Sunkūs ligoniai turi teisę į globą
Mindaugas BUIKA
Pacientai, kurie yra nuolatinės vegetacinės būsenos,
turi teisę į maitinimą iki natūralios mirties, net jeigu maistu
ir skysčiais jie yra aprūpinami dirbtinėmis priemonėmis, patvirtino
kovo 17-20 dienomis Vatikane vykusio tarptautinio kongreso Gyvybę
palaikantis gydymas ir vegetacinė būsena: mokslinė pažanga ir etinės
dilemos dalyviai. Jei šiems ligoniams nebetaikomos būtinos gyvybei
palaikyti priemonės, tai yra tolygu eutanazijai, pabrėžė kongreso
dalyvius audiencijoje priėmęs popiežius Jonas Paulius II. Susitikime,
kurį suorganizavo Popiežiškoji gyvybės akademija ir Pasaulinė katalikų
medikų asociacijų federacija (FIAMC), dalyvavo daugiau nei 400 mokslininkų,
teologų, slaugos ir etikos ekspertų iš 49 šalių.
Maitinimas yra privalomas dėl žmogaus asmens
orumo
Vegetacinė paciento būsena yra sunkios nervų sistemos
traumos arba įgimto neišsivystymo pasekmė, kai veikia tik pagrindinės
nervų sistemos funkcijos, kurios palaiko gyvybę. Tuo tarpu sąmonė
ir dauguma kitų funkcijų, kuriomis žmogus palaiko ryšį su aplinka,
yra sutrikusios arba sunykusios. Tokios būklės žmonės kartais gali
išgyventi ištisus dešimtmečius, tačiau pastaruoju metu vis dažniau,
taupant lėšas ar artimųjų pageidavimu, jų maitinimas nutraukiamas,
ir taip nutrūksta gyvybė. Tai artimas eutanazijai veiksmas. Dar
reikėtų pastebėti, jog neretai nuolatinės vegetacinės būklės diagnozė
pasirodo netiksli ir po kiek laiko ligonis gali visiškai atsigauti,
tad tuo labiau dirbtinis gyvybės nutraukimas nėra pateisinamas.
Žinomas ne vienas kovos už vegetacinės būsenos
paciento gyvybę atvejis. Štai jau keturiolika metų JAV Floridos
valstijoje dirbtinai maitinama komos apimta Terė Šindler Skiavo.
Pernai Terės vyras per teismą kategoriškai prieštaraujant jos
tėvams buvo pasiekęs, kad jo žmonai būtų nutrauktas maisto medžiagų
tiekimas. Tik po aktyvių Bažnyčios protestų ir įsikišus pačiam Floridos
gubernantoriui Džebui Bušui (JAV prezidento Džordžo Bušo jaunesniajam
broliui), Terei nebuvo nutrauktas maitinimas ir jos gyvybė buvo
išgelbėta.
Pristatydamas minėto kongreso programą kovo 16
dieną surengtoje spaudos konferencijoje, žymusis Vatikano bioetikos
ekspertas, Popiežiškosios gyvybės akademijos viceprezidentas vyskupas
Elijas Sgrečia pastebėjo, jog, matant prie komos apimto žmogaus
venų, nosies ir pilvo prijungtus vamzdelius, daugeliui kyla mintis,
kad toks maitinimas ir hidratacija yra tam tikra išimtinė gydymo
forma. Tačiau iš tikrųjų ši intervencija yra paprasčiausia globa,
kuri yra privaloma iki natūralios mirties momento, sakė vyskupas.
Taip pat yra atmestina nuomonė, jog jei asmuo praranda galimybę
naudotis savo jausmais ir protu, tai jis nustoja būti asmeniu ir
todėl neva pateisinama galimybė nutraukti maitinimą, dėl ko ištinka
mirtis.
Tačiau Katalikų Bažnyčios mokymas pabrėžia, jog
kiek ilgai žmogiškoji būtis išlieka gyva, tiek žmogus yra asmuo
ir turi teisę, kad juo būtų rūpinamasi. Kiek asmenyje yra gyvybės,
šis asmuo lieka egzistuoti visu savo orumu, nes jis turi sielą,
- aiškino vyskupas E.Sgrečia, kuris dirba Romos Švč. Širdies universiteto
Bioetikos centro direktoriumi. Jis nurodė, kad suteikti maitinimą
ir patenkinti skysčių poreikį vegetacinės būsenos pacientui privaloma
tiek etiniu požiūriu, -taip galima išsaugoti žmogiškosios gyvybės
gėrį, - tiek ir mediciniu požiūriu, nes esant dabartiniam moksliniam
lygiui neįmanoma iš anksto žinoti, kada šis ligonis pagis.
Pagarbos gyvybei neturi nulemti jos naudingumas
Spaudos konferencijoje Vatikane dalyvavęs Pasaulinės
katalikų medikų asociacijų federacijos pirmininkas dr. Džianluidžis
Džiljis sakė, kad maitinimo nutraukimas pacientams, kurie neturi
sąmonės ir neatsiliepia kalbinami, tačiau jiems tiesiogiai negresia
mirtis, būtų jų terapinis apleidimas. Jis pažymėjo, kad nuolatinės
vegetacinės būsenos diagnozė neturi nieko bendra su smegenų mirtimi.
Iš tikrųjų, kaip rodo tyrimai ir praktika, tokių žmonių smegenys
išlaiko tam tikrą aktyvumą ir šis aktyvumas sustiprėja reaguojant
į sukeltą skausmą. Mes negalime atmesti, kad jie tam tikru būdu
jaučia skausmą, todėl negalime sakyti, kaip kai kurie bando tvirtinti,
kad tie pacientai nekentėtų, sustabdžius aprūpinimą maistu ir skysčiais,
- sakė FIMC vadovas, kuris dirba Neurologijos skyriaus vadovu Udinės
(Italija) Santa Maria de la Misericordia ligoninėje.
Taigi žmonės, esantys komos būsenos, negali būti
priskirti nepagydomų ir mirštančių pacientų grupei, kuriems gali
būti nutrauktas dirbtinis ir beprasmiškas gydymas. Mokslinė šių
atvejų analizė parodė, kad diagnozės apie nuolatinę vegetaciją
paklaida gali siekti netgi 43 proc. ir kad po ilgus metus užtrukusios
tokios nesąmoningos būsenos jie gali atsigauti ir pagyti. Kai kuriais
atvejais deontologiniu požiūriu šie pacientai, pasmerkti mirčiai
iš bado ir troškulio, buvo nepateisinamai klasifikuoti kaip žemesnio
lygio nei kiti pacientai.
Daktaras Dž.Džiljis žurnalistams priminė, jog
Katalikų Bažnyčios mokymas neįpareigoja nei gydytojų, nei nepagydomų
pacientų naudoti neproporcingas priemones gyvenimui prailginti.
Tačiau ligonių, esančių vegetacinės būsenos, maitinimas ir hidratacija
nėra gydymas, todėl tam naudojamos sudėtingos technologijos nelaikytinos
neproporcingomis priemonėmis, o tik pacientų globa. Ir išvis neįmanoma
sudaryti jokios apibendrintos kriterijų sistemos, kuri aiškiai nusakytų,
kada gydymas yra neproporcingas. Sprendimas turi būti priimamas
kiekvienu konkrečiu atveju, aptarus visas esamos padėties aplinkybes.
Tad bendra nuostata turėtų būti tokia: visuomenė, nerodanti solidarumo
silpniausiems žmonėms, rizikuoja nupulti į barbariškumą.
O juk dabar stiprėja spaudimas apleisti pacientus,
kurių galimybė atsigauti yra maža. Daugelis medicininių sprendimų
jau priklauso nuo tų asmenų, kurie suinteresuoti sumažinti gydymo
išlaidas. Todėl kuo pacientai darosi silpnesni, tuo didesnė grėsmė,
kad jiems bus taikoma eutanazija. Kai kuriose šalyse netgi siūloma,
o gal ir praktikuojama, vadinamoji pasyvioji eutananzija esant stiprios
beprotybės (demencijos) arba insulto atvejams. Daktaras Dž.Džiljis
silpnų pacientų maitinimo nutraukimą pavadino Trojos arkliu ir
aktyviąja eutananzija, nes viskas grindžiama ta pačia filosofija:
pagarbą žmogaus gyvybei lemia jos naudingumas, o ne asmens prigimtinis
orumas.
Visuomenė kategoriškai atmetė eutanaziją, kurią
praktikavo nacizmas, o dabar vis labiau priima eutanaziją kaip išlaisvinimo
iš skausmo, užuojautos priemonę ar tiesiog galimybę laisvai pasirinkti,
- sakė dr. Dž.Džiljis. Kiek aš gyvensiu, iš visų jėgų kovosiu
su šia tendencija. Juk taip gyvybę norima prilyginti disponuojamam
daiktui, kurio nauda ir gerumas priklauso nuo esamos kokybės. Jeigu
mes tai priimsime, tai turėsime priimti, kad yra gyvybė, kuri neverta
gyvenimo, ir tada pradės veikti nuostata: ar nebūtų geriau, greičiau
ir labiau gailestinga ją užbaigti nuodų injekcija. Toks yra naujasis
barbariškumas, kuris vis labiau plinta šiuolaikinėje sekuliarizuotoje
visuomenėje.
Popiežius perspėja dėl eutanazijos pavojaus
Savo kalboje tarptautinio kongreso Gyvybę palaikantis
gydymas ir vegetacinė būsena dalyviams popiežius Jonas Paulius
II taip pat pabrėžė, kad vegetacinės būsenos pacientai nepraranda
savo orumo ir teisių, todėl maisto ir vandens suteikimo jiems nutraukimas
reikštų eutanaziją. Pripažinęs, jog klinikinė situacija, kuri vadinama
vegetacine būsena, su jos moksliniais, etiniais, socialiniais
ir pastoraciniai aspektais reikalauja gilaus apmąstymo bei vaisingo
tarpdisciplinio dialogo, Šventasis Tėvas nurodė, jog čia pirmiausia
reikia vadovautis krikščioniška nuostata, kad kiekvienos žmogiškosios
būtybės vidinė vertė ir asmeninis orumas nesikeičia, nepriklausomai
nuo jos gyvenimo sąlygų.
Jis taip pat priminė medicininėje literatūroje
pasirodančius pranešimus apie neretas diagnostikos klaidas, todėl
mokslininkai ir medikai turi gerai suprasti, kad teisinga diagnozė
reikalauja ilgų ir rūpestingų stebėjimų specializuotuose centruose.
Be to, reikia atsiminti, kad apibrėžimą vegetacinė būsena daugiau
nulemia statistika paremtas sutartinis prognostinis vertinimas,
kai ši būklė trunka ilgiau nei metus. Tuo tarpu yra gerai dokumentuoti
nereti atvejai, kai pacientai bent iš dalies atsigauna po gerokai
ilgesnio vegetacinio laikotarpio. Todėl mes galime teigti, kad
medicinos mokslas iki šiol nėra pajėgus iš tikrųjų numatyti, kurie
iš šiomis sąlygomis egzistuojančių pacientų atsigaus, o kurie ne,-
sakė Popiežius.
Esant tokioms sunkioms sąlygoms, kada iškyla abejonių
dėl pačios žmogiškumo kokybės, ir buvo pasitelktas apibrėžimas
vegetacinė būklė, tai yra vos gyva, betikslė egzistencija, kuri
pati savaime kelia abejonių, nes sumenkina asmens orumą ir vertę.
Kad ir kaip ten būtų, žmogus, net ir labai sunkiai sergantis arba
neįgalus vykdyti savo pagrindinių funkcijų, vis tiek visada lieka
žmogumi ir niekada netampa augalu arba gyvuliu. Todėl mūsų broliai
ir seserys, netgi ir būdami vegetacinės būsenos, klinikinėmis
sąlygomis išlaiko visą savo žmogišką orumą, - pabrėžė popiežius
Jonas Paulius II. Mylintis Dievo Tėvo žvilgsnis lieka nukreiptas
į juos, pripažįstant juos savo sūnumis ir dukterimis, ypač reikalingais
paramos.
Todėl gydytojai, medicininės slaugos personalas,
visuomenė ir Bažnyčia turi prisiimti moralines pareigas šių asmenų
atžvilgiu, kaip to reikalauja profesinė etika ir krikščioniškasis
solidarumas. Žmogus, apimtas vegetacinės būsenos nepriklausomai
nuo jo galimybių atsigauti, turi teisę į pagrindinę sveikatingumo
globą (maitinimą, hidrataciją, prausimą ir valymą, šilumą ir t.t.)
bei į prevenciją tų komplikakcijų, kurios susijusios su ilgu gulėjimu,
- aiškiai nurodo Šventasis Tėvas. Jis dar kartą pabrėžia, kad maisto
ir vandens suteikimas netgi dirbtinėmis priemonėmis (prijungus vamzdelius)
visada lieka natūraliomis gyvybės palaikymo priemonėmis, o ne gydymo
veiksmais. Taigi jų suteikimas visada iš principo yra įprastas
ir proporcingas bei moraliai privalus iki pačios gyvenimo pabaigos.
Sąmoningas maitinimo nutraukimas, įvertinus galimybių atsigauti
iš vegetacinės būsenos minimumą, reikštų paciento mirtį iš bado
ir troškulio, tai yra tikrąją eutanaziją, žmogaus nužudymą.
Popiežius priminė savo enciklikoje Evangelium
Vitae pateiktą eutanazijos apibrėžimą, kuri savo esme suprantama
kaip veiksmai arba jų atsisakymas savo prigimtimi ar intencija sąlygojant
žmogaus mirtį, siekiant pašalinti visus kentėjimus. Toks aktas
visada yra sunkus Dievo įstatymo pažeidimas, nes jis yra sąmoningas
ir moraliai nepriimtinas žmogiškojo asmens užmušimas. Be to, negalima
iš anksto spręsti, taip pat paliudija medicininiai tyrimai, kad
maitinimo bei aprūpinimo vandeniu nutraukimas nesukelia ligotam
žmogui naujų kančių, nors jis gestais ar per autonominės nervų sistemos
reakciją ir negali to parodyti.
Svarbu padėti pacientų šeimoms
Pastaruoju metu paplitę svarstymai apie gyvybės
kokybę, kuriuos diktuoja psichologiniai, socialiniai ir ekonominiai
kriterijai, negali būti precedentu nepaisyti bendrų žmogiško orumo
gynimo principų. Visų pirma nėra įvertinama kaina, kuri nusvertų
žmogaus gyvybės fundamentalų gėrį ir pareigą ją saugoti. Be to,
taikant išorinius gyvenimo kokybės vertinimo kriterijus, kurie ilgainiui
gali keistis, ateityje tikriausiai neišvengiamai vyks diskriminacija
visuomeniniuose santykiuose bei bus praktikuojamas eugenikos principas,
ką netiesiogiai jau kartais galima pastebėti ir dabar.
Taigi toliau turi galioti bendrasis principas,
pagal kurį žmogaus gyvybės vertė negali būti subordinuota kitų
žmonių jokiam vertinimui apie jos kokybę. Remiantis tuo, būtini
pozityvūs veiksmai, nukreipti prieš spaudimą nutraukti vegetacinės
būsenos pacientų maitinimą, kad jų gyvenimas būtų dirbtinai užbaigtas.
Taip pat reikia suteikti visokekriopą paramą šeimoms, kurių mylimi
ir artimi žmonės yra tokios sunkios klinikinės būklės, nurodė popiežius
Jonas Paulius II: jos negali būti paliktos vienišos su sunkia žmogiška,
psichologine ir finansine našta. Visuomenė turi sutelkti turimus
resursus šiai paramai konkrečiomis iniciatyvomis, pavyzdžiui, per
reabilitacines programas, specializuotą gydymą, savanorių lankymą
ir pan.
Būtų dar didesnė tragedija, jeigu psichologinės
ir moralinės įtampos sąlygomis iškiltų tokių nelaimėje atsidūrusių
šeimų suirimo pavojus. Todėl ir Bažnyčiai išlieka dvasinės ir
pastoracinės paramos suteikimo uždavinys, kad šeimos neliktų izoliuotos,
apimtos desperacijos bei nesutarimų ir joms būtų vėl parodyta tikroji
žmogaus egzistencijos prasmė.
Drąsindamas šiuos bažnytinės ir medicininės paramos
veiksmus, Popiežius aukštai įvertino profesionalus ir dvasininkus,
kurie kartais didelės aukos ir kasdienio atsidavimo kaina vykdo
mokslinius ir sielovados uždavinius, kad būtų pagerintos diagnostinės,
terapinės ir reabilitacinės galimybės pacientų, dėl savo neįgalumo
turinčių visiškai remtis tais, kurie jais rūpinasi ir jiems padeda.
© 2004 "XXI amžius"
|