Meksikos kankinių beatifikacija
Mindaugas BUIKA
|
Trylika Meksikos kankinių
buvo beatifikuoti už ištikimybės
Kristaus mokymui liudijimą
gyvybės kaina
|
|
Bendras beatifikacijos iškilmių
Gvadalacharos stadione vaizdas
|
Paskata ginti tikėjimą dabarties sąlygomis
Kankinių kraujas yra krikščioniškojo gyvenimo
sėkla, šį III amžiaus teologo Kvinto Tertulijono teiginį, kurį
patvirtino visa Bažnyčios istorija, visuomet prisimename per savo
gyvybę dėl tikėjimo atidavusių krikščionių beatifikaciją. Kaip tik
tokia trylikos kankinių iškėlimo į Bažnyčios altoriaus garbę iškilmė
įvyko Meksikoje lapkričio 20 dieną, praėjus beveik aštuoniems dešimtmečiams
po jų nužudymo per vietos krikščionių sukilimą prieš katalikybę
persekiojusį režimą. Tie didvyriai mums yra nuolatinis pavyzdys
ir paskata ginant ir liudijant tikėjimą šiuolaikinėje visuomenėje,
kalbėjo popiežius Benediktas XVI savo sveikinime Meksikos mieste
Gvadalacharoje vykusių beatifikacijos apeigų dalyviams.
Kankinių paskelbimo palaimintaisiais šv. Mišioms
Gvadalacharos Chalisko stadione vadovavo Šventųjų reikalų kongregacijos
prefektas portugalas kardinolas Žozė Saraiva Martinsas. Kitaip nei
jo pirmtakas Jonas Paulius II, dabartinis Šventasis Tėvas pats nevadovauja
beatifikacijos iškilmėms, palikęs šias pareigas paskirtam legatui
ir vietinei Bažnyčiai. Kartu su kardinolu Ž.Saraiva beatifikacijos
šv. Mišias koncelebravo Gvadalacharos arkivyskupas kardinolas Chuanas
Sandovalis Inigesas. Aštuoni iš palaimintaisiais paskelbtų kankinių
yra kilę iš Chalisko valstijos, kurios centras yra kaip tik Gvadalachara,
ir čia jų kultas yra ypač paplitęs.
Lapkričio 20 dieną beatifikuota jau trečia grupė
meksikiečių kankinių, nužudytų per 1926-1929 metais vykusį Kristero
sukilimą. Numalšinusi pasipriešinimo sąjūdį, kuriame kartu su įvairių
socialinių grupių atstovais aktyviai dalyvavo ir dvasininkai, antiklerikalinė
Meksikos valdžia buvo dar labiau suvaržiusi Bažnyčios veiklą, stengdamasi
susidoroti su Kristero kovotojais. Tarp Gvadalacharoje beatifikuotų
trylikos kankinių yra trys kunigai bei įvairių profesijų pasauliečiai
teisininkai, gydytojas, elektrikas, mechanikas, valstietis, operos
dainininkas ir netgi keturiolikmetis berniukas.
Kunigo tarnystė iki gyvybės aukos
Palaimintuoju paskelbtas kunigas Darijus Akosta
Surita gimė 1908 m. gruodžio 13 d. Naoliko miestelyje, į kunigus
įšventintas 1931 m. balandžio 25 d. ir po primicijų pradėjo dirbti
vikaru vienoje Vera Kruso valstijos parapijoje. Buvo puikus vaikų
katechetas, ypač atsidavęs teikė Atgailos sakramentą.
Vykdant susidorojimo su Meksikos Bažnyčia politiką
po Kristero sukilimo numalšinimo, Vera Kruso valstijoje buvo išleistas
dekretas, jog iki minimumo sumažinama sielovadoje dirbančių kunigų.
Valstijos gubernatorius Adalbertas Techeda, norėdamas, kaip jis
pats sakė, sustabdyti žmonių fanatizmą, išsiuntinėjo visiems kunigams
laiškus, kuriuose nurodė nutraukti sielovadinę veiklą. Kun. D.Akosta
1931 m. liepos 21 d. irgi gavo tokį laišką, liko ramus ir toliau
uoliai dirbo parapijoje.
Liepos 25 dieną, kai įsigaliojo minėtas dekretas,
parapijos bažnyčioje kaip visuomet buvo juntamas bendruomeniškas
aktyvumas. Vaikai rinkosi į katechezės užsiėmimas, žmonės laukė
išpažinties prie klausyklų. Pavakare staiga bažnyčioje pasirodė
kareiviai ir ėmė šaudyti į parapijos kunigus. Dviem iš jų pavyko
išsigelbėti, o kun. D.Akosta žuvo. Jis kankiniu tapo praėjus lygiai
trims mėnesiams po dvasinių šventimų.
Kitas lapkričio 20 dieną palaimintuoju paskelbtas
kunigas Andresas Sola y Molistas, CMF, gimė Ispanijos vietovėje
Kan Vilarasoje 1895 m. spalio 7 d. Baigęs teologijos studijas, 1922
metų rugsėjį gavo kunigystės šventimus ir kitais metais, 1923-iaisiais,
kaip klaretinas misionierius buvo išsiųstas apaštalauti į Meksiką.
Tuo metu Meksikoje priėmus antiklerikalinius įstatymus bei pradėjus
Bažnyčios persekiojimą, užsieniečiai buvo deportuoti iš šalies.
Kun. A.Sola buvo priverstas slapstytis, kad galėtų tęsti sielovadinę
veiklą.
Darbuodamasis tokiame pogrindyje, kun. A.Sola
toliau teikė šv. Komuniją ligoniams, klausė išpažinčių, krikštijo
ir tuokė, nors taip labai rizikavo. Dar labiau sustiprėjus persekiojimams,
vietos vienuolijos vyresnysis 1927 metais liepė drąsiam kunigui
palikti provinciją ir išvykti į sostinę Mechiką, kur buvo galima
lengviau pasislėpti. Tačiau po kiek laiko jis vėl grįžo į Leoną
ir toliau uoliai tarnavo kenčiantiems tikintiesiems. 1927 m. balandžio
23 d. vyresnysis jį vėl perspėjo, kad policijai nurodyta jį rasti
ir suimti. Vyresnysis liepė tuoj pat nutraukti dvasinę veiklą ir
kur nors išvykti.
Kun. A.Sola nekreipė dėmesio į šį laišką ir toliau
dirbo. Bet jau kitą dieną, balandžio 24-ąją, jis buvo suimtas. Savo
kankintojams jis drąsiai patvirtino tęsęs savo kunigišką misiją.
Kun. A.Sola buvo nušautas 1927 m. balandžio 25 d. Tą pačią dieną
buvo suimtas ir nužudytas kartu su juo slapstęsis ir pogrindžio
sielovadoje dirbęs kunigas Chosė Trinidadas Ranchelis Montanja (1887-1927)
bei kunigams talkinęs pamaldus pasaulietis Leonardas Peresas Lariasas
(1883-1927), kurie taip pat buvo paskelbti palaimintaisiais lapkričio
20 dienos beatifikacijos iškilmėse.
Meksikiečių Gandis atleido kankintojams
Tarp Gvadalacharoje beatifikuotų trylikos kankinių
buvo žinomas Meksikos katalikų pasauliečių veikėjas, teisininkas
ir žurnalistas Anakletas Gonsalesas Floresas, kuris pasižymėjo jaunųjų
krikščionių socialiniu ugdymu, taip pat plėtojo neprievartinės rezistencijos
filosofiją, už ką buvo pramintas meksikiečių Gandžiu. Kai XX a.
pradžioje Meksikoje buvo labai suvaržyta religinių organizacijų
veikla, o kai kuriose šalies valstijose beveik visos parapijos buvo
uždarytos, A.Gonsalesas įkūrė Liaudies uniją, labiau žinomą tiesiog
U vardu, kuri vienijo darbininkus ir ūkininkus, įvairių profesijų
žmones ir namų šeimininkes, visus, kurie norėjo veikti krikščioniška
dvasia ir taip priešintis antiklerikalinei valdžios politikai. Šiuo
tikslu jis įkūrė laikraštį Gladium, kuriame skleidė tiesą apie
tikinčiųjų patiriamus sunkumus.
A.Gonsalesas gimė 1888 m. liepos 13 d. Tepatitlano
miestelyje, Chalisko valstijoje, Meksikoje. Jo šeima buvo neturtinga,
tėvas audėjas alkoholikas. Tačiau nuo jaunystės A.Gonsalesas neprarado
entuziazmo, buvo aktyvus Jaunųjų meksikiečių katalikiškos organizacijos
narys. Baigęs mokyklą dirbo įvairius darbus, buvo įstojęs netgi
į kunigų seminariją, kol galiausiai, sulaukęs 33-ejų metų, įgijo
teisininko specialybę. 1922 metais sukūrė šeimą, augino du vaikus.
Už savo katalikiškų socialinių ir politinių idealų
skleidimą pirmą kartą buvo suimtas 1919 metais, tačiau tai jo neatgrasė
nuo pasirinktos krikščioniškos veiklos. Persiėmęs Bažnyčios socialiniu
mokymu, A.Gonsalesas suorganizavo Gvadalacharoje pirmąjį Katalikų
darbininkų kongresą, kuris vėliau tapo visos Meksikos katalikišku
darbo sąjūdžiu. Tapo vienu iš vadovų 1925 metais sostinėje Mechike
įkurtos Nacionalinės religijos laisvės gynimo lygos, tačiau labai
apgailestavo, kad ši organizacija ėmėsi ginkluotos kovos su laicistiniu
režimu, tuo tarpu jis pats propagavo neprievartinį moralinį pasipriešinimą.
Režimui po keleto ultimatumų nusprendus galutinai
likviduoti Liaudies uniją, pirmiausia buvo susidorota su jos įkūrėju
mokytoju Kletu taip artimieji vadino A.Gonsalesą. Jis buvo suimtas
1927 m. kovo 31 d. ir po pasityčiojimų bei kankinimų kalėjime kitą
dieną nužudytas. Prieš mirtį A.Gonsalesas atleido jo areštui ir
kankinimams vadovavusiam generolui Chesusui Fererirai. Jis savo
budeliui pasakė: Aš atleidžiu tau iš visos širdies; mes netrukus
susitiksime prieš dieviškąjį Tribunolą ir tas pats Teisėjas, kuris
teis mane, teis ir tave. Tada tau būsiu užtarėjas prieš Dievą.
Tėvas didžiavosi sūnų kankinyste
Kartu su A.Gonsalesu tą pačią dieną buvo nužudyti
dėl krikščioniškojo tikėjimo jo keli bendražygiai, kurie taip pat
buvo paskelbti palaimintaisiais lapkričio 20-osios iškilmėse. Vienas
iš jų, Chosė Dionizijus Luisas Padilja Gomesas, gimęs Gvadalacharoje
1899 m. gruodžio 9 d., buvo aktyvus Jaunųjų meksikiečių katalikų
organizacijos narys, vėliau bendradarbiavo su palaimintuoju Anakletu,
kartu su juo gynė religijų laisvę, padėjo neturtingam jaunimui.
Jis visų vadintas tiesiog Luisu, daug laiko praleisdavo prie Švč.
Sakramento, ypač uoliai garbino Švč. Mergelę Mariją.
1927 m. balandžio 1 d. jis buvo suimtas savo namuose
kartu su motina ir viena iš seserų. Vėl buvo sumuštas ir įžeidinėjamas.
Luisas tą pačią dieną buvo nuteistas egzekucijai. Atvežtas į Kolorado
kalėjimą, jis ten sutiko A.Gonsalesą ir kitus suimtus katalikiškos
rezistencijos veikėjus. Kaip pamaldus žmogus, prieš mirtį norėjo
atlikti išpažintį, tačiau Anakletas jam sakė: Ne, broli, dabar
ne išpažinties, bet Dievo atleidimo prašymo ir atleidimo savo priešams
laikas. Dievas yra Tėvas, o ne piktas teisėjas, ir Jis suteikia
tau viltį. Tavo paties kraujas tave nuskaistins. Luisas atsiklaupė
melstis, ir budelių kulkos suvarpė jo kūną.
Tame pačiame kalėjime buvo pasmerkti mirčiai broliai
Chorchė ir Ramonas Vargasai Gonsalesai. Jie irgi be kompromisų liudijo
savo tikėjimą. 1899 m. rugsėjo 28 d. gimęs Chorchė dirbo hidroelektrinėje,
o po darbo persirengęs dviračiu lydėjo kunigus, kurie teikė tikintiesiems
sakramentus ir kitus patarnavimus. 1905 m. sausio 22 d. gimęs Ramonas
studijavo mediciną, kaip ir vyresnysis brolis, buvo aktyvus katalikiškų
sąjūdžių narys, gydė neturtinguosius ir už tai neėmė jokio atlygio.
Katalikų persekiojimo laikotarpiu Vargasų šeima nuolat priglausdavo
besislapstančius kunigus ir seminaristus.
1927 m. balandžio 1-osios rytą slaptoji policija
apsupo Vargasų namų ir šturmu įsiveržusi suėmė ten buvusius šeimos
narius Chorchę ir Ramoną, jaunesnįjį brolį Florentiną ir motiną.
Iš karto kalėjime nuteisti mirties bausme Chorchė ir Ramonas Vargasai
vis tiek dar buvo tardomi ir kankinami. Kai arešto metu namuose
nebuvęs tėvas sužinojo apie sūnų žūtį, jis pasakė: Dabar aš žinau,
kad mane reikia ne užjausti, bet sveikinti, nes tikra laimė turėti
du sūnus, kurie mirė kaip kankiniai.
Jaunasis katalikas liko ištikimas tikėjimui
Jauniausias iš Gvadalacharoje beatifikuotų Dievo
tarnų, Chosė Sančesas del Rio, gimė 1913 m. kovo 28 d. Sahuajo vietovėje.
Jau ankstyvoje jaunystėje jis karštai troško ginti tikėjimą ir katalikų
teises, todėl žengė savo vyresniųjų brolių pėdomis. Jis prašė mamos
leisti jam stoti į Kristero sąjūdį, tačiau ji prieštaravo ir sakė,
kad Chosė darė per jaunas. Mama, aš nenoriu prarasti galimybės
užsitarnauti dangų taip lengvai ir greitai, atsakė berniukas.
Taip jis pradėjo kovotojo kelią.
1928 m. vasario 5 d. jis buvo suimtas viename
mūšyje ir įkalintas bažnyčios zakristijoje. Norėdami įbauginti,
kareiviai jį privertė stebėti vieno iš suimtų sukilėlių egzekuciją.
Tačiau keturiolikmetis tik drąsino pasmerktąjį: Tu būsi danguje
prieš mane. Paruošk ten ir man vietą. Pasakyk Kristui Karaliui,
kad netrukus būsiu pas jį. Kalėjime jis daug meldėsi, giedojo.
Ten parašė savo mamai gražų laišką, kuriame teigė, jog vykdo Dievo
valią. Chosė tėvas bandė sūnų išpirkti, tačiau laiku nespėjo surinkti
visos sumos.
1928 m. vasario 10 d. paauglys buvo ypač brutaliai
kankinamas: jam nuplėšė pėdų odą ir liepė vaikščioti po druską.
Paskui jį varė per miestelį į kapines. Chosė šaukė iš skausmo, bet
nepasidavė. Jį lydintys kareiviai siūlė: Jeigu sušuksi: Mirtis
Kristui Karaliui! paliksime tave gyvą. Tačiau drąsusis berniukas
suriko: Tegyvuoja Kristus Karalius! Tegyvuoja Gvadelupės Dievo
Motina!. Atėjus į kapines jam dar kartą pasiūlė išsižadėti tikėjimo
ir taip išsigelbėti. Bet Chosė toliau garsiai šlovino Viešpatį.
Vaikas buvo nušautas.
Palaimintaisiais lapkričio 20 dieną taip pat buvo
paskelbti šie tikėjimo kankiniai: dešimties vaikų šeimos tėvas,
operos dainininkas Chosė Lusianas Ezekielis Uerta Gutjeresas (1876-1927),
jo brolis dvylikos vaikų šeimos tėvas, mechanikas Salvadoras Uerta
Gutjeresas (1880-1927), žymus advokatas ir katalikų politinis veikėjas
Migelis Gomesas (1888-1928) ir Luisas Magana Servinas (1902-1928).
Kaip pažymi žinomas katalikiškojo gyvenimo Meksikoje ekspertas,
Romos popiežiškojo Regina Apostolorum universiteto profesorius
kunigas Luisas Alfonsas Oroskas, kankinystės liudijimų gausa XX
amžiaus Meksikoje padėjo šios Lotynų Amerikos šalies Bažnyčiai subręsti
ir iškovoti laisvę, kuria ji dabar džiaugiasi.
© 2005 "XXI amžius"
|