Smurtas šeimoje ir prieš vaikus
Džiuljeta Kulvietienė
|
|
Diskusijoje kalba psichologė
doc. dr. Aldona Palujanskienė
ir kun. Remigijus Kuprys
|
Kauno miesto ir rajono Vaikų teisių apsaugos tarnybų
ir Kauno m. vyriausiojo policijos komisariato Viešosios tvarkos
tarnybos Nepilnamečių socialinės pagalbos ir prevencijos skyriaus,
Lietuvos vaikų teisių gynimo organizacijos Gelbėkite vaikus vaikų
centro Duok ranką, Anoniminio paauglių konsultavimo tarnybos telefonu,
Kauno moterų draugijos atstovai, Kauno m. savivaldybės globos ir
rūpybos įstaigų darbuotojai, psichologijos mokslų daktarė doc. Aldona
Palujanskienė, Kolpingo kolegijos kapelionas kun. Remigijus Kuprys,
kiti svečiai ir dalyviai rinkosi į diskusiją Smurtas šeimoje,
kurią organizavo Kauno Kolpingo kolegija.
Kaip ir galima buvo tikėtis, skelbtų rėmų smurtas
šeimoje diskusijos dalyviai ir vedėjai nesugebėjo išlaikyti. Pranešimai,
mintys, pasisakymai svyravo nuo smurto prieš moterį ir jos vaikus
iki smurto mokymo įstaigoje tarp pačių moksleivių, studentų, nuo
policijos statistikos apie iškvietimus į šeimas iki išvados: viskuo
kalta žiniasklaida. Diskusija svyravo link įvairių krypčių ir temų
ar ribų.
Kun. R.Kuprys bandė palaikyti auklėjimo reikšmės
idėją ir sakė, kad kai kurie šiuolaikinio auklėjimo aspektai ir
kraštutinumai jam kelia šoką. Vienoje JAV valstijų pagal joje galiojančius
įstatymus vaiką sodinti ant puoduko, jei jis to nenori, jau yra
prievarta, traktuojama kaip vaiko traumavimas. Tuomet man jau nebeaišku,
kur yra ribos, kur ta prievarta prasideda, sakė kun. R.Kuprys.
Diskusijos dalyviai akcentavo, kad agresija persimeta
į silpniausias visuomenės ir šeimos grandis, silpniausias vietas.
Kada prasideda ir kas yra auklėjimas? Ne nuo to, kad tėtis ir mama
kažko neleido daryti. Vaikas mato ir nemokomas. Prigimtinės galios
dėka vaikai pajuto, kad gali daug ko išsireikalauti. Šių dienų tarnybos
ir nuolat pabrėžiamos vaikų teisės mažai prisideda deramai auklėjant
būsimą pilietį, visuomenės atstovą. Užuot įvairioms institucijoms
ir psichologams mokius tėvus: tave mažą mušė, o tu nemušk savo vaikų
kuriami telefonai, kuriais vaikai skundžia savo tėvus ir taip
juos šokdina, išsireikalaudami negirdėtų dalykų. Žmona dažnai kenčia,
nes po susitaikymo tikisi išlygų: vyras nupirks kailinius, indaplovę
ar kitą mašiną.
Psichologų pastebėta, kad tie vaikai, kuriuos
tėvai vaikystėje baudė fiziškai, nesąmoningai nemoka švelniai aptarnauti
savo senų tėvų. Jau vien jų pakėlimas, prausimas sukelia tėvams
fizinį skausmą, nors suaugę vaikai visai to nenori. Vaikų patirta
fizinė prievarta bumerangu pasąmonėje grįžta patiems tėvams. Žmonės
turi stengtis būti švelnūs visais įmanomais atvejais.
Suaugęs žmogus turi mokėti savo pykčio reakcijas,
pykčio jausmą išreikšti tinkamu būdu. Smurtas prieš kitus nepateisinamas
jokias atvejais. Tėvai turi mokėti taip apsieiti su vaiku, kad nereiktų
jo net plekšnoti. Žmogus bejėgis ir silpnas, jeigu tik fiziniu būdu
moka parodyti žmogui, kad jis kažką daro ne taip.
Jei vaikas kažką daro ne taip neleisk jam taip
daryti. Ką reiškia neleisk? Paimk ir perkelk į tokią teritoriją,
kur nebus tų daiktų, su kuriais negalima to daryti, ką vaikas daro.
Kur nebus tų žmonių, kurių atžvilgių jis daro kažką ne taip. Viskas
labai paprasta, daug paprasčiau, nei atrodo, sakė psichologė doc.
dr. A.Palujanskienė. Paimk ir perkelk vaiką, nekreipdamas dėmesio,
ar jis šaukia, rėkia, krenta ant žemės. Nebus žiūrovų, jis to nebedarys.
Visa bėda, kad kai vienas taip daro, kitas rėkia: ai, ką tu darai
vaikučiui?
Psichologės nuomone, mūsų visuomenėje daug jau
suaugusių, bet dar nebrandžių žmonių. Tai psichologinė nebranda.
Psichologė susirinkusiems bandė paaiškinti, kas yra smurtas.
Pyktis nėra blogai. Pyktis yra emocija, nukreipta
į žmogaus norą įveikti kliūtį, kuri kliudo pasiekti tikslą. Tai
yra tam tikra energijos sankaupa, kuri sprogdina žmogų emociškai
iš vidaus. Mokėjimas pasinaudoti pykčiu yra ėjimas į darną. Asmenybės
vystymosi psichologija teigia, kad apie 30-uosius gyvenimo metus
žmogus išmoksta pykti priimtinu būdu, t.y. energiją investuoti į
konkrečią veiklą, kuri duoda rezultatą, sakė doc. dr. A.Palujanskienė.
Psichologė nurodė tris tiesioginės agresijos variantus:
agresija į žmogų smurtas, agresija į daiktą ir verbalinė agresija
(įžeidimai, žeminimas, riksmas). Mūsų visuomenė persisunkusi ir
kitais agresijos variantais: įtarumu, apmaudu, neigimu, irzlumu.
Visuomenėje vyksta tam tikrų pokyčių, jei į tą pačią mokyklą,
kaip įrodyta tyrimais, atkeliauja žmonių, jau turinčių žemesnį
į žmogų nukreiptos agresijos lygmenį. Pasimokius porą metų, dinamika
labai nežymi, nepaisant visų pastangų. Psichologės A.Palujanskienės
teigimu, mūsų visuomenės agresyvumas laikosi stabilioje padėtyje,
todėl gal teisūs tie, kurie teigia, kad mes visi turime skirtingą
agresijos lygmenį. Vieni mažiau agresyvūs, kiti daugiau. Tai prigimties
dalykai, kurie slypi kiekviename iš mūsų ir nereikia to neigti.
Tam yra skirta saviugda, savikontrolė, atleidimo kitiems ir atsiprašymo
menas.
Jei mes tai vien neigsime ir mūsų tikėjimas liks
toks pats kaip dabar, jei jis nekeis žmogaus elgesio ir jo vidinių
vertybių, tai jokie kiti būdai nebus pajėgūs sumažinti negatyvių
visuomenės reiškinių. Provincijos žmonės demonstruoja taikingesnį
elgesį, bet jų agresija yra labiau nukreipta į save. Žmogus atrodo
labai taikus, bet neapkenčia, nemyli savęs, neigia save, gyvena
su nuolatiniu jausmu, kad yra niekam tikęs, nagrinėjo padėtį
ir agresyvumą bei konfliktines situacijas psichologė doc. dr. A.Palujanskienė.
Žmogus juk nei iš šio, nei iš to nepuola kito
žmogaus. Turi įvykti kažkoks nesuderinamumas: norų, tikslų, t.y.
kyla konfliktas. Konfliktinė situacija, kai žmogus elgiasi konstruktyviai,
t.y. jis bendradarbiauja, moka nusileisti, išreikalaudamas kitos
pusės nusileidimo, bus kompromisas. Arba sugeba kurti tokią situaciją,
kuri tampa jam vis palankesnė, tuo pačiu palanki ir kitam. Kai žmogus
nesusipyksta, bet ir nenusileidžia tai bendradarbiavimas. Psichologė
nurodė du konstruktyvius būdus transformuoti pyktį. Kaip konstruktyvūs
ir destruktyvūs būdai siejasi su agresija, psichologė taip pat pateikė
pavyzdžių. Ji mano, kad agresyvesnės merginos sugeba konfliktinėse
situacijose būti bendradarbiaujančios. Pasaulinė literatūra teigia,
kad moteris turi mokėti nutildyti kalbantį vyrą ir priversti išklausyti
ją, moterį. Jei ji turi tą ypatybę, tai privers žmogų bendradarbiauti,
tai yra kalbėtis ir patikėti, kad tai, ką ji sako, nėra vien emocijų
iškrova.
Mūsų visuomenėje mergaitės paprastai auklėjamos
taip: būk tyli, ramutė. Psichologės patirtis sako, kad tokios ir
gauna alkoholiką vyrą, kuris karšia jai kailį. Konstruktyviai konfliktus
sprendžia tie vaikinai, kurie moka kaltinti save. Vadinasi, berniukus
reikia mokyti labiau gilintis į save, matyti savo trūkumus, pripažinti
savo klaidas, analizuoti save. Vaikinams šito trūksta. Jei jie tokią
savybę išsiugdo, jie elgiasi aplinkinių atžvilgiu daug taikiau.
Kas slypi už agresijos? Žinoma, tam yra priežasčių.
Visais agresijos atvejais slypi tam tikra žmogaus psichikos nenorma.
Ieškome švelnios psichopatologijos. Paauglystės laikotarpiu dar
pateisinamas tam tikras nepriimtinas elgesys, o suaugusio žmogaus
atveju tai jau psichopatijos variantai. Visais smurto ir tiesioginės
agresijos atvejais bus tam tikra žmogaus psichikos nenorma. Jei
tai yra nenorma, turi būti aplinka, kuri yra tiesiogiai orientuota
į nenormos pašalinimą. Jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikams bus
būdingas hiperaktyvumas: nesutelkia dėmesio, nenustygsta vietoje,
yra per daug judrus, nesugeba patylėti ir paklausyti. Psichologės
nuomone, tai labai rimtas signalas. Vėliau hiperaktyvumas keičiasi
į įvairias neurotiškumo būsenas: pastebimas nuotaikų nepastovumas
ir kitimas, neadekvatumas, nesugebėjimas reaguoti visuomenėje priimtinu
būdu. Tiesioginės agresijos, smurto atvejais priežastys bus pastebimos.
Netiesioginė agresija pasireiškia perdėtu irzlumu, dominuoja jautrumas,
nervingumas. Tokiu atveju reikia stiprinti žmogaus nervų sistemą.
Jei vaiko nervų sistema silpna, norimo mums rezultato iš vaiko reikia
reikalauti neįkyriai.
Tai būtų tie pradiniai dalykai, į kuriuos turėtų
orientuotis tėvai ir mokytojai. Visko galima išmokti. Argi yra dalykų,
kurie nėra išmokstami? optimistiškai kalbėjo doc. dr. Aldona
Palujanskienė.
O kas iš to? buvo ir tokių klausimų. Tačiau
tam ir yra diskusija.
Kaunas
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos
© 2004 "XXI amžius"
|