Išsaugoti katalikiškų medicinos
įstaigų tapatumą
Katalikiškų ligoninių ir kitų
sveikatos apsaugos įstaigų identiteto klausimas visuomet buvo
vienas svarbiausių dalykų. Šios įstaigos vadinamos katalikiškomis
ne vien dėl to, kad jų palatose ir kabinetuose ant sienos kabo
kryžius, bet pirmiausia todėl, kad jose, globojant pacientus,
vadovaujamasi aiškiomis moralinėmis nuostatomis. Pristatydamas
lapkričio 7-9 dienomis Romoje vykusią tarptautinę konferenciją
Katalikiškų sveikatos apsaugos institucijų tapatybė, šio susitikimo
organizatorės Popiežiškosios medicinos įstaigų pastoracinės globos
tarybos pirmininkas meksikietis arkivyskupas Chavjeras Lozanas
Baraganas pažymėjo, kad katalikiški medicinos centrai dalyvauja
bendroje Bažnyčios išganomojoje misijoje. Todėl sunku būtų įsivaizduoti
katalikišką sveikatos centrą, kuris neturėtų aiškaus ryšio su
vyskupu ir kuriame nebūtų švenčiama Eucharistija.
Vatikano statistikos duomenimis, visame pasaulyje (121 šalyje)
yra net 111 tūkstančių įvairaus pobūdžio Katalikų Bažnyčios išlaikomų
sveikatos apsaugos įstaigų. Tarp jų daugiau kaip šeši tūkstančiai
ligoninių, 17 tūkstančių ambulatorijų, 800 raupsuotųjų gydyklų,
daugiau kaip 13 tūkstančių slaugos namų sunkiems ligoniams, seneliams
ir neįgaliesiems, apie 20 tūkstančių našlaičių namų ir vaikų prieglaudų,
taip pat apie 20 tūkstančių moterų ir šeimos konsultacijų, 25
tūkstančiai medicininės pastoracijos centrų. Šiose katalikiškose
medicinos įstaigose dirbantis pasauliečių ir dvasinio luomo atstovų
personalas - gydytojai ar vienuolijų nariai ir narės, kunigai
ar slaugės - savo asmeniniu liudijimu ir veiksmais liudija ištikimybę
savo profesionaliam ir krikščioniškam pašaukimui ginti žmogaus
gyvybę nuo prasidėjimo momento iki natūralios pabaigos.
Minėtoje konferencijoje, kuri buvo jau 17-oji, organizuota Vatikano
sveikatos ministerijos, 630 dalyvių iš 45 šalių - medikų, teologų
ir politikų - aptarė gyvybės kultūros įtvirtinimo problemas šių
dienų katalikiškose medicinos įstaigose, kurios susiduria su vis
naujais iššūkiais. Tarp pagrindinių iššūkių konferencijoje kalbėję
34 pranešėjai pirmiausia pabrėžė finansinius sunkumus, pašaukimų
stoką į Vakarų Europos ir Šiaurės Amerikos vienuolijas, kurios
tradiciškai išlaikydavo katalikiškas medicinos įstaigas, taip
pat stiprėjantį sekuliarizuotos visuomenės ir politikos sluoksnių
spaudimą, kad katalikiškos ligoninės įgyvendintų ir tas legalizuotas
operacijas, pavyzdžiui, sakralinę moterų teisę į abortą, kurios
prieštarauja Bažnyčios mokymui. Tačiau susitikimo dalyviai vieningai
pažymėjo, jog katalikų medicinos centrai greičiau užsidarytų,
nei leistų, kad juose būtų daromi abortai, sterilizacija, taikoma
eutanazija ar klonavimas.
* * *
Lapkričio 7 dieną, per audienciją
priėmęs konferencijos dalyvius, popiežius Jonas Paulius II, kurio
iniciatyva, kaip pabrėžė arkivyskupas Ch.Lozanas, ir buvo parinkta
susitikimo tema apie katalikiškų medicinos įstaigų tapatybę, sakė,
kad ši tema turi didelę reikšmę Bažnyčios gyvenimui ir misijai.
Juk vykdydama evangelizacijos darbus Katalikų Bažnyčia per
daugelį amžių visada paramą ligoniams ir jų gydymą siejo su Gerosios
Naujienos skelbimu. Ištikimai sekantys Kristų artimo meilės
darbais pagarsėję šventieji, tokie kaip šv.Kamilijus Lelietis,
šv.Dievo Jonas ir šv.Vincentas Paulietis, steigė ligonių prieglaudas
ir slaugos namus ir taip tapo šiuolaikinės sveikatos apsaugos
sistemos pirmtakais.
Dabartinis didžiulis tarptautinis katalikiškų ligoninių, klinikų
ir slaugos įstaigų tinklas yra Katalikų Bažnyčios atsakymas į
meilės ir solidarumo nurodymą, kurį Viešpats pateikė savo dvylikai
apaštalų, siųsdamas juos skelbti Dievo Karalystę ir gydyti ligonius,
sakė Šventasis Tėvas. Jis dėkojo konferencijos dalyviams ir visiems
pasaulio katalikiškų sveikatos apsaugos tarnybų darbuotojams už
jų pastangas įvairiuose sveikatingumo frontuose įveikiant naujus
iššūkius. Norint iki galo suprasti katalikiškų sveikatos apsaugos
įstaigų tapatybę, reikia įsigilinti į pačios Bažnyčios esmę, į
pagrindinę nuostatą, kuria Bažnyčia pašaukta vadovautis, - į aukščiausią
meilės įsakymą, kalbėjo Šventasis Tėvas. Šitaip katalikiškos
sveikatos apsaugos įstaigos tampa gerojo samariečio meilės pirmaeilėmis
liudytojomis, nes, rūpindamosi ligoniais, jos išpildo Viešpaties
valią ir prisideda prie Dievo karalystės kūrimo, taip pat išreiškia
savo bažnytinį identitetą.
Šias mintis Popiežius parėmė dviem ankstesniais savo dokumentais,
kuriuose nagrinėjamos socialinės ir medicininės pastoracijos problemos.
Pirmiausia jis priminė 1995 metais paskelbtoje savo enciklikoje
Evangelium vitae išreikštą paraginimą iš naujo atrasti ne tik
katalikiškų ligoninių, bet ir visų medicinos įstaigų tikrąją tapatybę.
Jos neturėtų būti tik įstaigos, kuriose gydomi ligoniai ir slaugomi
mirštantieji, bet pirmiausia tai turėtų būti vietos, kuriose
kančia, skausmas ir mirtis yra pripažįstami ir vertinami jų žmogiškąja
ir krikščioniškąja prasme. Žinoma, šis krikščioniškas identitetas
turi būti ypač akivaizdus tose sveikatos apsaugos įstaigose, kurioms
vadovauja vienuolijos arba kurios yra kaip nors susietos su Bažnyčia.
Popiežius Jonas Paulius II taip pat pabrėžė poreikius tų vargstančių
sluoksnių, - o jų yra ne tik Trečiajame pasaulyje, bet ir industrinėse
šalyse, - kuriems nepasiekiama netgi elementariausia medicininė
pagalba. Čia jis paminėjo savo 2001 metų apaštalinį laišką Novo
millennio ineunte, kuriame sakoma, jog Bažnyčia į šiuos mūsų
brolius ir seseris žvelgia su ypatingu susirūpinimu, pasirengusi
ieškoti naujo kūrybingumo artumo meilės darbuose.
Be to, yra svarbu, kad kuo efektyviau bendradarbiautų katalikiškos
ir visuomeninės medicinos įstaigos, kurias vienytų bendras troškimas
tarnauti žmonėms, ypač silpniausiems ir tiems, kuriais faktiškai
niekas daugiau nesirūpina.
* * *
Vienas pagrindinių pranešėjų
konferencijoje - Vokietijos vyskupų konferencijos pirmininkas
kardinolas Karlas Lėmanas pabrėžė, kad sveikatos apsaugos srityje
negalima neatsižvelgti į žmogiškąjį dėmenį. Gydytojo veiksmai,
ligonių gydymas ligoninėje neturi apsiriboti tik būtinomis medicinos
procedūromis. Į pacientą negalima žiūrėti tik kaip į atvejį
ir jo kentėjimai neturi būti laikomi tik defektu. Kiekviename
sergančiame žmoguje reikia įžvelgti visą jo asmenį ir juo reikia
su atsidavimu rūpintis, nepriklausomai nuo turtinės padėties ir
kilmės.
Nors suvokiama visų sveikatos apsaugos sistemos funkcionavimo
ekonominių aspektų svarba, bet negalima leisti, kad ji taptų visiškai
priklausoma nuo ūkinių kriterijų diktato, sakė kardinolas K.Lėmanas.
Jam kelia susirūpinimą tai, kad katalikiškos sveikatos apsaugos
įstaigos, atsidūrusios negailestingos konkurencijos sąlygose,
mažiau kreips dėmesio į savo žmogiškuosius bei krikščioniškuosius
bruožus, taip prarasdamos turėtą identitetą.
Kardinolas pažymėjo, kad išaugę biurokratiniai reikalavimai medicinos
įstaigai neturėtų tiek įsivyrauti, kad nustelbtų žmogiškąjį mediko
ir paciento bendravimą, sutrumpintų būtinų pokalbių laiką ar
net taptų nesąžiningumo priežastimi. Žinoma, pageidautina, kad
sveikatos apsaugos įstaigos siūlomi socialiniai patarnavimai ir
gydymo kokybė ligoninėje būtų nuolat patikrinami pagal atitinkamus
pripažintus kriterijus. Tačiau rinka reguliuoja ne viską, nors
kai kas norėtų jos taisykles primesti medicinos sričiai. Be to,
nebūtų suprantamas noras įvesti ligoninėse rinkos reguliavimo
aspektus ir kartu toliau reikalauti perdėtai griežto planavimo
ir vadovybės nurodymų besąlygiško vykdymo, kas apriboja medicinos
profesionalo saviraiškos laisvę.
Vokietijos episkopato vadovas pripažino, jog katalikiškos medicinos
įstaigos, kaip ir visos kitos, susiduria su panašiomis problemomis:
išaugusiu nedarbu, demografiniu procesu, dėl kurio, esant menkam
gimstamumui, mažėja jaunų darbuotojų, vis labiau ima trūkti viduriniosios
grandies personalo, pastebimai senėja visuomenė ir dėl to didėja
socialinės rūpybos darbuotojų krūvis. Pagaliau prieštaringi medicinos
mokslo pažangos rezultatai su atitinkamomis bioetikos problemomis,
taip pat vis brangesnė naujausia technologija sąlygoja naują įtampą
ir konfliktines situacijas, įveikiant finansinius sunkumus. Kardinolas
K.Lėmanas sakė: Mums reikia mažiau dejuoti ir, bendromis pastangomis
mobilizuojant kūrybinius rezervus, ieškoti tinkamų sprendimų.
Ganytojas taip pat apgailestavo, kad medicinos įstaigoms papildomų
sunkumų kelia kasdienis aiškinimasis dėl nuolat besikeičiančios
sveikatos apsaugos politikos strategijos vyriausybėje. Inovacinių
būdų reikia ieškoti, tačiau dažnai tie eksperimentai susitelkia
į įvairius šalutinius dalykus, o ne į kūrybingą rūpinimąsi pačiu
ligoniu. Strateginiu požiūriu svarbu plėsti sveikatos apsaugos
ir kitų socialinių tarnybų bendradarbiavimą, kad būtų užtikrinta
senų ir ligotų žmonių integruota globa.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"