Gyvybės etikos prioritetas visuomenės reikaluose
Mindaugas BUIKA
|
Vašingtono arkivyskupas
kardinolas
Teodoras Makarikas
|
|
Gyvybės kultūros rėmimu
pasižymintis Džordžas Bušas,
dar jaunas tėvas,
su naujagimėmis
dukromis dvynėmis
|
|
JAV prezidento dukterys
dvynės Barbara
ir Džena dabar
|
|
Prezidentas Džordžas Bušas
yra palaikęs daugelį įstatyminių
iniciatyvų dėl tradicinės šeimos
ir santuokos apsaugojimo.
Nuotraukoje - prezidentas
su žmona Lora
|
|
Buvusį JAV prezidentą,
penkių vaikų tėvą Džordžą Bušą
vyresnįjį sveikina jo vaikaitės,
dabartinio prezidento dukros
|
Paklaustas, koks svarbiausias principas, kuriuo
turėtų vadovautis katalikai priimdami politinius sprendimus, Jungtinių
Valstijų sostinės Vašingtono arkivyskupas kardinolas Teodoras Makarikas,
vadovavęs komisijai, rengusiai pastarojo meto episkopato dokumentą
dėl šalies tikinčiųjų dalyvavimo viešajame gyvenime, viename interviu
sakė: Pirmiausia yra pagarba gyvybei, tai turėtų būti kiekvienos
politinės diskusijos ir kiekvieno sprendimo pagrindas. Kardinolas
taip pat paaiškino, jog katalikai politikai bei jų rinkėjai savo
veiksmuose turi teisę į sąžinės laisvę, bet tik po to, kai išsamiai
susipažįsta su Bažnyčios mokymu.
Būtent tuo tikslu JAV ir daugelio pasaulio šalių
episkopatai skelbia vadinamuosius priešrinkiminius apaštalinius
laiškus, kuriuose primena tikintiesiems moralinę poreigą atsakingai
dalyvauti tame reikšmingame visuomenės gyvenimui procese ir nurodo
tuos Bažnyčios socialinės doktrinos kriterijus, į kuriuos jie turi
atsižvelgti savo pasirinkimuose. Rasti idealų kandidatą ne tik
sunku, bet netgi neįmanoma, pripažįsta kardinolas T.Makarikas.
Tačiau mes kalbame tikintiesiems su visu aiškumu, kad visada yra
svarbu palaikyti tuos principus, kurie apibrėžia katalikišką moralę,
ir kad jie išliktų veiksmingi tiek kandidatų, tiek ir pačių rinkėjų
sąžinėje.
Taip pat ganytojai, kurie tiesiogiai nedalyvauja
priimant politinius sprendimus, parodo savo didelį suinteresuotumą
visuomeniniu gyvenimu ir jo rezultatais kiekvieno žmogaus ir visos
tautos bendrajam gėriui.
Kandidatų ir rinkėjų atsakomybė
Nors didelio tarptautinio dėmesio susilauksiantys
rinkimai Jungtinėse Valstijose vyks dar tik lapkričio 2 dieną,
jų metu bus renkama ne tik šalies prezidentas, bet ir trečdalis
Senato, visi Atstovų rūmų nariai, taip pat atskirų valstijų gubernatoriai,
parlamentai ir miestų savivaldybių vadovai, tačiau tradicinis
šiai progai skirtas kelių dešimčių puslapių apimties JAV episkopato
dokumentas Ištikimas pilietiškumui: kataliko pašaukimas politinei
atsakomybei buvo paskelbtas dar 2003 metų rudenį. Jis, išspausdintas
šimtatūkstantinių egzempliorių tiražu, buvo nusiųstas pagrindinių
besivaržiančių partijų vadovams, plačiai aptariamas parapijų bendruomenėse,
katalikiškose organizacijose ir judėjimuose, išsamiai diskutuojamas
žiniasklaidoje.
Dokumento įžangoje pabrėžiama, kad rinkimai yra
atsakingas debatų ir sprendimų laikas, kai kalbama apie pasirinkimą
valstybės lyderių, politinės krypties bei vertybių, kuriomis bus
vadovaujamasi tautos gyvenime. Kaip mes apsaugosime žmogiškąją
gyvybę ir orumą? Kaip teisingai mes pasidalysime iškilusių iššūkių
našta ir dovanomis? Kokia tauta mes norime būti? Kokį pasaulį mes
norime kurti? tokius esminius moralinę prasmę turinčius klausimus
kelia rinkėjams amerikiečių katalikų vyskupai.
Jie pažymi, kad politikoje svarbiausia yra ne
ideologinė grupių sandūra ir kokios nors partijos įgytas pranašumas
ar pralaimėjimas, o bendrojo gėrio tikslas. Be to, vyskupai rinkėjams
pataria sutelkti dėmesį ne į praeitį, ar man dabar geriau nei
buvo prieš ketverius metus?, bet į ateitį, svarstant, kaip būtų
galima geriau užtikrinti silpniausių ir labiausiai pažeidžiamų visuomenės
narių saugumą, taiką ir teisingumą. Kaip ganytojai, mes nenorime
nurodyti asmenims, kaip jie turi balsuoti palaikydami vienus kandidatus
ar prieštaraudami kitiems, paaiškinama JAV vyskupų priešrinkiminiame
dokumente. Tačiau mes turime viltį, kad rinkėjai išsiaiškins kandidatų
poziciją visame problemų spektre, kaip ir jų asmenybės integralumą,
pasaulėžiūrą bei nuveiktus darbus.
Dokumentą, kuriame taip pat plačiai remiamasi
ir Šventojo Sosto atitinkamais pareiškimais, ypač 2003 metų Tikėjimo
mokslo kongregacijos Doktrinine nota dėl katalikų dalyvavimo politiniame
gyvenime kai kurių klausimų, galima būtų apibūdinti kaip nuoseklią
gyvybės kultūros etiką arba tais moraliniais rėmais, iš kurių
katalikai turėtų kreiptis į visus politinio gyvenimo reikalus. Kaip
minėta, svarbiausias čia yra gyvybės gynimo klausimas, nes katalikams
žmogiškosios gyvybės ir orumo gynimas yra ne siaura problema, bet
gyvenimo būdas ir veikimo gairė, pažymi JAV vyskupai. Kad išsamiau
apžvelgtų iškilusius klausimus ir iššūkius, jie savo dokumente pasitelkia
gyvybės stalo įvaizdį.
Kas turi vietos prie šio gyvybės stalo? retoriškai
klausia ganytojai. Kur yra vieta prie to stalo milijonui mūsų
tautos kūdikių, kurie kiekvienais metais yra sunaikinami dar prieš
savo gimimą? Kaip mes galime garantuoti vietą prie stalo badaujantiesiems
ir tiems, kuriems trūksta medicininės priežiūros mūsų šalyje ir
pasaulyje? Kur yra vieta prie stalo tiems mūsų pasaulyje, kurie
neturi laisvės praktikuoti savo tikėjimą arba priversti kovoti dėl
to, ką tiki? Dokumente tokiu plačiai suvokiamu gyvybės etikos
apibūdinimu apžvelgiamos Bažnyčiai rūpimos abortų ir eutanazijos,
homoseksualų santuokos problemos, taip pat švietimo, būsto, darbo
žmonių teisių reikalai bei, atsižvelgiant į Jungtinių Valstijų dominuojančią
padėtį pasaulyje, globalinio solidarumo, kovos su tarptautiniu terorizmu
bei kiti užsienio politikos dalykai.
Sakramentinis momentas politikoje
Iš šio Bažnyčios mokymo kyla supratimas, jog kandidatų
rinkimų pasisakymuose ir nuostatose ne visi dalykai turi vienodą
reikšmę ir turi būti atitinkamai vertintini. Pavyzdžiui, aborto,
eutanazijos ar klonavimo klausimai moraliniu atžvilgiu yra nediskutuotini,
nes jų palaikymas ar įteisinimas yra absoliutus blogis, prieštaraujantis
tiek krikščioniškajai doktrinai, tiek ir prigimtinei teisei. Tas
pats sakytina ir apie santuokos, kaip vyro ir moters sąjungos, šventumą,
todėl vadinamosios homoseksualų santuokos rėmimas tikėjimui taip
pat yra visiškai nepriimtinas. Tuo tarpu, pavyzdžiui, debatai dėl
atlyginimo minimumo dydžio arba subsidijų žemdirbiams yra visiškai
suprantami, kaip ir nuomonių įvairovė ieškant išmintingiausio sprendimo.
Pastaraisiais mėnesiais Jungtinėse Valstijose
visu aštrumu iškilo klausimas ir tai labai juntama dabartinėje
rinkimų kampanijoje dėl galimybės atsakyti dalyvauti Eucharistijoje
tiems politikams, kurie remia vadinamąją teisę į abortą. Tuo pačiu
jie skandalingai prisideda prie negimusių kūdikių vykstančio masinio
infanticido ir nėra malonės būklėje, privalomoje Švč. Sakramentui
priimti. Kaip rašo žinomas amerikiečių katalikų publicistas ir pasaulietis
teologas Maiklas Novakas savo straipsnyje apie šį sakramentinį
momentą politikoje, Bažnyčia palieka žmonėms sąžinės laisvę savo
pasirinkime, tačiau ši laisvė kai kuriuose svarbiuose dalykuose,
kaip nekaltos gyvybės atėmimas aborto metu, politikoje konfrontuoja
su pasirinkimu: arba jis lieka bendrystėje su Bažnyčia, arba ją
(bendrystę) turi palikti, jeigu remia aborto legalumą.
Tačiau šiuo metu iš dalies ir dėl ganytojų perdėtos
tolerancijos daugelis politikų visiškai nekeldavo tokio klausimo:
net ir remdami laisvo aborto įstatymą, jie ramia sąžine eina prie
Viešpaties stalo. Tuo pačiu susidaro paradoksali ir kartu papiktinanti
situacija, nes abortą ginantis politikas, nors dėl šio elgesio pasitraukia
iš bendrystės su Bažnyčia, tačiau faktiškai pretenduoja likti toje
bendrystėje pačiu švenčiausiuoju momentu, tai yra priimant Komuniją.
Vyskupų tylėjimas ir abejingumas dėl šio papiktinimo pastaraisiais
dešimtmečiais tik sustiprino politikų įsitikinimą, kad abortas
yra visiškai priimtina ar netgi remtina galimybė katalikų pasirinkimui,
pastebi M.Novakas. Skandalingiausia yra tai, jog kiti katalikai
tikintieji, stebėdami tokią keistą situaciją, gali pradėti galvoti,
jog patys dvasininkai rimtai nebepriima neva pasenusio Bažnyčios
mokymo apie absoliutų aborto blogį. Tai savo ruožtu silpnina pasitikėjimą
magisteriumu, Bažnyčios moraliniu autoritetu, nes jam ima daryti
įtaką sekuliarizuotos visuomenės įgeidžiai.
Kita vertus, anot M.Novako, yra nepriimtinas ir
kartais tarp šiuolaikinių katalikų politikų išsakomas populiarus
teisinimasis, jog jie asmeniškai yra prieš abortą, tačiau turi
prisitaikyti prie daugumos savo rinkėjų nusistatymo. Pirmiausia
politikai šios savo asmeninės nuomonės turi nebijoti pareikšti
viešai ir paprastai elektoratas teigiamai vertina tvirtas moralines
kandidato pažiūras, net jeigu ir joms nepritaria. Kandidato asmeninė
nuomonė lieka abejotina, jeigu jis viešai neišsako argumentų dėl
negimusios gyvybės gynimo svarbos ir nededa pastangų jai apsaugoti
įstatyminėmis iniciatyvomis. Tikro politinio lyderio pareiga
rodyti iniciatyvą, argumentuoti ją ir mokyti, net jeigu ir dabartiniu
momentu negali pasiekti daugumos pritarimo, pabrėžia M.Novakas.
Būtent to Bažnyčia ir turi teisę laukti iš tikrų
politinių lyderių katalikų, kurie yra opozicijoje abortui bei kitoms
žmogiškosios gyvybės naikinimo praktikoms. Jie turi vesti žmones
į šių siaubingų bei pasibjaurėtinų dalykų sustabdymą ir, jeigu dabar
to neįmanoma pasiekti, tai tą gyvybės gynimo kovą turi palaikyti
tvirtas nusistatymas, jog sėkmė teisingam reikalui vis tiek ateis.
Tačiau dabar, deja, daugeliui save katalikais vadinančių politikų
yra patogiau plaukti pasroviui, prisitaikant prie esamo blogio
ar net viešai remiant jo teisėtumą ir kartu liekant visiškoje bendrystėje
su Bažnyčia. Toks savęs apgaudinėjimas iš pradžių visada yra patogesnis
už stojimą sunkaus pasirinkimo akivaizdon, pastebi M.Novakas.
Ypač kada ganytojai tylomis susitaiko su šiuo labai pavojingu iššūkiu
tikinčiųjų bendruomenei, o gal, praradę budrumą, kartais net jo
nenori pripažinti.
Sprendimas paliekamas vyskupo nuožiūrai
Pastaraisiais mėnesiais šioms kontrversijoms visu
aštrumu iškilus JAV Katalikų Bažnyčioje ir vis daugiau vyskupų darant
ganytojiškus pareiškimus dėl Komunijos atšaukimo politikams, kurie
viešai remia aborto legalumą (apie šiuos pareiškimus plačiai rašyta
ir XXI amžiaus priede Pro Vita), amerikiečių episkopatas buvo
sudaręs specialią komisiją (task force) šiam reikalui ištirti, kuriai,
kaip minėta, paskirtas vadovauti Vašingtono arkivyskupas kardinolas
T.Makarikas. Šios problemos aktualumą išryškino dar ir tai, kad
rinkimų batalijose dalyvaujantis dabartinis JAV prezidentas respublikonas
Džordžas Bušas, nors yra protestantas, tačiau savo aiškiu gyvybės
kultūros gynimu yra žymiai artimesnis katalikiškoms vertybėms nei
jo liberalus priešininkas senatorius demokratas Džonas Keris, kuris
formaliai yra Katalikų Bažnyčios narys. (Sakoma, kad prezidentas
Dž.Bušas, kuris savo pirmosios prezidentavimo kadencijos metu yra
palaikęs daugelį įstatyminių iniciatyvų dėl negimusios gyvybės apsaugojimo,
šiemet pavasarį apsilankęs Vatikane netgi nusiskundė Popiežiui,
jog amerikiečių katalikų vyskupai jį nepakankamai aktyviai palaiko
konstituciškai uždraudžiant homoseksualų santuokas. Tuo tarpu
senatorius Dž.Keris savo darbo Kongrese metu patvirtino esąs vienas
pagrindinių aborto legalumo rėmėjų ir buvo tarp tų tik keturiolikos
senatorių, kurie balsvo prieš 1996 metais priimtą Santuokos gynimo
aktą, užkirtusį kelią homoseksualinės partnerystės sulyginimui su
tradicinės šeimos ryšiais.)
Atsižvelgdama į kardinolo T.Makariko komisijos
ataskaitą, JAV vyskupų konferencija paskelbė pareiškimą Katalikai
politiniame gyvenime, kuriame dar kartą patvirtino Bažnyčios mokymą
apie žmogiškosios gyvybės šventumą ir kad negimusio kūdikio sunaikinimas
visada savo vidine esme yra blogis, todėl niekada negali būti pateisintas.
Ganytojai taip pat pažymėjo, jog tiek tie asmenys, kurie atlieka
abortą, tiek tie, kurie dalyvauja šiame žmogžudystės nusikaltime
(taip pat palaiko ir aborto įstatyminį teisėtumą) visiškai suvokdami
tą objektyvų blogį, kurį įvykdo, yra kalti sunkia nuodėme ir taip
atskiria save nuo Dievo malonės.
Amerikiečių vyskupai naujajame pareiškime nurodė,
kad sekuliariai visuomenei būdingas valstybės ir Bažnyčios atskyrimas
nereikalauja pasidalijimo tarp tikėjimo ir viešųjų veiksmų, tarp
moralinių principų ir politinių pasirinkimų. Greičiau atvirkščiai,
demokratinėje visuomenėje įvirtinta religijos išpažinimo laisvė
tik sutvirtina katalikų politikų pareigą aktyviai darbuotis dėl
moraliai neteisingų įstatymų ištaisymo, kad jie nebūtų kaltinami
bendradarbiavimu su blogiu ir prasižengimu bendrojo gėrio atžvilgiu.
Kitu atveju, jie turi patikrinti savo sąžinę, ar yra verti priimti
mūsų Viešpaties Kūną ir Kraują. Priminę Šventojo Rašto mokymą dėl
malonės būklės reikalavimo dalyvaujant Eucharistijoje, Todėl
kas nevertai valgo tos duonos ir geria iš Viešpaties taurės, tas
bus kaltas Viešpaties Kūnu ir Krauju (1 Kor 11, 27), JAV episkopato
nariai konkretų klausimo sprendimą dėl Komunijos atšaukimo abortą
palaikantiems politikams palieka atskirų vyskupų nuožiūrai.
Atsižvelgdami į platų spektrą aplinkybių, kurios
iškyla ieškant išmintingo sprendimo šiuo svarbiu reikalu, mes pripažįstame,
kad šis sprendimas lieka individualiam vyskupui, sutinkamai su nustatytais
kanoniniais ir pastoraciniais principais, rašoma amerikiečių
vyskupų pareiškime Katalikai politiniame gyvenime. Minėtame interviu
italų katalikų žiniasklaidai, aiškindamas naująjį JAV episkopato
pareiškimą, kardinolas T.Makarikas nurodė, jog ganytojai taip norėjo
priminti katalikams politikams, kad nors ir gerbiant jų sąžinės
laisvę, jeigu jų veiksmai neatitinka Bažnyčios mokymo, jie neturi
eiti prie altoriaus Komunijos priimti. Kita vertus, vyskupai nenori,
kad Eucharistija būtų politinė priedanga, nes altorius nėra tinkama
vieta kovoms, kurios gali ir turi vykti kitose vietose. JAV episkopato
posėdyje kardinolas T.Makarikas yra sakęs, kad kovos dėl žmogiškosios
gyvybės ir orumo turi vykti ne prie Dievo stalo, bet viešose vietose,
širdyse ir protuose, iš sakyklų tribūnų, mūsų sąžinėse ir benruomenėse.
EPA-ELTA nuotraukos
© 2004 "XXI amžius"
|