Popiežiškosios Gyvybės
akademijos dešimtmetis
|
Meilė vaikams yra meilė gyvybei |
Mindaugas BUIKA
Šiemetinėje Popiežiškosios Gyvybės akademijos
plenarinėje sesijoje, kuri Vatikane vyko vasario antroje pusėje,
buvo paminėtos ir šios svarbios institucijos įkūrimo dešimtosios
metinės. Taip pat buvo pagerbtas popiežiaus Jono Pauliaus II paskirtas
pirmasis Akademijos prezidentas žymus prancūzų genetikas Žeromas
Ležionas, kuris mirė praėjus vos mėnesiui po paskyrimo, tačiau paliko
gilų pėdsaką jos veikloje.
Šventojo Tėvo apaštaliniu laišku Vitae mysterium
1994 metais įkurtos Popiežiškosios Gyvybės akademijos pagrindinis
uždavinys yra tirti svarbiausias biomedicinos ir teisės problemas
santykyje su gyvybės skatinimu ir gynimu pagal Bažnyčios magisteriumą
ir krikščioniškosios moralės reikalavimus. Per savo egzistavimo
dešimtmetį Akademija yra parengusi apie 20 reikšmingų studijų žmogaus
embriono, genomo projekto, mirštančiųjų orumo, klonavimo ir kamieninių
ląstelių panaudojimo temomis.
Po Ž.Ležiono mirties 1994 metų balandį, Popiežiškajai
Gyvybei akademijai vadovauja čilietis profesorius Chuanas de Diosas
Vialis Korea, kuriam padeda Akademijos viceprezidentas italas vyskupas
Elijas Sgrečia ir Popiežiaus skiriama penkių akademikų taryba. Šventasis
Tėvas skiria ir kitus Akademijos narius, kurių iš viso yra septyniasdešimt
tai žymūs genetikos, bioetikos, medicinos, reprodukcijos, moralinės
teologijos ir psichologijos ekspertai.
Krikščioniškosios etikos aktualumas biomedicinoje
Savo laiške, skirtame Popiežiškosios Gyvybės akademijos
dešimtmečiui paminėti, popiežius Jonas Paulius II pripažino, kad
sparti biomedicinos mokslų pažanga ir tuo pat metu aštrėjančios
tų pasiekimų etinės problemos šios institucijos veiklą daro ypač
reikšmingą. Bėgant metams Popiežiškosios Gyvybės akademijos svarba
tampa vis labiau akivaizdi, - rašo Šventasis Tėvas. Biomedicinos
mokslų pažanga, nors suteikia daug žadančių perspektyvų dėl žmonijos
gerovės ir sunkių bei skausmingų ligų gydymo, tačiau dažnai kartu
iškelia rimtas problemas, ypač pagarbos žmogiškajai gyvybei ir asmens
orumui.
Iš vienos pusės stiprėjantis medicininės technologijos
dominavimas žmogiškosios prokreacijos procese, atradimai genetikos
ir molekulinės biologijos srityje, pokyčiai sunkių ligonių terapijos
vykdyme, o iš kitos pusės paplitusios utilitarinės ir hedonistinės
nuostatos šiuolaikinių žmonių mąstyme gali vesti į moralinius paklydimus
elgesyje, o valstybiniu lygiu tai sąlygotų neteisingų įstatymų priėmimą,
kurie būtų priešingi nekaltos žmogiškosios gyvybės nepažeidžiamumo
principui nuo prasidėjimo momento iki natūralios mirties. Šiame
kontekste yra būtina stiprinti mokslininkų, ypač dirbančių biomedicinos
srityje, sąmoningumą ir jautrumą, kad mokslinis entuziazmas būtų
darnoje su antropologijos bei krikščioniškosios etikos reikalavimais.
Popiežius laiške reiškė padėką visiems Gyvybės
akademijos nariams už kvalifikuotą tarnybą, kurios dėka Akademija
daug prisideda skleidžiant Gyvybės evangelijos mokymą. Didžiausią
naudą iš bendradarbiavimo su Akademija turi Apaštalų Sosto doktrininės
ir pastoracinės struktūros, pažymėjo popiežius Jonas Paulius II.
Jos gauna reikiamas žinias ir duomenis savo sprendimams, ir tokiu
būdu moralinės normos yra geriau pritaikomos realiam gyvenimui.
Popiežiškosios Gyvybei akademijos skelbiamos studijos taip pat naudingos
visiems katalikams intelektualams, kurie yra pašaukti aktyviai dalyvauti
ir įtvirtinti krikščioniškus principus kultūroje, švietime, mokslo
ir technologijos tyrimuose.
Popiežius dėkojo akademikams už pastangas...
skatinti dialogą tarp mokslinių tyrimų ir filosofinių bei teologinių
mąstymų, kurie yra vadovaujami Bažnyčios magisteriumo. Jonas Paulius
II pabrėžė bioetikos ypatingą atsakomybę šių dienų mokslinėje veikloje
ir linkėjo, kad Gyvybės akademija dar labiau prisidėtų prie biomedicinos
mokslo humanizavimo ir stiprintų darną tarp mokslinių tyrimų ir
tikėjimo.
Mokslininkas nusipelnė altorių garbės
Popiežiškosios Gyvybės akademijos susitikime vasario
19 dieną, prisimindamas pirmąjį jos vadovą profesorių Ž.Ležioną,
buvęs Popiežiškosios sveikatos apsaugos sielovados tarybos pirmininkas
kardinolas Fiorencas Andželinis paragino pradėti tirti jo galimo
paskelbimo Bažnyčios palaimintuoju bylą. Tai buvo žmogus, kuris
herojiškai išgyveno savąjį krikščionišką tikėjimą profesinėje veikloje,
- kalbėjo kardinolas F.Andželinis apie Ž.Ležioną. Savo tikėjimą
jis liudijo su būdingu paprastumu, tarnavo gyvybei visišku atsidėjimu
ir džiaugsmu bei nesuinteresuotumu, asmenine nauda. Kaip minėta,
profesorius Ž.Ležionas vadovavo Popiežiškajai Gyvybės akademijai
labai neilgai jis mirė praėjus vos 33 dienoms nuo paskyrimo į
šį postą.
Gimęs 1926 metais Monruže, Prancūzijoje, Ž.Ležionas
įgijo tarptautinį pripažinimą 1958-aisiais, kai atrado genetinį
defektą - vadinamąją Trisomiją 21, atsakingą už Dauno sindromą.
Tapęs žymiu mokslininku, dėstytoju ir tyrinėtoju, jis toliau ypatingą
dėmesį skyrė vaikams, kenčiantiems dėl prigimtinės negalios, susijusios
su genetiniais pokyčiais. Vėliau jis tapo pasižymėjusiu gyvybės
gynėju, griežtai ir dažnai pasisakydavo prieš Europoje legalizuotus
abortus, nepaisydamas to, kad susilaukdavo daugelio savo kolegų
medikų nesupratimo ar net priešiškumo. Profesorius Ž.Ležionas, kaip
profesionalus liudytojas, taip pat dalyvaudavo su abortais susijusiose
politinėse diskusijose JAV ir Kanadoje, kur šie klausimai visada
buvo ir lieka visuomenės dėmesio centre.
Jį pažinę gyvybės gynėjai prisimena šį pasaulinio
garso genetiką ir krikščionį kaip didelio dvasingumo asmenybę, kuris
savęs neaukštino, bet rodė draugiškumą ir malonumą visiems. Apie
Ž.Ležioną, kaip šventą žmogų, liudija ir tas faktas, kad prieš svarbius
pasisakymus jis nevengdavo apsilankyti vienuolynuose ir paprašyti
seserų vienuolių maldų, kad jo dalyvavimas renginyje būtų sėkmingas.
Iš tikrųjų Ž.Ležionas savo įkvepiančiomis kalbomis gyvybės gynimo
temomis sugebėdavo patraukti tūkstantinių auditorijų dėmesį, visiems
palikdamas neišdildomą įspūdį.
Popiežius Jonas Paulius II lankydamasis Paryžiuje
1997 metais, kur vyko jo susitikimas su pasaulio katalikų jaunimo
atstovais, taip pat pasimeldė ir prie Ž.Ležiono kapo, taip pagerbdamas
žymųjį prancūzų krikščionį mokslininką. Kadangi Ž.Ležionas gyveno
ir mirė Prancūzijos sostinėje, tai jo beatifikacijos bylos galimas
pradėjimas priklauso nuo Paryžiaus arkivyskupo kardinolo Žano Mari
Liustižė.
* * *
Šiemetėje Popiežiškosios Gyvybės akademijos plenarinėje
sesijoje, kurios kiekviena darbo diena prasidėdavo šv.Mišiomis Vatikano
šv.Mortos rūmų koplyčioje, taip pat buvo išsamiai aptarta tema Žmogiškosios
prokreacijos orumas ir reproduktyvumo technologijos: atropologiniai
ir etiniai aspektai. Dalyvių pranešimuose buvo nagrinėjama žmogiškosios
prokreacijos biblinė ir teologinė prasmė, naujieji dirbtinio gimstamumo
metodai bei jų poveikis tradiciniams motinystės ir tėvystės vaidmenims
santuokoje. Su mokslininkais vasario 21 dieną susitikęs popiežius
Jonas Paulius II savo pasisakyme pažymėjo, kad santuokinio vyro
ir žmonos akto, kai jie tampa tėvais ir kartu Kūrėjo bendradarbiais,
negali pakeisti jokia technologinė intervencija.
Šventasis Tėvas nurodė, kad mokslininkai turi
darbuotis tiriant vyriškojo bei moteriškojo nevaisingumo priežastis,
kad būtų įveikta ši negalia, dėl kurios kenčia sutuoktiniai. Tačiau
su prigimtimi nesuderinamas manipuliavimas dirbtinio gimstamumo
metodais moraliniu požiūriu yra nepriimtinas: tokia technologija
negali pakeisti realios tėvystės bei motinystės ir žaloja tiek šeimos
tėvų, tiek ir jų vaikų žmogiškąjį orumą.
© 2004 "XXI amžius"
|