Popiežius gyvenimo kokybę sieja su asmens orumu
ir gyvybės šventumu
Mindaugas BUIKA
Plataus dėmesio susilaukusioje Popiežiškosios
gyvybės akademijos šiemetėje plenarinėje sesijoje, vykusioje vasario
21-23 dienomis, buvo aptarta populiari ir kartu prieštaringa Gyvenimo
kokybės ir sveikatingumo etikos tema. 1995 metais popiežiaus Jono
Pauliaus II enciklikos Evangelium vitae mokymo požiūriu šį klausimą
savo pranešimuose svarstė Bažnyčios hierarchai kartu su medicinos
ir bioetikos ekspertais.
Materialistinė filosofija veda į hedonistinę
gerovės sampratą
Pristatydamas susitikimo programą Popiežiškosios
gyvybės akademijos prezidentas vyskupas Elijas Sgrečia priminė,
kad teiginį gyvenimo kokybė, kuris įsitvirtino šiuolaikinėje Vakarų
kultūroje, pirmasis septintajame dešimtmetyje savo politinėje kalboje
pavartojo buvęs Jungtinių Amerikos Valstijų prezidentas Lindonas
Džonsonas. Dabar plačiąja prasme jis suprantamas kaip politinis
bei ekonominis idealas, sukurtomis priemonėmis užtikrinantis visuomenei
ne tik esminių poreikių patenkinimą, bet ir trokštamą gerovę:
socialinį saugumą, pakankamą sveikatos apsaugą, ekonominį klestėjimą,
patenkinamą gamtinės aplinkos priežiūrą.
Tačiau vėlesniu laikotarpiu ši gyvenimo gerovės
samprata, paveikta utilitarinės filosofijos su jos materialistinėmis
bei sensistinėmis koncepcijomis, į pirmą vietą iškėlusi finansinę
gerovę ir malonumų siekimą, gerokai sumenkino gyvybės sakralinį
bruožą. Ypač kada yra užtemdoma tikroji Dievo ir žmogaus esmė,
tos gyvenimo kokybės beatodairiškas siekimas, neišvengiamai veda
į praktinį materializmą su jo individualistinėmis, utilitarinėmis
bei hedonistinėmis pasekmėmis, - rašo Šventasis Tėvas minėtoje
enciklikoje Evangelium vitae.
Pasiremdamas šiuo dokumentu, vyskupas E.Sgrečia
teigia, kad, esant tokiam iškreiptam suvokimui, vadinamoji gyvenimo
kokybė yra interpretuojama išimtinai tik kaip ekonominis efektyvumas,
nežabotas konsumizmas, fizinis grožis ir malonumas, nekreipiant
dėmesio į gilesnes būties plotmes tarpasmeninę priklausomybę,
dvasingumą ir religingumą. Esant tokiai materialistinei gyvenimo
kokybės interpretacijai netgi ir jos medicininiai bei sveikatingumo
parametrai, ekologinis ir socioekonominis supratimas tampa gana
redukuoti ir apsiriboja pirmiausia fizine asmens gerove.
Taigi iš šių materialistinių pozicijų nusprendžiama,
kad gyvenimo kokybė neturi priimtino lygio ir pati gyvybė praranda
savo vertę, tai yra tampa nebeverta egzistencijos. Žvelgiant iš
šios perspektyvos, samprata gyvenimo kokybė įgyja pobūdį, kuris
yra priešingas gyvybės sakralumui, aiškino vyskupas E.Sgrečia.
Taigi gyvenimo kokybė suabsoliutinama, o gyvybės šventumas tampa
santykiniu su visomis iš to kylančiomis negatyviomis pasekmėmis,
pavyzdžiui, įvedant kontraceptines programas moterims, nes laimingiau
reiškia mažiau.
Esant tokiam suvokimui sudievinama ir sveikatingumo
samprata, kurią Pasaulinė sveikatos apsaugos organizacija apibrėžia
kaip visišką fizinę, mentalinę ir socialinę gerovę. Be abejonės,
šis apibrėžimas dėl finansinių resursų nepakankamumo netgi turtingoms
šalims yra utopinė idėja, vedanti į hedonistinę gerovės koncepciją,
kartais net su letalinėmis pasekmėmis. Pavyzdžiui, siekiant sumažinti
ligoninių verslo išlaidas, peržiūrima pacientų priėmimo sistema.
Pradedama kalbėti apie nereikalingas išlaidas nepagydomiems ligoniams
slaugyti. Taip suformuojama idėja legalizuoti eutanaziją. Panašiai
vadinamosios moters reprodukcinės sveikatos pagrindu buvo legalizuoti
abortai, vykdomos sterilizavimo kampanijos ir t.t.
Dėl tokio kultūrinio proceso sveikatingumo koncepcija
davė priešingus rezultatus tam, kam ji iš pradžių buvo skirta: kultūrai,
kuri nepriima savikontrolės, aukos ir triūso, ir tokiems dalykams,
kurie žalingi pačiai sveikatai svarbaus atsakomybės elemento
jo gyvenimo būde atmetimo. Todėl Bažnyčios požiūriu siekiant ištaisyti
šias klaidas reikia iš naujo peržiūrėti žmogiškosios būties prasmę,
patvirtinant pagarbą nekintamam ir kiekvienam asmeniui priklausančiam
orumui nuo gyvybės prasidėjimo momento iki natūralios mirties. Į
žmogų reikia žvelgti ir iš jo dvasinio gyvenimo, atviro transcendencijai,
perspektyvų ir taikyti socialinio teisingumo ir moralinio atsakingumo
už save ir kitus nuostatas.
Žmogaus kokybę apibrėžia panašumas į Kūrėją
Į Popiežiškosios gyvybės akademijos susitikimo
dalyvius laišku kreipęsis popiežius Jonas Paulius II, aptardamas
jų nagrinėtą temą, pirmiausia akcentavo kiekvieno žmogiškojo asmens
esminę kokybę, kuri jį skiria nuo kitų kūrinių, būtent, kad jis
sukurtas pagal paties Kūrėjo paveikslą ir panašumą. Žmogiškąją
būtį sudaro kūno ir sielos vienovė, - corpore et anima unus, -
todėl kiekvienas žmogus yra pašauktas į asmeninį dialogą su savo
Kūrėju. Turėdamas šį orumą ir išskirtinę viršenybę kitų regimų ir
gyvų kūrinių atžvilgiu, žmogus taip pat yra pašauktas bendradarbiauti
su Dievu, užvaldydamas žemiškąjį pasaulį ir vykdydamas Viešpaties
planą, kurio galutinė paskirtis yra išganymas.
Šis orumo ir kokybės lygmuo priklauso ontologinei
tvarkai ir yra esminis žmogiškajam asmeniui per visą jo žemiškąjį
gyvenimą nuo prasidėjimo iki natūralios pabaigos bei galutinai išsipildo
amžinojo gyvenimo plotmėje, pažymi Šventasis Tėvas. Štai kodėl
yra atmestina bet kokia vadinamojo nevertingo gyvenimo koncepcija,
nes žmogiškasis asmuo turi būti pripažįstamas ir gerbiamas, nepaisant
jo sveikatos būklės, silpnumo ar negalios.
Remiantis šiuo pirmuoju ir esminiu orumo lygmeniu
turi būti pripažintas bei palaikomas ir antrasis, papildomas gyvenimo
kokybės lygmuo, nurodo Popiežius. Pradedant teisės gyventi pripažinimu
kiekvienam žmogiškajam asmeniui visu jo ypatingu orumu, visuomenė,
bendradarbiaudama su šeima bei kitomis tam skirtomis struktūromis,
turi sudaryti reikiamas sąlygas, reikalingas kiekvieno individo
brandai, pažangai bei darniai savirealizacijai pagal jo gebėjimus.
Visos asmeniui būdingos plotmės fizinė, psichologinė,
dvasinė ir moralinė turi būti palaikomos ir skatinamos tarpusavio
darnos. Ši integrali egzistencija reikalauja sudaryti ir vystyti
atitinkamas socialines bei ekologines gyvenimo sąlygas, kurios kaip
tik ir charakterizuoja minėtą antrąjį gyvenimo kokybės lygmenį,
teigia Jonas Paulius II. Jis sako, kad šis socialinio ir ekologinio
konteksto reikalavimas turi būti pripažintas visiems žmonėms,
taigi ir tiems, kurie gyveno besivystančiose Azijos bei Afrikos
šalyse, kur neretai nėra net minimalių sąlygų padoriai egzistencijai.
Čia reikia remtis pirmuoju žmogiškojo asmens orumo lygmeniu, pagal
kurį visi žmonės yra lygūs, nepriklausomai nuo visuomenės, kuriai
jie priklauso.
Popiežius kartu pripažino, kad ši krikščioniška
gyvenimo kokybės samprata, grindžiama teisinga filosofine bei
teologine antropologija, mūsų dienomis dar dažniau yra toli iki
tikrojo įprasminimo. Esant perdėtam materialistiniam gerovės supratimui,
ypač būdingam Vakarų visuomenei, gyvenimo kokybė tampa redukuota
ir selektyvi, dažnai apsiriboja tik gebėjimu džiaugtis, patirti
malonumą, dalyvauti visuomeninėje veikloje. To rezultatas žmogiškosioms
būtybėms, kurios dar negali ar jau nebegali sąmoningai džiaugtis
visais gyvenimo malonumais bei troškimų įgyvendinimu, paneigiama
ir kiekviena gyvenimo kokybės forma.
Fizinė sveikata nėra absoliutus gėris
Panašūs iškraipymai, Šventojo Tėvo nuomone, iškyla
ir požiūryje į sveikatingumo koncepciją. Jis pripažįsta, kad sveikatos
samprata nelegvai apibūdinama žinomais terminais dėl jos sudėtingos
ir daugelį aspektų turinčios antropologinės prasmės. Be abejonės,
sveikata apima visas asmens egzistencijos plotmes, fizinę, psichologinę,
dvasinę, moralinę, darniai ir abipusiškai sąveikaujančias vienybėje.
Jonas Paulius II ypač akcentuoja, kad negali būti ignoruojamas moralinis
sveikatos aspektas. Kiekvienas asmuo yra atsakingas tiek už savo
sveikatą, tiek už sveikatą tų, kurie dar nepasiekė pilnametystės
arba jau nebepajėgūs savimi pasirūpinti, - aiškina Popiežius ir
įpareigoja atsakingai elgtis su gamta, kad ji liktų sveika.
Dabar ryškus priešingas dalykas: daugelis individų
yra atsakingi už savo pačių ir kitų asmenų ligas bei nelaimes. Šventasis
Tėvas priminė tokias blogybes, kaip alkoholizmas, narkomanija, AIDS
ligos, kurios tikrai nebūtų taip paplitusios, jei būtų dorai gyvenama.
Kiek daug gyvenimo energijos ir jaunų žmonių gyvybių būtų išsaugota
ir išlaikytos sveikos, jeigu dėl moralinės atsakomybės kiekvienas
asmuo geriau rūpintųsi minėtų ydų prevencija bei išsaugojimu to,
kas yra brangus gėris sveikata, - teigia Jonas Paulius II.
Kita vertus, jis priminė, kad sveikata, žinoma,
nėra absoliutus gėris. Ypač ši nuostata yra svarbi, kai ji apribojama
vien tik fizine gerove, ją iškreiptai mistifikuojant arba ignoruojant
aukštesnį gėrį, pavyzdžiui, teigiant, jog dėl sveikatos galima nužudyti
savo negimusį kūdikį. Taip iškeliama vadinamosios reprodukcinės
sveikatos koncepcija, kurią Popiežius visiškai pagrįstai apibūdina
kaip sumenkintą ir iškreiptą sveikatos viziją. Tik teisingai suprasta
sveikata yra svarbus gėris, dėl kurio mes visi esame atsakingi ir
kuris gali būti paaukotas dėl aukštesnio gėrio pasiekimo, kaip
to kartais reikalauja tarnystė Dievui, savo šeimai, artimui ir visai
visuomenei.
Taigi sveikata turi būti prižiūrima ir tausojama
kaip fizinės ir psichologinės bei dvasinės žmogiškosios būties pusiausvyra.
Sveikatos eikvojimas dėl nedoro gyvenimo bei kitos etinės ar socialinės
netvarkos, už ką yra atsakingas pats žmogus, yra asmens moralinio
nuosmukio žymė. Be to, etinės sveikatos gėrio pagrindimas reikalauja
ir visos visuomenės atitinkamos laikysenos bei globos. Nuo jos solidarumo
pareigos niekas negali nusišalinti, taip pat ir tie, kurie yra atsakingi
už savo pačių sveikatos praradimą.
Baigdamas Šventasis Tėvas primena mūsų planetoje
susidariusią paradoksalią situaciją: vienoje pasaulio dalyje daugybė
žmonių yra tapę jų pačių susikurtos materialinės gerovės aukomis,
o kitoje, dar didesnėje pasaulio dalyje, žmonės kenčia dėl tos gerovės
nebuvimo išplitusių ligų, skurdo, bado bei gamtinės aplinkos degradavimo.
Todėl turi būti mobilizuotos visos mokslo ir išminties jėgos tarnystei
tikrajam asmens ir visuomenės gėriui kiekvienoje pasaulio dalyje,
remiantis esminiu asmens orumo kriterijumi, kuriame yra įspaustas
paties Dievo atvaizdas, - rašo popiežius Jonas Paulius II.
© 2005 "XXI amžius"
|