Skaudi gatvės moterų problema
Mindaugas BUIKA
Augant susirūpinimui dėl nusikalstamos prekybos
žmonėmis ir išsiplėtusios migracijos sąlygotos gatvės moterų, tai
yra prostitučių problemos, Popiežiškoji migrantų ir keliautojų taryba
šia aktualia tema surengė pirmąją tarptautinę sielovadinę konferenciją.
Birželio 20-21 dienomis Romoje vykusiame susitikime dalyvavo kelių
Šventojo Sosto dikasterijų, daugelio vienuolijų, Europos ir kitų
žemynų episkopatų (Albanijos, Airijos, Belgijos, Bosnijos, Čekijos,
Danijos, Estijos, Didžiosios Britanijos, Olandijos, Italijos, Ispanijos,
Juodkalnijos, Lenkijos, Portugalijos, Šveicarijos, Vengrijos, Slovėnijos,
Indijos, Tailando, Kongo, Nigerijos), tarptautinių katalikiškų organizacijų
atstovai, besidarbuojantys šioje srityje.
Priminta nusikalstamo verslo statistika
Susitikimo tikslas buvo paskatinti bendradarbiavimą
bei tam tikrą veiklos koordinavimą tarp sielovadinių ir karitatyvinių
organizacijų, kurios įvairiomis akcijomis stengiasi pagelbėti sunkioje
padėtyje atsidūrusioms moterims. Čia kalbama apie tokius problemos
aspektus kaip prostitučių išnaudojimą, nelegalią prekybą bei vadinamąjį
sekso turizmą. Kartu su išaugusiais migracijos mastais regimas ir
tradicinės šeimos gyvenimo nuvertinimas, socialiniai bei ekonominiai
sunkumai besivystančiose Trečiojo pasaulio ir pokomunistinėse Rytų
Europos šalyse, taip pat precendento neturintis sekso dominavimas
šiuolaikinėje visuomenėje.
Pradėdamas susitikimą ir sutelkdamas dėmesį į
problemos aktualumą, Popiežiškosios migrantų ir keliautojų tarybos
pirmininkas japonų kardinolas Fumijas Hamao priminė sukrečiančius
statistikos duomenis: pasauliniu sekso turizmo centru laikomame
Tailande dirba 150-200 tūkst. gatvės moterų, iš jų 35 tūkst. yra
jaunesnės nei 18 metų amžiaus. Italijoje, kaip manoma, yra apie
40 tūkst. gatvės moterų, kurių trys-penki tūkstančiai nepilnametės.
Tarptautinių migracijos organizacijų duomenimis, apie pusę milijono
moterų iš Rytų Europos vergauja ir dirba prostitutėmis Vakarų Europos
miestuose. Nelegalios prekybos žmonėmis kasmetinis pelnas pasaulyje
vertinamas 10 mlrd. dolerių ir yra trečias reikšmingiausias nusikalstamas
verslas pasaulyje, kartu su nelegalia prekyba narkotikais ir ginklais.
Būtinas viešas pasekmių pripažinimas
Susitikimą rengusios Šventojo Sosto dikasterijos
sekretorius arkivyskupas Agostinas Marčetas įžanginiame pranešime
Šiandienos gatvės moterys. Pastoracinis iššūkis pasiūlė kai kuriuos
problemos vertinimo kriterijus, akcentuodamas poreikį šiai sričiai
gerai pasirengusių sielovados ir socialinių darbuotojų. Arkivyskupas
A.Marčetas pabrėžė, kad moterys, kurių kūnas yra prekybos objektas,
gyvena situacijose, kai negerbiamas nei jų žmogiškas orumas, nei
minimalios teisės.
Kalbėdamas su žurnalistais ganytojas atkreipė
dėmesį į Bažnyčios vaidmenį stiprinant šios nelaimės suvokimą visuomenėje.
Mano įsitikinimu, ši problema, šis reiškinys yra paveikęs kiekvieną
šalį, ir nors Visuotinė Bažnyčia yra įsikūrusi skirtingose vietinėse
Bažnyčiose, kiekviena jų turi tai suprasti, sakė arkivyskupas
A.Marčetas. Jų tikslas turėtų būti iškelti šią problemą į viešumą,
ir nors ji laikoma žinoma, daugelis sunkių jos pasekmių visgi
nėra viešai pripažintos. Be to, nepakanka tik žinoti ir stebėti,
kaip šventieji rūpinasi nelaimėje atsidūrusiomis gatvės moterimis.
Nė vienas tikintysis negali palikti prostitucijos bei prekybos žmonėmis
klausimo sprendimo likimo valiai, nes tai yra vergovės ir laisvės
arba išvadavimo klausimas.
Pabrėždamas Bažnyčios sielovadinę atsakomybę už
tas, kurios prekiauja savo kūnu, arkivyskupas sakė, kad ši atsakomybė
turi virsti dvasiniu dosnumu, nauju asmens orumo suvokimu. Ši
atsakomybė turi reikštis per katalikiškas organizacijas ir šeimas.
Gatvės moterims reikalinga finansinė, švietėjiška, ugdymo parama,
kad jos būtų grąžintos į normalų visuomenės gyvenimą. Rūpinimasis
jomis turi remtis pripažinimu, kad nė viena moteris nėra gimusi
prostitute, kad prostitucija nereiškia lengvo, šviesaus ir malonaus
pasirinkimo, bet dažnai slepia skausmą ir kentėjimą, kuriuo gyvenama
dėl egzistavimo.
Kelionės į Europą viltys ir praradimai
Viena iš gerai žinomų Italijoje ir tarptautiniu
mastu prekybos žmonėmis problemos eksperčių vienuolė sesuo Eugenija
Boneti, dalyvaudama Vatikane vykusioje konferencijoje, aiškino,
kad prostitucijai iš Afrikos ar Rytų Europos atgabentos moterys
patiria didžiulį išnaudojimo košmarą ir yra sunkiai traumuojamos.
Tačiau, nepaisydamos išgyventos emocinės bei psichologinės žalos,
daugelis jų ypač tai pasakytina apie afrikietes nepraranda
tikėjimo Dievu, ir tai suteikia vilties, kad pastoracinis darbas
su jomis gali būti sėkmingas.
Sesuo E.Boneti, kuri anksčiau 20 metų darbavosi
Afrikos misijose, sakė, kad beveik 90 proc. į Italiją prievarta
prostitucijai atgabentų afrikiečių sakosi esančios krikščionės ir
daugelis jų į Europą vyksta tikėdamos gauti namų šeimininkės ar
auklės darbą.
Iš Nigerijos ir kitų šalių į Afrikos šiaurę jos
slapta karavanais pervežamos per valstybės sieną, o toliau dykuma
dažnai turi eiti pėsčiomis. Viena mergina man pasakojo, kad dykumoje
ji matė griaučius žmonių, kurie kaip ir ji bandė pereiti dykumą,
tačiau žuvo, pasakojo sesuo E.Boneti interviu, duotame katalikų
žinių agentūrai CNS.
Pasiekusios šiaurinę Afriką Maroką ar Alžyrą,
moterys vėl slapta per Viduržemio jūrą gabenamos į Ispaniją, o iš
ten į Italiją; visa ši kupina žiaurių išbandymų odisėja užtrunka
kelis mėnesius. Atvykusios į pažadėtąją žemę, moterys paprastai
laukiamo darbo negauna ir verčiamos dirbti prostitutėmis, kad sumokėtų
skolą jas atgabenusiems nusikaltėliams. Ta laisvės atgavimo iš žmonių
kontrabandininkų kaina svyruoja nuo 85 ir 100 tūkst. dolerių, dar
400 dolerių kas mėnesį kainuoja buto nuoma, drabužiai ir kiti atributai
klientams privilioti. Sesuo E.Boneti buvo netgi iškėlusi iniciatyvą
surinkti tuos reikalingus 85 ar 100 tūkst. dolerių (70-80 tūkst.
eurų), kad merginos būtų išpirktos iš baisiosios vergijos.
Neprarastas vidinis kaltės jausmas
Sesuo E.Boneti sakė, jog daugelis taip išnaudojamų
moterų, būdamos krikščionės, jaučia ir vidinę kaltę. Kai kurios
man pasakojo, kad kiekvieną rytą, prieš pradėdamos tą užsiėmimą,
atsiklaupusios tiesiog gatvėje pasimelsdavo, prašydamos Dievo atleidimo,
aiškino ji. Jaunos afrikietės dėl tokio patirto išnaudojimo bei
pasmerkimo sieloje taip pat išgyvena didelį sąmyšį: juk europiečiai
misionieriai neša į Afrikos šalis Gerąją Naujieną apie išlaisvinimą,
solidarumą, taiką ir meilę, o atvykusios į krikščioniškąją Europą
jos patiria išnaudojimą dėl pinigų. Visgi, nepaisant nieko, jos
nepraranda tikėjimo Dievu, išsaugodamos stiprų religingumą. Sesuo
F.Boneti nurodė, kad daugelis tų merginų jos prašė Biblijos, ir
ji parūpindavo nedidelius, kišeninio formato leidinius, kad juos
galėtų nešiotis su savimi visą laiką.
Ištrūkus iš gatvės ir prievartautojų nelaisvės,
šioms moterims gali prireikti metų ar daugiau, kol jos atgaus savigarbą.
Bet kada jos tai pasiekia, galima tikrai pastebėti jų vidinį nusiraminimą,
atgautą pasitikėjimą savimi ir viltį dėl ateities. Todėl Bažnyčia
ir ypač vienuolių kongregacijos turi prisiimti šių atstumtų moterų
globos didįjį iššūkį, ir tai yra reikšmingas tarnystės visuomenei
įnašas. Sesuo Eugenija taip pat pabrėžė reikalą dirbti su poreikio
objektais, tai yra su tais individais, kurie naudojasi sekso prekybos
paslaugomis.
Reikalingas darbas su ,,klientūra
Jie negali sakyti: aš moku, todėl galiu pirkti
seksą gatvėje. Nėra tokios sumos, kurią galima sumokėti už asmens
orumą, aiškino vienuolė. Kiekvienas gali sakyti, kad gatvės
moteris yra bloga, tačiau kai aš matau šešias mašinas, eilėje laukiančias
keturiolikos metų mergaitės, kodėl tada mes negirdime, kad tie vyrai
gatvėje yra dar blogesni?
Sesuo E.Boneti pastebėjo, jog jai vyrai kalba,
kad, mokėdami pinigus prostitutei už paslaugas, jie tik padeda,
nes tada ji gali sumokėti skolą prekeiviams. Bet jie neteisūs,
nes taip tik skatina problemą. Mes nematytume tiek daug jaunų moterų
gatvėse, jeigu nebūtų tokio poreikio, nes čia yra tas pats kaip
ir kiekviename versle: jeigu nėra poreikio, nėra ir pasiūlos. Štai
kodėl reikia keisti jaunų žmonių mentalitetą, kad nebūtų kėsinamasi
į asmens orumą, kurio nupirkti negalima už jokius pasaulio pinigus.
Tarptautinio susitikimo, skirto aptarti pastoracinėms
pastangoms, kad nelegaliai importuotos moterys būtų išvaduotos iš
prievartinės prostitucijos, baigiamajame dokumente taip pat nemažai
vietos skirta darbui su klientūra. Jame nurodoma, kad sekso prekybos
vartotojai vyrai neretai yra silpnos asmenybės, kurie savo socialinių
bei asmeninių santykių nesėkmes, ypač vyriškąja prasme, bando kompensuoti
absoliutaus dominavimo ir moters užvaldymo patirtimi, užmezgus trumpalaikius
santykius su prostitute. Todėl šiems klientams reikia ne tik socialinio
ir moralinio pasmerkimo bei griežtų įstatyminių sankcijų, bet ir
paramos sprendžiant asmenines problemas. Jie turi suprasti, kad
sekso pirkimas iš prostitutės neišsprendžia vienišumo, nusivylimo
ir tarpasmeninių santykių stygiaus problemų, teigiama Vatikane vykusios
konferencijos baigiamajame dokumente.
Teisingos informacijos ir vidinės brandos poreikis
Potencialiems išnaudotojams nelegaliems prekeiviams
žmonėmis, vadinamiesiems sekso turistams ir kitoms gyventojų grupėms,
ypač jaunimui reikia atitinkamos informacijos, išsiugdyti vertybių
hierarchiją ir suvokti žmogaus teises. Tai ypač svarbu visuomenėje,
kur vyraujančios vertybės yra pinigai ir materialinė gerovė bei
sėkmės kultas. Šio pobūdžio švietimas gali padėti suvokti tikrąją
tarpasmeninių santykių prigimtį, kuri remiasi ne egoistiniais interesais
ar išnaudojimu, bet asmens orumu, o jis turi būti gerbiamas ir vertinamas
kaip gauta Dievo dovana, rašoma dokumente. Žinoma, sprendžiant
prostitucijos ir žmonių prekybos klausimus tenka atsižvelgti į vietinį
kultūrinį kontekstą, kad būtų suprastos tikrosios piktnaudžiavimo
seksu priežastys. Tačiau kiekvienu atveju, dirbant su jaunimo grupėmis,
parapijų bendruomenėmis ir šeimomis, svarbu iškelti krikščionišką
gyvenimo viziją, kad susiformuotų teisinga seksualumo, vyro ir moters
santykių samprata.
Apskritai baigiamajame dokumente pripažįstama,
kad Bažnyčia turėtų vaidinti aktyvesnį vaidmenį globalinėje kovoje
su prekyba moterimis ir jų išnaudojimu sekso versle. Čia ypač svarbus
įvairių bažnytinių institucijų, vienuolijų, pasauliečių judėjimų
ir asociacijų bendradarbiavimas, viešai iškeliant visuomenėje šią
problemą ir telkiant sielovadinę prostitucijoje išnaudojamų moterų
globą. Beje, moterų vienuolijos, kurios daugelį amžių rūpinosi sunkumuose
atsidūrusiomis moterimis, gali šią savo sukauptą patirtį panaudoti
naujomis socialinės veiklos sąlygomis. Kaip rodo konferencijos dalyvių
pranešimai, daugelyje šalių vienuolijos jau dabar steigia atitinkamus
centrus, prieglaudas, vadinamuosius saugius namus išvaduotoms gatvės
moterims, pritaikydamos joms atitinkamas lavinimo, švietimo bei
repatriacijos ir reintegracijos į įprastą visuomenės gyvenimą programas.
Svarbus uždavinys episkopatams
Dokumente pabrėžiama, kad iš prostitucijos verslo
išvaduotų aukų reabilitacijos procesas paprastai būna ilgas ir
sunkus. Toms moterims reikia padėti surasti saugią šeimos ir bendruomenės
jaukumo aplinką, kurioje jos jaustųsi priimtos ir mylimos ir taip
galėtų pradėti atkurti savo gyvenimą ir kurti ateitį. Pasitikėjimo
ir savęs vertinimo brandinimui ypač svarbūs yra turimo arba atnaujinto
tikėjimo turtas, kuris padeda suprasti Dievo meilę ir begalinį Jo
gailestingumą. Kadangi tiesioginiam darbui su sekso prekybos sužeistomis
moterimis reikalingas ypatingas atsidavimas bei profesionalumas,
tinkamas šių socialinių darbuotojų rengimas taip pat turi būti Bažnyčios
rūpestis.
Vyskupų konferencijos, ypač tų šalių, kuriose
prostitucija dažnai būna nelegalios žmonių prekybos bei įvežimo
rezultatas, turi prisiimti pastoracinę atsakomybę, kad ši socialinė
nelaimė būtų likviduota. Dokumente sakoma, kad seksualinio išnaudojimo,
žmonių prekybos ir naujosios vergijos klausimai turi būti aptariami
ir per vyskupų ad limina vizitus į Romą. Bažnyčios hierarchai
savo ganytojiškuose laiškuose taip pat turi kuo dažniau kalbėti
apie žmogiškąjį orumą ir jo apsaugą. Jie turi reikalauti, kad būtų
priimti bei sustiprinti atitinkami valstybiniai įstatyminiai aktai
ir jie kuo efektyviau įgyvendinami.
Svarbus ir Bažnyčios bendradarbiavimas su žiniasklaida,
siekiant teisingo prostitucijos problemos įvertinimo ir stengiantis
išvengti žeminančio moterų vaizdavimo reklamoje. Taip pat svarbu,
kad teisingam seksualinio išnaudojimo bei prostitucijos reiškinio
apibūdinimui būtų naudojama priimtina kalba ir terminologija, vengiant
įžeidinėjimų ir skaudaus pažeminimo. Dokumentas baigiamas tvirtinimu,
kad visa visuomenė atsakinga už suteikimą alternatyvių išeičių tiems
asmenims, kurie, teisingai supratę savo padėtį, stengiasi palikti
gatvę.
© 2005 "XXI amžius"
|