Sugrąžinkime šeimai jos tikrąją vertę
Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS,
Vilniaus arkivyskupas metropolitas
|
Krikščioniškos šeimos šventumo
šaltinis yra Pirmoji komunija
Gedimino JOKŪBAIČIO nuotrauka
|
Sveikinu visus, susirinkusius pas Dievo Motiną
Mariją pasveikinti jos gimimo šventėje. Ypač noriu pasveikinti susirinkusias
šeimas, nes šiandien jums skirta maldos ir palaiminimo diena. Gražu
matyti šeimas su vaikučiais, kurie teikia vilties mūsų Tėvynės ir
Bažnyčios ateičiai. Šiandien daug kalbama apie šeimos Bažnyčią,
nes būtent šeimoje perduodamos pamatinės vertybės, įdiegiama meilė
ir atsakomybė, be kurios jaunas žmogus niekada nebus laimingas.
Šios dienos Evangelijoje girdėjome vieną Šventosios
Šeimos gyvenimo epizodą. Marija su Juozapu pameta savo vaikelį ir
su dideliu rūpesčiu jo ieško. Jie nepalieka Jėzaus, negrįžta į namus
be jo, nes supranta savo atsakomybę dėl vaiko. Tačiau tai turbūt
daug daugiau, negu atsakomybė. Visus juos sieja didelė meilė, kuri
yra tas glaudus ryšys, skirtingus žmones sutelkiantis bendram gyvenimui.
Juozapo ir Marijos meilė reiškiasi rūpesčiu ir globa, o Jėzaus meilė
klusnumu.
Kalbėdamas apie šių dienų šeimą, prisimenu kitą
Šventojo Rašto vietą, kuri pasakoja apie žmogų, pakelės plėšikų
sumuštą, apiplėštą ir paliktą leisgyvį gulintį ant kelio. Pro jį
praėjo garbingi žmonės, tačiau nė vienas nenorėjo padėti kenčiančiam.
Tik gailestingasis Samarietis, sujaudintas vargšo kančios, pasilenkė
prie jo ir juo pasirūpino.
Modernioji kultūra užpuolė ir apiplėšė šeimą.
Televizijos kanalais ji braunasi į mūsų šeimų namus piršdama iškrypusio
gyvenimo modelius: siūlomas laikinas pasikeitimas partneriais (jau
neliko žodžių vyras ir žmona, vartojamas bendras įvardijimas, kuris
tinka ir komercijoje partneriai), siūlomas neva laisvas, prabangus
gyvenimas, grįstas vien pinigais ir malonumais be jokios atsakomybės
ir ištikimybės.
Šiandien šeima tapo išrengta ir sumušta, nes
visų pirma iš jos bandoma atimti tikėjimą. Būtent tikėjimas moko,
kad vyras ir moteris vedybų dėka yra jau nebe du, o vienas kūnas
(plg. Mt 19, 6). Tai žodžiai, kurie pasako, kas yra šeima. Tai paties
Dievo meilės planas įrašytas į vyro ir moters širdį. Meilė, kuri
žmogų padaro Kūrėjo bendradarbiu tęsiant žmonijos giminę ir ugdant
naują žmogų. Meilė, kuri sugeba pasiaukoti, atsiduoti, kad suteiktų
erdvės ir galimybės gyventi kitam. Meilė, kuri dovanodama save,
gimdo naują gyvenimą. Tikėjimas visais laikais buvo šeimos vienybės
ir ištikimybės pagrindas. Dviejų žmonių skirtingumas susivienydavo
tikėjime, jų asmeniniame ir bendruomeniniame ryšyje su Dievu. Be
tikėjimo šeima lieka tik žmogiška institucija, kuri netenka labai
svarbaus savo egzistencijos pagrindo.
Kai iš šeimos atimama religinė dimensija, išplėšiamos
ir su Dievo planu susijusios vertybės: gyvybės perdavimas, ištikimybė,
vienybė. Brangiausia Dievo dovana tampa ne dviejų žmonių meilės
vaisiumi, bet nepageidautinu embrionu, laisvės suvaržymu, kurį daugybė
institucijų yra pasirengusios tuojau pat nužudyti ir iš to susikrauti
turtus. Abortas, kuris yra tikra žmogžudystė, net pakeitė vardą
dabar ji vadinama moters teise į savo kūną. Nepajėgiantis apsiginti
kūdikėlis išmetamas ir sunaikinamas kaip koks ant skruosto iškilęs
spuogas. Pasak šviesaus atminimo popiežiaus Jono Pauliaus II, Bažnyčia
nuo pat I amžiaus tvirtino, kad kiekvienas dirbtinis nėštumo nutraukimas
doriniu požiūriu yra smerktinas. Tas mokymas nepakito ir lieka nepakitęs.
Iš šeimos išplėšiama ir asmenų bendrystė. Šeima
turėtų būti pirmoji bendruomenė, kur vaikas mokomas pagarbos ir
meilės, pažinti gėrį ir blogį, teisingai rinktis gėrį, kur ugdomas
bendrojo gėrio supratimas ir apsisprendimas jo siekti. Deja, šiandien
šeimą užgriuvęs postmodernistinis pasaulėvaizdis naikina bendrystės
idėją. Susvetimėjimas gyvenimą po vienu stogu paverčia pragaru.
Vis labiau plinta nesantuokinis gyvenimas. Vienišos moterys keičia
partnerius ir augina vaikus, nepažįstančius savo tikrojo tėvo. Sudaromos
keistos santuokos sutartys, primenančios būsto ar automobilio panaudos
susitarimus. Vis daugiau kalbama apie vadinamąsias homoseksualų
santuokas. Kaip gali tokioje neva šeimoje išaugęs vaikas atrasti,
ugdytis savąjį tapatumą? Jau kūdikystėje jame įrėžiamas ydingas
supratimas, kuris vėliau suformuoja ydingas jo gyvenimo nuostatas.
Individo teisės taip iškeltos, jog paneigiama galimybė gyventi drauge,
ko nors atsižadėti kito asmens gėrio labui.
Moralinių orientyrų netekusioje šeimoje įsivyrauja
pragmatizmas. Juo vadovaudamiesi tėvai pirmiausiai rūpinasi vaiko
sėkminga karjera, o ne dora. Sąžinės balsą nustelbia brukami sėkmingo
žmogaus įvaizdžiai, jaunimas raginamas nesikankinti dėl kaltės
ir nevaržomai bet kokiomis priemonėmis siekti trokštamų gyvenimo
vaisių.
Visus mus sukrėtė neseniai matyti Naujojo Orleano
katastrofos vaizdai. Baisi gamtos nelaimė nusinešė tūkstančius žmonių
gyvybių. Tačiau labiausiai stulbina ir šiurpina gyvųjų elgesys.
Vieni su pasiaukojimu gelbėjo nelaimės ištiktus žmones, o kiti,
užuot jiems padėję, žudė, prievartavo ir vogė. Ar ši nelaimė neatskleidžia
gilesnių žmonijos negalios šaknų? Ar neparodo, kaip siekdami sau
naudos vartotojiškos visuomenės ugdytiniai nevengia pasilipti ant
kito žmogaus galvos, jį paminti ir nustumti, kad tik patys daugiau
įgytų ir turėtų? Ar tai nėra padarinys auklėjimo, tiksliau sakant,
neauklėjimo, kai vaikai ir jaunuoliai buvo mokomi kaip daugiau turėti,
o ne kaip labiau mylėti?
Su skaudama širdimi turėtume šiandien savęs paklausti:
ar šių dienų šeima dar pusgyvė, ar jau mirusi? Ar atsiras gerasis
samarietis, kuris pasilenks prie merdinčios šeimos ir padės jai
išsivaduoti iš agresyvios mirties ir pelno kultūros industrijos?
Džiaugiuosi girdėdamas pavienių žmonių ar nedidelių
grupių pastangas ginti šeimą, grąžinti jos vertę ir grožį. Tai tikrai
nepaprastai drąsūs, pagarbos verti žingsniai, nes tie, kurie stoja
prieš vartotojišką kultūrą, rizikuoja patys būti užpulti. Svarbu,
kad mes visi suprastume savo atsakomybę prieš šeimą ir būtume tie
gerieji samariečiai, kurie ne tik gaili, bet ir padeda.
Kristus pavedė šeimą saugoti Bažnyčiai. Ji, nepaisydama
visos kritikos, pajuokų ir užsipuolimų, kovoja už šeimą. Bažnyčia
šeimos instituciją gaivina Dievo Žodžiu ir Sakramentais. Jaunavedžių
kursai šeimų centruose teikia dvasinę pagalbą visiems, kurie ketina
kurti krikščionišką šeimą. Susikūrusios krikščioniškų šeimų bendruomenės
padeda sutuoktiniams atrasti tikėjimu grįstą šeimyninį gyvenimą.
Bažnyčia moko jaunimą suprasti Dievo kūrimo planą. II Vatikano Susirinkimo
dokumentuose rašoma, kad Pirmasis krikščioniškos šeimos šventumo
šaltinis yra krikštas, o ryškiausiai šis šventumas pasireiškia Eucharistijoje,
su kuria krikščioniškoji santuoka iš esmės yra susijusi. Susitaikinimo
ir Eucharistijos sakramentai šeimos sveikumo ir gyvybingumo šaltiniai.
Evangelizuota šeima pati tampa evangelizuojanti, sugebanti pagelbėti
kitiems, liudyti tikrąjį santuokos džiaugsmą bei grožį.
Grįžkime prie skaitinio. Marija ir Juozapas surado
savo vaikelį, ir visa šeima patraukė į namus. Dievo malonės paliesta
samariečio širdis išgelbėjo pakelės plėšikų užpultą žmogų. Ar mes
visi surasime jėgų ieškoti šeimų vienybės, darnos ir ištikimybės
pamato Dievo malonės ir Jo artumo? Mūsų piligriminė kelionė į
Šiluvą pirmasis žingsnis šiame kelyje. Maldaukime Gailestingąją
Dievo Motiną Mariją pagalbos ir globos. Tebus ji mūsų visų bendrakeleivė
ir gynėja šiame nelengvame, bet tokiame būtiname ir kilniame kelyje.
Sugrąžinkime šeimai jos tikrąją vertę. Įskiepykite savo vaikams
meilę ir atsakomybę ne tik už save, bet ir už tą, kuris yra greta.
Mūsų visų rūpestis tebus ryžtingas paskatinimas gelbėti šeimos instituciją,
ginti ir puoselėti gyvybės kultūrą.
Šiluvoje rugsėjo 11 d. pasakytas pamokslas
© 2005 "XXI amžius"
|