Reikalingas glaudus biomedicinos
ir etikos ryšys
|
Popiežius Jonas Paulius
II kalbasi su mergaite
EPA-ELTA nuotrauka |
Į savo devintąją generalinę
asamblėją susirinkę Popiežiškosios gyvybės akademijos nariai toliau
aptarė aktualias bioetikos problemas. Vasario pabaigoje Romoje
vykusiame susitikime, kurio tema buvo Biomedicinos tyrimų etika:
už krikščioniškąją viziją, sutelktas dėmesys į tas ribas, kurias
etikos ir moralės principai nustato eksperimentams su žmogumi,
ypač stengiantis užtikrinti pagarbą žmogaus gyvybės orumui ir
integralumui. Taip pat buvo pabrėžti pavojai, kylantys dėl stiprėjančios
politinių bei ekonominių interesų įtakos biomedicinos tyrimų krypčiai
ir apimčiai.
Popiežiaus linkėjimai dėl
humanistinės tyrimų orientacijos
Vasario 24 dieną per audienciją
priėmęs į asamblėją susirinkusius Gyvybės akademijos narius, tarp
kurių buvo akademijos prezidentas Chuanas de Diosas Vialis Korea
ir viceprezidentas vyskupas Elijas Sgrečia, popiežius Jonas Paulius
II priminė, jog jis įsteigė šią akademiją, kad ji analizuotų,
formuotų ir informuotų apie pagrindines biomedicinos ir teisės
problemas, susietas su gyvybės gynimu ir palaikymu, pirmiausia
tiesiogiai atsižvelgiant į krikščionių moralės ir Bažnyčios magisteriumo
principus. Šventasis Tėvas pareiškė Bažnyčios padėką mokslininkams
už jų laimėjimus biomedicinos srityje ir už bendradarbiavimą,
nes magisteriumas daugelį kartų prašė jų paramos sprendžiant
opias moralines ir socialines problemas.
Popiežius kalbėjo apie padarytą nemažą medicinos pažangą, ypač
nugalint epidemijas, gydant daugelį ligų ir taip užtikrinant pasaulio
žmonėms ilgesnį gyvenimą ir geresnę jo kokybę. Jis priminė dar
popiežiaus Pauliaus VI enciklikoje Humanae vitae pareikštą kvietimą
mokslininkams ir gydytojams prisidėti prie šeimos santuokos gerovės
ieškant moraliai priimtinų ir garbingų žmogaus prokreacijos reguliavimo
būdų, kartu atmetant prigimčiai ir Bažnyčios mokymui nepriimtiną
dirbtinę kontracepciją. Jonas Paulius II paragino akademikus toliau
darbuotis šioje visada aktualioje srityje, ypač pabrėžęs paiešką
natūralių būdų sprendžiant santuokinio nevaisingumo problemas.
Kalbėdamas apie biomedicinos tyrimų svarbą, kai ieškoma naujų
būdų gydant sunkias ligas, Šventasis Tėvas pabrėžė, jog Bažnyčia
gerbia ir remia mokslininkų tyrimus, jeigu jie išlaiko autentišką
humanistinę orientaciją, atsiriboja nuo bet kokio žmogaus gyvybės
išnaudojimo ir naikinimo, stengiasi likti nepriklausomi ir nevergauti
politiniams bei ekonominiams interesams. Jis nurodė, kad ne tik
tyrimų galutinis tikslas, bet ir priemonės turi visuomet vadovautis
pagarba kiekvienai žmogiškai būtybei bet kuriuo jos išsivystymo
(taip pat ir embriono) tarpsniu ir kiekviename eksperimentų etape.
Popiežius paragino mokslininkus suvokti, jog yra ribos, kurių
negalima peržengti rūpinantis gyvybės orumu ir integralumu. Šiandien
turbūt labiau nei bet kada, žinant nepaprastą biotechnologijų
pažangą netgi eksperimentus su žmonėmis, - yra būtina, kad mokslininkai
suvoktų tas neperžengtinas ribas, kurias jų tiriamajam darbui
nustato privalomas kiekvienos gyvybės ir kiekvieno žmogaus orumo
gynimas, - kalbėjo Šventasis Tėvas. Jis pažymėjo, kad kai kurių
moraliai neleistinų tyrimų akivaizdoje niekam negalima tylėti
ir tuo labiau Bažnyčiai, kuri dėl tokio tylėjimo būtų apkaltinta
vėlesniais istorijos laikais ir galbūt pačių mokslo šalininkų.
Ypač svarbu, kad katalikiškos mokslo įstaigos ir katalikiški universitetai
savo veikla ir egzistencijos principais nesuterštų krikščioniško
vardo.
Galiausiai Jonas Paulius II vėl atkreipė dėmesį į vis didėjančią
nepriimtiną prarają, kuri skiria aukšto išsivystymo lygio šalis
nuo vargingų trečiojo pasaulio valstybių, taip pat ir mokslo bei
sveikatos apsaugos srityse. Pirmiausia aš galvoju apie AIDS dramą,
kuri tapo ypač grėsminga daugeliui Afrikos šalių, - sakė Popiežius.
Būtina suvokti, kad šių gyventojų palikimas be mokslo ir kultūros
resursų reikštų ne tik jų pasmerkimą skurdui, ekonominiam išnaudojimui
ir nepakankamai sveikatingumo apsaugai, bet ir neteisingumui,
kuris ilgainiui sukeltų pavojų globalizuotam pasauliui.
Privaloma nepriklausomybė
nuo politinių ir ekonominių interesų
Kaip minėta, popiežius Jonas
Paulius II savo kalboje Gyvybės akademijos nariams pabrėžė, kad
moksliniai tyrimai turi likti laisvi nuo vergavimo politiniams
ir ekonominiams interesams. Apie šią pavojingai stiprėjančią
įtaką tiek biomedicinos tyrimams, tiek medicinos moksliniams žurnalams
susitikime Romoje kalbėjo vienas JAV Katalikų medikų asociacijos
vadovų, Linakro instituto direktorius dr. Judžinas Dajemondas.
Mirties kultūra, kuri pastaruosius 30 metų aiškiai kontroliuoja
didžiąją spaudą ir kitą žiniasklaidą, dabar demonstruoja nelemtą
polinkį pradėti kontroliuoti ir mokslinę literatūrą, - sakė jis.
Dr. J.Dajemondas kalbėjo akademikams, kad Jungtinėse Valstijose
auga pramoninių korporacijų įtaka tiek mokslinėms laboratorijoms,
tiek ir publikacijoms ir ypač diegiamas ideologinis palankumas
abortams. Vis didėja pavojus, kad bus komercializuotas organų
tiekimas transplantacijai.
Tokie didelį autoritetą turintys JAV medicinos mokslo žurnalai
kaip New England Journal of Medicine, Journal of the American
Medical Association ir kai kurie kiti jau gerokai sušvelnino
standartus, kuriais jie rėmėsi norėdami nustatyti, ar pateikto
straipsnio autorius turi finansinių ryšių su kokia nors korporacija,
kuri galėtų sąlygoti straipsnio tendencingumą. Dr. J.Dajemondo
teigimu, leidėjai šią savo politikos kaitą teisina, jog nebegali
surinkti pakankamą skaičių nepriklausomų autorių ir dėl to gali
nukentėti paties žurnalo mokslinis lygis. Tuo tarpu daugelis žymių
biomedicinos tyrinėtojų ir gydymo specialistų vis dažniau įtraukiami
į persipynusius finansinius ryšius su farmacijos kompanijomis.
Neišvengiamas tokios politikos rezultatas bus padidėjusi ekonominių
interesų konfliktavimo galimybė, kas susilpnins publikuojamų mokslinių
duomenų patikimumą, - aiškino pranešėjas.
Be kita ko, jis nurodė turįs kopiją sąrašo prioritetinių temų,
galimų publikuoti žurnale Journal of the American Medical Association,
kuriame aiškiai nurodyta, kad nėra pageidautini straipsniai, atskleidžiantys
aborto žalą. Dr. J.Dajemondas taip pat pabrėžė ideologinę įtaką
vadinamajam, kaip jis sakė, mokslo advokatavimui, tai yra paremiant
arba atmetant mokslinius tvirtinimus, priklausomai ne nuo tikrų
faktų, bet nuo politinio tikslingumo poreikių.
Ypač ši tendencija paveikė homoseksualumo gydymo tematiką. Žiniasklaida
aktyviai populiarino idėją, kad neva jau atrastas gėjaus genas.
Ir atskiros profesinės medikų organizacijos net nebandė prieštarauti
šiai niekuo neparemtai prielaidai, nes politiškai ir ideologiškai
tai paranku: kuo daugiau žmonių tikės, kad homoseksualumas yra
genetiškai apspręstas ir kad jo negalima pakeisti, tuo homoseksualams
bus lengviau įsitvirtinti visuomenėje.
Dr. J.Dajemondas sakė esąs susirūpinęs dėl augančios žmonių organų
prekybos tiek eksperimentams, tiek ir transplantavimui. Kai kurios
gyvybės gynimo grupės netgi atskleidė iš tiesų egzistuojantį verslą
žmogaus vaisiaus kūno dalimis, - sakė pranešėjas, priminęs, kad
daugėja pasiūlymų oficialiai įteisinti piniginį užmokestį organų
donorams. Jeigu dėl tokio spaudimo bus liberalizuotas organų pirkimas
ir pardavimas, tai šioje srityje įsigaliojusi laisvoji rinka
sukels didelę pacientų nelygybę: turtingi kandidatai transplantavimui
įgis pirmenybę, o beturčiai, negalintys organų nusipirkti, liks
paskutinėje vietoje.
Eksperimentais nepažeisti žmogaus teisių ir orumo kiekvienu
išsivystymo tarpsniu
Baigę savo devintąją metinę pilnaties
sesiją, Popiežiškosios gyvybės akademijos nariai paskelbė baigiamąjį
dokumentą, kuriame pabrėžė, jog biomedicina turėtų prisilaikyti
aiškių moralinių reikalavimų, kad galėtų tarnauti žmogui. Akivaizdu,
kad pastaraisiais dešimtmečiais biomedicinos pažanga buvo nepaprastai
didelė ir, padedant technologijos bei kompiuterių mokslo sparčiam
vystymuisi, jos galimybių ribos eksperimentuoti su gyvomis būtybėmis,
ypač su žmonėmis, labai išsiplėtė, - rašoma dokumente. Tačiau
nors yra akivaizdžių proveržių genetikos, molekulinės biologijos,
transplantavimo ir neurologijos srityse, bet jeigu technologija
nebeturės aiškių etinių rėmų arba netarnaus visų žmonių gerovei,
tada jos naudojimas moraliniu atžvilgiu bus peiktinas.
Šie etiniai aspektai didelę reikšmę įgyja rengiant terapinius
ir neterapinius eksperimentus, atsižvelgiant į jų taikymo žmogui
perspektyvą. Be naudojamos metodologijos aiškių procedūrinių kriterijų
ir tinkamo profesinio pasirengimo, taip pat etiškai būtina, kad
asmuo, rengiantis tuos eksperimentus, kartu su savo bendradarbiais
liktų asmeniškai ir profesiškai nepriklausomas nuo galimų interesų
(finansinių, ideologinių, politinių ir kt.), kurie nėra susieti
su tyrimų tikslais. Dar pabrėžiama, jog prieš klinikinius eksperimentus
(taikymą žmonėms) būtina pirmiausia eksperimentuoti su gyvūnais
(žinoma, laikantis etinių normų), kad iš anksto būtų nustatyta
galima eksperimentų rizika ir garantuotas žmogaus teisių gynimas.
Gyvybės akademijos dokumente nurodoma, kad ypatingas dėmesys,
vykdant biomedicinos tyrimus, turi būti skiriamas saugumui jautriausių
ir pažeidžiamiausių žmogiškų būtybių, tokių kaip žmogaus embrionai.
Dėl jų dar labai menko išsivystymo lygio tie eksperimentai, atsižvelgiant
į dabartinės technologijos galimybes, yra labai rizikingi ir
todėl etiškai nepriimtini, nes gali juos nepataisomai sužaloti
arba numarinti. Visiškai nepriimtini yra kai kurių asmenų motyvai,
kad neva gali būti leistina paaukoti žmonių, esančių embriono
išsivystymo fazėje, integralumą (fizinį ir genetinį), net jeigu
to reikės, juos sunaikinant tam, kad iš to turėtų naudos kiti
žmonės. (Čia pirmiausia kalbama apie terapinį klonavimą žmogaus
embrionų, iš kurių būtų gaunamos kamieninės ląstelės sunkioms
ligoms gydyti.) Niekada moraliai nėra leistina sąmoningai įvykdyti
blogį, net jeigu kas nors iš to gautų kažką gera, - pabrėžiama
dokumente.
Dokumente teigiama, kad, matant progresuojančią globalizaciją,
kurios pasekmės ne visada atrodo teigiamos, taip pat ir biomedicinoje
reikia atsižvelgti į šio mokslo socialines, politines bei ekonomines
pasekmes pasauliniu mastu. Biomedicinos tyrimo resursai gana riboti
ir sutelkti nedaugelyje aukšto pramoninio išsivystymo šalyse,
todėl yra svarbus teisingas jų laimėjimų paskirstymas įvairiose
planetos dalyse, nepaliekant nuošalyje vargingų tautų ir gyventojų
sluoksnių. Įstatymų leidybos srityje reikia kuo platesnio tarptautinio
susitarimo, kad būtų įtvirtintos vertybės, paremtos pačia žmogaus
asmens prigimtimi.
Pagaliau Akademijos dokumente paliečiama ir žiniasklaidos tema,
pripažįstant jos didžiulę įtaką veikiant viešąją nuomonę, įkvepiant
visuomenės viltis ir troškimus, kurie ne visada yra gerai pagrįsti.
Būtent dėl to svarbu, kad žiniasklaidos atstovai, susiję su biomedicina,
gerai išmanytų ne tik mokslą, bet ir etiką. Jie turi sugebėti
naujus tyrimų faktus perteikti paprasta ir suprantama kalba, kad
būtų išvengta painiavos arba neteisingo interpretavimo.
Mindaugas BUIKA
© 2003"XXI amžius"