Išaukštintoji moteris
|
Arkivyskupas Sigitas Tamkevičius laimina
į atlaidus Pivašiūnuose susirinkusius maldininkus
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Rugpjūčio 10-16 dienomis
Pivašiūnuose vyko didieji Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų
- Žolinės - atlaidai. Visą savaitę į Pivašiūnus plūdo dešimtys
tūkstančių žmonių, maldininkai iš aplinkinių kaimų ir miestelių
bei užsienio. Pasimelsti prie Švč.M.Marijos Nuliūdusiųjų Paguodos
paveikslo ėjo jaunimas ir pagyvenę žmonės, vietiniai bei iš toliau
atvykę maldininkai. Rugpjūčio 15-ąją iškilmėse dalyvavo net septyni
vyskupai: Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, Kaišiadorių,
Šiaulių, Telšių, Vilkaviškio vyskupai Juozapas Matulaitis, Eugenijus
Bartulis, Jonas Boruta, JS, Rimantas Norvila, Vilniaus arkivyskupo
augziliaras Juozas Tunaitis ir Vilkaviškio vyskupas emeritas Juozas
Žemaitis, MIC. Šv. Mišių koncelebracijai prie šventoriuje įrengto
altoriaus vadovavo arkivyskupas S.Tamkevičius. Šv.Mišiose pasakytame
pamoksle jis daug dėmesio skyrė moters ir motinos išaukštinimui.
Todėl priede Pro vita spausdiname jo pasakytą pamokslą.
Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į
dangų šventė yra viena pačių gražiausių ir prasmingiausių švenčių.
Tai ne tik Dievo Motinos Marijos, bet ir kiekvieno žmogaus šventė,
kuri atsako į egzistencinius klausimus: ką reikia daryti, kad
gyvenimas būtų laimingas, šviesus ir pilnas giliausios prasmės?
Nūdienos moralinio nuosmukio akivaizdoje Marijos išaukštinimo
šventė įgauna papildomą reikšmę.
Daugelio žmonių sąmonėje baigia išnykti elementari pagarba mergaitei
ir moteriai. Tai liudija bulvarinė kino ir video produkcija, panašaus
pobūdžio leidiniai, ant pornografijos ribos balansuojančios televizijos
laidos ir net reklamos, nesugebančios apsieiti be erotinių vaizdų.
Vykdoma organizuota kova prieš moters kilnumą, siekiant suniekinti
gražiausią Dievo kūrinį ir paversti jį tik žaislu ir preke purvinose,
godžiai pinigų ieškančiose rankose.
Švęsdami Dievo Motinos Ėmimo į dangų šventę gerai įsižiūrėkime
į Švč. Mergelę Mariją - ji yra kiekvieno žmogaus, ypač kiekvienos
moters, idealas. Štai kokie turime būti mes visi, jeigu norime
po ilgų vergovės metų dvasiškai atsitiesti ir nueiti į Europos
tautų šeimą savo vertę suprantančiais ir ginančiais žmonėmis.
Tad gerai įsižiūrėkime į Dievo Motiną, kas jos gyvenime buvo esmingiausia,
kad pasimokytume ir sektume ja. Evangelija pasakoja, kad, Marijai
aplankius giminaitę Elžbietą, ši pasakė: Laiminga įtikėjusi, jog
išsipildys, kas Viešpaties jai pasakyta. O Viešpaties angelas
buvo pasakęs, kad Marija turės pagimdyti Sūnų, kuris bus Aukščiausiojo
Sūnumi ir kuris išgelbės pasaulį. Įtikėdama ir sutikdama būti
Dievo pagalbininke žmonijos atpirkimo plane, Marija turėjo nusilenkti
paslapčiai, viršijančiai žmogiškąjį supratimą. Juk ir šiandien
ne vienas šaiposi, kaipgi Marija galėjo pradėti be vyro?
Per visus išbandymus nesusvyravo Marijos tikėjimas Viešpaties
žodžiais, nors tikrai galėjo šitaip atsitikti. Galime tik įsivaizduoti,
kaip jautėsi Marija, kai Juozapas, matydamas savo sužadėtinę esant
nėščią ir nesuprasdamas, kas įvyko, rengėsi ją palikti. Marija
žinojo žydų teisę, kad už pastojimą be vyro jai grėsė mirtis,
užmušant akmenimis.
Artinosi metas gimdyti, o Šventajai Šeimai, vykdant pasaulio galingųjų
valią, reikėjo keliauti į Betliejų. Ką turėjo galvoti Dievo plane
dalyvaujanti Marija, kai jai gyvulių tvarte reikėjo pagimdyti
Sūnų? Ji nemaištavo ir nesiskundė, bet ramia širdimi priėmė pačias
nedėkingiausias sąlygas.
Nespėjo Marija pasidžiaugti gimusiu Kūdikiu, kai Juozapas vieną
naktį pažadino ją ir liepė skubiai ruoštis į kelionę. Tik prisiminkime,
kaip jautėsi mūsų šeimos, kai pokario metais atvykę enkavėdistai
įsakydavo per kelias valandas pasiimti pačius būtiniausius daiktus
ir važiuoti į tremtį. Ir šį kartą Marijai reikėjo pasakyti tebūnie,
nors Dievo planai buvo labai neaiškūs, o tikrovė - labai negailestinga.
Marija įtikėjo į Dievo žodžius, bet šis tikėjimas atvedė ją iki
Golgotos. Čia turėjo išgyventi patį didžiausią išbandymą, kai
jos akyse baisiose kančiose mirė mylimiausias jos ir Dievo Sūnus.
Reikėjo tikrai herojiško tikėjimo priimti tokį likimą, kuris ištikdavo
tik didžiausius piktadarius. Žmogaus protas buvo bejėgis ką nors
paaiškinti, todėl, Jėzui tariant Tėve, į tavo rankas atiduodu
savo dvasią, Marijos širdis kartojo: Tebūnie.
Marijos tikėjimo kelias atsikartoja Bažnyčios gyvenime. Ji, kaip
ir Marija, yra įtikėjusi Viešpaties žodžiu ir sutikusi prisiimti
visas iš to kylančias pasekmes - taip pat ir kryžių, kuris kartais
ateina pačiu netikėčiausiu būdu. Pačiu sunkiausiu Lietuvai metu
Bažnyčia buvo bene vienintelė institucija, kuri palaikė lietuvio
dvasią, kad ši nesusitaikytų su vergo pančiais. Vietoj padėkos
nūnai ant jos galvos pilama tiek daug purvo, tarsi ji būtų paskutinė
nenaudėlė. Prisimenamos seniausios Bažnyčios vaikų nuodėmės, kad
vis iš naujo būtų pakurstoma prieš ją neapykanta ir sužadinamas
noras nepasitikėti ta, kuri nuolat budina žmonių sąžines ir nesiliauja
kreipusi jų akis į dangaus žvaigždes.
Mums, Bažnyčios vaikams, dėl ištinkančių persekiojimų ar niekinimų
nereikia nei stebėtis, nei per daug sielotis, nes, priėmus Dievo
žodį, reikia priimti ir visas iš to išplaukiančias pasekmes.
Marija daug kentėjo, bet visuomet visus reikalus kūdikiškai patikėdavo
Aukščiausiojo sprendimams. Ji kentėjo, bet nesvyravo ir visuomet
Dievo valiai sakė taip. Čia yra jos didybė. Šitai paruošė ją
dienai, kurią šiandien minime ir švenčiame. Ėmimo į dangų šventė
yra Marijos pergalės šventė. Ją švęsdami, kiekvienas susimąstykime,
kaip mums sekasi Dievui sakyti taip, kai daug ko trūksta ir
kai girdime žmones kalbant, kad jie ne tokio gyvenimo tikėjosi
iš laisvos Lietuvos.
Arkivyskupas Sigitas TAMKEVIČIUS
© 2003"XXI amžius"