Darniai šeimai įsipareigojusios
valstybės politikos metmenys
Irena DEGUTIENĖ
Tėvynės sąjungos Krikščioniškųjų
demokratų frakcijos pirmininkė
Mūsų visuomenė serga. Tai liudija besiplečiantis
skurdas, neviltis, tarpusavio pasitikėjimo stoka bei visuomenės
gyvenime vyraujantis chaosas. Auga nusikalstamumas, taip pat tokios
piktžaizdės kaip narkomanija ar alkoholizmas. Įvairūs sociologiniai
tyrimai liudija, jog esame nepasitikėjimo varginama tauta. Nepasitikime
ateitimi, nepasitikime savo valstybe, demokratinių institucijų sugebėjimu
spręsti realias problemas, nepasitikime vieni kitais. Pastaruoju
metu, be kita ko, garsiai kalbama, jog net ir pati mūsų visuomenė
yra suskilusi į dvi ar daugiau tarpusavyje konkuruojančių grupių.
Dėl to, kad dabartinė visuomenė serga, sutaria
praktiškai visos Lietuvos politinės jėgos. Tik vieni analizuoja
savo klaidas ir bando iš jų mokytis, kiti dabartinių bėdų pagrindu
bando susikrauti kuo didesnį politinį kapitalą. Visgi, nors sutariama
dėl diagnozės, skirtingai vertinamos priežastys, sukėlusios ligą,
bei siūlomi skirtingi gydymo būdai.
Tiek liberalai, tiek socialdemokratai įsitikinę,
kad dabartinė krizė glaudžiai susijusi su prasta ekonomine situacija.
Socialdemokratų tvirtinimu, stiprėjant ekonomikai, galima būtų didinti
socialines valstybės išmokas ir šitaip padėti vargstantiems išspręsti
socialines problemas. Liberalai savo ruožtu įsitikinę, kad tik nevaržoma
konkurencija stiprina visuomenę, socialinė nelygybė yra normalus
laisvos visuomenės bruožas, o kiekvienas individas pats renkasi
tokį gyvenimo būdą, kokį pageidauja. Esu įsitikinusi, jog abiejų
šių pozicijų yda ta, kad jos dabartinę situaciją vertina materialistiškai,
neįvertindamos nematerialių veiksnių. Suabejoti liberalų bei socialistų
požiūriais verčia jau vien tai, kad pastaruoju metu auga valstybės
ekonomika, giriamasi socialinių išmokų didinimu, o socialinių problemų
ne tik nemažėja, bet dar ir daugėja.
Visos mūsų visuomenės ligos yra nulemtos to, kad
kol kas silpnai veikia tos visuomenės bendruomeniškos institucijos,
kurios žmogui įtvirtina moralines ir pasitikėjimo vertybes. Tai
pirmiausia šeimos, Bažnyčios, mokyklos, kultūros institucijų silpnumo
problemos.
Nepamirškime, jog šeima yra natūrali kiekvieno
žmogaus gyvenimo aplinka. Kiekvienas iš mūsų yra kažkieno vaikas,
beveik kiekvienas turime savo vaikų ar vaikaičių, brolių, seserų.
Dar daugiau, man tikrai nepriimtina, kai apie valstybę kalbama kaip
apie didelę beasmenę instituciją. Valstybė tai didžiulė bendruomenė,
šeima, kurioje visi susiję įvairiais ryšiais, kuri gali egzistuoti
tik tada, kai mes padedame vieni kitiems, nešiojame vieni kitų naštas.
Gerai sutvarkytoje valstybėje, kaip ir gerai sutvarkytoje šeimoje,
negali būti nereikalingų asmenų, skurstančiųjų, tų, kurie nesulaukia
pagalbos. Deja, mes, vaduodamiesi iš sovietinio kolektyvizmo gniaužtų,
nusiritome į kitą kraštutinumą egoistinį individualizmą bei laukinį
kapitalizmą, kuriame vienas į kitą žmonės žiūri kaip į konkurentus,
vilkus, kaip į grėsmę. Esu įsitikinusi, kad gerai sutvarkyta valstybė
yra tokia, kurioje nenukrypstama į kraštutinumus, tačiau įvertinama
ir puoselėjama bendruomeniškumo reikšmė.
Santuoka pagrįsta šeima tai pamatinė bendruomenė,
kuri visiems jos nariams suteikia tai, ko valstybės rūpestis negali
duoti. Šeimoje vaikai išmoksta būti žmonėmis, susiformuoja jų vertybinis
pamatas, bendruomeniškumo įgūdžiai, pasitikėjimas savimi. Taip pat
ir sutuoktiniai šeimoje išmoksta veiksmingai bendradarbiauti, papildyti
vienas kitą. Tėvai bei vaikai šeimoje ir pati bendruomenė turi turėti
ne tik teises, bet ir pareigas, jausti atsakomybę. Kad tai nepaprastai
svarbu, rodo jau vien statistiniai duomenys. Nustatyta, kad santuokoje
gyvenančių žmonių pragyvenimo lygis paprastai yra aukštesnis už
tų, kurie gyvena vieniši ar nesusisaistę formaliais ryšiais. Jau
nekalbant apie tai, kad daugelis visuomenės ligų, su kuriomis šiandien
susiduriame nusikalstamumas, alkoholizmas, narkomanija, nihilizmas,
yra tiesiogiai susijusios su šeimos krize.
Esu įsitikinusi, kad deklaratyvus dėmesys nusikalstamumo,
narkomanijos problemoms bei tariama kova su šiomis blogybėmis negali
duoti apčiuopiamų rezultatų, jei kovojama su padariniais, o ne su
šių blogybių, visuomenės ligų priežastimi. Įvairūs tyrimai patvirtina,
jog yra tiesioginis ryšys tarp šeimyninio gyvenimo erozijos ir nusikalstamumo,
narkomanijos, alkoholizmo didėjimo. Nusikaltėliai, narkomanai, viskuo
nusivylę žmonės paprastai išauga ten, kur šeimos yra virtusios griuvėsiais,
kur vaikai negauna tėvų dėmesio ir šilumos.
Šiandien vyrauja pavojingas skyrybų, kaip neskausmingo
tarpusavio santykių krizės sprendimo, samprata, skyrybų mentalitetas
yra tapęs savotiška norma. Tačiau privalome įsisąmoninti, jog sugriuvusi
šeima nėra vien tik dviejų sutuoktinių tarpusavio santykių krizė,
tai visą visuomenę sudrebinanti problema. Akivaizdu, kad sugriuvusi
šeima tai dažniausiai prastesnės ekonominės gyvenimo sąlygos,
mažesnis dėmesys vaikų auklėjimui bei išsilavinimui, nesaugumo jausmas.
Aišku, niekas neneigia, kad atskirais atvejais ir vienas iš tėvų
gali deramai išauginti vaiką, suteikti jam geras sklaidos galimybes.
Tačiau tai padaryti sugriuvusioje šeimoje visada sunkiau nei tvirtoje.
Vien jau dėl to, kad šeimos griuvėsiuose neišvengiamai trūksta laiko
ir darbui, ir vaikams, dažnai labai trūksta lėšų. Jei norime tvarkos
visuomenėje, visų pirma būtina siekti grąžinti tvarką į šeimų gyvenimą.
Mūsų visuomenė ne tik serga, bet ir nyksta. Kasmet
miršta daugiau Lietuvos gyventojų nei gimsta. Daugiausia su darnios
ir stabilios šeimos krize susijęs gimstamumo mažėjimas yra pasiekęs
tokią ribą, kai iškyla reali grėsmė tautos išlikimui. Mūsų tauta
mažėja ir šis procesas vis spartesnis.
Gimstamumo mažėjimas taip pat sukelia rimtas socialines
problemas. Jau šiandien kas penktas Lietuvos gyventojas yra vyresnis
nei 60 metų. Jei Lietuvos moterys nepradės daugiau gimdyti, visuomenės
senėjimas dar didės. Tai reiškia, jog vis didesnę biudžeto dalį
teks skirti pensijoms, o kiekvienam darbingo amžiaus žmogui kasmet
bus užkraunama vis didesnė socialinė našta.
Nepaisant įvardytų tendencijų, šeima Lietuvos
žmonėms išlieka pagrindine vertybe. Tai patvirtina įvairūs Lietuvoje
vykdyti sociologiniai tyrimai. Europos vertybių tyrimo duomenys
liudija, kad septyni iš dešimties Lietuvos gyventojų šeimą vadina
svarbiausiu dalyku gyvenime. Didžioji visuomenės dauguma taip pat
neigiamai vertina dažnėjančius gyvenimo susimetus atvejus, nesantuokinių
vaikų skaičiaus didėjimą. Galima drąsiai teigti, jog visuomenės
dauguma šiandien geriau nei dabartinės valdžios atstovai mato ir
supranta pražūtingus šeimos erozijos padarinius.
Neretai kolegos politikai pašiepia, kad valstybė
negali uždrausti žmonėms skirtis ir todėl beprasmiška valstybės
lygmeniu rūpintis santuokos tęstinumu. Aišku, skyrybų buvo ir bus.
Kiekvienos skyrybos turi savas priežastis ir tikrai ne politikų
reikalas žmonėms nurodinėti, kaip jie turėtų tvarkyti santykius
su artimiausiais žmonėmis. Tačiau turime pripažinti, kad itin didelis
skyrybų išplitimas šiandien yra susijęs tiek su bendra šeimos vertės
erozija, tiek su nesuvokimu visų neigiamų skyrybų padarinių. Valstybė
turėtų užtikrinti, jog visiems taptų žinomi duomenys apie skyrybų
ilgalaikę psichologinę bei socialinę žalą visų sugriuvusios šeimos
narių ateities gyvenimui. Tokių tyrimų duomenų paskelbimas JAV bei
kai kuriose Europos valstybėse privertė daugelį susimąstyti ir skyrybų,
tose valstybėse sumažėjo. Taip pat turime pripažinti, kad neretai
skyryboms ryžtamasi pernelyg skubotai. Čia galėtų padėti tiek privalomi
kursai apie skyrybų padarinius, kuriuos turėtų išklausyti visos
skirtis pasiryžusios poros, tiek labiau išplėtota psichologinės
pagalbos šeimoms sistema. Dar viena svarbi priemonė mokesčių sistemos
susiejimas su gyvenimu santuokoje. Mokesčiai turėtų skatinti žmones
gyventi šeimoje. Lėšos, išleistos šioms priemonėms įgyvendinti,
tikrai mažesnės nei tos, kurias valstybė išleidžia bandydama gydyti
skyrybų padarytas žmonių žaizdas. Svarbiausia šiuo atveju valstybė
turi aiškiai patvirtinti, jog santuoka grįsta šeima yra svarbus
mūsų valstybės pamatas.
Kalbėdami apie valstybės politiką, kuri padėtų
stiprinti du pamatinius sveikos visuomenės blokus šeimą ir bendruomenę,
turėtume suprasti, kad pirmiausia reikia pakeisti vyraujantį visuomenėje
liberalų požiūrį, kad tai yra nesvarbu: nesvarbu šeima, nesvarbu
bendruomenė, svarbu tik aš ir mano malonumai; kad moralinės vertybės
yra asmeninis reikalas, kad tai, kas anksčiau buvo nemoralu, dabar
jau gali būti pripažinta moraliu, nes tai modernu, nes taip visi
daro. Vyraujantis visuomenės požiūris labai priklauso ir nuo valstybės
politikos: ar valstybė viską toleruoja, ar yra tam tikros visuomenės
vertybės, kurias valstybė gina.
Ko šeima, kaip institucija, laukia iš valstybės,
visuomenės? Visų pirma kad būtų pripažintas jos tapatumas ir kad
ji būtų priimta kaip visuomenę formuojanti dalis. Nė viena visuomenė
negali rizikuoti, nuolaidžiaudama dėl esminių santuokos ir šeimos
klausimų. Kur šeimai pakanka savęs pačios, reikia jai leisti veikti
savarankiškai ir netrukdyti. Perdėtas valstybės kišimasis būtų ne
tik nepagarbus, bet ir žalingas, nes aiškiai pažeistų šeimos teises.
Valstybė gali ir privalo kištis tik ten, kur pačios šeimos iš tiesų
nepakanka, padėti skurstančioms šeimoms.
Dar praėjusiais metais Tėvynės sąjunga pasiūlė,
kokių priemonių, remiant šeimą bei skatinant gimstamumą, privalome
imtis nedelsdami. Tačiau tai tik pirmasis žingsnis, nurodantis tą,
kryptį, kuria turėtų būti plėtojama veiksminga paramos šeimai politika.
Valstybė privalo įsipareigoti šeimai, konkrečiais veiksmais parodydama,
jog savo socialinę politiką vykdys siekdama, kad kuo daugiau Lietuvos
žmonių gyventų tvirtoje, santuokiniais įsipareigojimais paremtoje
šeimoje, atsakingai auginančioje du ir daugiau vaikų. Atsakingas
valstybės įsipareigojimas šeimai kartu reiškia ir visos socialinės
politikos permąstymą. Esu tvirtai įsitikinusi, kad Socialinės apsaugos
ir darbo ministerija turi būti pakeista į Šeimos ir darbo ministeriją,
kuri taptų visos paramos šeimai politikos koordinatore. Šiuo metu
tokio koordinavimo labai trūksta.
Esu įsitikinusi, kad valstybė paramos šeimai politikoje
turi ne tik dalyti pašalpas, bet privalo veiksmingiau išnaudoti
įvairius paramos pavidalus. Pirmiausia veiksmingiau sieti mokesčių
sistemą su gyvenimu šeimoje bei vaikų auginimu. Taip pat ekonominėmis
priemonėmis padėti jaunoms šeimoms įsigyti tokį būstą, kuris nekeltų
nerimo dėl vaikų auginimo sąlygų. Valstybės parama turi skatinti
tai, kad kiekviena šeima vaiko gimimą priimtų vien kaip didžiulį
džiaugsmą, o ne kaip sunkų ekonominį išbandymą.
Valstybės įsipareigojimas šeimai neturėtų apsiriboti
gyvenimo tvirtoje, santuokiniais įsipareigojimais grįstoje šeimoje
bei gimstamumo skatinimo siekiniais. Valstybė taip pat privalo rūpintis,
kad šeimos galėtų garantuoti vaikams saugią erdvę bei deramą išsilavinimą.
Tai galima pasiekti tik tada, kai visi kartu kursime šeimas negriaunančią
aplinką. Tokiai aplinkai sukurti būtina valstybiniu lygmeniu pripažinti,
kad vaikų auginimas yra valstybei naudingas darbas, kuriam turi
būti suteiktos visos socialinės garantijos. Turime siekti lankstesnių
profesinio užimtumo pavidalų, leidžiančių abiem tėvams daugiau dėmesio
skirti bendravimui šeimoje.
Valstybės švietimo politika taip pat turi stiprinti
šeimą. Privalu gerbti tėvų teisę perteikti vaikams savo vertybes
ir apsaugoti vaiką nuo tų pamokų, kurios pažeidžia šeimos dorovines
nuostatas ir kuriose šeimos vaidmuo suprantamas tik kaip giminės
pratesimas ir seksualinių poreikių patenkinimas. Taip pat švietimo
sistemoje turėtų būti gilinamas šeimos bei mokyklos bendradarbiavimas,
tėvams suteikiama didesnė galia daryti įtaką valstybinių mokyklų
bei valstybinės televizijos programoms. Svarbu apsaugoti šeimas
nuo pornografijos, smurto srauto, duodant tvirtą atkirtį liberalistinei
propagandai, jog esą psichiką žalojantys smurto ir pornografijos
vaizdai yra būtinas laisvės sandas.
Viena vertus, į klausimą - ko šiandien turėtų
siekti veiksminga paramos šeimai politika? atsakyti nėra labai
sunku. Turėtume siekti, kad tvirta šeima, nepatirdama ekonominių
sunkumų, galėtų auginti vaikus, perteikti jiems vertybinį pamatą
bei, bendradarbiaudama su švietimo institucijomis, suteiktų kuo
geresnį išsilavinimą. Kita vertus, idant įgyvendintume šį siekį,
reikia iš esmės keisti dabar vyraujantį valstybės požiūrį į šeimą.
Tai, ar toks pokytis įvyks, labai priklauso nuo to, kiek veiksmingai
sugebės bendradarbiauti Bažnyčia, šeimos problemomis besirūpinančios
visuomeninės organizacijos ir šeimos vertę suvokiantys politikai.
Šiandien labai svarbu suformuoti Koaliciją už tvirtą šeimą, kuri
iš esmės kartu būtų koalicija už Lietuvos ateitį.
© 2004 "XXI amžius"
|