Politinė drama Slovakijoje
dėl abortų įstatymo
|
Šioje nuotraukoje - sergantis Slovakijos
prezidentas Rudolfas Šusteris ligoninėje pasirašo dokumentus
EPA-ELTA nuotrauka
|
Laukiant rugsėjo viduryje įvyksiančio
žymiausio gyvybės gynėjo popiežiaus Jono Pauliaus II trečiojo
vizito į Slovakiją, šioje pokomunistinėje Rytų Europos šalyje,
kurios 75 proc. gyventojų yra katalikai (iš viso Slovakijoje gyvena
5,4 mln. žmonių), kilo kone vyriausybės krizė dėl abortų įstatymų
liberalizavimo. Birželio mėnesį į valdančiąją koaliciją įeinantis
liberalus Naujasis piliečių aljansas (ANO) Slovakijos parlamentui
(Nacionalinei Tarybai) pasiūlė priimti įstatymo pataisą, kad abortas
būtų leidžiamas atlikti iki 24 nėštumo savaičių tuo atveju, jeigu
nustatomi dideli genetiniai gemalo defektai. Dabar Slovakijoje
leidžiama daryti abortą tik iki dvyliktos nėštumo savaitės.
Protestuodami prieš naująjį projektą, birželio pabaigoje Slovakijos
vyskupai paskelbė pareiškimą, kuriame priminė, kad žmogaus gyvybės
gynimas yra ne tik Bažnyčios arba - kaip kai kas norėtų manyti,
- krikščionių demokratų reikalas. Gyvybės gynimas yra prigimtinė
teisė, kurią turėtų pripažinti kiekvienas protingas žmogus ir
tuo labiau valstybės įstatymai. (Pagaliau elementariausi biologijos
mokslo pagrindai patvirtina, kad tai, kas aborto metu sunaikinama,
neabejotinai yra žmogus, būtybė, turinti individualų genetinį
kodą, kuris skiriasi nuo jo tėvo ir motinos kodų. Tai individas,
kuris, jeigu nebūtų nužudomas, taptų suaugusiu vyru ar moterimi,
gal net žymiu politikos, mokslo ar meno veikėju. Taigi nereikia
turėti specialaus išsilavinimo ar teologinio supratimo, kad pripažintum,
jog individo nužudymas abortu yra neteisingas veiksmas, kurio
jokiais argumentais negalima pateisinti.)
Slovakų vyskupai pažymėjo, kad pradėtas žmogaus embrionas jau
nėra moters kūno dalis, bet nauja gyvybė, už kurią atsako ir motina,
ir tėvas. Todėl negalima pateisinti liberalistinių nuostatų, kalbančių
apie moters teisę į apsisprendimą dėl aborto. Tuo labiau yra
smerktinas elgesys tų, kurie daro abortus, tai yra gydytojų, kurie
yra davę Hipokrato priesaiką ginti žmogaus gyvybę. Vyskupai taip
pat išreiškė savo nuostatą, jog yra ir tokių žmonių, kurie skelbia
esantys krikščionys, tačiau pasisako už abortą.
Slovakijos valdančiojoje dešiniųjų koalicijoje, turinčioje parlamente
minimalią persvarą (iš 150 deputatų valdančiajai koalicijai priklauso
78), susidarė gana įtempta padėtis. Į vyriausybinę koaliciją įeinančios
Krikščionių demokratų partijos (KDH) pirmininkas Pavolis Hrusovskis,
- jis taip pat yra Slovakijos parlamento pirmininkas, - pareiškė,
kad aborto įstatymo liberalizavimas reikštų koalicinės sutarties
sulaužymą, ir tada partija iš vyriausybės pasitrauktų. Tuo tarpu
liberaliosios ANO vadovas Pavilis Ruskas, kuris valdo komercinės
televizijos kompaniją, sakė, kad jo partija apsisprendusi siekti
netgi opozicinių kairiųjų jėgų palaikymo tam, kad siūloma pataisa
būtų parlamente priimta. Kitos dvi į koaliciją įeinančios partijos
- Demokratinė ir krikščioniška unija (SD KU), kuriai vadovauja
premjeras Mikulas Dzurimba, bei Slovakijos vengrų sąjunga (SMK)
- užėmė neutralią poziciją.
Liepos 7 dieną Slovakijos parlamente vykusiame balsavime abortų
įstatymą liberalizuojanti pataisa - daugiausia liberaliosios ANO
ir opozicijos kairiųjų balsais - buvo priimta. Iš posėdyje dalyvavusių
132 parlamento narių už pataisą, įteisinančią abortų darymą iki
24 savaičių, kai nustatyti genetiniai sutrikimai, balsavo 70,
prieš - 32 ir 11 susilaikė (kiti balsavime nedalyvavo). Krikščionys
demokratai tuoj pat ieškinį - ar vėlyvasis abortas neprieštarauja
šalies konstitucijai, ginančiai gyvybę, - pateikė Konstituciniam
Teismui. Tačiau sunkiausias išbandymas teko Slovakijos prezidentui
Rudolfui Šusteriui, kuris priimtą įstatymą per dvi savaites turėjo
pasirašyti arba grąžinti parlamentui jį pataisyti. (Slovakijos
konstitucija nenumato prezidento veto, o tik patvirtinimą parašu
teisėtos parlamentinės procedūros.) Iki tol per visą Slovakijos
valstybingumo dešimtmetį nėra buvę atvejo, kad Slovakijos prezidentas
atmestų parlamente priimtą įstatymą.
R.Šusterio, kaip politiko, padėtis yra kebli dar ir dėl to, kad
jis norėtų vėl dalyvauti 2004 metais Slovakijoje įvyksiančiuose
prezidento rinkimuose. Kaip parodė liepos viduryje Slovakijoje
surengta sociologinė apklausa, 70 proc. apklaustųjų remia aborto
įstatymo liberalizavimą ir tik 18 proc. tokiam žingsniui nepritaria.
Kai kurie prezidento R.Šusterio aplinkos žmonės pradėjo kalbėti
apie galimą Bodueno variantą ( dabar jau miręs Belgijos karalius
Boduenas dėl savo krikščioniškų pažiūrų nenorėjo pasirašyti šalies
parlamente priimto liberalaus abortų įstatymo, todėl trumpam atsisakė
valdovo sosto ir kai įstatymą pasirašė jį pavadavęs premjeras,
vėl sugrįžo į monarcho pareigas), tačiau R.Šusterio atveju tai
būtų labai prieštaringas ir vargu ar įmanomas žingsnis. (Beje,
prieš Slovakijos parlamente nubalsuotą aborto įstatymo pataisą,
perduodant svarstyti prezidentui, ją turėjo pasirašyti parlamento
pirmininkas krikščionių demokratų lyderis P.Hrusovskis. Tačiau
jis atsisakė tai padaryti ir ją perdavė savo pavaduotojui, kuris
pasirašęs įteikė R.Šusteriui.)
Tuo metu Slovakijos katalikų ganytojai ėmė daryti moralinį spaudimą
prezidentui R.Šusteriui, nuo kurio priklausė tolesnė įvykių eiga.
Valstybės vadovui, kartu su kitais politiniais lyderiais dalyvaujant
Levocos šventovėje vykusioje nacionalinėje piligrimystėje, skirtoje
slavų apaštalų šventųjų Kirilo ir Metodijaus liturginiam pagerbimui,
Slovakijos vyskupų konferencijos pirmininkas Spiso vyskupas Františekas
Tondra savo pamoksle sutelkė dėmesį į aborto įstatymą. Jis sakė,
kad kalbama apie kovą tarp gyvybės kultūros ir mirties kultūros.
Todėl dabar visa Slovakija yra nukreipusi akis į valstybės vadovą,
nuo kurio priklauso, kaip bus išspręsta ši vyriausybės krizė.
Šalis laukia išmintingų veiksmų. Vyskupas F.Tondra tokiais žodžiais
kreipėsi į prezidentą R.Šusterį: Mes aukojame šias šv. Mišias
už jus, kad, priimant šį sprendimą, jums vadovautų Šventoji Dvasia.
Pagrindinis eucharistinės aukos celebrantas - apaštalinis nuncijus
Slovakijoje arkivyskupas Henrikas Jozefas Novackis savo pasisakyme
pabrėžė, kad Bažnyčia visuomet globoja žmogų ir jo orumą. Todėl
jos uždavinys - ginti žmogaus gyvybę nuo pradėjimo iki natūralios
mirties. Pamaldose dalyvavęs 80-metis Nitros vyskupas kardinolas
Janas Korecas, SJ, taip pat išsakė savo nuomonę. Tauta, kuri
naikina savo vaikus, neturi ateities, - pabrėžė ganytojas. - Tai,
kas šiandien vadinama abortais, iš tikrųjų yra Slovakijos vaikų
žudynės. Taip šimtams tūkstančių vaikų buvo atimta gyvybė.
Kaip ir buvo galima numatyti, prezidentas R.Šusteris priimto naujo
liberalaus aborto įstatymo nepasirašė ir liepos pabaigoje grąžino
paredaguoti Slovakijos parlamentui. Šį valstybės vadovo sprendimą
teigiamai įvertino slovakų vyskupai, nes jis orientuotas į vertybes,
kurias turi ginti tokias pareigas užimantis asmuo. Po tokio įstatymo
projekto grąžinimo į parlamentą, kas, kaip minėta, neturi precedento
Slovakijos istorijoje, jo naujam priėmimui jau reikia daugumos
iš visų 150 parlamentarų balsų. Nors vyriausybinei koalicijai
priklausantis Naujasis piliečių aljansas teigė esąs pasiryžęs
įveikti prezidento veto, tačiau liberalų troškimas gali ir nebūti
įgyvendintas, nes opozicija taip pat nėra vieninga. Pagaliau rugsėjo
pradžioje galima sulaukti ir Konstitucinio Teismo sprendimo dėl
krikščionių demokratų pateikto skundo, kad vėlyvasis abortas iš
viso nesuderinamas su šalies dabartine konstitucine tvarka.
Bet kokiu atveju yra akivaizdu, kad šis opus klausimas nebus išspręstas
iki popiežiaus Jono Pauliaus II vizito, kuris vyks rugsėjo 11-14
dienomis. Politikai ir žiniasklaidos apžvalgininkai gana įvairiai
vertina minėtą prezidento R.Šusterio nusistatymą, nes jis konkrečiai
nepasisakė prieš naująjį liberalesnį abortų įstatymą, o, grąžindamas
jį parlamentui, nurodė nepritariąs ne jo turiniui, bet nevisiškai
aiškiai terminologijai. Kaip sakė krikščionių demokratų lyderis
P.Hrusovskis, tai tėra tik atidėliojimo taktika, ir gana dviprasmiška.
Slovakijos episkopato atstovas spaudai kunigas Marianas Gavenda
perspėjo, jog prezidentas R.Šusteris, prieš prasidedant naujai
rinkimų kampanijai, bando patenkinti tiek katalikus, tiek liberalus,
tačiau galutinai gali prarasti ir tuos, ir kitus.
Duodamas interviu žurnalistams, prezidentas R.Šusteris atmetė
kaltinimus, jog, atsisakydamas ratifikuoti naująjį abortų įstatymą,
jis vadovavosi savo noru vėl dalyvauti prezidento rinkimuose ar
atsižvelgė į daromą Bažnyčios spaudimą. Jis tiesiog pasitarė su
teisės ekspertais, kurie nurodė kai kuriuos naujojo įstatymo terminologijos
trūkumus. Be to, reikia palaukti Konstitucinio Teismo sprendimo,
kuris, jeigu minėtasis įstatymas parlamente būtų prieš tai priimtas,
galėtų sukelti teisinį vakuumą. Prezidentas taip pat pripažino,
kad reikia palaukti popiežiaus Jono Pauliaus II vizito, nes jo
nuomonė apie šiuos reikalus labai gerai žinoma.
Pagrindinis Šventojo Tėvo būsimo vizito į Slovakiją tikslas yra
dviejų komunistinio režimo kankinių - vyskupo Bazilijaus Hopko
(1904-1976) ir vienuolės sesers Zdenkos Šelingovos (1916-1955)
- paskelbimas Bažnyčios palaimintaisiais. Tačiau galima neabejoti,
kad kaip kiekvienos apaštalinės kelionės metu, taip pat ir dabar,
lankydamasis katalikiškosios Slovakijos miestuose ir šventovėse,
Popiežius vėl kalbės apie krikščionims privalomą gyvybės gynimą,
tokį aktualų šių dienų Europos visuomenei. Pastaruoju metu Vatikane
paskelbta keletas su politine etika susijusių dokumentų, kuriuose
primenamas katalikų parlamentarų uždavinys siekti, kad gyvybės
apsauga būtų įtvirtinta valstybės įstatymais.
Mindaugas BUIKA
© 2003"XXI amžius"