Amerikietė numarinta badu, nes turėjo sunkią negalią
T.Šiavo tragiškos žūties pamokos
Mindaugas BUIKA
|
Komos ištikta Teri Šiavo
buvo numarinta, atsisakius
ją vėl prijungti prie
maitinimo vamzdelio
|
|
Teri Šiavo sesuo
Siuzan Vitadamo
|
|
Sužinojusi apie dukters
Teri Šiavo mirtį, jos mama
Meri Šindler eina
į ligoninę, kur guli duktė
|
|
,,Mirė Teri Šiavo", -
Šindlerių šeimos atstovas
pranciškonų vienuolis
pranešė prie slaugos
ligoninės Floridoje
susirinkusiems
artimiesiems ir jų draugams
|
|
Amerikietis laiko plakatą,
smerkiantį Floridos teisėją,
pritarusį sprendimui
nebemaitinti neįgalios
amerikietės Teri Šiavo
|
|
Teri Šiavo tėvas Bobas
Šindleris (dešinėje)
išeina iš teismo pastato.
Jį lydi priorų vienuolis
|
Moraliai neleistinas eutanazijos atvejis
Žmogaus gyvybės gynėjai, Bažnyčios atstovai Jungtinėse
Valstijose ir Vatikane skaudžiai sutiko teismo sprendimą nutraukti
dirbtinį maitinimą beveik 15 metų dėl smegenų pažeidimo komos būklėje
buvusiai 41 metų moteriai iš Floridos valstijos, taip pasmerkiant
ją žiauriai bado mirčiai. Išbuvusi beveik dvi savaites be maisto
ir vandens, kol jos tėvai kovojo teismuose dėl dukters gyvybės,
Teri Šiavo mirė kovo 31 dieną, palikusi daugelį neatsakytų moralės,
bioetikos ir teisės klausimų gerokai susiskaldžiusiai, o neretai
ir dorovėje pasimetusiai šių dienų visuomenei.
Kunigas Frenkas Peivonas, JAV Kunigų už gyvybę
sąjūdžio vadovas ir T.Šiavo tėvų Meri ir Bobo Šindlerių dvasinis
vadovas, kuris buvo prie mirusiosios beveik iki paskutinių jos gyvenimo
minučių, vėliau žurnalistams kalbėjo, jog tai, kas įvyko, buvo ne
tik liūdna mirtis, bet ir žmogžudystė, todėl reikia liūdėti dėl
visos amerikiečių tautos, kuri leido tokį žiaurumą kaip šis, ir
reikia melstis, kad daugiau taip neatsitiktų. Taip pat ir JAV nacionalinio
teisės į gyvybę komiteto vienas vadovų medicinos etikos ekspertas
Berkas Belčas pažymėjo, kad Teri Šiavo mirtis yra didelis neteisingumas
bei ženklina liūdną dieną mūsų istorijoje, kai mūsų visuomenė leidžia
Teri ir kitiems sunkią negalią turintiems būti sunaikintiems taip
žiauriai ir nežmoniškai.
Be abejonės, T.Šiavo žūtis buvo moraliai neleistinas
eutanazijos atvejis, nors savo ciniškumu netgi pralenkė ir tą gailestingosios
mirties supratimą. Iš tikrųjų eutanazijos šalininkai dažniausiai
kalba, jog numarinti jų pačių prašymu reikia tuos, kurių liga nepagydoma,
kurie jaučia nepakeliamą skausmą ir pan. Tačiau T.Šiavo nebuvo nepagydoma
ligonė ir jos vegetacinė būklė kiekvienu momentu galėjo pasikeisti.
T.Šiavo nebuvo mirštanti, - būdama tokios būklės ji išgyveno 15
metų, - ji nejuto skausmo. Išvis jos gydyti netgi nereikėjo, užteko
aprūpinimo maistu ir skysčiu, tik tai teko atlikti dirbtiniu būdu
per tiesiogiai į skrandį įstatytą maitinimo vamzdelį.
Galima diskutuoti, kas yra dirbtinė priemonė,
kurios pagalba žmogus maitinasi ar yra maitinamas: šaukštas, lašinė,
kūdikiui skirtas pieno buteliukas iš specialios tūbelės. Katalikų
Bažnyčia savo mokyme vienareikšmiai atmeta eutanaziją, nes Dievo
dovanota gyvybė yra neliečiama nuo prasidėjimo momento iki natūralios
mirties. Tai ne tik krikščioniškosios etikos principas, bet ir
žmogiškojo civilizuotumo principas, - pažymėjo Vatikano spaudos
tarnybos direktorius Choakinas Navaras Valsas. Jis išreiškė viltį,
kad dramatiškas kovos už T.Šiavo gyvybę ir jos žūties patyrimas
atves į didesnį žmogiškojo orumo suvokimą visuomenėje ir tuo pačiu
geresnę gyvybės apsaugą, taip pat ir teisiniame lygyje.
Abejonės dėl vegetacinės padėties sampratos
T.Šiavo tėvams kovojant už savo stiprų smegenų
pažeidimą patyrusios dukters gyvybę, iškilo klausimas dėl paties
paciento pareikštų norų, jeigu tuo momentu jis negali priimti sprendimų
dėl savo sveikatos apsaugos ar gydymo bei gyvybės palaikymo. Pati
T.Šiavo nebuvo palikusi jokių raštiškų nurodymų, tačiau jos vyras
ir teisinis globėjas Maiklas Šiavas, su kuriuo ji santuokoje gyveno
nuo 1986 metų, teigė, kad Teri jam vienu momentu dar iki traumos
buvo sakiusi, jog nenorėtų komatozėje būti dirbtinai maitinama.
Remdamasis šiuo tvirtinimu, Floridos teismas ir leido Maiklo reikalavimu
nutraukti sunkios būklės moters gyvybės palaikymą.
Be abejo, galima kelti klausimą dėl Maiklo moralinio
integralumo ir tikėjimo jo žodžiais, kurių pati Teri dėl savo padėties
negalėjo patvirtinti. Juk M.Šiavas, nors ir buvo davęs santuokinės
ištikimybės įžadus, kurių prasmė ypač reikšminga žmonai tapus neįgalia,
nuo 1995 metų gyveno be santuokos su kita moterimi, su kuria susilaukė
poros vaikų. Tačiau netgi jeigu T.Šiavo ir būtų davusi tokius išankstinius
nurodymus dėl jos gyvybės nutraukimo atsidūrus vadinamojoje vegetacinėje
padėtyje, šiuo atveju krikščioniškos etikos požiūriu jie nepriimtini
kaip savižudiškas sprendimas. Bažnyčia visuomet gerbia asmenų prašymus,
tačiau ji nepriima pareiškimų, kurie yra savižudiški, teigia JAV
episkopato Gyvybės gynimo tarnybos direktorius Ričardas Derflindžeris.
Net ir pati T.Šiavo negrįžtama vegetacinė padėtis,
apie kurią kai kurie gydytojai teisme paliudijo M.Šiavo naudai,
daugeliui kitų medikų atrodo yra pernelyg subjektyvi ir atmestina
žmogaus atžvilgiu. Anot JAV Krikščionių medikų asociacijos pirmininko
dr. Devido Stivenso, pati negrįžtamos vegetacinės padėties diagnozės
koncepcija yra menkavertė, nes į žmogų ji tada žiūri kaip į augalą
atimdama iš jo patį žmoniškumą.
Šios diagnozės iš viso negalima nustatyti, ir
kai kurie pacientai, kurie buvo patekę į tokią padėtį, vėliau aiškino,
kad jų protas buvo tarsi surakintas, tačiau jie jautė, kas vyksta
aplink.
Kiti ekspertai siūlo vietoje nuolatinės vegetacinės
padėties apibrėžimo įvesti minimaliai sąmoningos padėties sampratą.
Daugelis tų medikų, kurie aplankė pacientę, taip pat jos tėvai ir
vaizdo įrašus stebėję TV ekranuose amerikiečiai galėjo pastebėti
T.Šiavo reakciją į šalia jos buvusius žmones. Jų teigimu, Teri buvo
minimaliai sąmoninga, jos smegenys nebuvo visiškai nustojusios veikti
ir po tam tikro laiko netgi galėjo atsigauti. Bent jau tam turėjo
likti viltis, nepaisant specifinės tokio gyvenimo kokybės, kuri
šiuolaikinės konsiumistinės ir sėkmės kultą išgyvenusiai visuomenei
galėjo pasirodyti beviltiška.
T.Šiavo naudai paliudijo 42 metų Keit Adamson,
kuri 1995 metais dėl smegenų traumos buvo patekusi į panašią vegetacinę
būseną, bet vėliau atsigavo, nors liko iš dalies paralyžiuota.
Skirtingai nei T.Šiavo, kuri gebėjo pasukti galvą, atmerkti akis,
šypsotis, K.Adamson negalėjo net mirktelėti, nors, kaip vėliau pasakojo,
viską suprato, ką kalba aplinkui esantys žmonės. Jai dirbtinis maitinimas
buvo atjungtas net aštuonias dienas, bet vyro reikalavimu buvo sugrąžintas.
Pasitikti tokią teisėtą egzekuciją, negalint pasakyti nė žodžio,
yra su niekuo palyginamas siaubas, sakė dviejų vaikų motina. Ką
jautė prieš savo žūtį T.Šiavo, kurios veidą, anot buvusiųjų šalia,
- kol jų neišvarė M.Šiavas, - buvo suėmę traukuliai, o akys neramiai
ieškojo paramos, galima dabar tik svarstyti.
Sprendimus nulemia gyvybės kokybės supratimas
Kai, likus kelioms valandoms iki T.Šiavo mirties,
JAV Aukščiausiasis Teismas paskutinį kartą atmetė jos tėvų ieškinį,
Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas kardinolas
Renatas Martinas perspėjo, kad visus tuos, kurie neprisideda prie
jos gyvybės išgelbėjimo, galima priskirti prie nežmoniško nusikaltimo
dalyvių. Jis pastebėjo, jog moters būsena vadinama vegetacine
pirmiausia vadovaujantis tuo, kad ji nesugeba komunikuoti su aplinka.
Tačiau tvirtinimai, kad tokios būklės pacientai nieko nejaučia ir
nekenčia, kai dirbtinis maitinimas atjungiamas, yra visiškai neįrodytas,
o daugelis ekspertų kaip tik aiškina priešingai. Taigi neleidimas
atstatyti dirbtinio maitinimo T.Šiavo iš esmės sulyginamas su neteisingu
mirties nuosprendžiu nekaltam asmeniui, sakė kardinolas R.Martinas.
Pavadinti mirties nuosprendžiu, ir dar baisiausia
bado bei troškulio forma, leidžia ir tai, kad verdiktą priėmė teismas.
Tik keista, jog šiuo nekaltos moters atveju nesivadovavo byloms
privaloma nekaltumo prezumpcija. Kol nėra aiškaus įrodymo, kad T.Šiavo
negyvena žmogiško gyvenimo, tol privalu vadovautis gyvybės prezumpcija,
nes kitaip tos nelaimingos moters mirtį reikėtų vadinti žmogžudyste,
o visus, kurie tai galėdami neprisideda prie jos išgelbėjimo, bendrininkais
žmogžudystėje. Anksčiau kardinolas R.Martinas yra pažymėjęs, jog
tokius sprendimus nulemia šiandienos būdingas gyvenimo kokybės
supratimas, kai pirmenybė teikiama ne kiekvieno žmogaus orumui,
bet ekonominei sėkmei, grožiui bei fiziniam malonumui.
Žmogus ne augalas lėtai miršta tuo metu,
kai pasaulis bejėgiškai stebi per televiziją ir laikraščius, - rašė
apie T.Šiavo atvejį Vatikano laikraštis LOsservatore Romano,
kai pacientė dar buvo gyva. Jos reali drama yra tai, kad vietoje
iškilimo visuotinio gailestingumo ir solidarumo bangos, viskas numalšinama
moraliniu siekiu įžūliai prisiimti teisę spręsti apie kito žmogiškojo
kūrinio gyvybę ir mirtį. Taigi kas gali spręsti apie orumą ir šventumą
žmogiškosios egzistencijos, sukurtos pagal Dievo paveikslą ir panašumą?,
- klausiama minėto Vatikano oficialaus leidinio redakciniame straipsnyje.
Gal gydytojai, kurių profesinė pareiga pirmiausia prisiminti duotą
priesaiką gydyti, kiek įmanoma, ir visada globoti? O gal Teri
tėvai, kurie suteikė jai gyvybę prieš 41 metus? Tačiau ši teisė
suteikta jos vyrui, kuris vieną dieną pasižada mylėti ir gerbti
ją ligoje ir iki mirties, o dabar tapo šaltakraujišku ir negailestingu
budeliu. Teri lėta ir širdį verianti agonija yra šiandien Dievo,
gyvybės Viešpaties, pajautos agonija, - daro išvadą LOsservatore
Romano. Tai agonija meilės, kuri žino, kaip pagelbėti silpnajam
ir vargstančiam. Tai žmoniškumo agonija.
Piktinanti teisėjų arogancija ir moralinė painiava
Žinoma, Šindlerių šeima, atkakliai kovojusi už
nelaimės ištiktos dukros gyvybę, nebuvo vieniša. Ją parėmė Jungtinių
Valstijų Kongresas, skubos tvarka, praėjus vos dviem dienoms po
T.Šiavo dirbtinio maitinimo nutraukimo, priėmęs įstatymą, leidusį
tėvams kreiptis į aukštesnes teismines instancijas. Šalies prezidentas
Dž.Bušas, kuris yra žinomas gyvybės kultūros rėmėjas, skubiai
nutraukęs atostogas, sugrįžo į Vašingtoną, kad minėtas įstatymas
galėtų pradėti veikti po prezidento pasirašymo. Mes esame dėkingi
prezidentui Dž.Bušui, Kongreso nariams ir Floridos pareigūnams už
jų pastangas išsaugoti T.Šiavo galimybę gyventi, - kalbėjo JAV vyskupų
konferencijos Gyvybės gynimo komiteto pirmininkas Baltimorės arkivyskupas
kardinolas Viljamas Kileris. Jos sunki negalia nepadaro jos mažesniu
Dievo vaiku. Ji nusipelno ne mažesnės žmogiškosios globos, kaip
ir kiekvienas žmogus.
Kardinolas priminė popiežiaus Jono Pauliaus II
mokymą, išdėstytą 2004 metų pavasarį Romoje vykusioje mokslinėje
konferencijoje, kad nuolatinėje vegetacinėje padėtyje esantys pacientai
turi teisę į pagrindinę sveikatos globą ir slaugą (aprūpinimą maistu,
vandeniu, švaros ir šilumos užtikrinimą). Šventasis Tėvas nurodė,
kad ši nuostata taip pat svarbi ir dėl dirbtinio maitinimo, kiek
maistas yra visiškai įsisavinamas ir padeda išvengti kentėjimų.
Tokios pastangos yra moralinis įpareigojimas, o jų nebuvimas faktiškai
reiškia nusikalstamą eutanaziją.
Deja, nepaisant šių sutelktų JAV Bažnyčios ir
valstybės vadovų pastangų, teisminių instancijų nepriklausomo
elgesio įveikti nepavyko, ir T.Šiavo buvo pasmerkta pražūčiai. Beje,
tai jau ne pirmas kartas, o daugiau sistemos tapsmas, kad teismai
savo aiškiai subjektyviu elgesiu stengiasi sustabdyti gyvybę ginančių
įstatymų veikimą, ir tai kelia didelį tiek krikščionių politikų,
tiek ir gyvybės gynėjų pasipiktinimą. Mes turime atidžiau pažvelgti
į šį arogantišką, nekontroliuojamą, neatsakingą teisėjavimą, kuris
šaiposi iš Kongreso ir prezidento, - paragino Atstovų rūmų respublikonų
daugumos lyderis Tomas De Lėjus.
Gyvybės gynėjų sąjūdžio Operation Rescue vadovas
pastorius Filipas Benamas tiesiog pareiškė, jog teismai tapo įrankiu
šėtono rankose, kurių pagalba yra plėtojama mirties kultūra. Vengdamas
tokio radikalaus kaltinimo, kardinolas V.Kileris po T.Šiavo mirties
vis dėlto pripažino, kad dėl šiuolaikinėje visuomenėje įsivyravusios
moralinės painiavos svarbi tampa kultūra, kurioje žmogiškoji gyvybė
vis labiau nuvertinama ir pažeidžiama, ypač jei ta gyvybė silpna
ir trapi. Kardinolas reiškė viltį, kad T.Šiavo tragedija pažadins
amerikiečių tautą didesniam įsipareigojimui ginti bejėgius pacientus
ir visus silpnuosius, esančius tarp mūsų.
Prezidentas Dž.Bušas taip pat drąsino gyvybės
gynėjus nenuleisti rankų ir stiprinti pastangas įtvirtinant gyvybės
kultūrą. Aš raginu visus tuos, kurie gerbia T.Šiavo atminimą, tęsti
darbus kuriant gyvybės kultūrą, kurioje visi amerikiečiai būtų priimti,
vertinami ir ginami, ypač tie, kurie gyvena kitų gailestingumo dėka,
- sakė jis susitikime su žurnalistais. Civilizacijos esmė yra
ta, kad stipresniojo pareiga ginti silpnąjį. Visuose šiuose atvejuose
iškyla rimtos abejonės ir klausimai, pirmumas turi būti teikiamas
gyvybės apsaugai.
T.Šiavo tragiška žūtis jau paskatino JAV Kongrese
svarstyti naują įstatymą, vadinamąjį Neįgalių asmenų apsaugos aktą,
kurio priėmimas garantuotų gynimą nuo to teisinio susidorojimo,
kurį patyrė nelaiminga moteris.
EPA-ELTA nuotraukos
© 2005 "XXI amžius"
|