Misionierius, juvelyras ir poetas
Kaune gyvenantis Kosovo albanas sako, kad jo tauta
daugiau kaip 1500 metų yra katalikai, todėl visi albanai turi atsisakyti
okupantų turkų ir serbų jiems primestų svetimų religijų islamo
ir stačiatikybės
Romas BACEVIČIUS
48 metų albanų tautybės Antonas Marianas Nuši
(Anton Marian Nushi), gimęs ir augęs Kosove, Prizreno mieste, jau
12 metų gyvena Lietuvoje, Kaune. Atvykęs į Lietuvą kartu su maldininkais
popiežiaus Jono Pauliaus II vizito metu, čia ir liko gyventi. Kaip
žinome, buvusios Jugoslavijos Serbijos Respublikai priklausęs Kosovo
autonominis kraštas prieš gerą dešimtmetį buvo vienas karščiausių
Europos regionų, tikra karo zona, kur gyventi žmonėms nėra ramu
iki šiol.
Kaune įsikūręs Antonas buvo atidaręs populiarią
piceriją, kurioje buvo galima paragauti ne tik itališkos picos,
bet ir Lietuvoje nežinomų albanų nacionalinių patiekalų, tačiau
dėl verslo partnerio apgaulės šio verslo teko atsisakyti. Antonas
sako, kad dažnai lietuviai mano, jog jis, kadangi yra albanas, tai
esąs musulmonas. O jei musulmonas, tai galbūt ir nusiteikęs priešiškai
tokį galima ir apgaudinėti. Gerus santykius su albanais musulmonais
tokie lietuviai stengiasi palaikyti tik tada, kai nori padaryti
ką nors nelegalaus ar nusikalstamo. O jei tai nepavyksta, tada toks
žmogus tampa priešu. Antonas patyrė, kad Lietuvoje įvairiose struktūrose
dirba dar daug žmonių, kurie išauklėti sovietų kagėbistų dvasia
ir stengiasi visaip kenkti. Jis netapatina tokių žmonių su lietuvių
tauta. Pasak jo, tai sovietiniai žmonės, išauklėti rusų kagėbistų,
o tikri lietuviai yra darbštūs, dori ir Dievą mylintys žmonės. Dėl
turto niekada per daug nesisielojau, jei jį iš manęs atėmė, matyt,
tokia buvusi Aukščiausiojo valia. Man didesnė vertybė yra dvasinis
turtas, kurio už jokius pinigus nenupirksi, sakė Kaune gyvenantis
Kosovo albanas. Vėliau jis ėmė verstis iš juvelyrinių gaminių prekybos
ir gamybos, nes šioje srityje Antonas yra profesionalas. Mat juvelyriniai
dirbiniai yra tarsi šeimos profesija, o pats Antonas Kosove yra
baigęs aukštąją juvelyrų mokyklą. Buvusioje Jugoslavijoje turėjo
keturias juvelyrinių dirbinių parduotuves. Jei ne karas, tikriausiai
toliau gyventų ir dirbtų kurioje nors buvusios Jugoslavijos respublikoje,
nors, kaip sakė Antonas, juvelyrais pirmiausia gali būti serbai,
paskui musulmonai, o katalikams vietos jau nebelieka.
1990 metais Antonas dalyvavo pasauliniame šeimų
kongrese Kroatijoje, kur kalbėta apie gyvybės kultūrą ir negimusių
kūdikių apsaugą. Ten jis susipažino su lietuvių grupe, parodė jai
Medžiugorję, tai buvo pirmoji jo pažintis su Lietuva. Netrukus
Antonas gavo Motinos Teresės kvietimą susitikti su ja Albanijoje,
o prasidėjus karui buvo pasiųstas į šią šalį misionieriauti.
Pasak Antono, dar mokykloje besimokydami vaikai
sužino savo tautos istoriją. Albanija žinoma jau antrajame amžiuje
prieš Kristų. Ilgą laiką Albanija buvo Bizantijos valdžioje, vėliau
priklausė Neapolio karalystei, Venecijai, Serbijai, o XV amžiaus
pirmoje pusėje didžiąją dalį Albanijos užkariavo Osmanų imperija.
Taigi sužinoję visa tai, vaikai iškart supranta, kad albanai daugiau
kaip 1500 metų yra katalikai, tačiau per turkų ir serbų okupacijas
jiems buvo prievarta įdiegtos svetimos religijos islamas ir stačiatikybė.
Ir tik labai maža albanų dalis išlaikė katalikų tikėjimą, o Kosove
katalikų telikę apie 10 proc. gyventojų, dauguma jų Jakovos regione.
Kaip žinoma iš istorijos, albanų tautos atgimimas siejamas su 1443
metų visuotiniu sukilimu, būtent jam vadovavęs albanų karžygys iš
kunigaikščių Kastriočių giminės kilęs Jurgis Kastriotis (1405-1468),
Albanijoje ir pasaulyje žinomas kaip Skandarbegas (kaip lietuviams
Vytautas), kuris sustabdė turkų įsiveržimą ir po kelių laimėtų
mūšių su daug gausesene turkų kariuomene jis išvadavo didžiąją Albanijos
dalį. Skandarbegui pavyko suburti susiskaldžiusius albanų kunigaikščius,
iš valstiečių savanorių sukurti reguliariąją kariuomenę su vieninga
vadovybe. Iki pat mirties Skandarbegas 24 metus sėkmingai atmušinėjo
turkų antpuolius.
Kai Antonas buvo misionieriumi Albanijoje ir pasakodavo
žmonėms apie tautos istoriją, net musulmonų dvasiniai vadai jį už
tai gyrė, sakydami, kaip gerai jis šiuos dalykus išmano. Tačiau
išsižadėti okupantų prievarta įdiegto islamo ir atsiversti į savo
protėvių tikėjimą katalikybę ne toks paprastas žingsnis. Albanijoje
Antonui į katalikų tikėjimą pavyko atversti apie tris tūkstančius
žmonių. 1993 metų balandį popiežius Jonas Paulius II lankėsi Albanijoje
ir Antonas galėjo pasidžiaugti, kad katalikų šioje šalyje jau buvo
daugiau.
Po kelių mėnesių jis, baigęs misionieriaus darbą,
kai popiežius Jonas Pauliaus II lankėsi Lietuvoje, atvyko į tą šalį,
kurios atstovus buvo sutikęs šeimų kongrese Kroatijoje. Kosove tada
jau virė karo katilas, todėl norėjosi apsistoti toje šalyje, kur
saugu ir ramu gyventi. Be abejo, viliojo ir tai, kad Lietuva katalikiška
šalis. Pasak Antono, jei žmogus jaučiasi esąs katalikas, tai neturėtų
būti skirtumo, kurioje katalikiškoje šalyje gyventi juk turime
jaustis kaip viena didelė šeima. Dvylika metų Lietuvoje pragyvenęs,
jis jaučiasi čia įleidęs savo šaknis, nors vis dar nėra vedęs, nes
nesusirado sau tinkamos žmonos. Mat Antonas yra vyriausias septynių
vaikų šeimoje. Praėjus savaitei po to, kai Antonas pirmąkart gavo
popiežiaus Jono Pauliaus II palaiminimą, būdamas tik 55 metų, mirė
jo tėvas, palikęs mamą su septyniais vaikais. Jis, kaip vyriausiasis,
turėjo pavaduoti tėvą ir padėti mamai užauginti jaunesnius brolius
ir seseris. Gal pareiga pagelbėti savo artimiausiems žmonėms ir
sukliudė labiau pagalvoti apie savo asmeninį gyvenimą. Ir dabar
dar daug padeda mamai bei Kosove gyvenančiai jauniausiajai seseriai.
Tačiau Antonas sakė, jog kai jis ves, su žmona būtinai augins daug
vaikų. Mano abu tėvai, kaip ir visi albanai, yra iš gausių šeimų.
Mama kilusi iš septynių, tėvas iš trylikos vaikų šeimų, sako
Antonas. Aš turiu 70 pusseserių ir pusbrolių. Mes užaugome septyni.
Mano šeši broliai ir seserys augina 17 vaikų. Nesuprantu, kodėl
Lietuvoje tokios mažos šeimos.
Karo negandos išblaškė Nuši šeimą po įvairias
Europos šalis. Kaip minėta, tik mama ir jauniausioji sesuo Marija
liko gyventi Kosove, kuriame Antonas ne dažniau kaip maždaug kartą
per metus apsilanko, seserys Katarina ir Luliana gyvena Romoje
(Italija), o Andželina Tuzloje (Bosnija ir Hercegovina), abu broliai
Lorenas ir Jozefas Karlovy Varuose (Čekija). Broliai irgi verčiasi
juvelyrinių dirbinių prekyba, o sesuo Katarina dirba Vatikano radijuje.
Kita sesuo Luliana, auginanti net penkis vaikus, su keturiais sūnumis
1996 metais lankėsi Kaune. Kažkas sugebėjo seserį įbauginti, esą
iš jos atims vaikus, kuriuos lietuviai pravardžiavo čigoniukais,
sakė Antonas. Man tai buvo skaudu girdėti. Norėjau seserį įtikinti
pasilikti Lietuvoje, bet nepavyko jos įkalbėti. Iš tiesų ne visi
albanai yra juodbruvi, būna ir šviesiaplaukių.
Kaip pasakojo Antonas, visiškos taikos Kosove
greitai nebus. Albanai serbus visą laiką laikė okupantais, o kokia
gali būti taika su okupantu? O serbai albanus laiko musulmonais.
Albanams reikia nustoti keršyti ir žudyti serbus, o jiems atleisti
ir juos evangelizuoti. Pasak Antono, katalikai privalo ieškoti būdų
ne išskirti ir supriešinti, o sujungti ir sutaikyti tautas. Bėda
yra ta, kad dar daug albanų irgi iš svetimos religijos privalo atsiversti
į savąją katalikybę. Tik tada krikščionims albanams nebus priešai
krikščionys serbai, bus galima tikėtis taikaus sugyvenimo ne tik
Kosove, bet ir visame Balkanų regione.
Nuo pat mažens augęs katalikiškoje šeimoje, Antonas
supranta, ką žmogui reiškia tikėjimas. Maždaug nuo šešerių metų
pradėjęs skaityti Šventąjį Raštą, ir dabar jis šią knygą laiko savo
gyvenimo palydove. Bažnyčia Antonui yra vieta, kurioje galima susikaupti
ir medituoti. Jis stengiasi kasdien neapleisti šv. Mišių, lankosi
Arkikatedroje Bazilikoje, Švč. M.Marijos Ėmimo į dangų (Vytauto
Didžiojo), Šv. arkangelo Mykolo (Įgulos), Šv. Gertrūdos, Šv. Antano
Paduviečio bažnyčiose, vasarą nuvyksta į kuriuos nors atlaidus.
Šv. Mišios man yra jėga, sako Antonas. Jis taip pat turi ir
savo nuodėmklausį, kuris gerai supranta rusiškai, nes Antonas lietuviškai
laisvai dar nekalba, nors, atrodo, daug supranta. Sako, vis neprisirengia
į lietuvių kalbos kursus, kuriuose būtų svarbiausia išmokti gramatiką:
linksnius, laikus, skaičius, asmenuotes. Žodžius ir be kursų galima
išmokti.
A.Nuši Lietuvoje turi daug draugų, tačiau netrūksta
ir priešų, norinčių pasinaudoti tuo, kad jis pakankamai gerai nemoka
lietuvių kalbos. Nepaisydamas visų sunkumų Antonas žada pasilikti
Lietuvoje ir iš jos evangelizuoti albanų tautą, kad ji iš islamo
grįžtų į katalikybę. Jis tikisi įkurti atstovybę, per kurią būtų
galima plėsti albanų ir lietuvių kultūrinius ryšius, taip pat ieškoti
galimybių į Albaniją ir Kosovą nusiųsti padirbėti katalikų kunigų.
A.Nuši kuria ir poeziją. Jo eilėraščiuose perteikiamos
žmogiškojo grožio vertybės: tikėjimas, paprastumas, sielos tyrumas.
Pernai lietuvių ir albanų kalbomis išėjo jo poezijos knygelė Gyvas
komplimentas.
Antonas parodė 1999 metais anglų ir vokiečių kalbomis
išleistą knygą The shkup-Prizren diocese through centuries (Prizreno
vyskupija bėgant amžiams), kurią parašė kun. dr. Gaspioras Džinis
(1930-1985). Šioje knygoje aprašyta visa albanų katalikų istorija,
chronologine tvarka išvardyti visi vyskupai. Pirmasis buvo apie
325 metus Prizreno vyskupiją valdęs vyskupas Dakusas. Knygoje rasime
ir daug iki šiol išlikusių ir veikiančių katalikų bažnyčių nuotraukų,
kurių keletą spausdiname.
© 2005 "XXI amžius"
|