Bažnyčios altorių garbėje tikėjimo liudytojai
Mindaugas BUIKA
Sugrįžimas prie senųjų tradicijų
Įsibėgėjant popiežiaus Benedikto XVI pontifikatui,
nemažo dėmesio susilaukia kai kurie nauji jo bruožai, pavyzdžiui,
grįžimas prie praktikos, kai beatifikacijos apeigoms vadovauja ne
pats Popiežius, bet jo deleguotas kardinolas. Gegužės 14 dieną Šv.
Petro bazilikoje dviejų Dievo tarnaičių paskelbimui palaimintosiomis
vadovaus šiam tikslui Šventojo Tėvo deleguotas Šventųjų skelbimo
kongregacijos prefektas kardinolas Chozė Saraiva Martinsas. Į Bažnyčios
altorių garbę bus iškeltos amerikietė pranciškonė sesuo Marija Barbara
Kop (1838-1918), taip pat žinoma motinos Marianos iš Molokajaus
vardu, ir ispanė dominikonė sesuo Florentina Nikolė Goni (1868-1940),
taip pat žinoma motinos Asensjon del Korason de Chezus (Jėzaus Širdies
Žengimo į dangų) vardu.
Pastaraisiais dešimtmečiais popiežiai Paulius
VI ir Jonas Paulius II patys vadovavo tiek beatifikacijos, tiek
ir kanonizacijos iškilmėms, tačiau popiežius Benediktas XVI nuo
šiol vadovaus tik kanonizacijai, tai yra paskelbimui šventuoju ar
šventąja, taip norėdamas pabrėžti tų dviejų apeigų skirtingumą.
Šią naujieną pranešdamas gegužės 4 dieną, interviu Vatikano radijui
kardinolas Ch.Saraiva Martinsas nurodė, jog tai iš esmės grįžimas
prie šimtmečių senumo praktikos, kuri buvo naudojama iki 1971 metų.
Pagal šią tradiciją, Popiežius necelebruodavo beatifikacijų, net
jeigu jos vykdavo Romos Šv. Petro bazilikoje, tai atlikdavo Šventojo
Tėvo paprašytas vyskupas arba kardinolas.
Kardinolas Ch.Saraiva Martinsas priminė, kad pirmą
kartą popiežius Paulius VI pats vadovavo beatifikacijos apeigoms
1971 metais, kai palaimintuoju buvo paskelbtas lenkas pranciškonas
kunigas Maksimilijonas Kolbė, žuvęs Aušvico konclageryje Antrojo
pasaulinio karo metais. Kartu su Pauliumi VI tas beatifikacijos
šv. Mišias koncelebravo tuometinis Krokuvos kardinolas Karolis Vojtyla,
vėlesnis popiežius Jonas Paulius II. Nuo to laiko iki savo pontifikato
pabaigos popiežius Paulius VI asmeniškai vadovavo visoms beatifikacijoms,
ir juo sekė įpėdinis popiežius Jonas Paulius II, kurio pontifikate
palaimintaisiais, kaip ir šventaisiais, paskelbtųjų skaičius labai
išaugo.
Dar daugiau, gausių savo apaštalinių ir pastoracinių
kelionių progomis į įvairias šalis bei kontinentus Jonas Paulius
II bažnyčiose iškilmingas Eucharistijos celebracijas papildydavo
ir beatifikacijos apeigomis, sakė kardinolas Ch. Saraiva Martinsas.
Tuo pačiu Jonas Paulius II pabrėždavo asmens paskelbimo palaimintuoju
daugiau lokalinę reikšmę, kai tuo tarpu kanonizacija patvirtina
naujo šventojo statusą Visuotinei Bažnyčiai.
Iškeliami kanonizacijos ir beatifikacijos skirtumai
Jau nuo praėjusio dešimtmečio tiek Vatikane dirbantys
hierarchai, tiek ir teologai svarstė galimybę sugrįžti prie iki
1971 metų buvusios praktikos, kad būtų išryškintas tas faktas, jog
beatifikacija, kaip pirmasis etapas šventumo paskelbimo procese,
iš esmės skiriasi nuo kanonizacijos, tai yra galutinio paskelbimo
šventuoju visos katalikų bendruomenės garbinimui. Kaip teigiama
CNS katalikų žinių agentūros komentare, 2003 metais kardinolas Ch.Saraiva
Martinsas yra sakęs, kad pasirinkimas, kas vadovauja beatifikacijos
ar kanonizacijos apeigoms, yra ne teologinė, bet daugiau pastoracinė
problema, ir į tai turi būti žiūrima šioje šviesoje.
Akivaizdžiausi skirtumai tarp beatifikacijos ir
kanonizacijos išryškėja pačios liturginės ceremonijos eigoje: beatifikacijoje
vyskupas tos diecezijos, kurioje asmuo yra miręs, prašo Popiežių
paskelbti kandidatą palaimintuoju. Kai jis yra beatifikuojamas,
Šventasis Tėvas savo autoritetu leidžia vienuolijos nariams, kuriems
naujasis palaimintasis priklausė, arba katalikams tos vietos (diecezijos
ar šalies), kur asmuo gyveno, celebruoti beatifikuotą asmenį liturginę
dieną šv. Mišiose bei kituose viešuose pamaldumo aktuose.
Tuo tarpu kanonizacijos apeigose Šventųjų skelbimo
kongregacijos vadovas jau visos pasaulinės katalikų bendruomenės
vardu prašo Popiežių, kad palaimintas asmuo dabar būtų paskelbtas
šventuoju. Taip jo kanonizacija tampa oficialiu Popiežiaus pripažinimu,
jog po paskelbimo šventuoju asmuo turi būti pagerbiamas visos Katalikų
Bažnyčios liturgijoje, o ne vien tik tame regione, kuriame jis gyveno.
Tačiau jeigu Popiežius vadovauja tiek kanonizacijos, tiek beatifikacijos
apeigoms, 99 proc. katalikų nepastebi tarp jų jokio skirtumo,
pažymi kardinolas Ch.Saraiva Martinsas.
Ilgametis šventųjų bylų postulatorius jėzuitas
kunigas Paolas Molinaris gegužės pradžioje interviu CNS sakė, jog
popiežius Benediktas XVI turi pastoracinį supratimą, kad dauguma
katalikų nejaučia skirtumo tarp beatifikacijos ir kanonizacijos,
jeigu abi liturginės ceremonijos atliekamos vienodai. Savo naujuoju
sprendimu vadovavimą beatifikacijai deleguoti kardinolui Šventasis
Tėvas nori nutraukti buvusį dubliavimą, kuris kelia nemažą painiavą,
o pastoracinės naudos neduoda.
Italijos žiniasklaidoje priminta, kad apie šį
nesusipratimą anksčiau yra kalbėjęs ir tuometinis Tikėjimo doktrinos
kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris (dabartinis
popiežius Benediktas XVI). 1989 metais interviu italų žurnalui 30
Giorni kardinolas J.Ratcingeris teigė, jog beatifikacijos ir kanonizacijos
atskyrimas yra visiškai pateisinamas būdas diferenciacijai tų asmenų,
kurie gali būti šventumo pavyzdžiais savo konkrečioje aplinkoje,
ir tų, kurie savo mokymą gali perduoti visai Bažnyčiai. Tačiau man
susidaro įspūdis, kad šiandien šis skirtumas iš išorės nėra lengvai
suvokiamas.
Tėvas P.Molinaris interviu CNS kalbėjo, kad šio
skirtumo atnaujintas pabrėžimas galbūt apramins tam tikrą katalikiškų
organizacijų ir vienuolijų maniją siekti, kad jų įkūrėjai būtų beatifikuoti
ir kanonizuoti. Tačiau formalus asmens pripažinimas šventuoju nėra
propagandos ar gero organizuotumo vaisius, bet rezultatas to, kad
laikui bėgant daugelis tikinčiųjų į tuos individus žiūri kaip į
draugus danguje, prašo jų pagalbos per užtarimą ir patys stengiasi
sekti jų gyvenimo pavyzdžiu.
Pašaukimas į šventumą nėra dvasinio elito privilegija
Per savo 26-erius pontifikato metus popiežius
Jonas Paulius II beatifikacijoms ir kanonizacijoms yra rodęs ypatingą
dosnumą. Jis yra paskelbęs daugiau kaip 1300 palaimintųjų ir beveik
500 šventųjų daugiau nei visi jo pirmtakai kartu paėmus nuo XVI
amžiaus, kai buvo sutvarkytas centralizuotas kanonizacijos bylų
tyrimas Vatikane. (Gaila, kad šiuo dosnumu nepasinaudojo lietuviai,
turėdami gausų skaičių kankinių ir kitų kandidatų į Bažnyčios altorių
garbę M.B.)
Vienoje konferencijoje Romoje, atsakydamas į kartais
reikštus priekaištus, kad praėjusiame pontifikate neva buvo paskelbtas
pernelyg didelis skaičius šventųjų ir palaimintųjų, kardinolas
Ch.Saraiva Martinsas sakė, jog ne Popiežius daro šventuosius ir
ne tuo labiau to kardinolo vadovaujama Šventųjų skelbimo kongregacija,
kurią kai kas nori vadinti šventųjų fabriku. Iš tikrųjų tai Dievas
daro šventuosius, skleisdamas savo malonę, o individai tampa šventaisiais
šią Jo malonę perimdami, sakė kardinolas.
Italų katalikų žurnalistas Fabijus Dzavataras,
praėjusių metų pabaigoje publikavęs knygą apie popiežiaus Jono Pauliaus
II šventųjų skelbimo ypatybes I Santi e Karol. Il Nuevo Volto della
Santika (Šventieji ir Karolis. Naujas šventumo veidas), interviu
katalikų žinių agentūrai Zenit, pastebėjo, kad naujosiomis beatifikacijomis
ir kanonizacijomis Popiežius priartino šventuosius prie kasdienio
šių dienų žmonių gyvenimo. Iki tol šventieji ir palaimintieji tikintiesiems
buvo kaip nepasiekiamos figūros, didieji Bažnyčios mokytojai, tokie,
kaip šv. Pranciškus, šv. Klara. Tuo tarpu Jonas Paulius II į altorių
garbę pakėlė asmenis, kuriuos pažinojo dabartiniai jų tėvynainiai,
kurie turėjo iki šiol gyvus vaikus ar sutuoktinius.
Jie šventieji ir palaimintieji, kurie nebandė
atrodyti kaip didvyriai, nebandė šokiruoti ar provokuoti, aiškino
F.Dzavataras apie buvusio Šventojo Tėvo mokymą. Šventasis yra
paprastas asmuo gydytoja, universiteto studentas, vienuolė, kuri
anksčiau buvo vergė, kunigas, kuris kentėjo sovietų gulaguose, sutuoktinių
pora, katechetas. Jie mūsų draugai. Per šių šventųjų ir palaimintųjų
skaidrų žmogišką, bet kupiną Kristaus buvimo liudijimą Jonas Paulius
II norėjo parodyti, kad pašaukimas į šventumą neapeina nė vieno,
jog tai nėra dvasinio elito privilegija.
Kalbėdamas šventųjų ir palaimintųjų infliacijos
klausimu dėl ankstesnio Popiežiaus atliktų kanonizacijų ir beatifikacijų
gausos, F.Dzavataras aiškino, kad pasauliui reikia patikimų liudytojų
labiau nei mokytojų. Vadovaudamasis šiuo principu Jonas Paulius
II skelbė daug šventųjų ir palaimintųjų, kurie galėtų patikimai
lydėti tikinčiuosius jų gyvenime. Kunigas ar pasaulietis, kuris
paliko ryškų dvasingumo pėdsaką galbūt tose vietose, kur gyvename,
kiek daug kartų mes esame girdėję kalbant, kad tas asmuo, tas
kunigas yra tikrai šventas, gali daugiau padėti gyvenime nei
daugybė knygose aprašytų istorijų, sakė F.Dzavataras.
Atsidavusios vienuolystei ir artimo meilės darbams
Viena netrukus Vatikane beatifikuojamųjų, motina
Mariana, buvo įpėdinė palaimintojo kunigo Damiano, vadinto raupsuotųjų
apaštalu Molokajaus saloje Havajuose. Motina Mariana (pasaulietinis
vardas Barbara Koob) gimė 1838 m. sausio 23 d. Vokietijos vietovėje
Hepenheime. Ji buvo tik dvejų metų, kai tėvai kartu su kitais trimis
vaikais persikėlė gyventi į Jungtines Valstijas ir apsistojo Jutikos
miestelyje, Niujorko valstijoje. Šeima buvo natūralizuota ir 1855
metais gavo JAV pilietybę, pasivadinusi suamerikietinta Kopų (Cope)
pavarde. Įstojusi į Šv. Pranciškaus trečiąjį ordiną Sirakiuzo mieste
(Niujorko valstija), Barbara prisiėmė vienuolinį Marianos (Marijos
Anos) vardą.
Vėliau, vadovaudama Sirakiuzo seserų pranciškonių
bendruomenei, kurios išlaikė didelę ligoninę, motina Mariana atsiliepė
į tuometinės Havajų vyriausybės prašymą padėti rūpintis raupsais
sergančiais (Hanseno liga) pacientais, ypač nelaimingais vaikais,
kurie tapo tikra nacionaline nelaime tame regione. Iš pradžių ji
atidarė dvi ligonines Niujorke ir raupsuotųjų slaugytojų mokymo
centrą, vieną pirmųjų Jungtinėse Amerikos Valstijose. Pagaliau 1883
metais motina Mariana kartu su kitomis šešiomis seserimis pranciškonėmis
atvyko į pačius Havajus, kur steigė ligonines raupsuotiesiems ir
globos namus pacientų vaikams.
1888 metais motina Mariana su savo pagalbininkėmis
atvyko į garsiąją Kalampapos raupsuotųjų gyvenvietę, likus penkiems
mėnesiams iki čia dirbusio Švč. Jėzaus Širdies misionieriaus belgo
kunigo Damiano de Viostero mirties. Šis dvasininkas, visas jėgas
atidavęs raupsuotųjų globai, pats susirgęs raupsais, mirė 1889 metais
ir popiežiaus Jono Pauliaus II palaimintuoju buvo paskelbtas 1995
metais. Motina Mariana tęsė šio raupsuotųjų apaštalo darbus Molokajuje
iki pat savo mirties 1918 m. rugpjūčio 9 d. Apie jos veiklą slaugant
ligonius ir globojant pacientų vaikus vėliau buvo parašytos knygos,
sukurtos pjesės ir net dainos.
Kita gegužės 14 dieną palaimintąja skelbiama vienuolė
motina Asenjon del Korason de Chezus (pasaulietinis jos vardas
Florentina Nikolė Goni) gimė Tafaloje (Ispanija) 1868 m. kovo 14
d. Vėliau įstojo į Dominikonių trečiąjį ordiną Ueskos mieste ir
buvo viena Šventojo Rožinio dominikonių misionierių kongregacijos
įkūrėjų pirmąja jos generaline vyresniąja. Išvykusi į Pietų Ameriką,
aktyviai darbavosi Amazonės regiono indėnų genčių evangelizacijoje,
švietime socialinėje globoje. Motina Asensjon mirė sugrįžusi į Ispaniją
1940 m. vasario 24 d. Pamplonoje.
© 2005 "XXI amžius"
|