Kentėjimų problemos
Antanas MARČIULAITIS
Nerasime pasaulyje žmogaus, nepatyrusio savo gyvenime
didesnių ar mažesnių kentėjimų. Jie bene viena seniausių ir labiausiai
nerimą keliančių problemų. Daugelio amžių filosofai, teologai, rašytojai,
įvairių sričių mokslininkai bandė šią problemą išnagrinėti ir surasti
atsakymą į kentėjimų tęstinumo mįslę. Tačiau niekam nepavyko tartum
slaptingai užkoduotų kentėjimų problematikos iki galo išspręsti
ir rasti būdų jiems išvengti. Daugumą fizinių kančių šiandien jau
galima pašalinti ar bent sušvelninti padedant medikams ir pasitelkus
farmacijos priemones, bet dvasinės kančios lieka neįveikiamos, nes
jas sąlygoja žmonių tarpusavio santykių vingrybės ir kiti išoriniai
bei vidiniai veiksniai. Kaip išsaugoti visuotinę ramybę ir taiką,
kaip įgyvendinti tautų ir valstybių tarpusavio harmoniją, kad būtų
išvengta konfliktų ir karų, nešančių kančias, kad materialinių ir
dvasinių vertybių paskirstymas atitiktų kiekvieno žmogaus poreikius?
Į šiuos ir daugybę kitų klausimų, deja, niekas neranda tinkamo atsakymo.
Ne kartą buvo bandyta įgyvendinti socialinę lygybę, kad būtų pašalintas
skurdas, badas ir kitos kentėjimus sukeliančios anomalijos. Tačiau
tokie bandymai buvo grindžiami tik prievartos būdais, todėl patyrė
nesėkmę.
Tad kančios problema bendrąja prasme ir toliau
pasilieka už žmogaus mąstymo ribų, kokia buvo prieš šimtmečius ir
tūkstantmečius. Remdamiesi lakoniškais Senojo Testamento teiginiais,
žinome, jog ji siekia pirmuosius tėvus Adomą ir Ievą, per kuriuos
kaip tik ir užgriuvo žmoniją kentėjimų naštos drauge su gimtąja
nuodėme. Pirmieji tėvai, prieš nusidėdami, gyveno rojuje, palaimingoje
Dievo artumoje, nepatyrė jokių kančių nei rūpesčių. Kančios atėjo
drauge su jų moraliniu nuosmukiu, su mirtina nuodėme. O Dievas pasiuntė
savo vienatinį Sūnų į žemę irgi tik per kančią gimtajai nuodėmei
panaikinti. Toks buvo dieviškosios Išminties planas, ir jam oponuoti
būtų tiesiog absurdiška. Dievo pasirinktas išpirkimo planas žmogaus
mąstymui sunkiai suvokiamas ir todėl neretai sukelia priešingas
reakcijas.
Žmogus ima maištauti prieš Dievo valią, užuot
jai paklusęs. Bet nei maištais, nei naujausiais mokslų atradimais
nepavyko pašalinti kančios iš žmogiškosios buities. Čia ir pasireiškia
homo sapiens proto ribotumas. Pati gyvenimo logika mus moko, kad
tikros laimės skonį galima pajusti tik po kentėjimų; kuo jie kartesni,
tuo laimės pojūtis saldesnis.
Kančių gausa glaudžiai susijusi su žmogaus gyvenimo
būdu, įaugusi į tą gyvenimą, tarsi tapusi jo esme ir prasme. Daugumą
kentėjimų susikuria pats žmogus, pažeisdamas savo ir kitų gyvenimo
ritmą negatyvia veikla, netinkamu elgesiu, žalingais įpročiais,
nemokšiškumu ir t.t. Pavyzdžiui, ligas ne Dievas siunčia, o pats
žmogus jas išprovokuoja, sudarydamas palankias sąlygas joms atsirasti.
Daug kentėjimų tenka patirti dėl žmonių netinkamų tarpusavio santykių,
kai nepakantumo ir keršto siautulyje vienas kitą kankina ar stengiasi
kuo nors pakenkti. Pakanka prisiminti baisias kančias karų ir okupacijų
metais, kada tardymų izoliatoriuose ir kitur buvo kankinami žmonės
pačiais žiauriausiais būdais. Dievą apkaltinti dėl to, kad leidžia
žmogui smurtauti, kankinti, būtų pernelyg įžūlu ir neteisinga.
Jei žmogus laikytųsi bendriausių dėsnių, kuriuos
nustatė dieviškasis Teisingumas (pvz., Dešimt Dievo įsakymų), kentėjimų
problemos būtų bent iš dalies išsprendžiamos. Dievas kančių nesiunčia,
jas gimdo žmogaus egoizmas, neapykanta, keršto aistra ir kitos šėtoniškos
prigimties blogybės.
Pats kentėdamas suprask ir kitą kenčiantį
Daug pasaulyje dalykų, kuriuos sunku iškentėti,
bet reikia guostis tuo, kad galėjo būti dar blogiau.
B.Bjornsonas
Kentėjimai, kad ir kokie jie būtų: fiziniai ar
dvasiniai, trumpalaikiai ar ilgalaikiai, kitų primesti ar paties
susidaryti, visada yra nemalonūs, reikalaujantys ypatingo kantrumo,
ištvermės, valios pastangų. Kenčiančiam žmogui pavojinga prarasti
viltį ir supratimą, kad kančia nėra Dievo bausmė, o tik išbandymas,
ir kad ji turi ne tik pradžią, bet ir pabaigą. Kuo labiau grimztame
į neviltį, tuo sunkesni darosi kentėjimai. Kiekviena kančia tai
dvasios tvirtumo išbandymas. Šitą turi įsisąmoninti kiekvienas kenčiantysis,
jei nori palengvinti savo kančios naštą.
Fizinė kančia paprastai būna individualaus pobūdžio,
nes ją išgyvena pavieniai asmenys. Kantrus, tvirtavalis kenčiantysis
stengiasi likti vienų vienas su savo skausmu ar kitokia negalia,
kad aplinkiniams nesukeltų nemalonių rūpesčių. Jis savo kančią aukoja
Dievui už savo ar kitų kaltes nesiskųsdamas, nepriekaištaudamas.
Bet nereikia ignoruoti ir to, kuris pageidauja, kad jo kančią ir
kiti matytų, suprastų, atitinkamai atjaustų, paguostų. Kančios kamuojamas
žmogus geidžia pasiskųsti žodžiais, dejavimais, veido išraiška,
tikėdamasis atjautos ir pagalbos ar psichologiškai kančią bent kiek
palengvinti. Tad negailėkime kančios kamuojamam žmogui didesnio
dėmesio, švelnesnio žodžio, užuojautos ir pagalbos. Sakoma, jog
pasidalytas skausmas pusė skausmo.
Kenčiantįjį stebintys asmenys gali jo kančia baisėtis
ir jausti gailestį, arba atvirkščiai demonstruoti abejingumą ar
net pasitenkinimą. Gailestingasis samarietis, užtikęs kelyje sužeistą
žmogų, jį nuoširdžiai slaugė, parūpino pastogę, jo slaugai nepagailėjo
piniginių išlaidų. Tokių samariečių šiandien pasaulyje, deja, ne
tiek jau daug. Bet kokia paslauga ar parama, net ir nuoširdus žodis
dažniausiai paremti materialiniais, piniginiais ar kitokiais išskaičiavimais.
O užvis baisiausia, kad žmonių tarpusavio santykiuose, sprendžiant
politines, ekonomines ir kitokias problemas, vyksta atvirkštinis
procesas: žmogus žmogų kankina, apiplėšia, nužudo. Atsimenu vieno
buvusio kalinio pasakojimą apie jo kankinimą tardymų izoliatoriuje.
Budeliai užsuko jam rankas už nugaros, viela kietai surišo, pakabino
ant palubėje įtaisyto kablio, kūną pervertė į priešingą pusę. Kalinys
juto neapsakomai skausmingą sąnarių tempimą ir ėmė dejuoti. O budeliai,
susėdę ant grindų, kvatojo, tyčiojosi iš jo bejėgiškumo, mėgavosi
kančia. Sunku įsivaizduoti, ką jautė nelaimingasis, kai, kentėdamas
fizinį skausmą, turėjo patirti ir dvasinę kančią. Rodos, būčiau
viską atidavęs, kad tik jie nesityčiotų iš manęs, kalbėjo buvęs
sovietmečio kankinys.
Kas jautriai, su didele atjauta išgyvena svetimą
skausmą kaip savo, tas priartėja ir prie Kristaus kančių, ima giliau
suvokti Jo didingą atpirkimo misiją. Jautrumas kitų kentėjimams
tai didžiadvasiškas širdies virpėjimas, tai nuostabus humaniškumo
spindesys. Kur vyrauja meilė, gailestingumas ir broliška atjauta,
ten kentėjimai įgauna didesnę prasmę, ten viešpatauja tikriausias
samarietiškas dvasingumas. Egoistiškai nusiteikę žmonės skubinasi
savo negales, fizines ir dvasines kančias perdėti, stengdamiesi
sukelti kitiems stipresnį įspūdį. Jie įsivaizduoja esą patys nelaimingiausi
pasaulyje. Tokiems belieka patarti: žmogau, kai tau sunku, kai tavo
kūnas kenčia ir siela prislėgta, atsigręžk į tuos, kurie kantriai
neša savo pasunkėjusius skausmingo gyvenimo kryžius. Gal tau atrodys
jų kančios didesnės už tavąsias. Tada pajusi, kad ir tavo kančios
sumažėjo.
Ar senas lotyniškas posakis Homo homini lupus
est nėra praradęs savo aktualumo šiandien? Deja, ne tik nepraradęs,
bet galbūt dar labiau įsitvirtinęs nūdienio žmogaus mąstysenoje
ir elgsenoje. Jei sveikas žmogus abejingai nusigręžia nuo ligonio,
visko pertekęs ir viskuo patenkintas nuo kenčiančiojo nuolatinius
nepriteklius, tai jis ir yra tasai lupus su savo egoizmu.
Dvasinė stiprybė pasireiškia kenčiant
Stiprus žmogus paprastai kenčia nesiskųsdamas,
silpnas skundžiasi ir nekentėdamas.
P.Buastas
Kančia priverčia dažniau pamąstyti apie gyvenimo
prasmę. Kiekviena kentėjimų užgriūtis gali palaužti kūną, bet sielą
turi užgrūdinti. Žmogaus didybė ir dvasinis turtingumas atsiskleidžia
kenčiant. Ir nors jie žmonių akyse kentėjo kančias, tačiau jų viltis
pilna nemarumo (Išm.3,4). Besaikis komfortas, neriboti ir nevaržomi
kūno malonumai geibina, gramzdina į dvasinį nuosmukį, ir žmogus
praranda atsparumą netikėtai ištikusioms kančioms.
Kokias neapsakomai dideles kančias patyrę, mūsų
tautos kaliniai okupacijų metais tapo luošiais, neįgaliaisiais kūnu,
bet stiprūs dvasia, galima rasti jų rašytuose memuaruose. Net išradingiausi
kankinimai tardymų metu nepalauždavo dvasios galiūnų. Lupo nagus,
laužė kaulus, odą degino įkaitintomis laidynėmis, daužė vielų rimbais
per žaizdotas ir ištinusias vietas, sąnarius tempė specialiais prietaisais,
bet nepriversdavo kankinių išduoti paslaptis, kurios atskleistos
pakenktų kitiems. Tokie sveiku protu sunkiai suvokiami kankinimai
byloja apie nepaprastą kankinių dvasios stiprybę. Štai kam reikėtų
statyti įspūdingiausius paminklus pačiose garbingiausiose vietose!
Taip pagerbdami dvasios milžinus, galėtume geriau suvokti tikrąją
kančios prasmę ir nustotume dejavę dėl smulkių buitinių nesėkmių
ir negalių.
Kentėjimai dažniausiai siejasi su fiziniais skausmais,
atsiradusiais dėl ligų ar traumų. Tačiau nė kiek ne mažesnės gali
būti ir dvasinės kančios. Dvasinė vergovė, kada individas netenka
atsparos prieš žalingus įpročius, žeminančius jo paties orumą, kada
prarandamas pasitikėjimas ir pagarba, tampa nepakeliama moraline
kančia. Toksai individas blaškosi savo dvasiniame skurde, kenčia
dėl savo nevisavertiškumo ir netgi nesižudo.
Kokia kančių prasmė?
Lengviau kentėti, kai žinai, už ką.
R.Rolanas
Klystume manydami, jog žmogus kenčia dėl to, kad
yra nusidėjėlis, ir Dievas jį už tai skaudžiai baudžia. Mes neturime
moralinės teisės smerkti žmogų už jo nuodėmes. Šita funkcija priklauso
tik Dievui. Tik Jis vienas žino visas nusidėjėlio sielos subtilybes
ir priežastis, pastūmėjusias į nusikaltimą. Juk ir šventieji klydo,
nes ir jų trapi prigimtis ne visada pajėgdavo atsilaikyti prieš
blogio viliones. Klystantį įspėti, pamokyti, o drauge ir atleisti
jam tai kiekvieno mūsų didžioji pareiga ir meilės išraiška. Tik
nevalia jo smerkti, niekinti.
Mums dažnai iškyla aibės kausimų: kokia gi kentėjimų
prasmė? Ar gyvenimas žmogui duotas tam, kad kentėjimai jį apkartintų?
Tad kam tada gyventi? Kodėl kančias tenka patirti ne tik amoraliems,
bet ir tvirtos moralės žmonėms? Atsakius į pirmąjį klausimą, savaime
išsispręs ir kiti su kančia susiję klausimai.
Taigi kokia kančių prasmė? Prisiminkime vieną
tezę iš Katekizmo: ant žemės gyvename tam, kad, vykdydami Dievo
valią, nueitume į dangų. Kiekvienas krikščionis privalo žinoti,
kaip ir kokiais būdais turi būti vykdoma Dievo valia. Svarbiausios
sąlygos laimėti vietą danguje yra meilės Dievui ir artimui dvasia,
geri darbai, moralės principų laikymasis ir malda. Žmogaus kančia
yra tarsi bežodė, tačiau paveiki širdies malda, nukreipta į Dievo
gailestingumą, taip pat savotiška atgailos išraiška, jei, žinoma,
toji kančia aukojama Dievui už savo ar kitų nusikaltimus. Kančios
ir maldos sintezė patikimiausias būdas laimėti dieviškąjį gailestingumą.
Gyvenimas šiame žemiškajame, laikiname pasaulyje, kupiname kančių,
vargų, rūpesčių, būtų didžiulė klaida, jei manytume, kad po mirties
mūsų laukia amžina nebūtis. Kas šito nepripažįsta, tas panašus į
gyvulį, kuriam reikalinga tik saugi, patogi ir soti šiandieninė
padėtis.
Kentėdami mes artėjame prie dangiškosios Palaimos,
joje atsiskleidžia mūsų dvasios turtingumas. Išlepinti buities komforto,
ne tik iš kūno, bet ir iš sielos pašaliname atsparumą skaudiems
netikėtumams. Staigus šuolis nuo prabangos į kančią gali net psichiškai
traumuoti. O juk niekas negali garantuoti, kad tokio lūžio kada
nors neįvyks.
Skaitytojas tenegalvoja, kad aš aukštinu kančią
kaip vienintelį amžinosios laimės laidą. Kančia yra viena didžiausių
negerovių. Ji gali skirtis nuo kitų blogybių tik tuo, kad dažniausiai
neturi antimoralinio prado. Be to, kančia Dievui artimesnė, nes
žmogus, jos kamuojamas, jaučiasi nelaimingas ir todėl dažniau gręžiasi
į dieviškąjį gailestingumą.
Geriausi vaistai, lengvinantys kentėjimus, yra
tvirta valia, kantrybė ir suvokimas, jog kančios turi prasmę: per
jas tobulėja dvasinis žmogaus pasaulis, reikalingas laimingai amžinybei
užtikrinti.
Kančia, kaip pasakė K.Gjelerupas, tai eikliausias
žirgas, nešantis mus į tobulybę. Kančios neieškokime, bet jei ji
mus aplanko, priimkime ją kaip išbandymą ir pripildykime ją meilės,
nuolankumo ir pasiaukojimo dvasios. Tad per aspera ad astra
per kančias į laimę!
Ilgakiemis, Kauno rajonas
© 2005 "XXI amžius"
|