Šeima - tikroji gyvybės šventovė
Lietuvos vyskupų laiškas Gyvybės
dienos proga
Mylimos šeimos, broliai ir seserys Kristuje!
Kasmet minime Gyvybės dieną ir kasmet su nerimu
bei liūdesiu regime, kaip svarbiausiai šios šventės žiniai Gyvybės
žiniai iškyla klastingos kliūtys. Pokyčiai, kurie veikia kiekvieną
šeimą, kiekvieną asmenį, kurie lemtingi tautos ir valstybės ateičiai,
verčia vis labiau susirūpinti. Visatos Kūrėjas pašaukė žmogų būti
bendradarbiu puoselėjant Jo sukurtą pasaulį. Žmogus tai daro kiekviena
gera mintimi, žodžiu ir veiksmu, tačiau ypatingu būdu pasaulio kūrimas
pratęsiamas, kai užsimezga nauja nepakartojama gyvybė, kai gimsta
vaikai. Dievas šią užduotį patikėjo šeimai, bet jos autoritetas
šiandien ignoruojamas ir žlugdomas. Jaunuoliai nelinkę įsipareigoti,
sutuoktiniai meta savo pareigas, valdžia atideda šeimos politiką
rytdienos darbotvarkei, o žurnalai ir televizija liaupsina gyvenimo
būdą, kuriame nėra vietos naujai gyvybei.
Kai primename valstybės pareigūnams ir partijų
lyderiams apie šeimos ir gyvybės globą, beveik niekas neprieštarauja.
Deja, šiuos klausimus nustelbia kitos dabarties aktualijos. Bet
juk tai, apie ką kalbame, yra labiausiai neatidėliotinas dalykas
vaikai gimsta ir užsimezgusios gyvybės žudomos kasdien, jaunos poros
kiekvieną dieną renkasi gyvenimo būdą ir modelį. Jiems būtų kur
kas lengviau pozityviai apsispręsti, daugybė motinų ir tėvų lengviau
atsidustų, o tūkstančiai gyvybių būtų išgelbėtos, jeigu atsakingi
už Lietuvos dabartį bei ateitį valdžios žmonės stabtelėtų ir suvoktų:
Lietuva jau kelerius metus gyvena demografinės
krizės sąlygomis. Mažėja vaikų, todėl uždaromos mokyklos, visuomenė
sensta, todėl menksta mokesčiai, o didėja socialinės išmokos. Verslininkai
vis garsiau kalba apie būtinybę didinti imigracines kvotas, nes
kai kuriose ūkio šakose jau stinga darbininkų. Lietuvių tauta tampa
panaši į tirpstantį ledkalnį, nuo kurio kasmet nesugrąžinamai atskyla
vis didesnė dalis.
Gyventojų skaičiaus mažėjimas aiškinamas blogomis
materialinėmis sąlygomis, tačiau ekonomika auga, sotesnės duonos
perspektyvos veriasi, todėl esminė, gilioji yra moralinė, etinė
problema. Kol žmogus nelaikomas didžiausia vertybe, kol tik žiūrima,
kiek naudos, malonumo jis gali suteikti, sunku tikėtis, kad jo atėjimo
į pasaulį bus trokštama kaip savaiminio gėrio. Valstybės politikai
tenka didelė kaltės dalis, jog vaikai skirstomi į planuotus ir neplanuotus,
lauktus ir nelauktus, norimus ir nenorimus. Valstybė atsakinga už
tai, kad šeimos dažnai jaučiasi kaltos, tarsi privalo pasiteisinti,
jei gimdo daugiau nei vieną ar du vaikus.
Valstybė neatlieka savo priedermių gindama žmogų,
nes vis dažniau girdime žinių apie naują diskriminacijos formą,
kai ištekėjusias moteris vengiama priimti į darbą dėl to, kad jos
gali tapti motinomis, o priimtosios verčiamos rašyti nelegalius
įsipareigojimus, jog išeis savo noru, jei lauksis kūdikio.
Neturėdama šeimos politikos, o tik įvairias
vienadienes politikas, valstybė lopo skyles, todėl jos žvilgsnis
dažniausiai krypsta į sužalotą santuoką, vienišas motinas, beglobius
vaikus. Ji grumiasi su šeimos žlugimo padariniais, tačiau labai
mažai daro, kad sustiprintų ir paskatintų tėvystę. Tik didžiąją
rūpesčio ir konkrečios pagalbos dalį skiriant sveikoms, stiprioms
šeimoms, pareigingiems tėvams, galima sustabdyti šeimos institucijos
irimą.
Šeimai palankūs įstatymai, vaikui skiriama parama,
lengvatiniai kreditai būstui, kompensacijos šeimoms už papildomą
vaikų ugdymą dailės, muzikos, sporto mokyklose ir būreliuose tai
šimteriopai atsipirks jau po dešimtmečio. O svarbiausia valstybė
dar dažnai traktuoja šeimą kaip problemą, užuot padėjusi šeimai
spręsti problemas. Kol tokia pareigūnų ir politikų nuostata bus
toleruojama, sunku tikėti, kad Lietuva turi ateitį.
Brangūs tikintieji, Bažnyčia laukia ir tikisi,
kad kiekvienas iš jūsų bent savo artimiausioje aplinkoje globsite
šeimos šviesą, kad išgirsite, suvoksite ir paskleisite mintis apie
pavojus ir paramą Gyvybei, kuriomis norime su jumis pasidalyti:
1. Žmogus negali tapti brandžia asmenybe, jei
kūdikystėje jam stinga besąlygiškos tėvų meilės ir psichologinio
saugumo. Toks žmogus neišmoksta mylėti, nepasitiki savimi ir kitais,
tampa našta visuomenei. Toks žmogus linkęs tapti priklausomu nuo
alkoholio, narkotikų, sekso, pirkimo manijos, todėl parankus tiems,
kurie pelnosi iš šių silpnybių. Žmogaus asmenybės pagrindai susiformuoja
ankstyvoje vaikystėje, taigi labai svarbu, kad jis tuo metu būtų
apsuptas meilės ir išmintingo rūpesčio, kurį teikia tėvai. Deja,
įsivyravo pažiūra, kad moteriai karjera svarbiau nei motinystė,
kad jos veikla už šeimos ribų vertingesnė nei vaikų auginimas bei
auklėjimas. Moterys atideda motinystę neapibrėžtam kada nors arba
savo kūdikius palieka svetimų žmonių globai ir išskuba į tarnybą.
2. Plačiai kalbama apie vyro ir moters lygias
galimybes, tačiau viešoji nuomonė atsakomybę dėl vaikų auginimo,
auklėjimo, psichologinių ir socialinių šeimos problemų suverčia
ant moters pečių. Tėvo atsakomybė retai teprisimenama, dar rečiau
analizuojama ir pabrėžiama. Silpna vyro ir tėvo pozicija, vyrų stoka
mokyklose ir kitose ugdymo institucijose neigiamai veikia vaikų
asmenybės brendimą, paauglių lytinės tapatybės formavimąsi, nerengia
jų vaidmenims, kurie būtini sveikai šeimai sukurti ir išlaikyti.
3. Šeimos gyvenimą lemia ne tik jos narių, bet
ir supančių žmonių elgsena, todėl bendruomenė privalo rūpintis kiekviena
šeima, pastebėti jos rūpesčius ir laiku suskubti į pagalbą. Besilaukiančių
motinų savijauta dažnai priklauso nuo aplinkinių požiūrio. Ypatingas
dėmesys turi tekti toms, kurioms kūdikio laukimas nėra džiaugsmingas
dėl artimųjų išdavystės, psichologinių ar socialinių problemų. Pageidautina,
kad krizinio nėštumo programa, padedanti moterims spręsti iškilusias
problemas, būtų joms prieinama jei ne kiekvienoje parapijoje, tai
bent dekanatuose. Čia turėtų sulaukti pagalbos ir moterys, savo
širdyje nešiojančios nenumaldomą skausmą dėl jų gyvenimą ištikusios
tragedijos negimusio kūdikio netekties. Bendruomenės ir specialistų
atidos dėka, jos, enciklikos Evangelium vitae žodžiais, remdamosi
savo pačių skausmingu patyrimu gali tapti iškalbingiausiomis kiekvieno
žmogaus teisės į gyvybę gynėjomis (99).
4. Šeimos lengviau pakels sunkumus, atsispirs
ironiškam viešosios nuomonės žvilgsniui į daug vaikelių auginti
svajojančius tėvus, jei bursis į bendruomenes. Jos galėtų reikšmingai
prisidėti prie šeimai palankesnės visuomeninės atmosferos. Popiežius
Jonas Paulius II pabrėžia: Gyvybės evangelijai tarnaujama ir tada,
kai šeimos, ypač jungdamosi į atitinkamas asociacijas, stengiasi
užtikrinti, kad valstybės įstatymai ir institucijos ne tik niekaip
nepažeistų teisės į gyvybę nuo pradėjimo iki natūralios mirties,
bet ją globotų ir skatintų (Evangelium vitae, 93). Nenutylėti,
nepraleisti negirdomis, kai šeima, motinystė ir tėvystė, žmogaus
gyvybė yra niekinama ir pašiepiama tai kiekvieno tikinčiojo pareiga.
5. Idant šeima galėtų išlikti gyvybės davėja,
gyvybę ginančia, saugančia ir puoselėjančia žmonių sąjunga, nepakanka
žinojimo, išoriškos pagalbos, žmogiško palaikymo. Šeimai būtina
su begaliniu pasitikėjimu atsigręžti į Dievą ir jo dangiškosios
globos dėka tapti namų Bažnyčia. Šeimoje ugdomas religingumas augina
pasitikėjimą vienas kitu ir savimi, meilė Išganytojui augina meilę
artimui. Šeima - tai tikroji gyvybės šventovė: vieta, kurioje gyvybė
Dievo dovana susilaukia deramo sutikimo, apsaugoma nuo daugelio
aplinkinių pavojų ir gali vystytis pagal tai, kas reikalinga autentiškam
žmogaus augimui (Centesimus annus, 39).
Minėdami Gyvybės dieną kartu su visa pasauline
krikščionių bendruomene melskime Dievą Gyvybės Davėją globos
šeimoms, idant jos taptų gyvybės kultūros skleidėjomis ir saugotojomis,
idant kūdikio lopšys būtų Apvaizdos sergimas namų centras.
Lietuvos vyskupai
© 2004 "XXI amžius"
|