Garantuota AIDS
prevencija
yra sugrįžimas prie moralinių vertybių
Mindaugas BUIKA
Bažnyčios parama baisiosios nelaimės
aukoms
|
73 metų Kristobalas Ernandesas Fuentesas
yra
vienas iš tūkstančių AIDS sergančių Salvadoro
gyventojų. Šią ligą sukeliančiu žmogaus
imunodeficito virusu yra užsikrėtę beveik
25 tūkst. šios Centrinės Amerikos šalies
gyventojų. 2002 metais AIDS Salvadore buvo
dešimta svarbiausia mirtingumo priežastis
EPA-ELTA nuotrauka |
Gruodžio 1-ąją minint pasaulinę
kovos su AIDS dieną, Katalikų Bažnyčios vadovai savo pareiškimuose
pabrėžė būtinumą remti pastangas, grumiantis su šia XXI amžiaus
nelaime tiek medicininėmis priemonėmis, tiek ir žmonių doroviniu
auklėjimu. Lapkričio 30 dieną susitikęs su maldininkais tradicinei
sekmadienio Viešpaties angelas maldai Vatikano Šv. Petro aikštėje,
popiežius Jonas Paulius II taip pat pastebėjo, kad, nepaisant visų
plačiai reklamuojamų kampanijų, bandymai užkirsti kelią AIDS plėtimuisi
iki šiol buvo nesėkmingi. Liga vis dar plinta, ypač neturtingiausiose
šalyse, - sakė Šventasis Tėvas. Melsdamasis už tuos, kurie yra
ištikti šios negalios, aš raginu visus Bažnyčios narius rodyti tiems
mūsų broliams ir sesėms reikiamą globą, dvasinę paramą ir slaugą,
kuri yra neįkainojama.
Jungtinių Tautų Organizacijos metinėje
ataskaitoje pateiktais vertinimais, visame pasaulyje dabar yra apie
40 milijonų žmonių, užsikrėtusių ŽIV arba sergančių AIDS. Šiemet
šia liga užsikrėtė dar penki milijonai žmonių ir trys milijonai
AIDS ligonių mirė: tokio rekordinio aukų skaičiaus anksčiau dar
nėra buvę. Jungtinių Tautų duomenimis, blogiausia padėtis yra Afrikos
pietinėje dalyje, kur šiemet buvo 3,2 mln. naujų infekcijų ir 2,3
mln. mirties atvejų. Ataskaitoje taip pat reiškiamas ypatingas susirūpinimas
dėl AIDS plėtimosi tiesiog epideminiu mastu Indijoje, Kinijoje,
Indonezijoje, PapuaNaujojoje Gvinėjoje, Vietname, Rusijoje, Ukrainoje,
Estijoje ir Latvijoje.
Popiežiškosios sveikatos apsaugos
sielovados tarybos pirmininkas kardinolas Chavjeras Lozanas Baraganas
gruodžio 1-ąją paskelbtame pareiškime dėl AIDS pabrėžė tą tragišką
faktą, jog iš minėtų 42 mln. AIDS pacientų net 19 mln. yra moterys
ir daugiau kaip trys milijonai vaikų iki 15 metų amžiaus. Katalikų
Bažnyčios vardu kardinolas Ch.Lozanas pasiuntė meilės ir vilties
žinią šeimoms ir asmenims, paliestiems šio baisaus likimo, taip
pat tarptautinėms organizacijoms, institucijoms ir katalikiškoms
struktūroms, kurios ryžtingai kovoja su šia nelaime
Kaip žinoma, Katalikų Bažnyčios
indėlis pasauliniu mastu kovoje su AIDS, įskaitant prevenciją, slaugą,
socialinę paramą, yra milžiniškas. Katalikiškos vienuolijos, institucijos
ir organizacijos suteikia apie 25 proc. visos pasaulinės paramos
žmonėms, užsikrėtusiems ŽIV, ir jų šeimoms bei 19 proc. visos gydymo
paramos bei slaugos jau sergantiems AIDS. Bažnyčios pastoracinė
veikla daugiausia apima, (
) sveikatos apsaugos darbuotojų rengimą,
(
) prevenciją per atitinkamą sveikatingumo švietimą, - rašė kardinolas
Ch.Lozanas. Jis atkreipė dėmesį į katalikiškų medicinos centrų ypatingą
rūpinimąsi ne tik ligonių fizine būkle, bet ir psichologinėmis sąlygomis
per sielovadinės paramos programas.
Savaime suprantama, bendrieji gydymo
metodai ir jų tobulinimas yra svarbūs, todėl dangaus keršto šaukiasi
tas faktas, kad vargingiausiose šalyse ŽIV infekciją turintiems
ar AIDS sergantiems žmonėms dėl brangumo yra neprieinami daugelis
medikamentų, ypač antiretrovirusinė medicina, pažymi kardinolas.
Tačiau šalia biomedicinos tyrimų
bei efektyvaus gydymo metodų paieškos ir taikymo, AIDS prevencijai
labai svarbu auklėti jaunimą moraliniam gyvenimo būdui, kuriame
būtų gerbiamos tikrosios gyvenimo ir meilės vertybės. Kardinolas
Ch.Lozanas išvardijo kelis rizikos faktorius: tai seksualinis palaidumas,
piktnaudžiavimas narkotikais, žiniasklaidoje propaguojama erotika
ir pornografija. Šiam reiškiniui išplisti padeda socialinės problemos
skurdas ir nedarbas, urbanizacija, imigracija ir šiuolaikinio
gyvenimo mobilumas.
Kardinolas Ch.Lozanas taip pat
pranešė, kad jo vadovaujama Šventojo Sosto dikasterija rengia specialų
pastoracinį žinyną apie AIDS fenomeną. Bažnyčia kviečia visus ir
kiekvieną žengti prevencijos keliu, pagal jos mokymą praktikuojant
skaistumo vertybę panseksualistinėje visuomenėje, sugrįžtant prie
Sutaikinimo sakramento, pažadinant pacientų krikščioniškos vilties
prisikelti jausmą, - rašoma pareiškime. Kardinolas paragino užtikrinti,
jog visi ŽIV nešiotojai, ypač tie, kurie buvo izoliuoti, gautų reikiamą
sielovadinę paramą ir sakramentus. AIDS ligoniai turi jausti broliškumą
šeimose, visuomenėje ir bažnytinėje bendruomenėje, kurios visateisiais
nariais jie išlieka.
Afrikos vyskupai susirūpinę padėtimi
Kaip jau minėta, ŽIV plitimo problema
ypač aktuali Afrikoje, kur užregistruojama apie tris ketvirtadalius
visų pasaulio infekcijos atvejų. Kai kuriose pietinės Afrikos šalyse,
pavyzdžiui, Botsvanoje, ŽIV yra užsikrėtę 30-40 proc. visų gyventojų!
Visa tai, anot Jungtinių Valstijų užsienio reikalų ministro Kolino
Pauelo, - beje jis yra afrikietiškos kilmės, - sukelia realią grėsmę
tų šalių nacionaliniam saugumui ir egzistavimui, nes dėl AIDS gali
sunykti ištisi gyventojų sluoksniai. (Juodaodžių AIDS problema aštri
ir Jungtinėse Valstijose: afroamerikiečiai sudaro 12 proc. šalies
gyventojų, tačiau tarp ŽIV nešiotojų ir sergančiųjų AIDS jų yra
beveik 60 proc.)
Afrikos katalikų vyskupai, rodydami
nuolatinį rūpestį šios nelaimės aukoms, pasaulinės kovos su AIDS
dienos proga paskelbė savo kreipimąsi, kuriame vėl išreiškė pasiryžimą
sutelkti turimus resursus socialinei, medicininei ir sielovadinei
paramai. Mums nerimą kelia tai, kad jau ir taip silpna Afrikos
šalių ekonomika bus dar labiau pakenkta dėl kvalifikuotos darbo
jėgos praradimo, išplitus ŽIV ir AIDS, - rašoma Afrikos ir Madagaskaro
vyskupų konferencijų asamblėjos, atstovaujančios 600 žemyno ganytojų,
pareiškime. Pastebėję, kad skurdas eina koja kojon su AIDS, ganytojai
pastebi, jog dėl neturto daugeliui nepasiekiamas reikiamas gydymas,
o mirties atvejais socialinės problemos dar labiau paaštrėja.
Jau dabar regione yra apie dvylika
milijonų našlaičių, kurių tėvai tapo AIDS aukomis, ir vertinama,
kad 2010 metais tokių našlaičių bus jau 20 milijonų, todėl galima
kalbėti apie tarptautinę humanitarinę krizę. Vyskupai nurodo,
jog jie stengsis, kad bažnytinės sveikatos apsaugos ir socialinės
paramos tarnybos bei švietimo institucijos atsižvelgtų į šią krizę
ir sutelktų žmogiškuosius, materialinius ir finansinius išteklius.
Pareiškime, pavadintame Mūsų malda yra visada kupina vilties,
pabrėžiamas būtinumas bendradarbiauti su kitomis krikščionių konfesijomis
ir su kitų tikybų žmonėmis, taip pat artimesnė partnerystė su
pilietine visuomene, verslo sektoriumi, vyriausybėmis, Jungtinėmis
Tautomis ir kitomis tarptautinėmis institucijomis, ypač su organizacijomis,
kurioms priklauso žmonės, gyvenantys su ŽIV arba AIDS.
Afrikos ganytojai kalba apie Bažnyčios
uždavinį keisti mentalitetą, požiūrį ir elgesį AIDS ligonių atžvilgiu,
kad būtų išvengta bet kokios socialinės, politinės, religinės ar
kultūrinės jų diskriminacijos ir kad būtų atsisakyta žalingų mitų
apie kaltumo dėmę. Tuo pat metu vyskupai pažymi, kad ikisantuokinė
seksualinė abstinencija bei sutuoktinių ištikimybė yra ne tik geriausias
būdas išvengti ŽIV infekcijos arba kitų užkrečiamų ligų, bet taip
pat geriausias būdas užtikrinti pažangą kelyje į gyvenimo laimę
ir tikrąją saviraišką. Todėl jie numato rengti švietėjiškas programas,
kurios ŽIV ir AIDS temą įtrauktų į religinį ir teologinį mokymą
ir taip būtų skatinami sveiki tarpasmeniniai santykiai bei tinkamai
sutvarkytas seksualumas.
Reikia skatinti ir gilinti teologinį
užuojautos, meilės, gydomojo susitaikymo vertybių bei vilties apmąstymą,
vengti pasmerkimo, gėdos ir baimės, kas taip dažnai asocijuojasi
su ŽIV ir AIDS. Afrikos vyskupai pastebi, kad žmonės, gyvenantys
su ŽIV ir AIDS, turi būti tikinčiųjų bendruomenėse priimti su būdinga
šiluma, užuojauta, taip užtikrinant jiems vietą prie Viešpaties
stalo. Pareiškimo pabaigoje jie primena popiežiaus Jono Pauliaus
II mintis, išreikštas jo posinodiniame apaštaliniame paraginime
Ecclesia in Africa.
Mūšis su AIDS turi būti kiekvieno
mūšis. Pritardamas Sinodo tėvų balsui, aš irgi prašau pastoracijos
darbuotojus suteikti AIDS pažeistiems broliams ir seserims visą
įmanomą materialinę, moralinę ir dvasinę pagalbą. Aš pabrėžtinai
prašau pasaulio mokslininkus ir politinius lyderius dėl meilės ir
pagarbos rodymo kiekvienam žmogiškajam asmeniui panaudoti kiekvieną
turimą priemonę, kad būtų padarytas galas šiai bėdai.
Saugaus sekso politikos pragaištingumas
Kaip minėta, Katalikų Bažnyčia prevencijai
prieš AIDS siūlo laikytis santuokinės ištikimybės ir skaistumo moralinių
vertybių. Tuo tarpu sekuliarioje visuomenėje dažnai yra propaguojamas
saugus seksas naudojant prezervatyvus. Kartais užuot ugdžiusios
jaunimo dorovę ir atsakomybę šeimoje kai kurios institucijos bando
netgi mažamečius vaikus mokyti, kaip naudoti prezervatyvus, ir šias
saugias priemones vos ne prievarta platina tiesiog mokyklose,
taip tik skatindamos amoralų elgesį. Bažnyčia, gindama šeimos ir
vaikų teises, protestuoja prieš tokį neatsakingą elgesį ir kišimąsi
į nekaltą jaunos sielos egzistenciją.
Šiemet, minint Pasaulinę kovos
su AIDS dieną, vėl plačiai buvo komentuojami tarptautinio dėmesio
susilaukę Popiežiškosios šeimos tarybos pirmininko kardinolo Alfonso
Lopeso Truchiljo pareiškimai, kad prezervatyvas ne tik moraliniu,
bet ir praktiniu požiūriu nėra efektyvi priemonė apsisaugoti nuo
nepageidaujamo nėštumo ar seksualiniais santykiais platinamų ligų,
tokių kaip AIDS. Kadangi AIDS virusas yra apie 450 kartų mažesnis
už spermos ląstelę, prezervatyvą sudaranti sintetinė medžiaga (lateksas)
nėra saugi, - sakė kardinolas lapkričio mėnesį duotame interviu
Vatikano radijui. Kai kurie tyrimai atskleidžia prezervatyvo pralaidumą
15 proc. ar net iki 20 proc. atvejų. Todėl prezervatyvo, kaip saugaus
sekso priemonės, naudojimas yra tarsi rusiška ruletė.
Piktai atsiliepdami į šias teisingas
kardinolo A.Lopeso pastabas, daugelis su prezervatyvų platinimo
kampanijomis susijusių specialistų tikino, kad gumytė yra arba
visiškai nepralaidi, arba sumažina ŽIV infekcijos riziką iki
90 proc.. Bet juk kaip tik toks rizikos lygis ir yra rusiška ruletė,
kuris sudaro moralinę argumento esmę, rašė JAV katalikų apžvalgininkas
Džordžas Veidželas gruodžio pradžioje Los Andželo arkivyskupijos
laikraštyje The Tidings. Galima įsivaizduoti, pavyzdžiui, kad
paauglys bando įtikinti savo tėvą, jog žaisti rusišką ruletę yra
saugu, nes revolverio apkaboje yra tik viena kulka, o kitos ertmės
yra tuščios. Ar tai būtų saugus šaudymas ir tėvas galėtų leisti
savo sūnui žaisti rusišką ruletę su draugais? Jokiu būdu ne, nes
tai iš esmės būtų savižudiškas elgesys, ir jis tuoj pat atimtų šį
kad ir viena kulka užtaisytą ginklą. Panašus yra ir įsivaizduojamas
prezervatyvo 90 proc. saugumas (nors iš tikrųjų šis saugumo lygis
yra dar mažesnis dėl galimo jo medžiagos pažeidimo).
Kunigas Dž.Veidželas ir kiti katalikų
spaudos apžvalgininkai pastebi, jog Jungtinių Tautų Organizacijos
užsakytų tyrimų rezultatai taip pat patvirtina, kad vien tik masinis
prezervatyvų platinimas neduoda efektyvaus ŽIV infekcijos sumažinimo.
Štai minėtoje Botsvanoje yra daugiausia išplatinama prezervatyvų,
tačiau užsikrėtimo ŽIV lygis taip pat yra didžiausias (siekia iki
40 proc. visų šalies gyventojų). Ne veltui Didžiosios Britanijos
medicinos žurnalas The Lancet pastebi, kad energinga prezervatyvų
platinimo kampanija gali ne sumažinti, bet padidinti pažeidžiamumą,
jeigu dėl tos politikos išauga seksualinis aktyvumas.
Priešingai yra kitoje Afrikos valstybėje
Ugandoje, kur per pastarąjį dešimtmetį užkrečiamumą ŽIV ir AIDS
pavyko sumažinti kelis kartus. Šioje šalyje socialinės vakcinos
programoje į pirmą vietą kaip tik buvo iškeltas jaunimo seksualinės
abstinencijos auklėjimas bei santuokinė ištikimybė. Šios programos
sėkmingumą nusako tas faktas, jog viename Ugandos regione ištyrus
13-16 metų jaunuolius, seksualiai aktyvių sumažėjo nuo 60 proc.
1994 metais iki 5 proc. 2001 metais. Kaip aiškino Ugandos prezidentas
Joveris Musevenis, jo šalies žmonės negalvoja, kad tik plonas gumos
sluoksnis gali apsaugoti kontinentą nuo pražūties ir kad AIDS prevencijoje
svarbiausia yra įtikinti tautą sugrįžti prie tradicinių skaistybės
ir santuokinės ištikimybės vertybių.
© 2003"XXI amžius"
|