Narkotikai grėsmė mokykloms
Elvyra ŽEIŽIENĖ
Atsivėrus vartams į pasaulį, Lietuva susiduria
su vis naujais iššūkiais savo jaunajai kartai. Kartu su žodžio laisve,
demokratija, laisvąja rinka mūsų šalyje vis labiau plinta Vakarų
pasaulyje žmonijos rykšte vadinamos narkomanijos, priklausomybių
psichotropinėms medžiagoms, azartiniams lošimams problemos. Mokyklinio
amžiaus savižudžių, narkotikus bei svaigalus vartojančiųjų, valkataujančiųjų
ir smurtą patiriančiųjų skaičius mūsų krašte - vienas didžiausių
Europoje.
Žiniasklaida, kalbėdama apie augantį nusikalstamumą
Kaune, šį miestą vadina valstybe valstybėje. Apklausos ir tyrimai
patvirtina, jog narkotikų vartojimas ir kiti žalingi įpročiai vis
labiau plinta tarp Kauno moksleivių.
Advokatas moksleiviui?
Kas apgins moksleivius mieste, į kurį narkotikai
gabenami ir platinami kilogramais?
Šių mokslo metų pradžia Kaune paženklinta dviejų
moksleivių kolektyvine savižudybe. Neseniai bandė žudytis abiturientas,
kuris per stebuklą liko gyvas.Savo poelgį vaikinas motyvavo tuo,
jog jam tuo metu buvo labai bloga...
Ar buvo šalia šių nusivylusių jaunuolių žmogus,
su kuriuo galėjo pasidalyti savo sielvartu? Kam pamokų konvejeryje
rūpi depresijos apimtas mokinys?
Pasak Kauno miesto savivaldybės Kultūros ir švietimo
departamento Švietimo ir ugdymo skyriaus vyriausiosios specialistės
Danutės Vyšniauskienės, mokyklose socialinių problemų sprendimu
rūpinasi socialiniai pedagogai. Jie yra savotiški vaiko advokatai.
Nuo šių mokslo metų kiekviena mokykla gali turėti
socialinio pedagogo etatą, tačiau Kaune 75-iose esančiose mokyklose
dirba tik 67 socialiniai pedagogai. Kodėl ne visose?
D.Vyšniauskienė paaiškino, kad kol mokyklose socialinių
pedagogų etatai buvo steigiami ir finansuojami iš Nacionalinės narkotikų
prevencijos programos, švietimo įstaigų vadovams neskaudėjo galvos
skaičiuojant moksleivio krepšelio pinigus. Nuo šių metų sausio 1
dienos socialinių pedagogų etatų finansavimas vykdomas iš moksleivio
krepšelio lėšų, o įstaigose, kuriose netaikomas moksleivio krepšelis,
socialinių pedagogų etatus finansuoja steigėjas. Dabar šį finansavimą
vykdo Kauno savivaldybės taryba, kuri tam skiria nepakankamai pinigų.
Šiemet Alkoholio, tabako, narkotikų ir psichotropinių medžiagų vartojimo
prevencijos septynių stambių programų finansavimui švietimo ir ugdymo
įstaigoms teskyrė 20 tūkst. litų. Mokyklos paramos prašė net 25
prevenciniams projektams, tačiau dėl lėšų stokos atrinktos tik septynios.
Prieš trejus metus tam reikėjo ir buvo skirta triskart daugiau pinigų.
Vadukų savireklama svarbiau
Ar tai reikėtų suprasti, kad Kaune nebeaktuali
moksleivių narkomanijos problema? Savivaldybės ,,vadukų savireklamai
vietinėje televizijoje buvo skirta žymiai daugiau miesto biudžeto
pinigų negu visų mokyklų moksleivių žalingų įpročių prevencijos
programoms vykdyti. Iš parengtų dvidešimt penkių prevencinių programų,
lėšų terasta septynioms. Dėl tos pačios priežasties mokyklos priverstos
karpyti jau esamus specialistų etatus. Stingant lėšų, ne visos mokyklos
išgali turėti socialinį pedagogą bei psichologą. Antai Kauno Eigulių
vidurinėje mokykloje, kur mokosi ir trisdešimt specialius poreikius
turintieji, ir dvidešimt Vaikų globos namų auklėtinių, psichologė
dirba tik puse etato.
Pasak socialinės pedagogės Ninos Vilkevičienės,
mokykla drauge su Pilėnų vidurine mokykla vykdo dviejų mikrorajonų
projektą ,,Socialinės problemos realybėje. Socialinė pedagogė pasidžiaugė,
kad neseniai vykusiam seminarui narkomanijos prevencijos tema pavyko
surasti lektorių iš labdaros fondo ,,Tavo galimybės, dirbantį su
narkomanais. Už pravestą seminarą paskaitininkas neprašė užmokesčio.
Mokykloje kartą per savaitę vyksta Prevencijos diena. Socialinės
pedagogės kabinete budi Žaliakalnio policijos komisariato nepilnamečių
reikalų specialistė Valerija Grigonienė.Trūkstant lėšų, griebiamasi
ir ne pačių efektyviausių priemonių užkertant kelią nusikalstamumui
bei žalingiems įpročiams mokykloje.
Pasak socialinės pedagogės, nors narkotikų vartojimo
atvejų mokykloje nepasitaikė, tačiau anoniminės moksleivių apklausos
patvirtina, jog vis daugiau moksleivių pabando narkotikų už mokyklos
ribų. Jie siūlomi prie įėjimų į įvairias jaunimo pasilinksminimo
vietas arba tiesiog gatvėje.
Narkotikai gabenami kilogramais
Anot D.Vyšniauskienės, per pastaruosius septynerius
metus į mokyklų klases nesugrįžo apie pusė tūkstančio Kauno moksleivių.
Pagrindinės priežastys - nenoras mokytis, gyvenimas asocialiuose
šeimose bei valkatavimas. Smarkiai išaugo narkotikus bandžiusiųjų
vartoti ir vartojančiųjų skaičius. Naujausios miesto moksleivių
apklausos liudija, jog, palyginti su 2001 metais, pernai padaugėjo
tiek mergaičių, tiek berniukų bent kartą bandžiusių narkotikų. Labiausiai
tarp Kauno moksleivių paplitę narkotikai hašišas, ekstazi, kokainas,
amfetaminai, heroinas ir raminamieji vaistai be gydytojo paskyrimo.
Pastebėta, kad merginos narkotikus pradeda vartoti anksčiau negu
vaikinai. Dauguma apklaustųjų pripažino, jog apie narkotikus žino
ganėtinai daug, deja, mokyklose jie pasigenda profesionalios informacijos
apie narkotikų vartojimo pasekmes ir jų žalą. Jaunuoliai taip pat
pasigenda žmonių, su kuriais galėtų neformaliai pasidalyti savo
rūpesčiais, nuogąstavimais. Moksleiviai skundžiasi, jog dėl vis
didėjančių mokymosi krūvių jie patiria stresą, nepasitiki savo jėgomis.
Tuo tarpu šią spragą užpildo didėjanti narkotikų
pasiūla.Tai, kad vis daugiau kauniečių neteisėtai gamina, gabena,
parduoda, laiko ir įsigyja narkotikus, patvirtina išaugęs Kauno
mieste iškeltų baudžiamųjų bylų skaičius pagal Lietuvos Respublikos
Baudžiamojo kodekso 232/1 straipsnį. Narkotikai į šį miestą gabenami
kilogramais.
Metodai skirtingi
Kiekvienoje miesto mokykloje socialiniai pedagogai
pasirenka skirtingus socialinio pedagoginio darbo metodus. Pagal
tai, kokios socialinės problemos yra aktualiausios mokyklos bendruomenei.
Kauno Vaidoto pagrindinės mokyklos socialinė pedagogė
Inga Vaitekūnaitė šį darbą pradėjo dirbti viena pirmųjų mieste.
Mokykoje drauge su mikrorajono mokiniais mokosi Savivaldybės globos
namų auklėtiniai, čia aštunti metai veikia Dienos centras. Tuomet
I.Vaitekūnaitė, buvusi kultūros renginių režisierė bei dirbusi šioje
mokykloje ūkvede, parašė Dienos centro programą ir gavo pritarimą
bei lėšų jai vykdyti. Jau tuomet buvusių sovietinių kareivinių apsuptyje
esančią mokyklą užgriuvo daugybė socialinių problemų: šeimų nedarbas,
alkoholizmas, smurtas prieš vaikus, skurdas.Tai, ką darė ši mokykla
ir Dienos centro vadovė, patiko iš Didžiosios Britanijos atvykusiai
organizacijos Partnerystė Rytų Europai atstovei Lizai Boll, kuri
pakvietė I.Vaitekūnaitę ir dar keturis šio miesto socialinius pedagogus
stažuotei Anglijoje. Pasak Ingos, tai, ką ji pamatė ir ko išmoko
ten, padeda jai surasti tinkamiausią sprendimą vyniojant nesibaigiantį
netikėčiausių problemų kamuolį. Kad ir kas atsitiktų, mokė anglai,
pirmiausia reikia sėsti su kavos puodeliu rankoje ir ramiai įvertinti
problemą. Karštakošiškumas ir skubotas problemos ar konflikto sprendimas
gali nepataisomai viską sugadinti. Štai neseniai mokyklos socialinei
pedagogei paskambino parduotuvėje apsivogusio berniuko mama ir dėl
to turinti nemalonumų policijoje, kuri pasakė: ,,Daviau jūsų telefoną,
darykit ką norit...
Paklausta, kas netikėta nutiko mūsų susitikimo
dieną, Inga kiek patylėjusi papasakojo. Ką tik iš jos kabineto išejo
dviejų moksleivių tėvas, namuose smurtaujantis prieš žmoną, su kuria
neseniai išsiskyręs, bet gyvenantis neišpirktame vieno kambario
bute. Jis buvo užsukęs pasikalbėti ir atsiprašyti. Šeimos konflikto
istorija, kur kenčia vaikai, šioje mokykloje ne vienintelė. Apėjusi
keletą įstaigų, kaip į paskutinę instanciją moteris kreipėsi į mokyklą.Tą
patį vakarą mokyklos direktorė ir socialinė pedagogė apsilankė šiuose
namuose. Deja, girtas tėvas į jokias kalbas nesileido, o pedagoges
išvijo lauk.
Baimę ir nerimą išgyvenančius berniukus socialinė
pedagogė nukreipė į Saugaus vaiko centrą, o jų mamai patarė apsilankyti
Psichologinės paramos ir konsultavimo centre. Pasikalbėjusi su jais
I.Vaitekūnaitė suprato, jog psichologinės pagalbos reikia visiems.
Berniukams, jaučiantiems kaltę, jei reikėtų skųstis dėl tėčio, keliančio
ranką prieš mamą ir grasinančio jiems, ir nežinantiems, kaip pasielgti.Taip
pat motinai, kuri šios situacijos sprendimą mato pasitraukdama iš
gyvenimo... Socialinė pedagogė mano, jog dažnai šeimų nesantaika
pastūmėja paauglius užsimiršti svaigalais, narkotikais. Pasak jos,
mokykloje nepasitaikė narkotikų vartojimo atvejų, tačiau tai nereiškia,
kad ši problema jau nebeaktuali. I.Vaitekūnaitė teigia, jog į kiekvieno
vaiko širdį būtina pasirinkti skirtingą kelią. Šioje mokykloje vykdomi
prevenciniai projektai glaudžiai susiję su moksleivių socialinio
,,imuniteto ugdymu. Moksleiviai yra respublikinės sveikos vaikų
ir jaunimo gyvensenos koalicijos ,,Aš galiunariai.Veikia Arbatos
klubas, kur ateinama paprasčiausiai paplepėti, kartais paverkti,
pasidalyti naujienomis, pažaisti.
Problemos kitaip
Moksleiviams apie problemas reikia kalbėti kitaip,
- mano Kauno Aušros gimnazijos socialinė pedagogė Diana Nalivaikaitė,
koordinuojanti penkių miesto gimnazijų žalingų įpročių prevencijos
programą Jaunimas apie problemas kitaip... Ketvirtus metus šioje
gimnazijoje dirbanti jauna specialistė pastebėjo, kad, nemokėdami
konstruktyviai spręsti savo problemų, dažnai susidurdami su nesėkmėmis,
jauni žmonės jaučiasi nesaugūs, nepasitikintys savimi, nevertingi.
Socialinė pedagogė, dėstanti vyresnėse klasėse
tikybą, pastebėjo, jog paaugliai savo nusivylimą kasdieniu gyvenimu
Lietuvoje sieja su tikėjimu. Jie klausia, kodėl tiek daug netiesos
politikoje, klesti ,,nešvarus verslas. Tikinčiam žmogui šiandien
tampa gyventi sunkiau nei netikinčiam. Neturėdami visaverčio bendravimo
įgūdžių, bijodami išsiskirti iš bendraamžių, likti vieni ar būti
pašaipos objektu jaunuoliai pasiduoda tariamai pagalbai - siūlantiesiems
pavartoti narkotinių medžiagų. Programos tikslas - skatinti moksleivių
iniciatyvą ugdant savo ir draugų socialinę kompetenciją ir užkirsti
kelią neigiamiems reiškiniams. Jaunimui dažnai bendraamžio lyderio
nuomonė svarbesnė ir svaresnė už penkių profesorių paskaitininkų
pamokymus ir perspėjimus apie sveiką gyvenseną ir gerą elgesį.
Programa vykdoma keturiais etapais. Pirmiausia
gimnazijų savivaldų atstovams organizuojamas dviejų dienų intensyvaus
mokymosi seminaras ,,Komandinis darbas ir lyderystė. Po to, grįžę
į savo gimnazijas, gauta informacija ir patirtimi moksleiviai dalijasi
su savo komanda Gimnazistų tarybos nariais, vyksta praktiniai
užsiėmimai.Toliau kiekvienos mokyklos Gimnazistų taryba dirba pagal
parengtą veiklos programą, kuri apima įvairias veiklos formas:projektus,
akcijas, vakarones, diskusijas, susitikimus, koncertus. Galiausiai
bendradarbiaujančių gimnazijų moksleiviai turi galimybę visi susitikti
didelėse konferencijose bei diskutuoti ne tik tarpusavyje, bet ir
paklausti atsakingų darbuotojų bei veikėjų, ką jie nuveikė, kad
būtų užkirstas kelias narkotikų gamybai, platinimui bei nusikalstamumui
mažinti.
Šios mokyklos moksleiviai, dalyvaujantys šiame
projekte, jį vertina teigiamai. Marius sakė, jog dalyvaudamas renginiuose
ne tik puikiai praleido laiką, susirado draugų iš kitų miesto mokyklų,
bet įgijo ir naujų žinių. Mindaugas šį projektą apibūdino trumpai,
jaunatvišku posakiu: Jėga!
Prilygsta karui
Kauno miesto mokyklose jau dveji metai vykdoma
sisteminga žalingų įpročių profilaktikos programa. Per tą laiką
pasiekta neblogų rezultatų. Atsirado bendradarbiavimas tarp įvairiausių
institucijų, tiek valstybinių, tiek nevyriausybinių, vykdomi bendri,
tarptautine patirtimi paremti projektai. Kauno miesto švietimo ir
ugdymo skyrius kartu su Kauno jaunimo narkologijos pagalbos centru
bei Pilėnų vidurine mokykla vykdo nuolatinius Žalingų įpročių tyrimus
miesto mokyklose. Narkotikų plitimas Kaune prilygsta karui.
Narkomafija vykdo genocidą prieš nesubrendusius
mūsų vaikus. Čia sukasi dideli pinigai. Savivaldybės taryba skiria
menkutes lėšas prevencinei kovai prieš narkotikų plitimą tarp mokinių.
Ar Kauno valdžia neturėtų peržiūrėti savo veiklos prioritetų? Ar
neturėtų miesto Švietimo skyriaus vadovai atkakliau ginti moksleivių
interesus, daugiau rodyti iniciatyvos užkertant kelią narkotikams
plisti tarp moksleivių. Socialinio pedagogo etatas mokykloje - dar
ne viskas.
Tai tik darbo pradžia. Nuo ko pradėti toms mokyklų
bendruomenėms, kur iš viso nedirba nei socialinis pedagogas, nei
psichologas?
© 2004 "XXI amžius"
|