Meilė, kokia būna
Kęstutis STARINSKAS
Jonas Paulius II, kalbėdamas Jungtinių Amerikos
Valstijų jaunimui, yra pasakęs: Iš Romos vežu jums viltį ir meilę...
Susidūrę su sunkiomis problemomis, daugelis slepiasi nuo atsakomybės,
prisidengia egoizmu ir cinizmu, ieško užsimiršimo seksualiniuose
malonumuose, narkotikuose... Nenuliūskite. Sekite Kristų ir jūs,
jau sukūrę šeimas, ir jūs, dar nevedę. Sekite Kristų, jauni ir seni...Gyvenk
jo meilėje šiandien ir visados.
Ar tikėtina, kad mūsų meilės pajautimas ir jos
ilgesys gimsta anksčiau už mus pačius?
Kadaise, ankstyvoje vaikystėje, esu išgyvenęs
sielos protrūkį, saldų harmonijos, o tikriau nujautimo virpulį,
patyręs džiaugsmą, šviesesnį už ryto saulę. Galbūt tai buvo dar
tomis dienomis, kai aš gyvenau motinos įsčiose, ir tas laimingas
jos nervų, energijos protrūkis persidavė man, sukūrė mano sielą
ir pirmąsyk įkvėpė gyvenimui, galbūt toji stulbinanti mano motinos
laimės akimirka lėmė, kad aš visą gyvenimą iš moterų virpulingai
laukiau kažko nepaprasto. Šių eilučių autorius rašytojas Maksimas
Gorkis, kuris mūsų vyresniajai kartai mokyklose buvo pristatomas
kaip socialistinio realizmo pradininkas, revoliucijos šauklys. Jis
nebuvo pripažintas tikėjimo išpažinėjas, tačiau apdovanotas sugebėjimu
daug ką pajausti ir išgyventi stipriau negu daugelis kitų.
Ar sutiko Gorkis per savo žemiškas klajones moterį,
kuri turėjo nušviesti jo gyvenimą, niekas tikriausiai negalėtų pasakyti.
O ir kiekvienas iš mūsų, ar būtų išgyvenęs be paminėtojo kažko
nepaprasto, kuo ji iš tiesų apdovanota dar prieš mums ateinant
į šį pasaulį būdama kūnu ir siela pasirengusi mus priimti ir apsaugoti.
Psichologai teigia, jog ir dažnas suaugęs vyras
šiandien išgyvena neatpažindamas jos savosios ir bando užsimiršti,
siekdamas vietoje vienos turėti daugelį... Ir kaip ją atpažinti,
jei šiandien daugelis jų jau antra ar trečia karta be bažnyčios
ir altorių. Jeigu ne viena vaikystėje palikta ant ligoninės laiptų
ar tiesiog nelaukta, nepatyrusi namų jaukumo, kurios svajonių viršūnė
erotikos žvaigždės ir smurto filmų herojai.
Populiaraus Vilniaus naktinio klubo reklama skelbia,
kad lankytojai įkaista vos į užeigą įžengę: svečius pasitinka padavėjos
nuogomis krūtimis, jos kas keliolika minučių šoka erotinius šokius.
(Paminėtina šia proga ir kitame žurnale skelbiama rekomendacija:
Apnuogintas kūnas jau ne vienai nutiesė kelią į populiarumą, suteikė
galimybę pradėti karjerą televizijoje ar net atvėrė aukštuomenės
pokylių duris.) Kavinės lankytojus kaitina net... meniu. Štai keletas
patiekalų pavadinimų: Deginantis malonumas, Meilės trikampis
ir t.t. Mažai tikėtina, kad čia, tarp erotinio šėlsmo, kam nors
rūpėtų meilė iki karsto lentos. Kaip rašoma enciklopedijose, Erosas
mitologinis graikų meilės dievas. Bet šiuolaikine kalba tai
aistra, aistringas noras turėti ir visiškai ne tai, ką išpažįsta
apaštalas Paulius: Meilė kantri, meilė maloninga, ji nepavydi,
meilė nesididžiuoja ir neišpuiksta... ji neieško savo naudos, nepasiduoda
piktumui, pamiršta, kas buvo bloga... su džiaugsmu pritaria tiesai...
meilė niekada nesibaigia.
Beje, įstatymų saugotojų duomenimis, tarp erotikos
išpažinėjų kavinėse ir naktiniuose klubuose dažniausiai gali sutikti
ir pakankami blaiviai mąstančių šaltakraujiškų vyrukų, kurių pasiūlymai
vienai ar kitai vakaro žvaigždei paprastai kvapą užima: Tau su
tavo talentu ir grožiu Lietuvoje nėra ką veikti... Ar nenorėtum
padirbėti ten, Amsterdame, Madride, Paryžiuje?.. Tave ten ant rankų
nešios... Fantastiškos sąlygos.
Pamėgink atsisakyti, jei visas pasaulis tau skleidžiasi
lyg ištisas pramogų laukas. Jo Croissant savo knygoje Moteris arba
sielos kunigystė apie panašius atvejus rašo: Ji leidžiasi į gundymo
žaidimus, trokšdama dėmesio, siekdama būti pačia gražiausia, pačia
protingiausia.
Dramatiškos tokių lengvabūdiškų sandorių atomazgos
neretai aprašomos juodosios kronikos puslapiuose. Keletas autentiškų
eilučių: Šešiolikmetė buvo pakviesta legaliam darbui, tačiau buvo
perduota albanų sąvadautojams. (...) Vien praėjusiais (2004) metais
į sekso vergiją Didžiojoje Britanijoje buvo parduota maždaug 40
moterų iš Lietuvos.
Populiariame žurnale skelbiamas klastingą laumę
menančios moters meilės credo: Ji įeina į vyro gyvenimą kaip gražiausia
svajonė, priverčia jį daryti stebuklus arba kvailystes ir išeina,
nes ji negali pasilikti. Kur ji išeina ir kaip jai reikės sugrįžti?
Kas ją skatina taip elgtis nuoskauda dėl patirtos išdavystės,
noras atsiskaityti su ją nuvylusiais, iššūkis, mestas visai vyriškai
giminei, kuri tiek ir teverta?
Prieš kurį laiką vienoje Lietuvos radijo laidoje
apie vyro ir moters bendravimą samprotavo verslininkas A. G. Jo
vadovaujama firma prekiauja voniomis, čiaupais ir kitais panašios
paskirties įrengimais. Bet laidoje santechnikos žinovas dalyvavo
kaip publicistas, knygos Išdrįsk būti vyru autorius. Kiek buvo
galima spręsti, šio traktato tikslas ateiti į pagalbą vyrams,
kurie nesugeba pelnyti moters meilės. Svarbiausią knygos mintį radijo
klausytojams išdėstė pats autorius: tereikia būti seksualiam ir
drąsiai siekti tikslo tuomet ji pameta galvą.
Senojo Testamento Giesmių giesmėje išaukštinama
meilė. Daugelis Biblijos aiškintojų šią knygą supranta kaip Dievo
ir Jo tautos tarpusavio meilę ir ištikimybę. Kartu čia galima įžvelgti
ir meilę, kaip kūrėjo suteiktą dovaną, apsireiškiančią per vyrą
ir moterį, įprasminančią vedybinio gyvenimo šventumą. Kūrinys datuojamas
538-ais metais prieš Kristų, parašytas žydams išsivadavus iš Babilonijos
nelaisvės. Giesmių giesmė neturi vientiso siužeto. Tai jausmingas
dviejų įsimylėjėlių pokalbis, nuspalvintas dideliu jautrumu ir ištikimybe
vienas kitam.
Jaunoji Giesmių giesmės sužadėtinė nekantraudama,
su džiugiu virpesiu laukia susitikimo su savo išrinktuoju: Pasakyk
tad man, mano tikroji meile, kur ganai savo kaimenę, kad nereikėtų
man kaip bastūnei teirautis palei tavo draugų kaimenes. Malonesnė
tavo meilė negu vynas, negu tavo brangiojo aliejaus kvapas... meilė
stipri kaip mirtis ir giliausi vandenys negali jos užgesinti. Ji
su pasitikėjimu pasitinka mylimąjį: Dėk mane kaip antspaudą ant
savo širdies, ant savo rankos.
Mylimasis gali pagrįstai ja didžiuotis: Mano
sesuo sužadėtinė yra uždaras sodas, uždaras sodas, užantspauduotas
šaltinis.
Skeptikas gali pasakyti, jog čia tik įkvėpto
autoriaus eilės, jog ir senais laikais buvo Sodoma ir Gomora, miestai,
kurių gyventojus Dievas nubaudė už palaidą gyvenimą. Pernelyg nesigilindami
į Senojo testamento istoriją, tik prisiminkime, kada sukurta Giesmių
giesmė.
Tauta ilgą laiką buvo pavergta ir ištremta. O
ką tada tekdavo išgyventi vergui, gerai žinoma: jį galėjo parduoti,
iškeisti į asilą ar jautį, užmušti. Per ilgus amžius daugeliui tekdavo
atsidurti panašiose situacijose, kai žemė ima slysti iš po kojų,
kai pasijunti mažesnis už žolę, lieka paskutinis šansas atsigręžti
į tai, kas, apaštalo žodžiais, niekada nemiršta... Taip buvo visada.
Iš nuotraukos į mus žvelgia jauna graži moteris,
apsigobusi galvą balta šilta skara. Šalia jos vyras įkritusiais
skruostais, trumpai kirptais plaukais. Ji Danutė Urbėtienė, jis
buvęs Lietuvos karo lakūnas Petras Urbėtis; vyras ir žmona susitiko
už poliarinio rato, Sibire.
Daugiau kaip prieš penkiasdešimt metų ji pasirinko
savanorišką tremtį į atšiaurų Norilsko kraštą, kur buvo įkalintas
jos vyras, dingęs 1941-aisiais, kaip ir daugelis Lietuvos karininkų.
Tik po to, kai kapituliavo nacistinė Vokietija, ji sužinojo, kad
jis gyvas. Teko apsispręsti likti gyventi Lietuvoje su menka vilties
kibirkštėle, kad kada nors pavyks susitikti, ar paklusti širdies
balsui ir visko atsisakius vykti pas jį ten į pasaulio kraštą.
Ji pasirinko antrąjį atvejį.
Ilgai tęsėsi kelionė Sibiro platybėmis. Keliavo
nelegaliai kartu su seserimi, kuri mokėjo rusiškai, gūždamosi nuo
kiekvieno kariškio ar milicininko žvilgsnio. Po to dar baisiau
ilgai užtrukusi kelionė Jenisiejumi kalinius ir jų sargybinius plukdžiusioje
baržoje. Pagaliau Dudinkos prieplaukoje susitiko su vyru, ištrūkusiu
jos pasitikti.
Paklauskite šiandien aštuntą dešimtį paminėjusios
D.Urbėtienės, ar buvo ji kada tikrai laiminga, ir išgirsite atsakymą:
Ten, Sibire, kai siauruko vagone per nykią tundrą kartu su vyru
artėjome prie Norilsko, kai po daugelio metų vėl sėdėjome šalia
vienas kito ir buvo sunku patikėti, kad nesapnuoju.
Sulaukė D.Urbėtienė ir sekėjų: pas savo vyrus
į savanorišką tremtį atvyko dar kelios Lietuvos karininkų žmonos
Aleksandra Balčiūnienė, Marija Žliobienė, Kira Paliulienė. Kiekviena
jų būtų galėjusios pakartoti Giesmių giesmės sužadėtinės žodžius:
Dėk mane kaip anspaudą ant savo rankos... Žlungant lagerių imperijai,
jos kartu su vyrais grįžo į Lietuvą .
Gerai žinodama, kokias galias turi meilė, Giesmių
giesmės jaunoji perspėja: Prisaikdinu jus, Jeruzalės dukros, gazelėmis
ir laukų stirnomis: nežadinkite meilės, kol ji pati nepabus. Juk
meilė stipri kaip mirtis, aistra nuožmi kaip šeolas (Šeolas požemio
karalystė, piktojo valdos).
Kokie žodžiai, kokia išmintis šiandien, po pustrečio
tūkstantmečio, turėtų sušvisti mūsų galvose, kokiais cunamiais turėtume
būti prisaikdinti ir įspėti, kad stabtelėtume ir susimąstytume,
kur einame... Visi. Kiekvienas.
Nors J.Crossant savo knygoje reiškia įsitikinimą,
kad vyras yra pirmasis Sukūrimo plane, bet moteris pirmoji Atpirkimo
perspektyvoje.
© 2005 "XXI amžius"
|