės priklausomybės. Zefirinas
1936 metais buvo nužudytas iš neapykantos katalikų tikėjimui. Jo
gyvenimas buvo pavyzdingas, bet kartu paprastas - tai gyvenimas,
kurio centre buvo Dievas. Buvo tikras čigonas, prekiavęs arkliais,
visą laiką keliaudavo kur nors tarp Aragono ir Katalonijos regionų
Ispanijoje, vienoj vietoj pirkdavo, o kitoj parduodavo savo gyvulius.
Jis buvo beraštis, o tapo svarbia figūra savo tautos istorijoje.
Jo gyvenime nebuvo sukrečiančio atsivertimo ir
radikalaus gyvenimo pasikeitimo - jis visada, amžininkų liudijimu,
buvo paprastas ir draugiškas, paslaugus ir sąžiningas. Jo tikėjimas
vis stiprėjo ir tiesiog pribrendo mintis priimti Santuokos sakramentą,
nors su žmona, susituokę pagal čigoniškus papročius, jau buvo gyvenę
daugelį metų. Žinoma, mes esame susikūrę stereotipų apie čigonus,
ir šios savybės atrodo visiškai svetimos. Tačiau ir jo amžininkai
El Pelé laikė neapsukriu ir netipišku, nes, daugelio manymu, jis
buvo per daug dosnus ir per daug dėmesio skirdavo kitiems. Jo kankinystės
- sušaudymo priežastimi irgi tapo noras padėti kitiems, nepalikti
artimo nelaimėje. Senas čigonas nepraėjo pro šalį, kai grupė anarchistų
gatvėje užpuolė ir mušė kunigą. Tada Zefirinas buvo sumuštas ir
apieškotas, o rastas rožinis tapo kaltės įrodymu ir įkalinimo priežastimi.
Jo augintinė kreipėsi į Barbastro anarchistų lyderį, nuo vaikystės
pažinojusį Zefiriną, kuris, jo garbei tenka pripažinti, padėjo visas
pastangas, kad ištrauktų Zefiriną iš kalėjimo. Iš jo buvo pareikalauta
tik elgtis taip, tarsi būtų netikintis ir nesimelsti. Tačiau Zefirinas
vis kartojo, kad jam mirtis nebaisi, ir paskutines savo gyvenimo
valandas praleido garsiai kalbėdamas rožinį.
Jis buvo sušaudytas su kitais dvylika Barbastro
miesto katalikų. Nuvežti naktį sunkvežimiu į kapines (sunkvežimio
reikėjo ir tam, kad jo žibintai apšviestų prie duobės sustatytus
pasmerktuosius), visi drąsiai pasitiko mirtį šaukdami: Tegyvuoja
Kristus Karalius!
Konsekruotas altorius čigonų tautybės palaimintojo
garbei ne tik patiems čigonams primins, kad jie danguje turi galingą
užtarėją, bet ir visiems mums padės atsikratyti stereotipų, kliudančių
į kitokį žmogų žiūrėti tiesiog kaip į savo artimą, kaip į brolį
ar seserį Kristuje.
Parengta pagal VR
© 2004 "XXI amžius"
|