Jūsų šeimoje neregys
Irina RIBIKAUSKIENĖ,
Kauno silpnaregių internatinės
mokyklos tiflopedagogė
|
Lotyniškoji Brailio abėcėlė
|
Kai gydytojas pasako galutinę diagnozę apie
tai, kad pacientas jau niekada nematys, stresas ištinka ne tik regėjimą
praradusį žmogų, bet ir visą jo šeimą.
Žmogus netenka jam įprasto darbo, labai pasikeičia
jo gyvenimo būdas, kamuoja nežinia dėl ateities. Šeimos nariai dažnai
nežino, kaip su apakusiuoju bendrauti, kaip išreikšti jam savo užuojautą
ir suteikti pagalbą. Neretai labai susiaurėja draugų ratas. Šeimoje
pradeda vyrauti slogi atmosfera. Visa tai neigiamai veikia apakusiojo
psichiką.
Tiek aklasis, tiek jo šeimos nariai pirmiausia
turi gerai suprasti, kad, ištikus nelaimei, gyvenimas nesibaigė
ir kad teks susitaikyti su nauja būsena ir gyventi toliau. Šeimos
narių užuojauta ir pagalba turi būti veiksni. Pirmiausia reikia
sudaryti namuose deramą psichologinį klimatą ir formuoti aktyvų
požiūrį į reabilitaciją. Apakusysis turi suprasti, kad reabilitacijos
dėka jis gali atgauti prarastą savarankiškumą ir tapti naudingu
visuomenės nariu. Rezultatai labai priklausys ne tik nuo paties
apakusiojo atkaklumo, bet ir nuo jo šeimos narių kantrybės ir sąmoningo
noro jam padėti.
Čia pateikiami patarimai aklojo šeimos nariams
ir draugams, kaip reikėtų elgtis su apakusiu žmogumi įvairiomis
aplinkybėmis. Rengdami šiuos patarimus, rėmėmės gana gausia tiflologine
literatūra ir ilgamete savo darbo patirtimi.
Pabaigoje bus pateikiamas literatūros sąrašas,
kad besidomintys šiais klausimais galėtų susipažinti plačiau.
Pagrindinis bendravimo principas turi būti meilė,
geranoriškumas ir kantrybė. Būtina atsiminti, kad kiekvienas žmogus
yra individualybė. Negalima aklojo lyginti su savimi ir su kitais
aklaisiais. Bendrauti su juo reikia taip pat, kaip ir anksčiau,
iki apakimo. Nereikia jo laikyti mažu vaiku ar mirtinu ligoniu.
Nereikškite dažnai savo užuojautos, dar kartą primenančios apie
aklumą.
Nereikia artimo žmogaus aklumo, kaip ir bet kokios
kitos ligos, gėdytis, tačiau ir nepiktnaudžiaukite juo. Neskubėkite
aklojo sodinti troleibuse, pakeldami kitus keleivius ir tuo atkreipdami
į save visų dėmesį. Jei vietų nėra, aklasis pastovės, juk jo kojos
sveikos.
Visuotinis dėmesys aklajam nėra malonus.
Jei kompanijoje yra aklasis, nenaudokite gestų
ir mimikos. Kreipkitės į akląjį vardu arba paimkite jį už rankos.
Norėdami ką nors parodyti, duokite jam į rankas.
Žmogui apakus, jo statusas šeimoje neturi pasikeisti,
kaip ir anksčiau jis privalo aktyviai dalyvauti šeimos gyvenime.
Skatinkite akląjį bendrauti su likimo draugais,
įsitraukti į aklųjų ir silpnaregių sąjungos gyvenimą.
Inicijuokite išvykas į įvairias kultūrines įstaigas.
Pagal galimybę lankykite teatrą, koncertus, parodas, skirtas akliesiems.
Neveskite aklojo į pantomimos teatrą ar cirką.
Kartu su juo žiūrėkite filmus, pakomentuokite
juos, nes tuos filmus, kuriuose mažai kalbos ir daug veiksmo, aklajam
bus sunku suprasti.
Jei jūsų artimasis truputį mato, visi šeimos nariai
turi gerai žinoti jo regėjimo likutį: kiek ir kaip jis mato. Nuo
to, ar išlikęs geresnis centrinis matymas, ar periferinis, ar geriau
žmogus mato ryškioje šviesoje, ar prieblandoje, daug priklausys
ir artimųjų elgesys su juo. Reikia sudaryti visas sąlygas primatančiajam
maksimaliai išnaudoti regėjimo likutį.
Pirštai yra aklo žmogaus akys. Kiekvienas pagal
galimybes turėtų išmokti Brailio raštą, nes šio rašto mokėjimas
daro aklą žmogų raštingą. Išmokęs šį raštą, galės skaityti knygas,
žurnalą Mūsų žodis, naudotis Brailio raštu buityje. Gerai būtų,
kad šį raštą mokėtų ir šeimos nariai. Išmokti jį skaityti akimis
nėra sudėtinga. Tad aklasis galėtų susirašinėti laiškais su toliau
gyvenančiais giminaičiais ir pan.
Pagrindinis informacijos šaltinis aklajam radijas.
Reikėtų skatinti jį domėtis visuomeniniu gyvenimu, skaityti garsines
knygas.
Apakus jaunesnio amžiaus žmogui, reikėtų paskatinti
jį domėtis kompiuterinėmis technologijomis, nes šiuolaikiniai kompiuteriai
prieinami akliesiems ir gali labai daug jiems padėti neatsilikti
nuo gyvenimo, o neretai ir įsigyti naują specialybę.
Vienas jautriausių momentų akliesiems yra prašyti
perskaityti savo asmeninę korespondenciją ar dokumentus. Skaitytojas
šiuo atveju turi būti itin taktiškas ir mandagus. Jei aklasis prašo
laiško toliau neskaityti, skaitytojas turi tuoj nutraukti skaitymą,
neskaityti laiško toliau ir tylomis. Skaitytojas neturi pašaliniams
asmenims pasakoti nei apie skaitymo eigą, nei apie akląjį, kuriam
jis padeda darbe, privalo elgtis protingai ir taktiškai.
Apie žmones, nugalėjusius tamsą, siūlome pasiskaityti
šiuose leidiniuose, kuriuos galite gauti aklųjų bibliotekose:
Nugalėta tamsa. Vilnius, 1976. LAD leidykla.
F. Koven. Akloji meilė. Vilnius, 1987.
Š. Hoken. Ema ir aš. Vilnius, 1986,
Š. Hoken. Ema jau įžymybė. Vilnius, 1989.
Kiekvienas regėjimo netekęs žmogus, gyvenantis
Kauno ir Marijampolės apskrityse, gali gauti reabilitacinę pagalbą
Kauno silpnaregių internatinės mokyklos Socialinio ugdymo skyriuje.
Jums pageidaujant, kvalifikuoti tiflopedagogai atvyks į jūsų namus
ir pamokys orientuotis artimoje ir tolimoje aplinkoje, tvarkyti
savo buitinius reikalus, išmokys brailio rašto. Mūsų adresas: Taikos
pr. 6a, Kaunas. Tel. 33 18 24.
Apakusiojo artimieji, norintys išsamiau susipažinti
su įvairios pagalbos teikimo aklajam būdais, gali apie tai pasiskaityti:
1. Tadeušas Majevskis. Aklieji tarp reginčiųjų.
Vilnius, 1980.
2. Hermanas von Deikas. Tavo kelyje neregys.
Vilnius, 1992.
3. Vytautas Gudonis. Neregys tarp reginčiųjų.
Klaipėda, 1993.
© 2005 "XXI amžius"
|