Socialinės problemos ir badaujantis pasaulis
|
Iškeldintųjų sudaniečių stovykloje
Pietų Sudane verkia vaikas
EPA-ELTA nuotrauka
|
|
Dėl smurto pablogėjus saugumo
padėčiai daugiau kaip 200 tūkst.
žmonių buvo priversti palikti savo
namus ir atsidūrė Pietų Sudane.
Iškeldintųjų stovykloje gyvena
tūkstančiai sudaniečių
ir jų skaičius sparčiai auga.
Daug kančių patiria ir vaikai
|
|
Mergaitė inde laiko
geriamąjį vandenį, kurį
gavo iš pagalbos agentūros,
veikiančios pabėgėlių stovykloje
|
Romoje, Popiežiškajame Grigaliaus universitete,
įvyko mokslinė konferencija Pamaitinti badaujantį pasaulį - moralinis
imperatyvas biotechnologijai. Konferencija, surengta Jungtinių
Amerikos Valstijų ambasados prie Šventojo Sosto ir Popiežiškosios
mokslų akademijos iniciatyva, susilaukė maitinimo problemomis besidominčių
mokslininkų dėmesio. Konferencijos aktualumas paskatino dar kartą
atkreipti dėmesį į socialines problemas, ypač badą, skurdą, menką
sveikatos apsaugą besivystančiose pasaulio šalyse ir Bažnyčios rūpinimąsi
pagelbėti spręsti tas didžiąsias problemas.
Turtų ir gerovės perteklius išsivysčiusiuose
Šiaurės kraštuose atitinka nepriimtiną atsilikimą Pietuose, ypač
toje geopolitinėje zonoje, kurioje gyvena pati didžiausia žmonių
giminės dalis, - teigia savo socialinėje enciklikoje Sollicitudo
rei socialis Šventasis Tėvas. Istoriškai Bažnyčia savo socialiniu
mokymu visada užėmė tarpinę padėtį tarp kolektyvizmo (socializmo)
ir individualizmo (kapitalizmo). Ji pritaria privačiai nuosavybei,
kuri būtų nukreipta į bendrojo gėrio tikslą, ji pasisako už ekonominės
veiklos laisvę, tačiau pabrėžia ir vyriausybinio reguliavimo reikalingumą.
Ekonominė laisvė, kaip ir kitos Dievo duotos laisvės, - politinė,
mokslinė, meno kūrybos, seksualinė,- yra gėris, bet tik tada, kai
remiasi tiesa apie žmogaus asmenį. Jeigu šis tikslas prarastas,
ekonominė laisvė tampa destruktyvia jėga, kuri ne didina, bet menkina
bendrąjį gėrį.
Viena pačių didžiausių šiuolaikinio pasaulio
neteisybių kaip tik yra tai, jog yra palyginti mažai turtingų žmonių,
tuo tarpu yra daugybė tokių, kurie neturi beveik nieko, - rašoma
enciklikoje Sollicitudo rei socialis. - Minėta neteisybė kyla
dėl gėrybių ir patarnavimų, skirtų visiems žmonėms, neteisingo paskirstymo.
Štai toks iškyla vaizdas: yra maža saujelė, turinčių viską, bet
kuriems nepavyksta būti, nes vertybių hierarchijos painiavoje
jiems trukdo turėjimo kultas, ir yra didžioji dauguma, turinčių
nedaug arba neturinčių nieko, kurie negali realizuoti savo pagrindinio
žmogiško pašaukimo, nes neturi elementariausių gėrybių. Blogai yra
ne turėti. Blogis atsiranda tuomet, kai turintysis nepaiso nei
gėrybių įsigijimo kokybės, nei drausminančios (vertybių) hierarchijos
jas įsigyjant.
2000 metais buvo parengta Tūkstantmečio pažangos
tikslų (Millennium Development Goals) programa. 2000-ųjų rugsėjį
susirinkę į Niujorką paminėti Didžiojo krikščionybės jubiliejaus
189 pasaulio šalių vadovai, atsižvelgdami į Šventojo Tėvo raginimus,
iškėlė nemažai globalinės pažangos tikslų. Tarp pagrindinių uždavinių
- iki 2015 metų numatyta per pusę sumažinti pasaulyje žmonių, kurių
dienos pajamos neviršija vieno dolerio, taip pat per pusę sumažinti
badaujančiųjų skaičių ir pasiekti, kad apie 2015 metus visi pasaulio
vaikai galėtų mokytis bent pradinėje mokykloje. Atitinkami tikslai
buvo iškelti dėl sergančiųjų AIDS, vaikų mirtingumo sumažinimo,
aprūpinimo geriamuoju vandeniu pagerinimo ir pan.
Tačiau ta tūkstantmečio pažangos programa, matyt,
nebus pasiekta, kaip, beje, ir anksčiau suformuluotos optimizmo
kupinos idėjos. Tiesa, per pastarąjį dešimtmetį pasaulio gyventojų,
gaunančių per dieną mažiau nei vieną dolerį, dalis sumažėjo nuo
30 iki 23 proc., bet tai daugiausia įvyko vien tik Kinijos pažangos
sąskaita. Šioje didžiausioje Azijos šalyje nuo 1990 iki 2000 metų
150 mln. žmonių - 12 proc. visų jos gyventojų - pavyko pakilti iš
skurdo, ir jų skaičius sumažėjo per pusę. Tačiau Lotynų Amerikoje,
Artimuosiuose Rytuose, Afrikoje į pietus nuo Sacharos, taip pat
pokomunistinėje Vidurio bei Rytų Europoje žmonių, gaunančių per
dieną mažiau nei vieną dolerį, paskutiniame praėjusio XX amžiaus
dešimtmetyje gerokai padaugėjo.
Ekonomikos augimas praėjusį dešimtmetį 125 besivystančiose
ir pokomunistinėse šalyse buvo mažesnis nei 3 proc. per metus ir
54 valstybėse gyventojų pajamos sumažėjo. Iš šių 54 šalių dvidešimt
yra pietinėje Afrikos dalyje, septyniolika - Rytų Europoje (įskaitant
posovietinę Nepriklausomų Valstybių Sandraugą NVS), šešios - Lotynų
Amerikoje, šešios - Rytų Azijoje ir šešios - Artimuosiuose Rytuose.
Kiekvieną dieną besivystančiose šalyse badauja
800 mln. žmonių (18 proc. visų pasaulio gyventojų). Per paskutinį
XX a. dešimtmetį badaujančių žmonių pasaulyje, nepaisant visų pastangų,
sumažėjo tik nuo 21 proc. iki minėtų 18 proc. Pusė visų badą kenčiančių
žmonių gyvena pietinėje Azijos ir pietinėje Afrikos dalyse. Pietinėje
Azijoje badauja kas ketvirtas žmogus, o Afrikoje į pietus nuo Sacharos
- kas trečias. Esant dabartinei situacijai, šiuose regionuose badaujančiųjų
sumažinti per pusę bus įmanoma tik iki 2100 metų. Jeigu visas pasaulyje
pagaminamas maistas būtų paskirstomas po lygiai, kiekvienam žmogui
jo per dieną tektų po 2720 kalorijų. Jei kasdien vienas žmogus turi
galimybę suvartoti maisto, kurio energetinė vertė prilyginama mažiau
kaip 1960 kalorijų, tai jau laikoma, kad jis badauja.
Turtingų šalių parama besivystančiosioms ir toliau
lieka labai svarbi. Kadangi apie 70 proc. pasaulio neturtingiausių
gyventojų susitelkę kaimo vietovėse, tai parama žemės ūkiui ir jo
produktyvumo didinimas turi būti didžiausias vyriausybių rūpestis.
Planuojama iki 2006 metų 22 turtingiausių valstybių paramą Trečiajam
pasauliui padidinti 16 mlrd. dolerių ir tada bendra paramai skirta
lėšų suma sudarytų 0,26 proc. tos grupės valstybių bendrojo nacionalinio
produkto. Tačiau reikia ne tik didinti paramą, bet ir stengtis,
kad ji taptų kuo efektyvesnė.
Tik laikantis žmogiškojo ir krikščioniškojo solidarumo,
pasaulyje gali būti įveiktas išnaudojimas ir susiformavę nelygiateisių
santykių mechanizmai, išlaisvinant žmonijos energiją visuotinės
pažangos ir taikos naudai. Solidarumo kelias yra tikrasis ne tik
vystymosi, bet ir taikos kelias. Taika visame pasaulyje yra neįmanoma,
jei atsakingi žmonės nepripažįsta, kad savitarpio priklausomybė
savaime reikalauja atsisakyti visokių ekonominio, karinio ar politinio
imperializmo formų, o tarpusavio nepasitikėjimą pakeisti bendradarbiavimu,
kuris kaip tik yra deramas atskirų žmonių ir tautų solidarumo aktas.
Tokio solidarumo išraiška arba bent kelio į tą solidarumą ieškojimu
gali būti laikoma ir Grigaliaus universitete įvykusi mokslinė konferencija.
Tapusi Europos Sąjungos nare, ir Lietuva įsitraukia
į pagalbą besivystančioms šalims teikiančių šalių ratą. Ji tai daro
pagal Jungtinių Tautų programą.
Pagal VR
© 2004 "XXI amžius"
|